Genoeg van aspartaam!

18-02-2011 13:16 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ben tot de conclusie gekomen dat ik veel te veel zoetstoffen binnen krijg. Dat is iets wat ik al jaren doe en zo gewend ben.

Suiker? No way, daar wordt je dik van!

Maar nu wil ik er toch echt vanaf.

Hoe? Geen idee. Ik drink koffie met één zoetje en ik lust het echt niet zonder. Thee gaat nog wel.

In de kroeg of in een restaurant neem ik altijd cola light. (natuurlijk voor de lijn)

En yogurt lust ik ook echt niet zonder suiker.(fruit is geen optie)

Hoe ga ik dit doen? iemand een tip voor mij. Vooral de koffie is belangrijk.
En of het nou wel of niet wetenschappelijk bewezen is, alles wat kunstof is, hoef ik niet (als het om eten gaat). Aspartaam dus ook niet. Al moet ik één uitzondering maken. Het zit ook in mijn migrainepillen. En bij een migraine-aanval neem ik het toch maar even voor lief. Want voor mij niets pijnlijker dan zo'n snerpende hoofdpijn.
Hmm dus een geval waar aspartaam juist niet de veroorzaker is van hoofdpijn .
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
quote:PixieisBack schreef op 18 februari 2011 @ 23:01:

[...]

Ik kan het iig eens vragen hoe ze bij mijn ziekenhuis erover denken. Ik heb trouwens geen kanker dus beterschap hoef ik niet, loop er voor kanker gerelateerde zaken.

Tja, ik weet echt absoluut niet wat kanker gerelateerde zaken zijn, maar goed, ik neem mijn 'beterschap' terug, bij deze.

Wie zegt trouwens dat Miek geen F16 piloot is?!
SG dat kan ik vanaf een computer scherm waarbij ze één uitspraak de wereld in gooit zonder bron niet beoordelen. Maar dat zou kunnen. Maar dan wil ik wel graag weten waar ze haar uitspraak op baseert want nu is het gewoon een loze zin zonder onderbouwing. Net als mijn zin over Stevia bij Sjamanen . Om even aan te tonen hoe onzinnig zo'n opmerking is.

Erfelijke belasting SG.

Wellicht is het mogelijk dat iemand allergisch is voor aspartaam. Dat weet ik niet. Dat kan ook reacties van het lichaam verklaren. Wanneer iemand allergisch is voor pinda's kan een persoon daaraan sterven. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle pinda's slecht zijn en voor iedereen schadelijk. Ik heb een kritische kijk en geloof niet zo maar sites die ergens tegen zijn en uitspraken doen die op gebakken lucht gebaseerd zijn, of op onvolledige onderzoeken.
quote:PixieisBack schreef op 18 februari 2011 @ 23:05:

[...]

Wie zegt dat? Waar heb je deze bron vandaan? Waarom mag dat niet?

Sjamanen mogen geen Stevia binnen krijgen, zegt eigenlijk wel genoeg. (ik lul ook maar wat zonder bron net als jij).Een bekende van mij is piloot bij de Amerikaanse luchtmacht en nee, zij mogen geen producten met aspartaam consumeren. Heeft schijnbaar behoorlijk invloed op je prestaties tijdens het vliegen.
I love aspartaam!! Zonder aspartaam geen cola light, zonder cola light een boze Shebyte!
Ik geloof niet dat pinda's zo omstreden zijn als aspartaam.

Maar goed, iedereen moet maar zelf weten wat ie eet of drinkt. Ik voor mezelf heb niet het idee dat aspartaam iets toevoegt, dus laat ik het liever weg. Neem wel het zekere voor het onzekere.
Kijk eens op suikerwijzer.nl of lekkerlevenzondersuiker.nl

Op deze sites kun je lezen wat suiker met je lichaam doet. Het komt er heel kort gezegd op neer dat je lichaam helemaal geen suikers nodig heeft. Op de sites kun je ook gezonde alternatieven lezen voor suikers. Want een eetpatroon zonder suikers is helemaal niet eenzijdig.

Je yoghurt opleuken kun je doen met agavesiroop of biologische diksap van de AH. Een verkruimelde Vitalu cracker en/of gedroogd fruit zoals abrikozen, rozijnen of verkruimelde noten. Zo maak je heel eenvoudig je eigen muesli en heel gezond!

Vooral producten uit de natuurvoedingwinkels zijn goed. Maarja die zijn duur, en er zijn gelukkig ook genoeg producten in de gewone supermarkten te vinden zonder suikers. Lees maar op de sites (op levenzonderuiker,nl staat een hele productenlijst)

Ik eet zoveel mogelijk suikervrij. Maar af en toe echt nog wel eens een glas cola zero. Gewoon omdat het lekker is af en toe toch een zoetje te eten. Af en toe kan geen kwaad, wat wel kwaad kan is als je bij alles een zoetje neemt of een hele fles cola per dag drinkt. Suikerverslaving ligt al snel op de loer. Het is beter om cold turkey af te kicken en anders in stappen. Volhouden en je zult merken dat je lichaam op den duur niet meer om suikers 'vraagt'. Leven zonder suiker is gezond en je kan er ook nog mee afvallen (mocht je dat willen).
Ik heb vanochtend het flesje zoetstof wat ik had, weggegooid.

Jann (Jannejip??), da's inderdaad echt een fijne, leuke en informatieve site, suikerwijzer. Echt heel nuttig.
Ik wilde ook de site suikerwijzer aanraden, maar ben al mosterd.

Wel heb ik nog een interessante lezing op youtube gezien. Als je geinteresseerd bent in suiker/zoetstoffen en de effecten op je lichaam, dan is dit zeker een aanrader.

Sugar: the Bitter Truth
quote:Miek_ schreef op 18 februari 2011 @ 23:40:

[...]

Een bekende van mij is piloot bij de Amerikaanse luchtmacht en nee, zij mogen geen producten met aspartaam consumeren. Heeft schijnbaar behoorlijk invloed op je prestaties tijdens het vliegen.

Maar wat voor invloed heeft het dan? Wat doet een zoetstof met een F16 piloot waardoor deze het niet mag gebruiken tijdens de vlucht? Je roept nu wat via een onbetrouwbare bron zonder met een onderbouwde mening te komen. Volgens mij valt het allemaal wel mee. Mits je het tegendeel bewijst met een bron. Want een bekende van je tjah die kan wel van alles zeggen.

Aan pinda's kunnen mensen dood gaan als ze allergisch zijn, waarom zou de mens dan niet ook allergische reacties kunnen hebben op aspartaam zonder dat het echt voor iedere aardbewoner gevaarlijk is? Men roept heel veel maar weet niet waar de klepel hangt.
Ik vraag het me af hoe gezond het is om voor een persoon die geen ziektes heeft die met suiker te maken hebben, om volledig te stoppen met het consumeren van suiker. Want in heel veel natuurlijke producten zit van nature ook suiker bijvoorbeeld fruitsuikers. Of gaat het hierbij om de toegevoegde suikers?
quote:Blackdress schreef op 18 februari 2011 @ 15:45:

ednaloy: Je moet de druppels hebben En wat heb jij veel betaald voor die poeder! Ik heb een flesje voor een euro of 8 geloof ik.

Sorry lees dit nu pas...ik had voor 100 gram 10 euro betaald.....maar jeetje wat is dat goor in je koffie.....hoe lang doe jij met dat flesje en hoe kom je eraan???

Is dat wel te pruimen in je koffie?

Hoeveel druppels???
Van die F16 piloten klopt.

@ednaloy, ik heb de stevia bij mijn homeophaat gekocht, maar je kunt het ook in de natuurwinkel kopen. Ik heb dat flesje al heel lang staan, gebruik het zelden. Meer voor appelmoes en dat soort dingen. Of in sausjes met fruit. Gebruik het niet in koffie/thee. Volgens mij is 1 of 2 druppels al genoeg. Het is mierzoet.
Waar is meer info te vinden over aspartaam en F16 piloten? Want er wordt wel wat beweerd maar waar heb je info vandaan dan Blackdress?
UIt m'n glazen bol, Pixie!
Blackdress mijn gezonde verstand zegt iig dat al die ophef over aspartaam dikke onzin is.
Nou, prima toch?
Maar nou ben ik nog steeds nieuwsgierig waar die informatie vandaan komt. Aangezien je zegt dat het klopt.
Toen ik me jaren geleden heb ingelezen over aspartaam ergens gelezen. Vraag me niet waar, want ik heb destijds zoveel gelezen. Maar dat zal wel niet genoeg 'bron' enzo zijn.
quote:PixieisBack schreef op 19 februari 2011 @ 22:02:

Blackdress mijn gezonde verstand zegt iig dat al die ophef over aspartaam dikke onzin is.Ik dacht dat jij alleen maar op wetenschappelijk onderzoek afging?
Voor Pixie:

za 19 feb 2011,

Zoetstof in de ban?

AMSTERDAM - Mensen die een beetje op de inname van suiker willen letten, drinken massaal cola light, sinas light, noem maar op. Maar al die drankjes bevatten een alternatief zoetmiddel. Vaak is dat aspartaam.

Te vaak, vinden sommige voedingsdeskundigen. Want een grote hoeveelheid aspartaam (E951) lijkt slecht te zijn voor ons lichaam. Bekend zijn een groot aantal bijwerkingen, zoals hoofdpijn en migraine, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen en misselijkheid.

Niet onschuldig

Ook in de politiek begint door te dringen dat er eens goed moet worden gekeken naar het stofje, dat sinds dertig jaar in oneindig veel producten wordt gebruikt als zoetstof. In het Europees Parlement krijgen de bedenking die de Nederlandse Kartika Liotard (Verenigd Links) al sinds 2005 uit, steeds meer weerklank. “Ik ben blij dat de druk toeneemt, zowel vanuit de politiek als de wetenschap. Ik stel als Europarlementslid nu al zo'n zes jaar vragen bij de toelatingsnormen van deze zoetstof. De jongste resultaten van wetenschappelijk onderzoek bevestigen dat het niet om een onschuldige slankmaker gaat”, aldus Liotard, die verwijst naar nieuwe Deense en Italiaanse onderzoeken.

Te vroeg

Want uit onderzoek van de Deen Thorhaller Halldorsson onder bijna zestigduizend zwangere vrouwen blijkt dat er een verband is tussen light frisdranken en te vroeg geboren kinderen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat de stof de kans op kanker verhoogt. De Italiaanse oncoloog Morando Soffritti signaleert een verhoogde kans op lever- en longkanker bij muizen die gedurende hun hele leven aan aspartaam zijn blootgesteld.

17 glazen

Toch acht de Europese voedselautoriteit (EFSA) momenteel een dagelijkse inname van 40 milligram aspartaam per kilo lichaamsgewicht toelaatbaar en ziet vooralsnog geen reden daarvan af te wijken. 40 mg komt neer op zeven glazen light frisdrank voor een kind van 25 kilo, voor iemand tussen de 30 en 50 kilo tussen de acht en dertien glazen en mensen die zwaarder zijn dan 65 kilo mogen zeventien glazen drinken. Dat zijn hoeveelheden die bij normaal drinkgedrag niet gehaald worden. Bovendien zijn belangrijke organisaties zoals de Consumentenbond, KWF Kankerbestrijding, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van mening dat aspartaam - bij normaal gebruik - veilig is.

Vermijden

Toch vecht parlementslid Liotard voor meer onderzoek: “Het kan niet zo zijn dat er gevaren zijn verbonden aan een stof die je vandaag de dag haast niet meer kunt vermijden in je voedsel. Ik wil dat EFSA die nieuwe studies herbekijkt. Voedsel en drank moeten voldoen aan de hoogste standaard.”
Hm, ik wilde ook met zoetstoffen stoppen, maar dat vind ik echt lastig!

Drink veel cola light, light siroop en eet ook optimel yoghurt, kauwgom met aspartaam en havermout met veel van die zoetstof erdoor..

Ik houd gewoon van zoet en aangezien veel suiker door de yoghurt ook niet goed is voor de lijn, moet ik toch wat. ;)

Maar zonder is idd wel beter, denk ik.

Het is ook gewoon verslavend. Het is gelukt om 't twee weken niet te nemen (met uitzondering van kauwgom) en dat ging prima. Toen weer een keertje om met cola light en zo kwam van 't een weer 't ander.
quote:PixieisBack schreef op 19 februari 2011 @ 12:11:

Ik vraag het me af hoe gezond het is om voor een persoon die geen ziektes heeft die met suiker te maken hebben, om volledig te stoppen met het consumeren van suiker. Want in heel veel natuurlijke producten zit van nature ook suiker bijvoorbeeld fruitsuikers. Of gaat het hierbij om de toegevoegde suikers?

Hallo PixieisBack,

Het klopt inderdaad dat onze dagelijkse voeding uit producten bestaan die van nature suikers bevatten. Suikers die van nature voorkomen zijn bijvoorbeeld fructose en saccharose in fruit, lactose in melk en saccharose in suikerbiet. Toegevoegde suikers zijn suikers die als ingrediënt worden toegevoegd bij de productie van een bepaald voedingsmiddel, zoals bijvoorbeeld suikers in jam, of honing in koekjes. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen van nature aanwezige en als ingrediënt toegevoegde suikers. Ze leveren beide evenveel calorieën.

In een gezonde voeding is ook plaats voor suiker, zoals je zelf ook aangeeft. Bijvoorbeeld als zoet broodbeleg, als koekje tussendoor of voor op de pannenkoek. Waar het in een gezonde voeding om draait, is de balans. De balans tussen genieten en gezond eten, tussen de energie-inname en het energiegebruik (bewegen/sporten).Te veel is natuurlijk nooit goed, maar dat geldt ook voor andere voedingsmiddelen.

Groet,

Kathelijne

Suikerstichting Nederland, Kenniscentrum Suiker & Gezondheid
quote:suikerstichting_nederland schreef op 10 maart 2011 @ 15:15:

[...]

Hallo PixieisBack,

Het klopt inderdaad dat onze dagelijkse voeding uit producten bestaan die van nature suikers bevatten. Suikers die van nature voorkomen zijn bijvoorbeeld fructose en saccharose in fruit, lactose in melk en saccharose in suikerbiet. Toegevoegde suikers zijn suikers die als ingrediënt worden toegevoegd bij de productie van een bepaald voedingsmiddel, zoals bijvoorbeeld suikers in jam, of honing in koekjes. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen van nature aanwezige en als ingrediënt toegevoegde suikers. Ze leveren beide evenveel calorieën.

In een gezonde voeding is ook plaats voor suiker, zoals je zelf ook aangeeft. Bijvoorbeeld als zoet broodbeleg, als koekje tussendoor of voor op de pannenkoek. Waar het in een gezonde voeding om draait, is de balans. De balans tussen genieten en gezond eten, tussen de energie-inname en het energiegebruik (bewegen/sporten).Te veel is natuurlijk nooit goed, maar dat geldt ook voor andere voedingsmiddelen.

Groet,

Kathelijne

Suikerstichting Nederland, Kenniscentrum Suiker & Gezondheid

Oh wat ben jij een spammerd! Ik geef je aan bij de moderators.

En ook: suiker is gif voor je lichaam. Suiker veroorzaakt ontstekingen in je lijf. Suiker is super ongezond. Suiker is gif. En mensen krijgen het steeds meer en meer door. Gelukkig maar.

Ik snap dat dit werk jouw hypotheek betaalt, maar je zou je diep moeten schamen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven