Grieks eten

13-04-2009 22:27 24 berichten
Donderdag heb ik een etentje met vijf meiden. Ik wil graag een dinertje in Griekse stijl maken, maar kom niet verder dan geitenkaas en olijven.... Wie heeft een idee voor een Grieks hoofdgerecht, bijgerecht en nagerecht? Het hoeven niet perse traditioneel Griekse gerechten te zijn, het mag ook iets zijn met Griekse elementen. Oh ja, en niet al te ingewikkeld, want ik begin koken pas net leuk te vinden.



Alvast bedankt,



Iduna
Bladerdeeg met feta en spinazie.

Tzaziki (kun je bij de supermarkt gewoon kopen) als sausje bij het vlees.

En souflaki maak je zelf van varkenshaas die je op spiesjes grillt.

Oh, en natuurlijk 'n ouzo uit 't vriesvak als borreltje vooraf.
En baklava als nagerecht of griekse yoghurt met walnoten en honing.
Stifado (=stoofpotje). Kun je goed van te voren klaar maken.
Hoe maak je die stifado en de bladerdeeg met spinazie en feta dan klaar? En wat is een ouzo?
quote:elninjoo schreef op 13 april 2009 @ 22:32:

En baklava als nagerecht of griekse yoghurt met walnoten en honing.Hmmm, daar dacht ik ook meteen aan!! Je kunt vooral het laatste heel gemakkelijk zelf maken: Griekse yoghurt kopen in de supermarkt, honing en walnoten erdoor gooien, klaar .

Kijk anders of je leuke mezze kunt maken als voorgerecht bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld op de site van de AH staan wel wat voorbeelden.
quote:iduna schreef op 13 april 2009 @ 22:46:

Hoe maak je die stifado en de bladerdeeg met spinazie en feta dan klaar? En wat is een ouzo?Voor de spanakopita: http://www.ah.nl/recepten ... 442430&rq=feta+bladerdeeg (dat is het feta- bladerdeeghapje). Ouzo is een Griekse drank.
Alle reacties Link kopieren
http://griekserecepten.startpagina.nl/
quote:iduna schreef op 13 april 2009 @ 22:46:

Hoe maak je die stifado en de bladerdeeg met spinazie en feta dan klaar? En wat is een ouzo?Plakjes bladerdeeg uitleggen. Paar deelblokjes spinazie (ala creme) erop en wat feta. Dan dichtvouwen en 25 minuten afbakken in de oven.
Benodigdheden voor 4 personen :



1 kg mager rundvlees (stoofvlees)

1 kg uien

2 koppen olijfolie

500 gr rode tomaten gepureerd (pak of blik)

2 runderbouillon tabletten

1 glas wijn

3 laurierblaadjes

1/2 kop peterselie fijngesneden

zout en peper





Snijd het rundvlees in vierkante blokjes van ongeveer 3 cm. Halveer de uien en snijd ze met de nerf mee in plakjes, of gebruik kleine uitjes in z'n geheel. Doe de olijfolie in de pan en bak het vlees op een hoog vuur rondom bruin, voeg daarna de uien toe. Nog eventjes bakken en doe dan de pommodore, de runderbouillontabletten de laurierblaadjes en de peterselie erbij. Laat dit ongeveer 2 uur stoven tot het vlees lekker mals is. Doe dan de wijn erbij en laat nog vijf minuutjes zachtjes koken. Tot slot op smaak maken en met zout en peper.



Heb zomaar effe een recept gekopieerd van een site. Als je googled op stifado dan krijg je een hoop links, kun je het recept uitzoeken wat je het lekkerst lijkt.



Bij stoven moet het vlees wel nat zijn, onder staan dus.
Verder is kip met knoflook en citroen ook Grieks.
quote:Vl43inder schreef op 13 april 2009 @ 22:50:



2 koppen olijfolieVraag van te voren dan eerst wel even of je gasten uberhaupt olijfolie lusten. Ik vind dat dus echt ontzettend goor en 'n gerecht met olijfolie bereidt eet ik niet op omdat ik er van ga kokhalzen.
Soufflaki is ook niet moeilijk. Gewoon gemarineerde varkensfiletblokjes van de slager halen, even grillen en met de tzaziki serveren. Hoef je ook geen keukenprinses voor te zijn om dat te kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Deze Griekse topics vond ik nog in de Index hier, misschien heb je er nog iets aan.



Lekker op zijn Grieks.

griekse recepten

Hét recept voor de lekkerste moussaka!!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Wat in mijn ogen lekkerder is voor de bladerdeeghapjes is gewoon verse spinazie roerbakken met een knoflookje. Dat in de bladerdeeg (met feta), en even afbakken.
Ouzo is trouwens drank. Het heeft een anijssmaakje.
Heerlijk allemaal! Bedankt ladies!
Heb je nog tips nodig? :P Ik ben namelijk gek op Kofta, wereldgerechten van Knorr heeft dat volgens mij. In Griekse restaurants kan je het ook bestellen. Rolletjes (of balletjes) in tomatensaus. Die van Knorr zit dan ook nog rijst bij.
Alle reacties Link kopieren
Tzatziki moet je zelf maken hoor! Stelt niks voor en is veel lekkerder dan kant en klaar.

Gewoon volle (griekse yoghurt) losroeren met een paar geperste tenen knof. Eetlepel witte wijnazijn en beetje olijfolie erdoor en op smaak brengen met zout, peper en dille. Komkommer raspen, bestrooien met zout en in vergiet uit laten lekken (komt veel vocht vanaf). Komkommer door de yoghurt roeren en klaar! Overal lekker bij (vlees, brood, vis...). Als je het nog romiger wilt maken kun je er nog wat creme fraiche doorheen scheppen. Oja, en 't is helemaal lekker als je het een paar uur van te voren klaarmaakt, kunnen de smaken goed intrekken...

(Voor de juiste verhoudingen/hoeveelheden moet je misschien een recept opzoeken, ik doe dit uit het blote hoofd..).
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
quote:witch87 schreef op 16 april 2009 @ 20:45:

Heb je nog tips nodig? :P Ik ben namelijk gek op Kofta, wereldgerechten van Knorr heeft dat volgens mij. In Griekse restaurants kan je het ook bestellen. Rolletjes (of balletjes) in tomatensaus. Die van Knorr zit dan ook nog rijst bij.

:puke:



Makkelijk zelf te maken ipv zo'n pak met nep smaken te gebruiken...
quote:dolfje schreef op 16 april 2009 @ 22:31:

[...]



:puke:



Makkelijk zelf te maken ipv zo'n pak met nep smaken te gebruiken...Ik vind het wel lekker. Er werd trouwens gevraagd om tips en als ik uitleg dat kofta gehakt in tomatensaus is dan kan de topicstarter vast wel of zelf hier iets mee of anders recepten gaan googlen
Alle reacties Link kopieren
Mousaka heb je ook van een pak van Knorr.

Eigen gemaakt is altijd lekker!



Balletjes in tomatensaus heet keftedes.



Lekker als nagerecht: kormos (ijsbiscuit)

Heeeeeeeeeeerrrrrrrrlijk!



Baklava is ook erg lekker.

Makkelijk te maken. Bladerdeeg met nootjes en kaneel en honing.
quote:juliet64 schreef op 16 april 2009 @ 22:18:

Tzatziki moet je zelf maken hoor! Stelt niks voor en is veel lekkerder dan kant en klaar.

Gewoon volle (griekse yoghurt) losroeren met een paar geperste tenen knof. Eetlepel witte wijnazijn en beetje olijfolie erdoor en op smaak brengen met zout, peper en dille. Komkommer raspen, bestrooien met zout en in vergiet uit laten lekken (komt veel vocht vanaf). Komkommer door de yoghurt roeren en klaar! Overal lekker bij (vlees, brood, vis...). Als je het nog romiger wilt maken kun je er nog wat creme fraiche doorheen scheppen. Oja, en 't is helemaal lekker als je het een paar uur van te voren klaarmaakt, kunnen de smaken goed intrekken...

(Voor de juiste verhoudingen/hoeveelheden moet je misschien een recept opzoeken, ik doe dit uit het blote hoofd..).Ik zou die olijfolie dus weglaten, omdat ik dat zo ontzettend smerig vind en je dat overal bovenuit proeft. In de supermarkt heb je een versie te koop waar geen olijfolie bij de ingredienten staan, die is echt gewoon heel goed.
quote:McGeek schreef op 17 april 2009 @ 10:45:

Mousaka heb je ook van een pak van Knorr.

Eigen gemaakt is altijd lekker!



Balletjes in tomatensaus heet keftedes.

I know, maar die van Knorr heet kofta. Maar inderdaad in restaurants enzo heet het keftedes. Was die benaming ook even vergeten



Lekker als nagerecht: kormos (ijsbiscuit)

Heeeeeeeeeeerrrrrrrrlijk!



Baklava is ook erg lekker.

Makkelijk te maken. Bladerdeeg met nootjes en kaneel en honing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven