Gezond eten

18-06-2009 09:45 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb gisteravond een artikel gelezen over het feit dat als je je futloos voelt, je erg moe bent, weinig energie, etc. het kan liggen aan je manier van eten. Dat je teveel producten eet met toegevoegde stoffen, bv suikers, kleurstoffen, glucose enz. Mijn vriend en ik willen hier een beetje op gaan letten, zodat we ons wat beter gaan voelen!? We willen niet door slaan, maar er gewoon op letten.

We moeten meer fruit en groente eten, veel drinken en opletten met frisdranken e.d.

Weten jullie nog gezonde producten?? Ik zal ook wel letten op wat er op de verpakking staat, maar misschien weten jullie nog goede producten, waarvan ik niet weet dat dat ook goed is. We kunnen elkaar dan misschien ook helpen??

Ik hoor het graag van jullie,

Groetjes Mariska

ps. Zou ik die link mogen plaatsen, het is van een soort gezondheidspagina, puur informatief.
Je hoort en leest zoveel tegenstrijdige berichten over wat wel en niet gezond zou zijn.

Ik zou zeggen: matig met vet, matig met suiker, matig met alcohol en verder normaal doen.

En wat versta je onder veel drinken? Meer dan 1,5 liter drinken per dag is in ieder geval overbodig.

Je moet je zeker niet laten verleiden tot het kopen van allerlei dure 'gezondheidsproducten'. Die zijn alleen maar goed voor de kas van de fabrikant.
Bedankt voor je reactie.

Ik let idd op vet, suiker en alcohol. En met drinken bedoel ik zeker 1,5 liter.

Ik ga geen gezondheidsproducten kopen. Is idd alleen maar goed voor de fabrikant.
Als je de boel eens lekker wilt relativeren, lees dan het boek 'Wat is nu gezond?' van Martijn Katan. Ik vond het leuk om te lezen.
Het is eigenlijk heel logisch. Je lichaam heeft nu eenmaal bepaalde bouwstoffen nodig om te functioneren. Krijgt een lichaam dat niet binnen, gaat het tegensputteren. Krijgt een lichaam iets binnen wat niet goed is, of teveel van het goede, gaat het ook tegensputteren.

Verder is een mens gebouwt om te werken, om lichamelijke arbeid te verrichten. Doe dat niet dan wordt je depressief, moe en lusteloos. Waarom? Omdat de spieren, botten, gewrichten gemaakt zijn om die arbeid te verrichten en het vastloopt als je het te weinig doet.

Voorbeeld een auto, gooi er de verkeerde olie en brandstof in en hij gaat tegensputteren of doet het stom weg niet meer of met verminderde prestatie. Rij je veel met een auto dan blijft ie lekker lopen. Gebruik hem verkeerd dan krijg je vroegtijdige slijtage. Laat hem staan en al heel snel doet ie helemaal niets meer en roest vroegtijdig weg. Eigenlijk is dat bij een mens net zo.

Ik geloof dat voor een groot deel slechte voeding en weinig bewegen in direct verband staat met depressies.
Ja dat denk ik ook wel ja. Ik beweeg wel genoeg, ik zou alleen wat beter op mijn eten kunnen letten, net als mijn vriend minder snoepen en minder kleurstoffen eten, bv vruchtenhagel, zal mijn adhd ook wel waarderen
Kijk eens op de site van het voedingscentrum, daar staat heel veel informatie.
geen kant-en-klaar-maaltijden, geen light-producten. Gewoon iedere avond koken met verse groenten.

En als tussendoortjes fruit i.p.v. snoep, chips, chocola...
still crazy after all these years
Ik doe met je mee. Voel me de laatste tijd vreselijk moe en suf. Ik heb nergens zin in (ja, in eten) en ben aangekomen. Ik ben zo dol op chips en andere slechte dingen. Ook gebruik ik veel te veel zout. Bewegen doe ik wel, eens per week. Maar ik kan veel gezonder zijn vrees ik.
De hoeveelheid groente die je normaal eet verdubbelen. De hoeveelheid koolhydraten uit andere producten die je normaal eet, halveren.
Bedankt voor de tips.

Madiken leuk dat je mee doet. Ik ben zelf niet heel streng, ik wil er alleen op letten. Iig minder snoepen, ipv snoep fruit oid, en niet teveel kleurstoffen, ben ook benieuwd hoe mijn ADHD daar op reageert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven