Gemberwortel invriezen?

07-10-2011 16:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had een groot stuk gemberwortel gekocht en delen daarvan in de diepvries gedaan. Nu ik het in de koelkast heb laten ontdooien is de wortel niet meer gelig van binnen maar grijs/groen (schimmel?). Ook loopt er vocht uit; beetje goor.

Is dit normaal? Dit is nl. de eerste keer dat ik dit heb gekocht.
Geen idee of het normaal is maar ik zou het niet op eten!
Klinkt niet echt gezond. Onze buren bewaren het altijd buiten de koelkast in een potje met zilverzand ?!

Zie ook hier.

http://www.smulweb.nl/artikelen/29208/T ... rse-gember
Ik heb deze van de appie;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou het niet eten en nieuwe kopen. Kleine stukjes, niet meer dan nodig.
Ik bewaar een gember- mijn wortel meestal in de koelkast als ik m eenmaal heb aangesneden. Dan blijft ie langer goed dan daarbuiten. Vaak nog wel een paar weken. Droogt ie alleen een beetje van uit.
@ bloempje797; thanks voor de link. Er staat ook gember-thee bij; dat wilde ik nog maken.

Volgende keer toch maar niet invriezen; al stond op internet dat het kon . Ik gooi het maar weg. Morgen maar even een nieuwe kopen.

Zilverzand heb ik niet in huis maar met keukenpapier en alufolie moet het toch ook wel goed gaan.
Ik vries gemberwortel in. Ik snij het eerst in kleine stukjes. Wanneer ik ga koken pak ik wat van die stukjes uit de vriezer die ik zo in het eten kan gooien (niet eerst ontdooien dus)

Anders bewaar ik het in de koelkast, maar als je het niet snel genoeg gebruikt droogt het alsnog uit.
Wat indigoblue zegt.
Ik stop gember in de grond, dan groeit hij verder.

Wel goed nat houden, zeker in het begin.
Ik denk dat je gewoon pech gehad hebt, misschien was de gemberwortel al niet goed toen je hem kocht? Ik vries gemberwortel altijd in en als ik hem nodig heb, rasp ik hem bevroren en de rest gaat weer terug de vriezer in. Nooit een probleem!
Hij zag er wel mooi uit toen ik hem kocht.

Maar ja; ik kan d'r natuurlijk dan ook niet in kijken.

Hoe hoort een superverse gemberwortel er dan wel uit te zien?

In een pot kan ik ook nog wel eens proberen; heb nog wel een plantenpotje over. Thanks voor de tip!
Als ik gember vries dan gebruik ik gelijk de bevroren wortel, dus die rasp ik, ik laat die niet eerst ontdooien want inderdaad dan komt ie enbeetje vreemd over... als je hem rechtstreeks gebruikt (of raspt en vriest) is er naar mijn mening niets aan de hand.. ik weet niet hoelang ie er al ligt maar hij klinkt niet zo gezond meer....
Ik heb hem na aankoop gebruikt voor een gerecht en toen verder in stukken gesneden en de aparte stukken ingevroren. Gisteren een stukje in de koelkast gelegd en dat kwam er dus zo goor uit. Ik heb toen ook een ingevroren stuk gepakt en dat zag er net zo smerig uit.

En dan te bedenken dat ik nog wat van de wortel heb gegeten... :puke:
Ik vries gember altijd in,koop een groot stuk wat ik in duimgrote stukken snij en in een zak in de diepvries gooi.

Als ik het nodig heb haal ik het er uit en na een minuut of 10 rasp ik het en gooi het door het eten.

Nooit problemen mee gehad en niks ranzigs gezien.
Gember buiten de koelkast bij de knoflook bewaren. Blijft lang genoeg goed om op te maken.

Galangal (laos), vries ik dan weer wel in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven