Gietijzeren braadpan

23-01-2011 20:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag een gietijzeren braadpan aanschaffen, maar ben er nog niet uit welke. Een Le Creuset vind ik iets te prijzig, dus ik dacht bijvoorbeeld aan een van de volgende:

http://www.vd.nl/vendWebS ... Fnl_NL%2F%24s%3Dgietijzer\u0020braadpan%26fh_lister_pos%3D2%26fh_refview%3Dsearch%26fh_secondid%3Dg20698843&from=overview

of deze:

http://www.hema.nl/nl-nl/ ... t.aspx?productid=80159090

Hebben jullie misschien ervaring met deze pannen? Of hebben jullie nog goede tips waar ik op moet letten bij de aanschaf? Alvast bedankt
Ik zou toch maar even doorsparen voor een Le Creuset! Krijg je geen spijt van.
Vindt 24 cm persoonlijk erg klein, ik zou doorsparen voor een wat grotere.
Ik heb ook een Le Creuset, van 28 cm. Een superpan.

Ik gebruik m echt geregeld voor van alles en nog wat (nu heerlijke stoofpotjes) en heb er zelfs oliebollen in gebakken met oud en nieuw.
Een creuset is perfect, maar ook de hackman pannen (bij de AH) zijn goed.
Ik ben ook wel benieuwd.

Waarom is die Creuset zo fantastisch?

En waar gebruiken jullie hem voor?

En is zo'n ding ook weer schoon te krijgen?
Ik heb deze, van Ikea. Superding!

Een creuset gaat gewoon je hele leven mee. Ik heb er één gekregen voor mijn 23e verjaardag ook van 28cm en ik heb er nu al zoveel plezier van.

Ik stoof nu vaak de heerlijkste dingen. En zie mij al later soep koken voor mijn bubs kinderen. En daarna kook ik ermee voor mijn kleinkinderen.
quote:Koekblikje schreef op 23 januari 2011 @ 21:41:

Een creuset gaat gewoon je hele leven mee. Ik heb er één gekregen voor mijn 23e verjaardag ook van 28cm en ik heb er nu al zoveel plezier van.

Ik stoof nu vaak de heerlijkste dingen. En zie mij al later soep koken voor mijn bubs kinderen. En daarna kook ik ermee voor mijn kleinkinderen.

Ik voel me een beetje een zeur, maar waarom gaan deze wel een heel leven mee en die anderen dan niet?

Ik ben echt benieuwd hoe de kwaliteit zich uit, is dat in, makkelijk schoon te maken? in niet aanbakken? in lekkerder eten?
Ik vind 'm gewoon zo mooi degelijk van kwaliteit. Geen vergelijkingsmateriaal met andere (hema-ikea-v&d-pannen).

Gerechten lukken altijd (dankzij mijn kookkunst :-)), hij is goed schoon te makken, en aanbakken is mij ook nog niet gebeurt.

Enig nadeel, maar dat is meer het probleem van gietijzer. Hij is echt best wel zwaar. En kan dus niet in de vaatwasser (ten minste, is mij verteld).

Na gebruik vet ik m altijd in (binnenkant) met boter (heeft verkoopster mij verteld) dus hij blijft ook heel mooi.

Heb ook een grillpan van Le Creuset, gebruik ik wat minder, maar ook heel fijn. Al heerlijke stukjes vlees en vis in gebakken.
Ik zou wel voor een pan van 28 cm doorsnede gaan. Maar over de kwaliteit van de pannen kan ik weinig zeggen, want ik heb mijn Le Creuset nog niet zo lang.
Mocht je in voorjaar/zomer/herfst maar Frankrijk gaan: ieder weekend zijn er vide greniers (rommelmarkt) en daar zijn de mooiste en grote creuset pannen voor 10 à 15 euro. Zie ze ieder jaar weer... En ja, creuset (of staub) zijn echt de toppers onder de stoofpannen. Je kunt ze ook in de oven gebruiken en mocht je ooit over gaan op inductie dan gebruik je deze pannen zeker weten nog vaker!
Ik heb een BK Cuisson, kostte ongeveer veertig euro. Super voor stoofvlees, goulash, curry's en vlees bradenk.

... maar ooit komt er ook een grote Creuset
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik heb een ovale le creuset van 28 cm. En doufeu, echt super zo van het gas in de oven. Geen / minder het vlees moeten bedruipen door het speciale deksel. Na het eten hup de vaatwasser in.

Ik heb hem deels opgespaard van iris-bonnen die ik her en der gekregen had.
Le creuset is natuurlijk hèt merk onder de braadpannen, maar imo is gietijzer gietijzer en maakt het verder niks uit.

Ik heb een gietijzeren braadpan zonder merk. Er staat wel Made in France in gestempeld, maar ik weet echt niet meer waar die vandaan komt.
quote:Hangmat schreef op 23 januari 2011 @ 21:01:

Ik heb deze, van Ikea. Superding!

[afbeelding]

Die wil ik ook !!

Eigenlijk vorig jaar al maar door WW schuiven sommige dingen wat op. Hij voelt goed aan, inhoud is voor mij prima (heb een kleinere gietijzeren) en Creuset vind ik ook echt te duur ondanks heel erg mooi.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb toch die van de V&D gekocht... zoals ik al zei, ik vind Le Creuset vooralsnog even te duur en toen ik deze in het echt zag vond ik hem vooral ook heel erg mooi

Ik laat tzt wel even weten of die bevalt!
quote:Starshine schreef op 24 januari 2011 @ 10:49:

Le creuset is natuurlijk hèt merk onder de braadpannen, maar imo is gietijzer gietijzer en maakt het verder niks uit.

Ik heb een gietijzeren braadpan zonder merk. Er staat wel Made in France in gestempeld, maar ik weet echt niet meer waar die vandaan komt.Ja Frankrijk natuurlijk!
Ik heb een merkloze rode gietijzeren pan van 20cm. Prima voor mijn éénpersoonshuishouden hier. Doet het al jaren, maar ooit komt er zo'n mooie Creuset... gelukkig zijn die in kleine maten niet zo heel erg duur
Ik ben fan van BK-pannen. Heb een grote braadpan en een middelmaat. Je doet er je hele leven mee.

Met mijn oude heb ik 23 jaar gedaan. Die moest ik afdanken omdat ik op inductie ging koken en daar kun je geen pannen op gebruiken waarmee je op gas hebt gekookt.

Nu gebruikt mijn op kamers wonende nichtje mijn oude pannen.
Ik heb 2 Ikea-pannen (een Favorit, geloof ik, grote zwarte gietijzeren pan met stalen deksel) en een kleinere blauwe (die iemand anders hier al in het ovaal plakte) en als je die goed verzorgt gaan ze heus wel even lang mee als Creusetten hoor. Met dat gietijzer gebeurt namelijk helemaal niks.

Ik verbaas me sowieso altijd wel over dure pannen, vooral over dure pannen die je hoofdzakelijk gebruikt om in te koken (koken als in dingen in water koken, niet bakken enzo), ik zie echt niet in wat de meerwaarde van heel dure pannen daarin zou kunnen zijn, behalve dan leuke trucs als oren die niet warm worden enzo. Ik kook fanatiek en al jaren in RVS krijgertjes, en die zijn nog steeds niet krom of stuk. En ze doen het prima
quote:amarna schreef op 26 januari 2011 @ 13:20:

Ik ben fan van BK-pannen. Heb een grote braadpan en een middelmaat. Je doet er je hele leven mee.

Met mijn oude heb ik 23 jaar gedaan. Die moest ik afdanken omdat ik op inductie ging koken en daar kun je geen pannen op gebruiken waarmee je op gas hebt gekookt.Nu gebruikt mijn op kamers wonende nichtje mijn oude pannen.Dat klopt niet, ik heb 3 Creuset pannen waar ik eerst op gas mee heb gekookt en die ik nu al ruim 9 jaar op inductie gebruik.
I love Creuset. Heb er inmiddels 2 en ik wil er graag nog 1-tje bij.

Al die leuke kleurtjes word je echt hebberig van. Vind de Hackman pannen van de Albert Heyn een goed alternatief.
@malu3: wanneer gas te hoog heeft gestaan is de pan te heet geworden. Dan kan de onderkant van de pan wat gaan bobbelen. Niet altijd met blote oog te zien maar des te duidelijker te horen op inductie. De pan gaat klapperen en loopt van de inductieplaat af. Als je mazzel hebt (of goede kwaliteit pan) dan kan je na gas wel over op inductie. En zoniet dan is het een heel goede reden voor een creuset (in mijn optiek)
Mijn Creuset-pannen hebben heus wel op hoog vuur gestaan toen ik nog op gas kookte maar ze doen het prima op inductie. Er is niets te horen en ze lopen ook niet van de inductieplaat af. Hetzelfde geldt voor mijn Sigg-pannen, blijkbaar zijn deze net als Creuset van zo'n goeie kwaliteit dat dat geen problemen geeft. En zoals ik eerder al meldde, ik kook al ruim 9 jaar op inductie op deze pannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven