groente verstoppen,tips,trucs??

12-12-2008 21:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 6 vertikt het om groentes en aardappels te eten.

Zijn gewicht,lengte,BMI is prima,vraag me niet hoe het kan.

Maar dit gaat nu al een kleine 4 jaar.

En als ik zeg dat hij niks eet bedoel ik ook echt niks.

1 keer in de week krijgt hij warm eten omdat we dan speciaal voor hem pasta eten.Die pasta eet hij met alleen ketchup en geraspte kaas.



Nu was er een tijd geleden iemand bij Oprah en die verstopte de groente in de gekste dingen.

Kind dacht dat het een chocolademuffin kreeg maar die was gemaakt van rode bieten.Kind had niks door.

Zover wil ik niet gaan maar ben wel benieuwd of jullie verstoptruukjes hebben



alvast bedankt
anoniem_28664 wijzigde dit bericht op 12-12-2008 21:03
Reden: typfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je dit topic beter bij kinderen plaatsen!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Alle reacties Link kopieren
Helpt het niet als je alles pureert en dat als een soort sausje over de pasta doet?

Courgette, wortel, gewoon alles pureren tot een gladde saus.

Of maak er leuke figuurtjes van.

Of sliertjes.

Felle kleurtjes tussen de groente (mais/paprika)



En als je hem nu gewoon niks anders geeft dan groente? HIj is nu gewend dat je hem brood geeft.

Als hij de groente niet eet, dan eet hij toch niks? Ook geen boterham later op de avond. In het begin misschien moeilijk maar hij zal toch moeten eten.

En begin dan met een heel klein beetje zodat hijtoch leert om te proeven.
Alle reacties Link kopieren
Het is een mega groot topic om door te spitten maar BlijfgewoonBianca heeft voor Ivy echt tientalle zoniet meer gerechten geplaatst voor haar kinderen die geen groente wilde. Dus het is echt de moeite om erdoor te spitten.



Moment, dan kopieer ik het topic even.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Het is schrikken als je het ziet, maar echt, er staan allemaal gerechten in voor kinderen die niet van groente houden. En hoe groente verwerkt kan worden dat ze het niet echt merken, wel een aanrader.



Koken voor mijn gezin,ik weet het niet meer.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ingrediënten van Falafel

200 gram gedroogde kikkererwten

1 theelepel bakpoeder

1 ui

1 teentje knoflook

1 theelepel gemalen komijn

1 theelepel gemalen koriander

0,5 eetlepel zout

1 eetlepel citroensap

olijfolie

1 liter water

3 eetlepels peterselie

1 teentje knoflook

5 eetlepels tahin

2 eetlepels citroensap

zout

snufje komijn





Bereidingswijze van Falafel

Doe de kikkererwten met het bakpoeder en water in een kom en laat het 24 uur weken. Laat de kikkererwten in een zeef uitlekken. Pel en snipper de ui en per er de knoflook boven uit. Pureer de kikkererwten met de ui en 1 teentje knoflook en meng er de komijn, koriander, zout en citroensap door. Vorm van het mengsel balletjes van de grootte als een stuiter. Verhit een flinke scheut olie in de koekenpan en bak de balletjes in 5 minuten rondom knapperig bruin en gaar. Hak de peterselie fijn. Pers de knoflook er boven uit en voeg de citroensap en 1 deciliter water toe en meng alles tot een sausje. Breng het op smaak met zout en komijn. Schep het mengsel in een klein schaaltje en zet het op een groot bord. Lag de falafelballetjes er om heen.





Allergie informatie

Hieronder vindt u de allergie informatie voor het recept Falafel

Geschikt voor notenallergie

Geschikt voor kleurstoffenallergie

Geschikt voor nachtschade-allergie

NIET geschikt voor glutenallergie

Geschikt voor koemelkallergie



Je kan het ook in pakjes kopen bij de supermarkt. Even aanmaken met water, balletjes maken en bakken maar. Erg lekker!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
hartige taart van maken? verstoppen in bladerdeegjasjes?
Alle reacties Link kopieren
hartige (voet) balletjes maken dmv zelfrijsendbakmeel?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook niet dol op aardappels/groenten/vlees, maar houd ook meer van pastagerechten, rijstgerechten, hartige taarten en ovenschotels.

Waarom eet je maar 1x in de week iets anders dan aardappels/groenten/vlees als ik vragen mag? Wellicht is hij wel gek op rijstgerechten of andersoort gerechten?
Je had een tijdje terug een kinderprogramma van een engelse opvoedkundige. Wat zij adviseerde om kinderen groenten te leren eten, was om ze er eerst mee te laten "spelen". Bijvoorbeeld door de kinderen te laten helpen met koken en door te knutselen met groenten (bijv een "schilderijtje" maken van wortel en bonen en erwten ed). De kinderen werden daarbij overigens absoluut niet gedwongen om de groenten te eten. Maar door het spelen / helpen met de groenten werden de kinderen uiteindelijk wel nieuwsgierig naar hoe het zou smaken en gingen ze het na een poosje toch proeven en proberen.



Ik weet niet of dit voor jouw zoon werkt, misschien is hij al iets te oud, maar het is misschien toch het uitproberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Eet hij ook geen soep?
Alle reacties Link kopieren
dank jullie wel voor de snelle reacties.

Ga zo eerst het andere topic doorlezen.

En ipv van groente krijgt hij ook geen brood hoor.

Eten wat er op tafel staat en anders niet.

Op de trap zetten zolang wij aan het eten zijn helpt ook niet.

Hij keek in de pan,lust ik niet en ging zelf al op de trap zitten.

Belonen met stickers/kadootjes hielp ook niet.

1 hapje proeven doet hij ook niet,zelf opscheppen helpt ook niet.



wordt er een beetje moedeloos van zeker omdat mijn 2jarige gaat nadoen
Alle reacties Link kopieren
nasi,bami,rijst enz...gaat er ook niet in.

we eten ook vaker iets anders behalve aardappels en groente maar niks van dat alles eet hij.

En hij eet alleen tomatensoep uit een pakje.
Alle reacties Link kopieren
Maar ja, hoe wil je dan groenten verstoppen als hij niks eet, vraag ik me af?

Ligt het probleem hem dan niet eerder in niks willen eten, dan in het groente eten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cejo schreef op 12 december 2008 @ 22:19:

dank jullie wel voor de snelle reacties.

Ga zo eerst het andere topic doorlezen.

En ipv van groente krijgt hij ook geen brood hoor.

Eten wat er op tafel staat en anders niet.

Op de trap zetten zolang wij aan het eten zijn helpt ook niet.

Hij keek in de pan,lust ik niet en ging zelf al op de trap zitten.

Belonen met stickers/kadootjes hielp ook niet.

1 hapje proeven doet hij ook niet,zelf opscheppen helpt ook niet.



wordt er een beetje moedeloos van zeker omdat mijn 2jarige gaat nadoen

Herkenbaar!!! Mijn bijna 3 jarige eet ook geen groeten en mijn ruim 1 jarige kopieert het nu ook. Fijn. Ik mik er gewoon een paar vitaminepillen in en zucht nog eens diep.

Sinds kort eet hij wel komkommer en tot voor heen nog wel eens een rauw worteltje maar daar is hij nu ook klaar mee. Gelukkig eet hij wel fruit, veeeel fruit, brood, kaas melk en aardappels. Vlees ook niet ,maar wel soms cervelaat. Ik lees hier gretig mee en ga ook het topic van BGB doorspitten.
Alle reacties Link kopieren
Tomaten ontvellen en dan in de pan, na een paar minuten zie je geen tomaat meer. Desnoods extra pureren. Begin met een halve tomaat en dan verwerken in die tomatensoep uit het pakje.



Daarna kun je voorstellen om die tomatensoep over de pasta te doen. Dan doe je natuurlijk al een beetje meer verse tomaat erin.

Nog wat later kun je ook wat ui erbij doen. Als je die met de staafmixer bewerkt blijft er niks van over.



Lust hij wel sinaasappelsap? Als je dat direct na het persen opdrinkt krijg je nog vitamines binnen. En ja, met vezels is beter, maar anders zeef je het in het begin gewoon. Eventueel aanvullen met een halve mandarijn en als dat goed gaat kun je een stukje wortel pureren en erdoor doen.



Groenten als rode kool en spruiten kun je voorlopig beter laten. Of kook gewoon voor jou en je man, en voor je kinderen apart, desnoods 's middags. Tomatensoep uit een pakje met een halve verse tomaat is binnen 5 minuten gemaakt. Bovendien kun je dat klaarmaken voordat je hem uit school haalt, dan ziet hij ook niet dat er een tomaat in zit. Geef er een stuk brood bij, en daarna een toetje. Dan heeft hij alles binnen wat hij nodig heeft.

En mijn dochter lustte ook helemaal niks. Ze is nu 8 en inmiddels gaat het iets beter. Dat wil zeggen dat ze nu toch zo'n 3x per week groenten binnenkrijgt. En intussen maar groeien, ik vraag me af waarvan.



Oh, in de winter vul ik haar dieet wel aan met vitaminepillen. Want in de catogorie fruit eet de dame alleen af en toe een appel. En sap dus.
Alle reacties Link kopieren
Als hij trouwens wel vlees lust kun je ook vragen of hij misschien vlees in de tomatensoep wil. Als daar balletjes in drijven kun je er extra tomaat bij doen



En in een gehaktbal kun je gepureerde boontjes verwerken, of wortel, of een andere groente die geen sterke smaak heeft.

Kies dus voornamelijk voor groenten die een zwakkere smaak hebben. Zuurkool hoef je voorlopig niet op tafel te zetten.



En je kunt een gehaktbal ook koud laten worden en dan met tomatenketchup op een broodje eten. Dat er in die gehaktbal dan misschien een lepel boerenkool verwerkt is hoeft je kind niet te weten, en door de ketchup proeft ie dat ook helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
TO ik heb die aflevering bij oprah gezien van al die verstopte groente, de schrijfster was de vrouw van een acteur, maar ben de naam even kwijt al heb ik het wel gepost ook op dat topic van Iry.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens gezien in een programma dat kinderen vaker dan 6 keer een bepaald product moeten eten voordat ze het lekker vinden, door steeds alternatieven te bieden en het niet meer te geven leert ie het nooit. als hij volwassen is dan is zijn smaak nauwelijks meer te ontwikkelen, dus gewoon blijven aanbieden en stellen dat hij 1 of twee hapjes neemt, anders geen toetje
Alle reacties Link kopieren
Meds, ik weet het niet hoor. Dat kinderen vaker iets moeten proeven klopt waarschijnlijk wel. Maar dochterlelie at alles totdat ze op 3-jarige leeftijd flink ziek werd. Het leek daarna wel alsof ze vergeten was dat ze alles lustte, want vanaf die tijd vond ze niks meer lekker. Tja, een ziek kind wordt nou eenmaal een beetje verwend...... fout, weet ik achteraf



Maar mijn dochter moet inderdaad wel proeven. Bovendien is het ook nog eens zo dat ze erwten niet lekker vindt, maar erwtensoep wel. Tomaten griezelt ze van, maar tomatensaus over de pasta is dan weer geen probleem. Ze krijgt gewoon standaard 2 theelepels groenten op haar bord en die moeten op, groenten die ze inmiddels lekker vindt krijgt ze uiteraard meer van. Mais, boerenkool en spinazie leveren geen problemen meer op en worteltjes eet ze alleen als ze onder de aardappelen geprakt worden. Daar heb ik dan geen problemen mee.



Maar het is daarnaast ook zo dat je reuk- en smaakvermogen afnemen naarmate je ouder wordt, en dat gaat vanaf een bepaalde leeftijd erg snel. Dus als je eenmaal groot bent zul je dingen anders proeven, ook omdat je ze minder sterk ruikt. Dat is ook de reden waarom veel moeders zich zorgen maken dat het nooooooooooooooooit meer goedkomt, en uiteindelijk komt het dan toch goed



Ik zie trouwens nu dat je al/nog om 4 uur 's nachts..........
Alle reacties Link kopieren
In die gehakt bal vind ik een goed idee..

Mischien lust hij een groenteburger, op een broodje?

Ik heb die aflevering van Oprah gezien. Die mevrouw verstopte bv gepureerde wortel of pompoen in cakjes. Deze groenten smaken zoet en je proeft er niks van.

Mijn zoontje houdt ook niet van groente, maar als hij bv sperzieboontjes in een sausje mag dopen, vind hij het opeens leuk, net zoals maiskolven eten. En in een soep of pastasaus doe ik heel veel wortels, courgettes, bloemkool, tomaten etc. even met de staafmixer en hij ziet er niks van.
Ik eet zelf ook niet veel groente. Zeker niet 'n grote portie. Het lekkerst is 't idd met veel kaas. Spinazie ala creme met veel geraspte kaas en daar 'n cordon blue bij bijv. Of stukjes tomaat en 'n blaadje veldsla op 'n broodje ham/kaas. Een quiche met brocolli en kaas.



Waarom zou je iemand dwingen om grote porties groenten te eten? Koop gewoon 'n pot multivitaminen als aanvulling. En eet ie wel fruit eigenlijk? Of de versgeperste vruchtensappen van de AH?



Gehakt maken met daarin veel rode ui snippers en maiskorrels is overigens erg lekker. Vooral als je 't rul bakt, sambal toevoegt en daarna nog gratineert met kaas. Kan op brood, maar je kunt er ook bladerdeegbroodjes mee vullen. Of natuurlijk gewoon met gebakken aardappeltjes.
Alle reacties Link kopieren
voor alle ongeruste moeders: het komt echt goed als de kinderen groter worden.

ik at als kind en puber heel slecht, kleine porties en een aantal groenten maar en dat was het. we aten altijd hollandse pot, dus veel at ik niet.

mijn moeder stopte me vol met vitaminepillen en fruit. at ik bv vla, dan ging er cruesli doorheen. ik was altijd mager en klein maar het kon allemaal.



nu ben ik volwassen en ik woon op mezelf. ik eet nu veel meer dingen die ik vroeger weigerde, ik maak dingen ook anders klaar. en mager, nee dat ben ik niet meer ;)
Alle reacties Link kopieren
ik vraag me alleen af......als je kind niets anders krijgt dan wat de pot schaft en hij eet dat niet,moet ie op een gegeven moment toch honger krijgen????



ik at vroeger ook niet goed, vond veel niet lekker, maar dat lag aan de kookkunsten van mijn moeder, nu lust ik wel veel,maar wel zo als ik het klaar maak.



Maar ik kreeg voor het eten niets meer,dus dan niet nog een snoepje ofzo,bij het eten alleen water of melk te drinken, een glas ( anders vul je je maag daarmee) ik mocht niet van tafel voor het bord leeg was, en na de hand (als ik het dan toch niet op at) geen brood of iets anders meer, geen vla, geen snoep.



Maar misschien moet je een andere stijl van koken proberen,b.v.wokken,gerecht met pasta,lasagne met groeten,ovenschotels etc. enik hou ook meer van rauwe groenten, dus salades enzo.



succes
Alle reacties Link kopieren
verstoppen in een gehaktbal is een goede tip,vlees eet hij gelukkig wel.

Hij eet alleen bananen,aardbeien en druiven als fruit.

Brood eet hij wel,zuivel krijgt ook hij genoeg.

Alleen warm eten is een ramp.



Snoepen doen geen mijn kinderen veel.

Thee met een koekje na schooltijd en vaak niks meer tot etenstijd.



bij het ontbijt eet hij als een bouwvakker,logisch als je s'avonds niet eet.



Ziek is hij ook bijna nooit,dus hij zal wel genoeg binnen krijgen.

Echt zorgen maak ik me dus ook niet maar ik wil zo graag dat hij s'avonds gewoon aan tafel gezellig mee eet.



En hij klaagt nooit over hongergevoel,wordt s'nachts ook niet wakker met een rammelende maag.



Stijl van koken veranderen lijkt me hier geen optie.

Want of ik de groente nou kook,in de soep gooi,stamppot maak of een ovenschotel hij eet het niet.





Maar een gehakt bal vind hij heerlijk dus ik denk dat we erg veel ballen gaan eten de komende tijd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven