Gepofte aardappelen - oven

23-01-2011 16:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gepofte aardappelen ouderwetsch uit de oven maken straks, omdat ik dat toch echt lekkerder vind dan de snelle magnetron-variant.

Weet iemand te zeggen op welke temperatuur dit zou moeten en hoe lang ongeveer? En is het nodig om de aardappelen even voor te koken?

Alvast bedankt!
Ik doe het meestal zo als ik grote aardappelen heb. Bij kleine aardappelen kort ik de oventijd in.

-Oven voorverwarmen op 225oC.

-Was de ongeschilde aardappelen goed en dep ze droog.

Snijd de aardappelen kruisgewijs iets in. Leg elke aardappel met de insnijding naar boven op een stuk aluminiumfolie. Vouw de folie zorgvuldig dicht.

-Pof de aardappelen in de hete oven in ca. 40 tot 50 minuten gaar.
Dank je!
Ik boen de aardappels, dep ze droog, smeer ze dun in met olijfolie en bestrooi ze met grof zeezout. Daarna gaan ze op een schaal de voorverwarmde oven in (inderdaad ongeveer 220 graden en 40-50 minuten; tussentijds 1x draaien).

Ik vind persoonlijk dat de schilletjes lekkerder worden op deze manier.
Klinkt ook goed, IBA! Voor de volgende keer, want ze liggen al in de oven.

Je houd je de aardappelen dan wel heel, begrijp ik?
quote:BrightEyes80 schreef op 23 januari 2011 @ 18:39:

Klinkt ook goed, IBA! Voor de volgende keer, want ze liggen al in de oven.

Je houd je de aardappelen dan wel heel, begrijp ik?

Ja, je moet ze niet insnijden en hoeft ze ook niet in te prikken met een vork.

Eet smakelijk zometeen.
Dank, komt helemaal goed
Ik heb een lekkere variatie:

- aardappels schoon boenen

- aardappels 90 minuten in de oven (200c)

- in de lengte doormidden snijden, kruim eruit lepelen, schil heel laten

- aardappelkruim mengen met beetje creme fraiche, mosterd, geraspte (oude) kaas, bieslook

- vulling weer in de aardappel scheppen, beetje zeezout erover sprenkelen, en nog een kwartiertje in de oven.

En die ga ik ook zeker een keer proberen, want ziet er ernstig lekker uit.

Dank je, Maris!
Wat "doen" jullie met gepofte aardappels?

gewoon bij je stukje vlees en groenten? of vullen jullie ze met het een of ander?
Even over dat schoonboenen.... ik zag bij de kookwinkel DURE srubhandschoenen met daarop een plaatje van een wortel, en een andere met een plaatje van een aardappel. Bedoeld om je wortels / aardappel mee te boenen.

Maarrr.... dat hoeft natuurlijk geen 10 euro te kosten alleen omdat er een plaatje van een wortel op staat. Dus ik heb scrubhandschoentjes gekocht bij de Action (2 voor 60 cent, zoiets?) en dat is perfect (en hetzelfde als de dure bij de kookwinkel) om je aardappels mee te boenen!
scrub your patatoes... dat zijn de tips!
Ik citeer mezelf!quote:SeptemberGirl schreef op 11 oktober 2010 @ 17:50:

ik heb ze gezien, voor aardappeltjes en voor worteltjes. ze lagen bij de kookwinkel, met een plaatje erop, voor 9 euro. ze liggen ook bij de Action, bij afdeling lichaamsverzorging, voor 59 cent. precies hetzelfde!Uit dit topic.
En ik was nieuwsgierig en gooi je het plaatje toe:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven