Groene smoothies

26-07-2010 12:08 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kent deze site of dit boek? Op de site staat o.a. dit:

Een groene smoothie is een drankje van:

* Bladgroente zoals spinazie, sla of andijvie

* Fruit

* En water

De smaak van fruit overheerst enorm, waardoor het al snel een zoet drankje wordt als je er (te)veel fruit in doet.

Door dit in een blender te bereiden kan je letterlijk binnen een paar minuten een super vitaal drankje drinken, zonder dat je groente hoeft te koken. Spoel de blender daarna even om met heet water en klaar.

In een paar minuten krijg je het driedubbele terug aan:

* Meer energie

* Een beter immuunsysteem

* Een betere huid

* Een betere stoelgang

* Een betere bloeddruk

* Preventie van diverse ziekten

* En meer...

Omdat ik heel vaak moe ben en me niet lekker voel kwam mijn vriend hier mee. Wil niet gelijk weer een boek kopen (mijn kast staat inmiddels vol) tenzij het dus echt werkt. Ben benieuwd naar ervaringen.
quote:undereternalstars schreef op 13 juli 2012 @ 08:18:

[...]

Zulke groenten moet je ook niet in smoothies doen :PWelke dan wel? Ik las dat je alle groente kunt verwerken ineen smoothie. En de tip om komkommer en courgette te gebruiken heb ik zelfs op dit topic opgedaan.
Spinazie, sla, alfalfa, tuinkers, bleekselderij, snijbiet, komkommer, ik gooi het er allemaal in.

Ikzelf combineer het met aardbeien of ander rood fruit, en dan is het prima te doen vind ik! Helemaal groen zijn ze dan niet meer natuurlijk...
quote:Anna37 schreef op 13 juli 2012 @ 08:50:

Zoek gewoon lekkere recepten Merelin. Je moet de verhoudingen ook een beetje in de gaten houden. Ik drink alleen sapjes die ik ook heel lekker vind, en die zijn vele malen lekkerder dan sap uit een pak. Helemaal niet nodig om vieze sapjes te gaan drinken.Maar dat is het juist, ik lust niet veel groente. Door shakes te gaan drinken hoop ik aan mijn vitamines te komen. Dus een lekkere smoothie is voor mij een smoothie met fruit en zonder groente. Vanavond nog maar eens proberen om een groene smoothie te maken.
Als je het niet erg vind ook fruit erin te mengen, doe je toch half/half? Aardbeien e.d. hebben een zodanig sterke smaak dat komkommer, bleekselderij of spinazie bijna niet meer terug te herkennen is.
En avocado en banaan of mango en spinazie bijvoorbeeld? Je kan het ook met kokosmelk of amandelmelk proberen.

Heb je ook een sapcentrifuge Merelin? Dan werkt een appel of flink stuk ananas erbij vaak ook heel goed. Mijn favoriet is een stuk venkel (geeft dropachtige smaak), appel, wat citroen en een stuk komkommer (maar deze is een beetje off topic, want het is geen smoothie..).
Avocado, mango, banaan en aardbeien vind ik heerlijk. Ik denk dat ik gewoon teveel groente heb gebruikt en te weinig fruit. Heb nog nectarines, banaan en avocado. Vanavond maar eens kijken wat voor groente ik daarbij kan doen.
Misschien avocado (is al groen toch ?!), banaan en wat peterselie of spinazie? Geen melkproducten maar kokosmelk of water zou ik doen bij deze, of misschien wat appelsap erbij.
quote:undereternalstars schreef op 12 juli 2012 @ 08:24:

[...]

Nee, ik koop die diepvriespompoen van de AH, stoom het een beetje tot het zacht is en dan blend ik het even tot het een soort puree is, en dan gooi ik de rest in de smoothie.

Wat ik er dan vaak in doe: pompoen, (bevroren) banaan, sojayoghurt of amandelmelk, kaneel en vanille poeder, en als je honing eet kan dat ook lekker zijn erdoor.

Hier is een lekker receptje: http://ohsheglows.com/201 ... kin-gingerbread-smoothie/Thanks, klinkt lekker!
quote:Merelin schreef op 13 juli 2012 @ 15:12:

[...]

Welke dan wel? Ik las dat je alle groente kunt verwerken ineen smoothie. En de tip om komkommer en courgette te gebruiken heb ik zelfs op dit topic opgedaan.

Zulke groenten hebben nogal een sterke smaak, en in verhouding veel minder voedingswaarde. Je kan het beste bladgroenten als spinazie, boerenkool, waterkers en andere donker groene bladgroenten gebruiken, omdat je dat niet zo sterk proeft, die het makkelijkste te combineren zijn en omdat die groenten de meeste mineralen en eiwitten bevatten. Bleekselderij en kruiden als peterselie en munt zijn ook goede ingrediënten voor een smoothie.

Alle andere groenten zou ik eerder voor een sap gebruiken dan voor een smoothie.
quote:Anna37 schreef op 13 juli 2012 @ 16:19:

Misschien avocado (is al groen toch ?!), banaan en wat peterselie of spinazie? Geen melkproducten maar kokosmelk of water zou ik doen bij deze, of misschien wat appelsap erbij.Ook lekker: peer, avocado en bleekselderij, met een beetje amandelmelk.
Ik heb er zojuist eentje met boerenkool (uit de diepvries), 200 gram druiven, 2 mandarijnen en wat kwark gemaakt.
Gisteren smoothie gemaakt met sinaasappel, citroen, grapefruit, banaan en wortel. Ik heb alleen een blender en vond dat het jammergenoeg niet goed glad was geworden. Zaten nog veel wortelstukjes/vezels in. Zo de rest maar even door een zeef halen.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Merelin, je hebt de eerste keren te veel groente gebruikt. Begin maar eens met fruit wat je lekker vind, en doe er wat sla, spinazie o.i.d. in. Zorg dat je altijd meer fruit erin doet, dan groente, want dan is het echt niet lekker. Vaak wordt er gezegd: minimaal 60 % fruit omdat het zoete dan overheerst. En bleekselderij had je meende ik, dit overheerst. Zelf had ik eens prei erin, dat was eens maar nooit weer... Zo leer je weer.

Ik ben blij dat je dit topic geopend hebt, want het inspireert mij om weer aan de smoothies te beginnen. Heb dit eerder al gedaan maar op een gegeven moment bleef het er weer bij.

Recept: 150 gram bosbessen

1 banaan

50 gram spinazie of snijbiet

Sap van 1 sinaasappel

Water naar behoefte, of appelsap o.i.d. Dit laatste vind ik lekkerder dan water, maar dat is persoonlijk.
Vorige week ben ik naar de markt geweest en heb zomerfruit ingeslagen. Heb allemaal kleine bakjes gemaakt met aardbeien, selderij, munt, banaan, en ingevroren. Zo heb ik meteen wat fruit/groente paraat als ik er zin in heb.
quote:Iloveholiday schreef op 14 juli 2012 @ 10:00:

Vaak wordt er gezegd: minimaal 60 % fruit omdat het zoete dan overheerst. Ja, 2/3 fruit, 1/3 groenten.
Hier ook een smoothiemaker die ik maar weer eens uit de kast moet trekken. Heerlijke recepten hier.

Kan ik zo'n smoothie ook de avond er voor maken en in de koelkast bewaren?
Iloveholiday, ik heb dit topic niet geopend hoor Dat is Sunny met ook een Hello Kitty avatar.

Ik ga toch doorzetten. Ik heb besloten het niet lekker te hoeven vinden. Maar wil toch aan mijn portie vitamine komen dagelijks, dus gister weer een smoothie gemaakt van tomaten ( stuk of 5) en een gekookte aubergine. Was niet lekker, maar zoals ik al zie, dat maakt niet uit. Het is even slikken, maar dan heb ik wel mijn vitamines.

Fruit erdoor doen ga ik vanavond weer doen. Dan wil ik een smoothie maken van nectarines met paprika's.

Ik laat weten hoe het smaakt.

Heb begin van de week twee doosjes nectarines gekocht en die moeten op.
Net een smoothie met 2 uitgeperste sinaasappels, 2 bananen en 250 gram verse blad spinazie en wat water. Lekker!
quote:Merelin schreef op 15 juli 2012 @ 12:41:

Ik heb besloten het niet lekker te hoeven vinden. .Jammer hoor, want green smoothies kunnen echt lekker zijn. Zoals ik al zei, groene bladgroenten bevatten de meeste vitaminen/mineralen en je proeft het bijna niet. Een paar nectarines, een banaan en een paar handjes vol spinazie, eventueel wat amandelmelk en je hebt een heerlijke smoothie!
Wat zijn jullie favoriete recepten?
- banaan & spinazie, en dan nog meer fruit als ik zin heb. Vooral bessen als aardbeien en blauwe bessen zijn lekker erdoor.

- mango en peterselie

- peer, bleekselderij en avocado (verhouding: 2 peren, 2 stengels bleekselderij, 1/2 avocado)

- ananas, sinaasappelsap (vers geperst) en romaine

Ik doe er bijna altijd wat amandelmelk door voor meer vitamines en een zachtere smaak.
quote:Merelin schreef op 15 juli 2012 @ 12:41:

Iloveholiday, ik heb dit topic niet geopend hoor Dat is Sunny met ook een Hello Kitty avatar.

Ah, jullie avatars lijken erg op elkaar en heb niet op de naam gelet, dacht dus inderdaad dat jij TO was.

Ik denk dat als je jezelf dwingt om niet lekkere smoothies te drinken, je dan niet altijd vol houdt. Ik hoop dat je toch wat lekkere recepten ontdekt, want echt, de meeste smoothies zijn best lekker, mits er maar niet te veel groente in komt. Heb het idee dat je er wat te veel groente doorheen gooit.
Had vanmorgen een groene smoothie met granny smith appel, mango, sinaasappel en spinazie.
Even dit topic up-pen in de hoop nog wat lekkere recepten te ontdekken...

Heb sinds een paar dagen een blender. Ik hou gewoon niet van fruit :s dus probeer zo toch iets binnen te krijgen.

Wat ik lekker vindt is kop sterke zwarte koffie, eiwitpoeder, magere melk en banaan.
Mijn favoriet smoothie is deze

150 Gr. Diepvriesfruit of verse bosbessen, frambozen

Beetje gemberpoeder

1 avocado (rauw)

2-3 wortels

1 stengel bleekselderij

1-2 kiwi's

Mok heet water

Kan ik de hele ochtend op doorkomen.

Leuk om hier inspiratie op te doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven