Glutenvrije hapjes?

16-04-2008 10:55 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag krijg ik vrienden op bezoek, waarvan één met een glutenvrij dieet. Ik dacht even leuk uit te pakken met culinaire glutenvrije hapjes, maar het valt erg tegen om lekkere recepten te vinden zonder gluten. Heeft iemand hier een idee?
Alle reacties Link kopieren
ongebrande nootjes...

komkommer gewikkeld in rosbief..
Alle reacties Link kopieren
Stukjes kaas (van een nieuw stuk kaas!)

bij de AH kun je rijsttoastjes van van der meulen kopen (erg lekker en glutenvrij)

- bij de AH heb je onder andere eiersalde en tonijnsalade die mag

- ham rolletjes met monchou (monchou met beetje peper en kleine stukjes ui) Let erop dat je glutenvrije ham koopt!

- kleine Gehakballetjes (gehaktkruiden van bv. verstegen)



Nog meer ideeen nodig?
Alle reacties Link kopieren
Naturel chips mogen vaak ook



Een site waar veel glutenvrije producten en gerechten op staan:



http://livaad.nl/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee!
Alle reacties Link kopieren
In principe hoeft glutenvrij niet zo heel ingewikkeld te zijn, je moet alleen een beetje buiten je boekje denken. Bij veel producten staat er tegenwoordig "allergie-informatie" op de verpakking. Vooral het Albert Heijn huismerk is er heel consequent in. Je kunt bijvoorbeeld allemaal lekkere groentes neerzetten met een dipsausje. Inderdaad gewoon nootjes, rozijnen, naturelchips (ik weet dat die van de Aldi mag, met de rest weet ik het niet zeker, even nakijken!) En wil je echt taart en dergelijke op tafel zetten, dan zou ik even bij de Ikea-Food afdeling kijken, als je de mogelijkheid hebt. Daar hebben ze allemaal taarten en koekjes, vishapjes en dergelijke die glutenvrij zijn. Je kunt zo hele schotels tapas of sushi maken zonder gluten.



Zorg gewoon dat alles wat je gebruikt vers is. Dus een nieuwe pot mosterd, een nieuwe pot mayonaise en noem maar op. Dan is het namelijk nog niet "besmet". Zorg dat je aanrechtblad schoon is, als je je oven gebruikt die voor de zekerheid ook even schoonmaken (mijn tante wordt daar namelijk ook ziek van).
Alle reacties Link kopieren
Rozijntjes moet je mee oppassen! Niet alle rozijntjes mogen.



Voor gebak kun je ook in de vriezer van de reform winkel kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt! Vind het zo lullig om hapjes neer te zetten waar hij niets van mag. Maar met deze ideeën kan ik wel een tafel vullen met alleen glutenvrije dingen.

Op de website staan ook lekkere dingen.



Wel een ontzettend vervelende ziekte. Als ik nu zie waar je allemaal op moet letten.. Dat wordt zaterdag iig de hele keuken schrobben!
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft echt niet je hele keuken te schrobben hoor. Zorg ervoor dat:

- je vaak je handen wast

- je keukengerei schoon is

- je aanrecht schoon

- als je een magnetron of oven gebruikt: zorg dat die schoon is



Ik zelf heb ook coeliakie, en ik redeneer als volgt: als iemand zijn best voor mij doet, allemaal lekkere hapjes enzo en zo netjes mogelijk gewerkt, en er gaat toch wat fout, dan is dat jammer maar helaas. Ik adviseer mensen waar ik op bezoek ga ook vooral niet te stressen! Ook bij mij thuis gaat er wel eens iets mis. Dat hoort erbij.



Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Een neefje van mij heeft ook coeliakie en je maakt (helaas) maar weinig mee dat mensen zich er echt in verdiepen, tot groot verdriet en frustratie van mijn zus en zwager helaas. Meestal wordt met name het risico op 'besmetting' met glutenbevattende produkten zwaar onderschat en vindt men het overdreven als je dat uitlegt. Leuk om te zien dat het ook anders kan!
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die regelmatig glutenvrije recepten zoeken: het engelstalige kooktijdschrift "good food" dat uitgegeven wordt door de BBC besteed in elke uitgave aandacht aan dieetrecepten, onder andere ook glutenvrij (coeliakie komt in Engeland relatief vaak voor, heeft iets te maken met immigranten, geloof ik). Dit tijdschrift is in elke grotere boekwinkel te koop en mijn plaatselijke Albert Heijn verkoopt het ook. Niet goedkoop, maar elke maand een klein feestje! Van dit tijdschrift is ook een website waar je recepten kunt zoeken, ongeveer zoals op de appie Heijnsite, maar hier kun je ook specifiek zoeken op glutenvrij. Ik weet niet hoe ik een link moet plakken, maar ff googlen en je vindt 'm vast wel.



Overigens weet ik van een vriendin van mij dat bepaalde tortilla-chips ook glutenvrij zijn en zij maakt er dan een lekker guacemole bij. Moet je wel zorgen dat niet iemand anders met een stukkie brood in dezelfde bak gaat hengelen..... Het makkelijkste en veiligste is als je zorgt dat al je hapjes glutenvrij zijn.
Alle reacties Link kopieren
sassafras schreef op 16 april 2008 @ 23:01:

Het makkelijkste en veiligste is als je zorgt dat al je hapjes glutenvrij zijn.
Inderdaad een erg goede tip! Maar ik (als coeliaak) vind het eigenlijk al prima als er een apart bord is waar wat hapjes voor me op liggen. Dat bord houd ik dan lekker bij me, en zo zal niemand met z'n "vieze" vingers aan mijn hapjes komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn nichtje ook altijd een eigen schaal met hapjes die ze mag hebben.

Ik las ook van de schone pot mayo: moet je wel glutenvrije mayo hebben. Ik heb gemerkt dat de meeste fritessausen wel gluten hebben, maar veel mayo niet. Heel goed lezen dus. Ook zitten er gluten in bepaalde e-nummers en ik meen dat malto-dextrose ook gewoon gluten zijn. Ik vind het altijd erg lastig. AH heeft inderdaad heel duidelijk aangegeven of iets glutenvrij is.
Alle reacties Link kopieren
kroepoek ipv toastjes belegd met krabsalade



http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?source=allerhande%2005%202008&id=480242
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
De nieuwe allerhande heeft een heel stuk over glutenvrije hapjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven