Genoeg van aspartaam!

18-02-2011 13:16 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ben tot de conclusie gekomen dat ik veel te veel zoetstoffen binnen krijg. Dat is iets wat ik al jaren doe en zo gewend ben.

Suiker? No way, daar wordt je dik van!

Maar nu wil ik er toch echt vanaf.

Hoe? Geen idee. Ik drink koffie met één zoetje en ik lust het echt niet zonder. Thee gaat nog wel.

In de kroeg of in een restaurant neem ik altijd cola light. (natuurlijk voor de lijn)

En yogurt lust ik ook echt niet zonder suiker.(fruit is geen optie)

Hoe ga ik dit doen? iemand een tip voor mij. Vooral de koffie is belangrijk.
Geen koffie meer drinken?
Tja, het is toch écht gewoon een kwestie van wennen.

Anders doe je het in etappes? Steeds een beetje minder?

En de aspartaam zou ik sowieso direct vervangen door gewone suiker.
Gewoon wennen aan niet zulke zoete smaken. Koffie zonder suiker leren drinken, yoghurt zonder suiker leren eten (of desnoods met een beetje honing). Alles went, ook minder suiker.
En van een keer of 3 per dag een klontje suiker in je koffie word je echt niet meteen dik hoor.
Toen ik af wilde vallen ben ik rigoreus gestopt met frisdranken. Thee dronk ik toch al altijd zonder suiker. Ik 'verwen' mezelf nu door allerlei smaakjes thee in huis te halen. Sinds een tijdje drink ik af en toe light-frisdranken, maar ik merk dat ik hierdoor steeds meer behoefte krijg aan zoet. Helemaal niet is makkelijker dan een beetje
IK neem liever 2x per dag een kop kiffie met suiker en verder water en thee dan mezelf de hele dag voor de gek houden met die rotzooi in mijn koffie.

Ligt-producten zijn ook niet goed voor je.
Ik heb mij afgelopen weken verdiept in smaakontwikkeling. Maar dat gericht op minder zout. Het is even wennen, maar men zegt dat je na 2 weken gewend bent aan de nieuwe smaak. Kwestie van doorzetten dus.

Cola, vruchtensappen e.d. zal ik sowieso laten staan. Neem gewoon water.
Ja, dat dacht ik ook... gewoon een kwestie van wennen.

Ik heb anderhalf jaar mijn thee zonder suiker gedronken. Ik bleef het vies vinden. Ik heb dus anderhalf jaar niet meer van mn kopje thee genoten (koffie dronk ik toch nog amper).

Dus ik wacht de tips met spanning af (zoetjes gebruik ik sowieso al niet, trouwens).
Ga op zoek naar Stevia-zoetstof. Natuurlijke zoetstof, gewonnen uit 'n plantje (stevia-plant oftewel honingkruid). Steeds meer natuurwinkels verkopen dit.

En cola-light gewoon laten staan, neem je spa of zo.

Maar hoezo zou je dik worden van 'n schepje suiker in je koffie en in je yoghurt? Als dat alleen al zorgt voor het dik worden, heb je andere problemen als alleen wat je aan aspartaam binnen krijgt lijkt me.
Ik probeer ook al jaren om mn koffie helemaal zwart te drinken. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Misschien moet ik echt eens doorzetten nu. Is ook veel makkelijker.
Langzaamaan wennen. Ik kreeg het ook niet voor elkaar om in één klap van de zoetjes af te raken (na een maand vond ik het nog steeds niet te drinken), en ben langzaam aan gaan minderen. Dus echt gepruts met halve en kwart zoetjes en zo. Telkens als je echt gewend bent aan de smaak weer een beetje minder. Het ziet er heel sneu uit maar het helpt wel .
Ik vind dat zoetjes of suiker in je koffie / thee de smaak van koffie en thee echt vernaggelen!! Dan smaakt het echt he-le-maal nergens meer naar. Je bent toch geen kleuter, dat je iets niet lust als het niet zoet is.

Thee smaakt voor mij sowieso al naar warme limonade, kan je nagaan als je er suiker in gooit, yak!

Het is gewoon gewenning van je TO, hup, niet te flauw, jij wil er vanaf, dan moet je er ook echt wat voor doen.
Stevia inderdaad, is echt enorm zoet (wel duur, maar je hebt ook maar een heel klein beetje nodig) Ik koop het op internet omdat er geen natuurwinkel bij mij in de buurt is die het verkoopt. En af en toe een beetje suiker mag best.
@Amygdala, mijn man is ook gestopt met suiker in de thee. Hij was hier binnen een week vanaf en taalt er totaal niet naar.

Echter, wij gebruiken verse thee, dus geen theezakjes. Thee van theezakjes vindt hij zonder suiker ook niet lekker.
quote:Veronicas schreef op 18 februari 2011 @ 13:27:

Maar hoezo zou je dik worden van 'n schepje suiker in je koffie en in je yoghurt? Als dat alleen al zorgt voor het dik worden, heb je andere problemen als alleen wat je aan aspartaam binnen krijgt lijkt me.Ja daar ben ik het eigenlijk ook helemaal mee eens. Suiker is niet z'n ramp, en aspartaam ook niet. Alles met mate!
misschien koffie met melk drinken?

en geen yoghurt maar melk of karnemelk drinken?

goed dat je er wat aan wilt doen trouwens!
Gewoon cold turkey stoppen met die zoetjes. Het duurt misschien wel een paar weekjes maar als je er eenmaal aan gewent bent dan wil je niet anders meer.

En die cola light zou ik vervangen voor iets heel anders, sinaasappelsap bijvoorbeeld.

Aspartaam, blegh, dat vind ik zooooo vies.
Water drinken ipv cola light. Cola is echt gore en slechte meuk.

Een goed koffie apparaat doet ook wonderen. Ik kan genieten van de smaak van pure koffie. Hetzelfde met thee. Zorg dat je lekkere goede thee drinkt (het liefst verse muntthee). Je kan suiker ook vervangen voor honing. Wordt je niet minder dik van maar het is wel gezonder.
quote:Guinevieve schreef op 18 februari 2011 @ 13:31:

Gewoon cold turkey stoppen met die zoetjes. Het duurt misschien wel een paar weekjes maar als je er eenmaal aan gewent bent dan wil je niet anders meer.

En die cola light zou ik vervangen voor iets heel anders, sinaasappelsap bijvoorbeeld.

Aspartaam, blegh, dat vind ik zooooo vies.Ik zou niet aan de sinaasappelsap gaan als je wil minderen met suiker.... want als iets een bom suiker is, is het dat wel!
Waarom is honing gezonder dan gewone suiker? Je bloedsuiker stijgt een stuk sneller van honing. En die paar mineralen die er in zitten lijken me te verwaarlozen.
Ik vind dat je je zelf zo voor de gek houd als je alles 'light' en met zoetjes en zo neemt.

En verder eensch met SeptemberGirl, koffie met zoutjes is goor.
quote:SeptemberGirl schreef op 18 februari 2011 @ 13:31:

[...]

Ja daar ben ik het eigenlijk ook helemaal mee eens. Suiker is niet z'n ramp, en aspartaam ook niet. Alles met mate!

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Goor is het in ieder geval wel.
quote:Maja82 schreef op 18 februari 2011 @ 13:38:

Ik vind dat je je zelf zo voor de gek houd als je alles 'light' en met zoetjes en zo neemt.

En verder eensch met SeptemberGirl, koffie met zoutjes is goor.Dat lijkt mij inderdaad ook heul erg goor! :puke:
Waarom is fruit geen optie? Als je nou én een zoete smaak wilt én iets gezonds, is er niks beter dan fruit. Ik maak er mijn yoghurt zoet mee, allerlei baksels, smoothies, pannekoeken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven