Groente uit de oven

20-10-2019 17:44 51 berichten
Even een (waarschijnlijk) hele domme vraag.

Ik kocht gister een bakje met groente voorin de oven. Er zat geen beschrijving bij. Ik heb hem nu 20 minuten in de oven gehad op 160 graden.

De smaakt was zeer goed, alleen de groente nog vrij hard. Er zaten sperziebonen en nog een andere peulvrucht in.

En iets stond mij bij dat rauwe bonen giftig kunnen zijn. Dus ik durfde ze nu niet te eten, voornamelijk omdat ik zwanger ben.

Maar is dit nog rauw of niet? Ik zag later dat groente op 220 graden moet namelijk.
De rest van de groente heb ik gewoon op.
Ik vraag mij dus af hoe rauw is het nog als het 20 mij op 160 graden in de oven heeft gestaan.

Volgende keer doe ik het braaf op 200/220 en dan een half uurtje.

Voor nu zal het wel loslopen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-10-2019 18:56
O jee. Dan ga ik gauw dood. Als kind al at ik sperziebonen rauw, zowel van de groenteboer (als mijn moeder ze schoonmaakte), als bij mijn oudoom in de moestuin (dan plukte ik ze van de bonenplanten en at ze rauw op). En nog steeds vind ik het lekker als ik sperziebonen heb, om er een paar rauw soldaat te maken.
Goed van je! Wil niet zeggen dat het gezond is. Net als roken, kan je ook ontkrachten door te zeggen dat er mensen 100 mee zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-10-2019 18:55
Dan mag het voedingscentrum hun app wel eens aanpassen, want ik wist dat niet (geen fan van sperzieboontjes) en op hun app is er niks van te vinden.
Onder het kopje veiligheid:


https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... bonen.aspx
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
20-10-2019 18:34
Maar het was geen ingevroren pakket. Het was vers van de groenteboer. Ik kan mij niet voorstellen dat zij het geblancheerd hebben. Het was een oven pakket
Oh ok....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-10-2019 17:55
Als je verse sperziebonen gewoon 20 minuten opzet in een pan heet water, zijn ze beetgaar. Hoef je ook niet naar om te kijken.
Als TO sperziebonen had willen koken had ze niet zo'n groente voor in de oven bakje gekocht.... Met jouw voorstel had ze dan eerst de sperziebonen er uit moeten halen. Apart koken en dan weer bij de rest moeten doen. Handig hoor. Maar goed, in de jaren 50 kookten jullie bonen ook op die manier natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 19:22
Als TO sperziebonen had willen koken had ze niet zo'n groente voor in de oven bakje gekocht.... Met jouw voorstel had ze dan eerst de sperziebonen er uit moeten halen. Apart koken en dan weer bij de rest moeten doen. Handig hoor. Maar goed, in de jaren 50 kookten jullie bonen ook op die manier natuurlijk.

Welnee Pejeka eet ze gewoon rauw😁
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 19:22
Als TO sperziebonen had willen koken had ze niet zo'n groente voor in de oven bakje gekocht.... Met jouw voorstel had ze dan eerst de sperziebonen er uit moeten halen. Apart koken en dan weer bij de rest moeten doen. Handig hoor. Maar goed, in de jaren 50 kookten jullie bonen ook op die manier natuurlijk.
Sperziebonen waren in de jaren '50 niet anders dan nu. Rauw in de oven zetten maakt geen smakelijke bonen. Ik snap dat alles tegenwoordig vooral "makkelijk" moet, maar "makkelijk" wil niet noodzakelijkerwijze zeggen "lekker". Dus ga vooral je gang en zet je rauwe sperziebonen in de oven en eet smakelijk. Ik gooi ze wel in de pan en voeg nadat ze gaar zijn, ouderwets een klontje roomboter en wat nootmuskaat toe. Ben benieuwd wie er dan lekkerder eet...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
20-10-2019 19:02
Onder het kopje veiligheid:


https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... bonen.aspx


Ik heb het in mijn berichten over de app 'zwangerhap'.
pejeka schreef:
20-10-2019 19:27
Sperziebonen waren in de jaren '50 niet anders dan nu. Rauw in de oven zetten maakt geen smakelijke bonen. Ik snap dat alles tegenwoordig vooral "makkelijk" moet, maar "makkelijk" wil niet noodzakelijkerwijze zeggen "lekker". Dus ga vooral je gang en zet je rauwe sperziebonen in de oven en eet smakelijk. Ik gooi ze wel in de pan en voeg nadat ze gaar zijn, ouderwets een klontje roomboter en wat nootmuskaat toe. Ben benieuwd wie er dan lekkerder eet...
Ik zou in ieder geval stoppen met die rauwe sperziebonen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-10-2019 19:30
Ik heb het in mijn berichten over de app 'zwangerhap'.

Dan bel je morgen even.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
20-10-2019 19:32
Ik zou in ieder geval stoppen met die rauwe sperziebonen.

Ik ben er 56 mee geworden en nooit aan dood gegaan, dus als ik verse sperziebonen heb en ik heb zin er 2 of 3 rauw op te knagen tijdens het schoonmaken, denk ik niet dat ik opeens met doodskrampen neer zal vallen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-10-2019 19:42
Ik ben er 56 mee geworden en nooit aan dood gegaan, dus als ik verse sperziebonen heb en ik heb zin er 2 of 3 rauw op te knagen tijdens het schoonmaken, denk ik niet dat ik opeens met doodskrampen neer zal vallen.
Niet echt een wetenschappelijke aanpak, but it's your funeral.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
20-10-2019 19:47
Niet echt een wetenschappelijke aanpak, but it's your funeral.
Dan mogen ze op mijn steen zetten:

Hier ligt Pejeka, het zal hem lonen
Hij stierf door het eten van rauwe sperziebonen
Maar geheel naar de huidige tijdsgeest
Is zijn dood in elk geval een groene geweest
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-10-2019 19:51
Dan mogen ze op mijn steen zetten:

Hier ligt Pejeka, het zal hem lonen
Hij stierf door het eten van rauwe sperziebonen
Maar geheel naar de huidige tijdsgeest
Is zijn dood in elk geval een groene geweest
:rofl:
Apart koken was niet te doen, er zaten al kruiden en olijfolie en nootjes overheen.
Het was overigens overheerlijk, maar misschien waren de bonen ook niet rauw alleen vrij hard. Maar blijkbaar vind ik dat wel lekker.

Voor de rest zat er ook paprika in , asperges , courgette enz. Dus de hoeveelheid boontjes viel misschien sowieso wel mee.

Ik koop bakjes voor in de oven, omdat ik niet zoveel kan als ik zwanger ben. Dus dan gaat het gemak al snel voor de rest.
pejeka schreef:
20-10-2019 19:51
Dan mogen ze op mijn steen zetten:

Hier ligt Pejeka, het zal hem lonen
Hij stierf door het eten van rauwe sperziebonen
Maar geheel naar de huidige tijdsgeest
Is zijn dood in elk geval een groene geweest
:biggrin: ach die drie bonen zullen inderdaad wel los lopen. Maar bij grote hoeveelheden kunnen je nieren dus beschadigen.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
20-10-2019 20:03
:biggrin: ach die drie bonen zullen inderdaad wel los lopen. Maar bij grote hoeveelheden kunnen je nieren dus beschadigen.

Tuurlijk, maar bij het meeste geldt dat overdaad schaadt.
Te vaak spinazie of ei eten is ook niet goed voor je en je kunt jezelf zelfs vergiftigigen met teveel water drinken.. maar dan heb je het echt wel in overgrote mate gebruikt.
Terug naar de sperzieboon, ik lust ze op allerlei manieren. Van gekookt met het snufje nootmuskaat of kort
geblancheerd met geitenkaas. Ik heb me er eigenlijk nog nooit mee bezig gehouden hoe gaar een sperzieboon moet zijn..
Eet gevarieerd, dan krijg je van alles voldoende binnen maar ook niet teveel.
Alle reacties Link kopieren
waarom ''test'' je je groente niet voordat je ze uit de oven haalt om zeker te weten dat het wel klaar is?
lexi-may schreef:
21-10-2019 14:36
waarom ''test'' je je groente niet voordat je ze uit de oven haalt om zeker te weten dat het wel klaar is?
Iets met zwanger en enorme honger :facepalm: maar het was ook echt lekker hoor anders had ik het wel terug gestopt denk ik.

Volgende keer is vooraf Googlen misschien beter dan achteraf :P
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
20-10-2019 22:49
Tuurlijk, maar bij het meeste geldt dat overdaad schaadt.
Te vaak spinazie of ei eten is ook niet goed voor je en je kunt jezelf zelfs vergiftigigen met teveel water drinken.. maar dan heb je het echt wel in overgrote mate gebruikt.
Terug naar de sperzieboon, ik lust ze op allerlei manieren. Van gekookt met het snufje nootmuskaat of kort
geblancheerd met geitenkaas. Ik heb me er eigenlijk nog nooit mee bezig gehouden hoe gaar een sperzieboon moet zijn..
Eet gevarieerd, dan krijg je van alles voldoende binnen maar ook niet teveel.
Ik ben inmiddels oud genoeg om door te hebben dat er trends zijn in wat wel of niet gezond is. In de jaren '70 kregen we maar zelden vis te eten van mijn ouders, want de mare ging toen rond dat er te veel kwik zat in vis en dat was hoogst ongezond. In de jaren '80 moest je vooral niet meer dan 1 ei per twee weken gebruiken, want oh-oh-oh cholesterol. Toen kwam er een stroming die tegen rood vlees was, of tegen aardappelen, of weet ik wat nog meer.

Eind jaren '70 was het helemaal mode om rauwe groente te eten als borrelhap. Zaten we allemaal op het bruine ribfluwelen bankstel rauwe bloemkoolroosjes en rauwe venkel en rauwe wortelen en rauwe sperziebonen naar binnen te werken als borrelhap, met een dipsausje erbij. En een fles rosé. Apostel-rosé, uit van die bruine nepkruiken. Helemaal hip. Dus waarschijnlijk heb ik me destijds al dodelijke ziektes aangedaan door dat allemaal op te knauwen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-10-2019 19:53
Ik ben inmiddels oud genoeg om door te hebben dat er trends zijn in wat wel of niet gezond is. In de jaren '70 kregen we maar zelden vis te eten van mijn ouders, want de mare ging toen rond dat er te veel kwik zat in vis en dat was hoogst ongezond. In de jaren '80 moest je vooral niet meer dan 1 ei per twee weken gebruiken, want oh-oh-oh cholesterol. Toen kwam er een stroming die tegen rood vlees was, of tegen aardappelen, of weet ik wat nog meer.

Eind jaren '70 was het helemaal mode om rauwe groente te eten als borrelhap. Zaten we allemaal op het bruine ribfluwelen bankstel rauwe bloemkoolroosjes en rauwe venkel en rauwe wortelen en rauwe sperziebonen naar binnen te werken als borrelhap, met een dipsausje erbij. En een fles rosé. Apostel-rosé, uit van die bruine nepkruiken. Helemaal hip. Dus waarschijnlijk heb ik me destijds al dodelijke ziektes aangedaan door dat allemaal op te knauwen.
:rofl: het relativeerd wel

We hebben de “rauwe” bonen in elk geval overleefd. Iedereen doet het nog
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-10-2019 19:53
Ik ben inmiddels oud genoeg om door te hebben dat er trends zijn in wat wel of niet gezond is. In de jaren '70 kregen we maar zelden vis te eten van mijn ouders, want de mare ging toen rond dat er te veel kwik zat in vis en dat was hoogst ongezond. In de jaren '80 moest je vooral niet meer dan 1 ei per twee weken gebruiken, want oh-oh-oh cholesterol. Toen kwam er een stroming die tegen rood vlees was, of tegen aardappelen, of weet ik wat nog meer.

Eind jaren '70 was het helemaal mode om rauwe groente te eten als borrelhap. Zaten we allemaal op het bruine ribfluwelen bankstel rauwe bloemkoolroosjes en rauwe venkel en rauwe wortelen en rauwe sperziebonen naar binnen te werken als borrelhap, met een dipsausje erbij. En een fles rosé. Apostel-rosé, uit van die bruine nepkruiken. Helemaal hip. Dus waarschijnlijk heb ik me destijds al dodelijke ziektes aangedaan door dat allemaal op te knauwen.
:rofl:
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat lekker is, stukjes wortel, courgette, paprika krielaardappeltjes met olijfolie en zout en peper een halfuur op 200 graden en daarna nog met wat feta tien minuten onder de grill.
MissMaran schreef:
21-10-2019 20:06
Weet je wat lekker is, stukjes wortel, courgette, paprika krielaardappeltjes met olijfolie en zout en peper een halfuur op 200 graden en daarna nog met wat feta tien minuten onder de grill.
Stop je alles rauw in de schaal?
Het klinkt lekker dat ga ik van de week maken!
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
21-10-2019 20:46
Stop je alles rauw in de schaal?
Het klinkt lekker dat ga ik van de week maken!
Bakpapier op een ovenschaal en dan best grove stukjes snijden want het krimpt door al het vocht dat verdampt,wil er met wat schijfjes citroen erop en wat halve teentjes knoflook, echt heeerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven