Glutenvrij kerstmenu
maandag 19 oktober 2009 om 12:35
Wij krijgen met de kerst eters, waarvan 1 glutenallergie heeft. Wil voor iedereen nu glutenvrij koken, maar ja wat? Wil absoluut geen risico lopen dat het fout gehad want dat wordt de persoon in kwestie heel erg ziek......... Beetje de zenuwen heb ik wel dus,maar wil ook graag goed voor de dag komen met mijn menu...
Wie heeft er tips?
Wie heeft er tips?
maandag 19 oktober 2009 om 12:42
maandag 19 oktober 2009 om 12:47
maandag 19 oktober 2009 om 12:48
Glutenvrij eten kan heel lekker zijn hoor! Een kennis van mij kan ook geen gluten eten, en als ik bij haar eet (ze kookt liever zelf, dan weet ze zeker dat het goed gaat) eet ik altijd hartstikke lekker!
Soep vooraf? Kan van alles zijn, maar pas op met bouillonblokjes, want daar zitten ook gluten in. Ik heb nu even niet zoveel tijd, maar ik zal er even over na denken. Ik weet trouwens niet of je kinderen op bezoek krijgt die geen gluten mogen? Want de snoepjes van Katja (apenkoppen enzo) die zijn allemaal glutenvrij.
Soep vooraf? Kan van alles zijn, maar pas op met bouillonblokjes, want daar zitten ook gluten in. Ik heb nu even niet zoveel tijd, maar ik zal er even over na denken. Ik weet trouwens niet of je kinderen op bezoek krijgt die geen gluten mogen? Want de snoepjes van Katja (apenkoppen enzo) die zijn allemaal glutenvrij.

maandag 19 oktober 2009 om 13:13
Ik zou de glutenvrije eter zelf laten aangeven wat er voor hem/haar gemaakt moet worden. Laat diegene zelf de benodigdheden gaan shoppen want die weet wat ze wel en niet mag. Dan kun jij de kosten voor hem/haar betalen omdat jij ze hebt uitgenodigd. Maar om andere gasten allemaal iets voor te zetten omdat er eentje niet met de pot mee mag eten, zou ik niet echt fijn vinden. Dan mis je volgens mij toch 'n heleboel keuze in je ingredienten.
maandag 19 oktober 2009 om 13:15
In deze databank http://www.livaad.nl/Startbb.htm kun je producten opzoeken. Als ze erin staan zijn ze glutenvrij. Er staan ruim 17.000 producten in, dus het moet lukken om daar een kerstmenu uit samen te stellen . Glutenvrij koken is niet zo ingewikkeld, je moet alleen even weten waar je op moet letten. Vraag anders ook je gast om tips. Hij/zij zal het wel gewend zijn dat mensen niet precies weten hoe ze het moeten aanpakken.
maandag 19 oktober 2009 om 13:45
Ik zou even overleggen met de glutenvrije eter. Sommige mensen zijn echt heel gevoelig, zodanig dat ze bijvoorbeeld een speciale glutenvrije plank in de koelkast hebben. Dan kan diegene misschien beter zelf wat meenemen. Als het niet zo erg is dan kan je misschien de recepten even emailen en evt om tips vragen. Of vraag of diegene bijvoorbeeld het gebak maakt, dan is dat alweer een zorg minder en ik vind het ook altijd gezellig als mensen allemaal wat meenemen.
anoniem_78097 wijzigde dit bericht op 19-10-2009 13:53
Reden: typo
Reden: typo
% gewijzigd
maandag 19 oktober 2009 om 14:06
Ik vind het juist heel leuk dat je het hele menu glutenvrij maakt, en niet iets aparts voor de glutenintolerante eter. Zo iemand krijgt al praktisch altijd 'iets anders' dan de rest (wat in restaurants e.d. over het algemeen gelijk staat aan 'iets geïmproviseerds dat minder aandacht krijgt dan het gewone menu'), ik denk dat diegene het heel leuk vindt eens geen uitzondering te zijn. Ik ken in elk geval iemand met coeliakie die dat heel erg zou waarderen. Sorry, verder even geen menutips, maar zal er nog over denken. Ik weet in elk geval dat als je iets gaat bakken (bijvoorbeeld voor het dessert) dat je amandelmeel kunt gebruiken ipv gewoon meel, en dat heel lekker is.
maandag 19 oktober 2009 om 14:20
Ik heb zelf coeliakie (moet dus glutenvrij eten) en mijn tip: bedenk wat je normaal gesproken zou koken, en zorg dat je dat glutenvrij klaarmaakt. Er zijn echt maar erg weinig dingen die niet glutenvrij te maken zijn. Betrek de gast met coeliakie hier gewoon in, vraag hem of haar naar dingen die je niet weet hoe je die glutenvrij moet maken (en als die het ook niet weet, dan open je maar een topic, dan zal ik het wel vertellen )
Voor degene die dacht dat glutenvrij eten niet lekker was: ik zou zeggen: ga eens glutenvrijh eten. je zult merken dat je dan juist pure producten gebruikt, en dat je eten vaak lekkerder is dan als je met gluten zou eten (omdat je dan toch vaak snel op een pakje terugvalt (althans: de meeste mensen)).
Voor degene die dacht dat glutenvrij eten niet lekker was: ik zou zeggen: ga eens glutenvrijh eten. je zult merken dat je dan juist pure producten gebruikt, en dat je eten vaak lekkerder is dan als je met gluten zou eten (omdat je dan toch vaak snel op een pakje terugvalt (althans: de meeste mensen)).
maandag 19 oktober 2009 om 14:22
quote:borderwalk schreef op 19 oktober 2009 @ 13:45:
Ik zou even overleggen met de glutenvrije eter. Sommige mensen zijn echt heel gevoelig, zodanig dat ze bijvoorbeeld een speciale glutenvrije plank in de koelkast hebben. Dan kan diegene misschien beter zelf wat meenemen. Wij hebben thuis inderdaad een plankje in de koelkast waarop de gluten spullen staan. En ik ga best regelmatig bij andere mensen eten, en dat gaat vaak gewoon goed. Met een beetje moeite kun je juist een heel lekker gerecht maken zonder dat de coeliaak zelf eten mee moet nemen (dat moet al vaak genoeg, wel leuk dat als je met kerst ergens gaat eten dat je dan ook kunt aanschuiven nietwaar??).
Ik zou even overleggen met de glutenvrije eter. Sommige mensen zijn echt heel gevoelig, zodanig dat ze bijvoorbeeld een speciale glutenvrije plank in de koelkast hebben. Dan kan diegene misschien beter zelf wat meenemen. Wij hebben thuis inderdaad een plankje in de koelkast waarop de gluten spullen staan. En ik ga best regelmatig bij andere mensen eten, en dat gaat vaak gewoon goed. Met een beetje moeite kun je juist een heel lekker gerecht maken zonder dat de coeliaak zelf eten mee moet nemen (dat moet al vaak genoeg, wel leuk dat als je met kerst ergens gaat eten dat je dan ook kunt aanschuiven nietwaar??).
maandag 19 oktober 2009 om 14:26
Gewoon doen, één menu voor iedereen!
Neem er de tijd voor.
Ik zou eerst voor jezelf opschrijven wat je van plan bent te maken, houd alles wel vers (dus geen dingen uit pakjes/zakjes of potjes) Begin bijvoorbeeld met een lekkere salade met zalm en een dille dressing (zelfgemaakt)
Daarna een bouillon (vraag aan de slager wat botten) met verse kruiden. Serveer daar bruscetta van glute vrij brood bij (natuurwinkel)
Als hoofdgerecht een heerlijk gebraad met verse frietjes (wel frituren in een brandschone frituurpan ivm restjes van de bitterballen van het afgelopen weekend)
Eindig met een taart waar je speciaal meel voor gebruikt (nutuurwinkel)
Succes, er is heel veel mogelijk zonder glute hoor, als je het maar vers houd kun je bijna niet de mist in gaan.
Neem er de tijd voor.
Ik zou eerst voor jezelf opschrijven wat je van plan bent te maken, houd alles wel vers (dus geen dingen uit pakjes/zakjes of potjes) Begin bijvoorbeeld met een lekkere salade met zalm en een dille dressing (zelfgemaakt)
Daarna een bouillon (vraag aan de slager wat botten) met verse kruiden. Serveer daar bruscetta van glute vrij brood bij (natuurwinkel)
Als hoofdgerecht een heerlijk gebraad met verse frietjes (wel frituren in een brandschone frituurpan ivm restjes van de bitterballen van het afgelopen weekend)
Eindig met een taart waar je speciaal meel voor gebruikt (nutuurwinkel)
Succes, er is heel veel mogelijk zonder glute hoor, als je het maar vers houd kun je bijna niet de mist in gaan.

maandag 19 oktober 2009 om 15:29
Vooraf: soepie.
Bospaddestoelenroomsoep (binden met maizena)
(paddestoelen in plakjes, wat gedroogde boszwammen wellen ook in plakjes) bakken in boter. Afblussen met witte wijn. Een half litertje hele sterke bouiillon erbij. tijm en peper. (even laten prutten. Deel van de zwammen apart houden. Binden met maizena, daarna de soep pureren. Soep terug in pan, melk erbij, aan de kook laten komen. Room erbij, zwammen er weer bij en niet meer laten koken.
Bij de soep kun je evt geroosterd glutenvrij brood geven en echte boter.
Tussen: gemarineerde gamba's met stukjes gemarineerde en gegrilde groenten
Hoofd. Groot vlees, verschillende soorten groenten (witlof met ham en kaas, haricot verts in een spekjasje, 'vergeten groenten' als koolrabi, topinamboer, pastinaak, etc), gratin dauphinois of aardappel-pastinaak of aardappen knolselderijpuree
Toe: zelfgemaakt sorbetijs overgoten met champie.
Bospaddestoelenroomsoep (binden met maizena)
(paddestoelen in plakjes, wat gedroogde boszwammen wellen ook in plakjes) bakken in boter. Afblussen met witte wijn. Een half litertje hele sterke bouiillon erbij. tijm en peper. (even laten prutten. Deel van de zwammen apart houden. Binden met maizena, daarna de soep pureren. Soep terug in pan, melk erbij, aan de kook laten komen. Room erbij, zwammen er weer bij en niet meer laten koken.
Bij de soep kun je evt geroosterd glutenvrij brood geven en echte boter.
Tussen: gemarineerde gamba's met stukjes gemarineerde en gegrilde groenten
Hoofd. Groot vlees, verschillende soorten groenten (witlof met ham en kaas, haricot verts in een spekjasje, 'vergeten groenten' als koolrabi, topinamboer, pastinaak, etc), gratin dauphinois of aardappel-pastinaak of aardappen knolselderijpuree
Toe: zelfgemaakt sorbetijs overgoten met champie.