Goede raat is duur.

11-03-2010 11:21 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg één keer per jaar van een lieve Turkse zakenrelatie een doos met honing toegestuurd.

Probleem is dat deze honing nog in zijn raat zit. Hoe krijg ik het er uit zonder al te veel gepiel en geklieder uit.

Het is verrukkelijke honing en schijnt erg gezond te zijn.

Een stuk afbreken en opkauwen doe ik ook, maar ik wil het ook zonder die raat door mijn müsli kunnen doen.

Iemand een ideetje ?
haha... ik dacht dat je raad bedoelde

Maar nee.. geen tips
Centrifugeren! Maar ik zou het niet in je wasmachine doen als ik jou was . Misschien kun je zo'n sla-droogding-centrifuge proberen?
Laten uitlekken in een vergiet? Of in een trechter?
maar, als je de raat hebt opgepeuzeld blijft er toch nog genoeg in het potje over voor muesli/thee/etc?
Neem een bakblik (dus iig zodat warmte erbij kan). Zet hierin 2 schaaltjes en leg een blok raat op de schaaltjes. Zet blik op verwarming. Of zachtjes in magnetron?

Zou dat werken?
of een pan met kokend water, met daarboven een opvangbakje, dan raat erop leggen...
Mijn broer is imker en doet de raat altijd in een soort honing-centrifuge (mega ding) en slingert zo de honing eruit. Misschien kun je met de raten naar een imker, die kan het misschien voor je doen?
quote:Suze2 schreef op 11 maart 2010 @ 11:29:

Neem een bakblik (dus iig zodat warmte erbij kan). Zet hierin 2 schaaltjes en leg een blok raat op de schaaltjes. Zet blik op verwarming. Of zachtjes in magnetron?

Zou dat werken?

Ja , dat ga ik proberen. Het ligt nu in een vergiet sinds eergister maar er is nog niet veel uitgekomen.

Een beetje verwarmen. Goed idee.
Misschien is er een imkerforum of informatiesite?
Geen idee hoe en zo maar wat een mooie topictitel!

Daar hou ik van, woord- en zinspelings!
Kun je er geen kabouter topic van maken? Met foto's??
Vraag het aan de turkse groenteboer, die hebben die dingen ook in de winkel liggen.
Whahaha! Morrigana, dit is echt de leukste topic-titel sinds lange tijd!
quote:eleonora schreef op 11 maart 2010 @ 11:32:

Geen idee hoe en zo maar wat een mooie topictitel!

Daar hou ik van, woord- en zinspelings!

*proest*

Ik dacht eerst; daar heb je weer zo eentje die niet kan spellen

Sorry.

En ik meen eens gezien te hebben dat zo'n raat dan verwarmd wordt en de honing eraf geschraapt ofzo. Maar ik leg de verantwoording volledig bij jou neer TO
Het beste is gewoon te wachten tot het eruit loopt. Als je het verwarmt gaat de kwaliteit van de honing naar beneden. Had zo'n (ook Turkse) honingraat naast het gasfornuis staan, en de smaak is veranderd door de hitte van het koken ernaast.

Dus het beste is gewoon een plek op kamertemperatuur en wachten. Of inderdaad langs een imker.
quote:mamalelie schreef op 11 maart 2010 @ 11:43:

[...]

*proest*

Ik dacht eerst; daar heb je weer zo eentje die niet kan spellen

Dat dacht ik ook, en ik was al van plan om op te schrijven 'maar dan heb je vast lekkere honing'

Superleuk dat het gewoon klópt, haha!
Vergiet hangt boven een glazen schaal in de oven die ik op 65 graad gezet heb.

Het begint al te druppelen.

Ik weet dat het de kwaliteit iets aantast, maar voor een imker moet ik de berg op en het sneeuwt hier nog steeds. Baah...

En een turkse groenteboer.... was het maar waar. Die bestaan hier nog niet. Ja misschien in Zürich, maar in de kleine steden of dorpen niet, helaas.
O, had ik geweten dat je in Zwitserland woont... toevallig ken ik daar een hele goede imker!! Haha, heb zelf honing 'leren eten' toen ik in Zwitserland woonde (lees: de verschillen tussen honing leren ontdekken).

Geniet van je honing!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven