Goede wokgroente

06-07-2020 21:48 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben een vrij moeilijke eter en vind vooral veel soorten groente niet lekker (wortel, bloemkool, prei, courgette, aubergine, champignons). Het liefst eet ik mijn gerechten met een zak Italiaanse wokgroente (met wraps en kipfilet, of met bruine bonen en kipgehakt) of sperziebonen, snijbonen, sugar snaps of haricot verts. Altijd in combinatie met groene pepers, kruiden en hete saus.

Sinds kort heb ik een nieuwe maaltijd aan mijn weekmenu toegevoegd die ik érg lekker vind, met mie, varkenshaas, groene pepers en broccoli. Probleem is dat ik heel pietluttig ben met broccoli en alleen de roosjes lekker vind. Daarbij eet ik véél groente (400 gr. sperzie- of snijbonen is standaard) en eet ik dus zo 1,5 broccoli in mijn eentje. Voordat ik dat gesneden heb ben ik zo een half uur verder. Ik kom zelf zo 1-2-3 niet op een geschikt alternatief. Ik wil niet wéér uitwijken naar de sperziebonen-hoek, omdat ik dat soort groente al zo vaak eet en omdat dat gekookt wordt en ik de groente graag met de varkenshaas en pepers wil wokken, maar ik kan geen andere groente bedenken die goed bij de overige ingrediënten past en sneller klaar is. Het liefst één soort groente, geen voorgesneden mix.

Iemand hier een briljant idee?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Paksoi?
Bladspinazie?
Alle reacties Link kopieren
Paksoi, ui, sojabonen, witte kool
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Paksoy
Chinese kool
Spruiten
Alle reacties Link kopieren
Lente-ui, postelein
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Chinese kool
Paksoi
babymais (wel duur)
Taugé
Puntpaprika kan er trouwens ook prima bij
Alle reacties Link kopieren
Paksoi ja
Courgette wellicht?
Alle reacties Link kopieren
En waarom geen zak oosterse groente als je ook de Italiaanse eet?
Alle reacties Link kopieren
Misschien diepvries broccoliroosjes in plaats van verse? Die kan je zo in de wok gooien
Als je een half uur doet over anderhalve broccoli snijden dan doe je iets niet goed hoor. Dat kost me zo'n vijf minuten.
Banaantjee schreef:
06-07-2020 21:59
Misschien diepvries broccoliroosjes in plaats van verse? Die kan je zo in de wok gooien
Dit ook ja.
Broccoli roosjes uit de vriezer. Die hoef je niet te snijden,kun je zo in de pan mikken


Heb je al eens groenten gestoomd? De smaak is dan echt anders.
Probeer maar eens wortels te stomen.

Als je van sterke ‘overheersende’ smaken houdt om je groenten te bereiden; hou je van tomaat? Daar kan je zo veel mee.

Bijv met courgette en paprika stukjes, bakken. Beetje knoflook persen en dat mee fruiten.
Blokje tomatenblokjes in pan gooien. Evt paar verse tomaten in stukken ook nog erbij.

Dan alles in een ovenschaal mikken.
Aubergine in plakken er overheen leggen.

Die aubergine kun je trouwens het beste van te voren ook’transformeren’ qua smaak:. (Dus daar begin je eigenlijk mee als je dit gerecht maakt en gaat dan verder met de rest)
Aubergine in plakken van een cm snijden. Insmeren met zout (beide kanten) en op bakpapier leggen voor een halfuur. Dan trekt het vocht eruit en komt er bovenop te liggen. Dit vocht en het zout afvegen met keukenrol.

Dan dus op de groenten schaal leggen. Mozzarella bolletjes erop. Parmezaanse kaas rasp erop.
In de oven, 15-20 min op 180-200 graden (let op dat de kaas niet verbrandt)
Mega lekker en gezond gerecht. Kan bijna niet anders of je lust de groenten dan wel.

Wij eten het zo, want Vega, maar je kan ook gehakt half om half bakken (niet in de groenten maar in aparte koekenpan) ‘rul’ bakken (even googelen wat dat is) en dan er doorheen roeren voordat alles de Ovenschaal in gaat.
Alle reacties Link kopieren
Banaantjee schreef:
06-07-2020 21:59
Misschien diepvries broccoliroosjes in plaats van verse? Die kan je zo in de wok gooien
Dit ja.
Hoezo wil je geen voorgesneden groenten? Daar is niks mis mee hoor.
Je hebt ze uit de diepvries en ze liggen ook in de koelingen.
Alle reacties Link kopieren
Paksoi, Chinese kool, witte kool - goede ideeën!

sprietgras schreef:
06-07-2020 21:58
En waarom geen zak oosterse groente als je ook de Italiaanse eet?

Die vind ik niet lekker, en ik houd niet van de 'pure' smaak van groente, dus de Italiaanse wokgroente bak ik altijd vrij lang. Bij mijn wraps- en chiligerecht past dit goed, maar bij mijn mie/varkenshaas-gerecht wil ik juist een iets knapperigere groente :)

Banaantjee schreef:
06-07-2020 21:59
Misschien diepvries broccoliroosjes in plaats van verse? Die kan je zo in de wok gooien

Oké, ik wist dus niet dat dat bestond. Daarmee is het direct opgelost :lol:

captain_hindsight schreef:
06-07-2020 22:00
Als je een half uur doet over anderhalve broccoli snijden dan doe je iets niet goed hoor. Dat kost me zo'n vijf minuten.

Ja, ik weet het! Geen idee waarom ik er zo lang over doe. Eerst alles van de stronk afsnijden, dan elke roos afzonderlijk nog een stuk stronk afsnijden en daarna klein snijden, etc. Doe er echt eeuwig over. Maar goed, ik doe ook lang over een ui snijden, of 500 gr. sperziebonen, of een pak met 600 gr. kipfilet. Alles moet precies en alles moet klein. Mijn ex sneed 4/5e in de tijd dat ik 1/5e van de ingrediënten voor de nasi sneed.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
06-07-2020 22:01
Broccoli roosjes uit de vriezer. Die hoef je niet te snijden,kun je zo in de pan mikken


Heb je al eens groenten gestoomd? De smaak is dan echt anders.
Probeer maar eens wortels te stomen.

Als je van sterke ‘overheersende’ smaken houdt om je groenten te bereiden; hou je van tomaat? Daar kan je zo veel mee.

Bijv met courgette en paprika stukjes, bakken. Beetje knoflook persen en dat mee fruiten.
Blokje tomatenblokjes in pan gooien. Evt paar verse tomaten in stukken ook nog erbij.

Dan alles in een ovenschaal mikken.
Aubergine in plakken er overheen leggen.

Die aubergine kun je trouwens het beste van te voren ook’transformeren’ qua smaak:. (Dus daar begin je eigenlijk mee als je dit gerecht maakt en gaat dan verder met de rest)
Aubergine in plakken van een cm snijden. Insmeren met zout (beide kanten) en op bakpapier leggen voor een halfuur. Dan trekt het vocht eruit en komt er bovenop te liggen. Dit vocht en het zout afvegen met keukenrol.

Dan dus op de groenten schaal leggen. Mozzarella bolletjes erop. Parmezaanse kaas rasp erop.
In de oven, 15-20 min op 180-200 graden (let op dat de kaas niet verbrandt)
Mega lekker en gezond gerecht. Kan bijna niet anders of je lust de groenten dan wel.

Wij eten het zo, want Vega, maar je kan ook gehakt half om half bakken (niet in de groenten maar in aparte koekenpan) ‘rul’ bakken (even googelen wat dat is) en dan er doorheen roeren voordat alles de Ovenschaal in gaat.

Sorry, maar dit klinkt dus echt niet lekker. Ik houd juist niet van de overheersende smaak van groente :proud: En ik lust geen courgette, geen aubergine en al helemaal geen kaas (bah!).
mcsteamy wijzigde dit bericht op 06-07-2020 22:07
0.15% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Paksoi slinkt wel erg. Ik haal voor mezelf alleen twee stronkjes en daar blijft bijna niets van over. Wel lekker.
Broccoli neem ik ook altijd voorgesneden roosjes. De dames hier blieven de stronken niet, en met hele boompjes waar je de stronken af haalt ben je net zo duur uit als met 400-600 gram roosjes, en drie keer zo lang bezig.
Oh je bent gewoon een pietje precies, zeg dat dan ;-D

Roosjes uit de diepvries zou ik dus zeggen.
En bimi?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
06-07-2020 22:07
Paksoi slinkt wel erg. Ik haal voor mezelf alleen twee stronkjes en daar blijft bijna niets van over. Wel lekker.
Broccoli neem ik ook altijd voorgesneden roosjes. De dames hier blieven de stronken niet, en met hele boompjes waar je de stronken af haalt ben je net zo duur uit als met 400-600 gram roosjes, en drie keer zo lang bezig.

Goedkoper zelfs. 450 gr. voor €1,15, zie ik. Heb net nog €3 uitgegeven voor twee (hele) broccoli's.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel veel groente in de diepvries te vinden, ik vind het altijd heel handig :)
mcsteamy schreef:
06-07-2020 22:07
Sorry, maar dit klinkt dus echt niet lekker. Ik houd juist niet van de overheersende smaak van groente :proud: En ik lust geen courgette, geen aubergine en al helemaal geen kaas (bah!).
Het hele punt is dat het amper ‘naar groente’ smaakt dit gerecht. Het kan sowieso ook zonder kaas uiteraard.

Lust je tomaten?
Ik doe altijd als Jamie Oliver. Die zegt: "Hak er maar op los." Dat noemen wij hier thuis 'rustiek snijden'.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
06-07-2020 22:00
Als je een half uur doet over anderhalve broccoli snijden dan doe je iets niet goed hoor. Dat kost me zo'n vijf minuten.
Nou inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
06-07-2020 22:09
En bimi?

Het smaakt naar broccoli, maar is 4x zo duur?
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... gebroccoli

Wat is hier zo bijzonder aan? :-P)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
06-07-2020 22:09
Het hele punt is dat het amper ‘naar groente’ smaakt dit gerecht. Het kan sowieso ook zonder kaas uiteraard.

Lust je tomaten?

Ja! :heart:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven