Goddelijke taarten!

01-10-2009 21:45 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kwam in een kletstopic mijn favoriete amandel-kwarktaart ter sprake. Ik heb hem al een aantal keren gemaakt en mijn visite vindt 'm ook zaálig!



Omdat ik het leuk vind om taarten te bakken, hoor/lees ik graag jullie favoriete taartrecepten!



Italiaanse amandel-kwarktaart



Ingredienten (voor ongeveer 16 stukken)

- 150 gram + beetje boter

- 150 gram bloem

- mespunt bakpoeder

- zout

- 200 gram suiker

- 2 zakjes vanillesuiker

- 50 gram amarettini (kleine italiaanse bitterkoekjes)

- 5 eieren

- 250 gram mascarpone

- 500 gram magere kwark

- 7 eetlepels amaretto

- 1 pakje griesmeelpuddingpoeder (om te koken, voor 500 ml melk)

- 50 gram amandelschaafsel

- poedersuiker



Bereiden:

1. Vet een springvorm (ongeveer 26cm) in. Laat 150 gram boter op laag vuur smelten.

2. Meng bloem, bakpoeder, snufje zout, 75 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker in een kom. Giet de vloeibare boter erbij en kneed het deeg met de deeghaken van de mixer. Bekleed de springvorm met het deeg en zet het ongeveer 30 minuten koud weg.

3. Verbrokkel de amarettini, op 1 eetlepel na. Klopt de eieren, 125 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker schuimig. Meng de mascarpone, de kwark, de amaretto en het puddingpoeder . Roer het door door het eischuim. Strijk het mengsel in de vorm. Strooi alle amarettini en de amandelen eroverheen.

4. Bak de taart ongeveer 1 uur en 5 minuten op het onderste rooster in een voorverwarmde oven (elektrisch 175 graden, hetelucht 150 graden). Dek de taart eventueel na 45 minuten af. Laa t de taart afkoelen in de vorm. Versier hem met poedersuiker.
Peas on earth!
Waaaaaaaaaaah die Triple chocolade taart van Moordwijf klinkt goed!

Wil die wel maken.

Zou er ook een marsepeinendek op kunnen? Hier in Duitsland verkopen ze van die kant-en-klaredekjes.

Hmmm, dan worden het nog meer calorieeen.

En kun je 'm het beste met een taartzaag snijden?

O ja, kan iemand een foto plaatsen hoe ie eruit ziet als ie klaar is??
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend heb ik Roos gesproken. Ze moest weg dus ze heeft even gevraagd of ik de foto's hier wilde plaatsen.



Door een beetje tijdgebrek is de foto van de soesjes nog niet goed. Ik heb Paint Shop Pro maar weet niet hoe het werkt. Dus kon net niet even de foto's goed krijgen.



Maar ik vind het er heerlijk uitzien.



Dus hierbij Roos haar creaties;



Gevuld speculaas;









Manderijntjes-speculaastaart;





Slagroomsoesjes;

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Heej wat grappig, die gevulde speculaas ziet er eigenlijk uit zoals die plakken speculaas die je in de winkel koopt, maar dan met amandelspijs. Ik ga het binnenkort ook weer maken, zal wel even een foto maken (ziet er bij mij heel anders uit).



Die mandarijnspeculaastaart ziet er heel anders uit dan op de foto in mijn boekje . Zal daar wel even een foto van proberen te maken



Ik ben in de herkansing voor de speculaasjes. Deeg ligt nu in de koelkast
Peas on earth!
Bij mij zag de speculaas er ook heel anders uit! Meer zoals de gevulde speculaas die je bij de warme bakker koopt eigenlijk, met een dikke laag spijs ertussen. Heb er alleen geen foto van gemaakt...zal t van de week nog wel s maken. Nu ik weet dat het deeg geen uren hoeft te rusten gaat t wat sneller



Die mandarijnentaart ziet er echt heerlijk uit!!!
Kan dit topic niet verboden worden? Ik doe mijn best het te ontwijken, want het combineert niet lekker met het heel-veel-afvallen-topic. Heel soms geef ik toe aan de verleiding, kijk ik hier, zie al die lekkere dingen en zit de rest van de dag te watertanden. Echt een hul surieus probleem!
Mijn speculaas zag er ook heel anders uit hoor! Het is trouwens al bijna op...

Man zei al dat i kdit wel vaker mag maken, is een hit dus!
Alle reacties Link kopieren
@ hema-lover ik spring ook van de eet-pijler naar het lijn-topic... zucht....

De peer-speculaas taart ga ik deze week maken. Ik geef vaak weg aan bureb, zus ouders vrienden etc. Voel ik me íets minder slecht. Bedankt dames voor al die heerlijke recepten!

Ik heb trouwens een lekker recept voor basbousa, marrokaanse griesmeelcake met honing en amandelen. Kennen jullie die?
Alle reacties Link kopieren
HEMAlover... ik probeer hier ook undercover te zijn... ik schrijf nota bene in een afval-klets-topic



Ik heb vandaag een tweede speculaasjespoging gedaan, maar wéér net niet gaar. Omdat ik al niet zo in m'n hum was, heb ik alle speculaasjes uit nijdigheid in de prullenbak gemieterd



De gevulde speculaas zou er volgens het recept zo uit moeten zien:
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Dat Basbousarecept klinkt lekkerrrr! Kom maar op!
Peas on earth!
Ah, meer struisvogels dus hier .

Basbousa klinkt zeker goed!
Alle reacties Link kopieren
goed, laat de kilootjes er maar aan vliegen



1 liter volle vanille-vla

1 pak griesmeel 500 gram

4 eieren

250 ml zonnebloemolie

iets minder dan longdrinkglas suiker

2 zakjes vanille-suiker

2 zakjes bakpoeder



--> oven op 175-190 graden voorverwarmen



olie, suiker en eieren mixen

vanille-suiker en bakpoeder doormixen

vla en griesmeel erbij, goed doormixen



Dit is genoeg voor bijv 2 vlaaivormen of een bakblik 30X40 cm

Als je er één wil maken, alles dus halveren.



Het mengsel moet ongeveer 3 cm hoog zijn

bak het een uurtje bruin

afkoelen en dan warmgemaakte honing erover strijken.

Bestrooien met gemalen kokos of geroosterd amandelschaafsel.... in ruitjes/vierkantjes snijden..eet smakelijk!



p.s laten jullie even weten hoe jullie 'm vinden?

Het is echt zoooo makkelijk te maken maar wel lekker
Alle reacties Link kopieren
Die griesmeel, is dat zo'n pakje poeder dat voor 500ml is?
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
nee, griesmeel zelf van 500 gram (ik heb eigen merk AH)
Alle reacties Link kopieren
Kant-en-klare griesmeel? In zo'n soort kwarkbakje zeg maar?

*eet nooit griesmeel*
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
whahaha PODE,had ik ook hoor! nee, het staat bij de bakproducten, het is echt een soort meel, in formaat rijstpak, ze hebben van honig maar dus ook eigen merk. Het staat dus bij de dessertrijst en dr. oetker puddinkjes etc.



*bij nader inzien wordt het én basbousa én peren-speculaastaart*



---> legt sportkleding alvast klaar.....
Alle reacties Link kopieren
quote:schuddebuikje schreef op 18 oktober 2009 @ 21:32:

whahaha PODE,had ik ook hoor! nee, het staat bij de bakproducten, het is echt een soort meel, in formaat rijstpak, ze hebben van honig maar dus ook eigen merk. Het staat dus bij de dessertrijst en dr. oetker puddinkjes etc.



*bij nader inzien wordt het én basbousa én peren-speculaastaart*



---> legt sportkleding alvast klaar.....Okee, ik zal eens even zoeken. En dan dus echt 500gram van dat griesmeelspul
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk altijd even stiekum...en ga dan maar weer snel er van tussen want.....aiaiaiaiaiiiiiiiiiiiiiiiii...ben zowel kook als eet fan van taarten!



Maar wil jullie dit receptje niet onthouden(ok let niet op de calorieen he?)



Voor top: poedersuiker, roze kleurstof(drupje) en water tot drapje vermengen.



Neem 2 pakken van de goedkoopste speculaasjes

een hand gewelde rozijnen

een hand walnoten/amandelen of hazelnoten

pure chocolade

3/4 pakje roomboter



Speculaasjes tot kruimels bewerken (leef je uit!)

hak die chocola(lekker na zo'n stress dag of week) in stukjes

noten tot erwt grootte bewerken

roomboter aux bain marie laten smelten



dit bovenstaande mengen met de rozijnen tot je een net niet uit elkaar vallend geheel hebt.



24cm bakvorm bekleden met bakpapier(ook de rand)

laten opstijven in de koelkast(kan nu ook buiten met deze temperaturen).



alles lekker aandrukken met pollepel of wat je ook makkelijk vindt en bestrijken met glazuur...



Mijn kids noemen dit...mama's heksentaart!(snel klaar en door het stampen en het aparte mengsel dat er ontstaat)

Vandaar ook mijn "andere"uitleg.



Ik maak 'm eigenlijk alleen in de herfst/winter (echt najaars smaakje).

Eventueel kun je speculaas kruiden toevoegen mocht je het te flauw vinden.

Ik wil ook nog wel 's een spinnenwenje er op tekenen met gesmolten chocola.



Dames eet smakelijk!



X

LLB
Alle reacties Link kopieren
GEVULDE SPECULAAS



Nodig:

- 200 gram zelfrijzend bakmeel

- zout

- 1,5 theelepel speculaaskruiden

- 125 gram bruine basterdsuiker

- 125 gram boter

- 2 eetlepels melk

- 1 pakje amandelspijs

- 1 ei

- 50 gram witte amandelen (van die halve)

- 1 eierdooier



Doen:

1. zeef het zelfrijzend bakmeel boven een kom. Roer de bastersduiker, de speculaaskruiden en het zout erdoor. Snijd de boter hierin met 2 messen in kleine stukjjes. Voeg de melk toe. Kneed alles snel met een koele hand tot een soepel deeg.



2. Laat het deeg minimaal enkele uren, maar bij voorkeur een dag ingepakt in folie op een koele plaats rusten.





Deze wil ik binnenkort gaan maken. Maar morgen heb ik tijd voor het deeg maar ga paar dagen weg. Is het erg als deze 3 dagen in de koelkast blijft?
Je hoef het deeg niet te laten rusten Eyris! Was PODE vergeten, dat hoeft alleen bij de gewone speculaas.

Ik ga het nu trowuens zelf ook weer maken.
Kleine correctie, het ligt nu in de oven! Het ruikt hier weer heerlijk....
Thee, als je hier nog eens leest, ik wil best kruimelbodem-mix voor je halen en naar je opsturen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ai ai ai.... dat rusten van dat deeg leidt nog tot hele weekplanningen

Hoeft dus niet
Peas on earth!
Ik heb vorige week nog een heerlijke chocolade aardbeientaart gemaakt die ik jullie niet wil onthouden:



Nodig voor de cake:

250 gr bloem

250 gr suiker

250 gr boter

3 eieren

reep chocola

cacao naar smaak



voor de vulling:

2 dooiers

50 gr bloem

3 a 4 flinke eetlepels suiker

250 ml melk

doosje aardbeien



Voor de garnering:

2 aardbeien over de lengte doorgesneden

2 eiwitten

zakje vanillesuiker



Deze taart maak je door gewoon cakebeslag te maken (3 gelijke delen bloem, ei en boter, doe meestal 250 van elk en 3 eieren, vanillesuiker en zout) cacao erdoorheen en een chocoreep in ministukjes. In een springvorm, uurtje in de oven op 145 graden (hetelucht) en dan af laten koelen. Dan de cake met een draadje overdwars doorsnijden zeg maar...

Dan heb ik banketbakkersroom gemaakt ( je hebt 250 ml melk nodig, maar moet dan iets minder dan 250 ml melk aan de kook brengen, 2 eierdooiers met 50 gram bloem en de rest van de melk tot een papje maken in een kom....warme melk voorzichtig en heel langzaam bij de dooiers en hard kloppen, terug in de pan van de melk, en terug op t vuur....3 of 4 flinke lepels suiker erbij en vanillesuiker en dan inlaten koken)

Aardbeien in schijfjes snijden en op de onderste deel van de cake leggen, room eroverheen en dan de bovenkant van de cake er weer op.

Op de bovenkant van de taart had ik dan nog chocotoefjes gedaan (eidooiers kloppen met vanillesuiker, toefjes van maken, in de oven op 140 graden hard laten worden en dan door gesmolten chocola halen, en die langs de rand van de taart vastzetten met een beetje room en als garnering 4 aardbeitjes als een sterretje in het midden)
Alle reacties Link kopieren
Een kleine vraag aan de taartgodinnen.



Ik wil graag een appel-kruimeltaart gaan maken. Nu heb ik een lekker (en simpel) apple crumble-recept dat in theorie met een bodem er onder kan doorgaan voor heuse taart. Ik wil graag weten of dat inderdaad kan, en hoe ik die bodem het best kan maken (ik gebruik een ronde springvorm van 24 cm doorsnee).

Hebben jullie een goed taartbodemrecept voor mij? Andere tips zijn ook van harte welkom.
What a nuanced anxiety
Ik ga vandaag de walnoten chocotaart van Mila maken.....ben benieuwd! Heb alleen ipv 200 gr walnoten 100 gr gehaald en dan nog 100 gr pecannoten...leek me ook wel erg lekker!

Zal een foto maken, alleen ben t overlaad kabeltje kwijt, dus hier neerzetten kan even duren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven