Hapjes bij een wijnproeverij

14-12-2010 21:40 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort organiseren wij een wijnproeverij met witte, rode wijnen en port.

Welke kleine hapjes kan ik daar het beste bij serveren en ja kaas natuurlijk maar welke en wat bij welke wijn?
stokbroodjes met veel franse kazen
en roomboter kaaskoekjes
Vijgen(brood), verschillende soorten kaas, zelfgemaakte bladerdeegzoutjes, verse nootjes.
Vijgenbrood. Ga naar een goede kaasboer en vertel hem wat je schenkt. Dan kunnen ze er iets lekkers bij zoeken.

Ook lekker om te eten: dadels, prosciutto. Kaaskoeken (van die ronde die ze bij o.a. bij de Ap bij de kaasafdeling hebben liggen).

(Zie net dat iemand het vijgenbrood al had genoemd...)
Misschien een domme vraag, maar als jij de proeverij organiseert moet jij dan niet juist zelf weten wat je kan eten bij welke wijn??
quote:julia7 schreef op 14 december 2010 @ 21:46:

Misschien een domme vraag, maar als jij de proeverij organiseert moet jij dan niet juist zelf weten wat je kan eten bij welke wijn??Hahaha nee er komt bij ons een vinoloog. Maar wij zouden de hapjes regelen. Iets met mayo werd afgeraden. Verder komt het wel goed met de Franse kaas en ook de oude brokkelkaas voor bij de port maar hoe zit het met hapjes bij witte wijnen?
quote:Blackdress schreef op 14 december 2010 @ 21:44:

Vijgen(brood), verschillende soorten kaas, zelfgemaakte bladerdeegzoutjes, verse nootjes.Lekker, vijgen! Helemaal vergeten! Bedankt voor de tip!
Bitterballen en sate stokjes.
Veel tapashapjes. Ik zag gister het programma Wereldwijnen, herhaling te zien bij rtlgemist. Dan zie je in alle afleveringen een mini wijnproeverij van 3 wijnen met bijpassende hapjes (elk land/aflevering andere hapjes en wijnen). Dan hoor je precies bij welke wijn welke hapjes lekker bij is.

Veel kaas gezien. Wat verschillende worsten. Wat visdingen gezien. Bruchettes en gewoon stokbrood en aparte broden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:roos1987 schreef op 14 december 2010 @ 21:56:

Bitterballen en sate stokjes.Letterlijk op een houtje bijten .

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vergeet niet gewoon wit stokbrood om te neutraliseren. En aan de vinoloog vragen wat hij gaat schenken. Dan kan je daar de hapjes op aanpassen.

Het is namelijk nogal een verschil of hij/zij wijnen schenkt die beter tot hun recht komen door er bij te eten. Of dat je wijnen hebt die dat niet nodig hebben. Het is dan namelijk aan te raden om na de proeverij pas aan hapjes te beginnen anders heeft het zo'n invloed op je smaakpapillen.
Ligt maar net aan welke wijnen dat je schenkt.

Bij wit kun je bij een Chardonnay prima een "vettig" hapje serveren, maar bij een Sauvignon is dat weer niet te doen.
quote:Tikker schreef op 14 december 2010 @ 21:59:

Vergeet niet gewoon wit stokbrood om te neutraliseren. En aan de vinoloog vragen wat hij gaat schenken. Dan kan je daar de hapjes op aanpassen.

Het is namelijk nogal een verschil of hij/zij wijnen schenkt die beter tot hun recht komen door er bij te eten. Of dat je wijnen hebt die dat niet nodig hebben. Het is dan namelijk aan te raden om na de proeverij pas aan hapjes te beginnen anders heeft het zo'n invloed op je smaakpapillen.nou van dit dus
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 december 2010 @ 21:59:

[...]

Letterlijk op een houtje bijten .

[afbeelding]Oh haha, die zijn om de bitterballen aan te rijgen.
Volgens mij moet je uitkijken met pittige kazen. Ik heb laatst gelezen dat je na een hap oude kaas geen verschil meer proeft in soorten wijn. Maar misschien kun je dat navragen bij de vinoloog?
Misschien kleine vis hapjes voor bij de witte wijn. Zalmrolletje, paling, haring ... Garnaaltjes. Olijven ook lekker. Veel plezier!
Als ik jou was zou ik even bellen en om advies vragen bij die vinoloog. Zit je safe.
Als het echt alleen om het proeven van wijn gaat serveer je geen hapjes, alleen droog stokbrood tussen de verschillende wijnen door en een glaasje water. Hapjes verpesten de smaak van de wijn.
verba volant, scripta manent.
Voor bij Sauvignon; garnalen aan een spiesje, plakjes parmaham, geitenkaas, amandelen, artisjokharten (gewoon uit blik, niet duur),

Chardonnay; gerookte/ gebraden kip, krab, paté, stukjes quiche, zalm op toast.

Rood; aardbeien (zonder suiker), vleeswaren (rosbief, chorizo etc), gehaktballetjes, paté.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Lekkere kaas is Pecorino. Daarbij wat olijven, droge worst en wat stokbrood of nog liever toast of soepstengels (voor het neutraliseren).

Als de wijnproeverij langer duurt kan je denken aan kleine sandwiches of wraps met vis, kip, vlees.

En vergeet niet een paar kannen water op tafel te zetten.
Bij proeven geen hapjes. Na het proeven pas. Eventueel toastjes om je smaak te neutraliseren, maar ik vind dat ook altijd nogal onzin. (Stokbrood is niet zo fijn, geeft juist een zoete smaak en dan kun je niet goed meer proeven).
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 december 2010 @ 21:57:

Veel tapashapjes. Ik zag gister het programma Wereldwijnen, herhaling te zien bij rtlgemist. Dan zie je in alle afleveringen een mini wijnproeverij van 3 wijnen met bijpassende hapjes (elk land/aflevering andere hapjes en wijnen). Dan hoor je precies bij welke wijn welke hapjes lekker bij is.

Veel kaas gezien. Wat verschillende worsten. Wat visdingen gezien. Bruchettes en gewoon stokbrood en aparte broden.Goede tip, ga ik even kijken dank!
quote:Very Cherry schreef op 14 december 2010 @ 22:34:

Voor bij Sauvignon; garnalen aan een spiesje, plakjes parmaham, geitenkaas, amandelen, artisjokharten (gewoon uit blik, niet duur),

Chardonnay; gerookte/ gebraden kip, krab, paté, stukjes quiche, zalm op toast.

Rood; aardbeien (zonder suiker), vleeswaren (rosbief, chorizo etc), gehaktballetjes, paté.Lekker! Maar serieus...aardbeien
quote:Appelsientje schreef op 14 december 2010 @ 22:52:

Bij proeven geen hapjes. Na het proeven pas. Eventueel toastjes om je smaak te neutraliseren, maar ik vind dat ook altijd nogal onzin. (Stokbrood is niet zo fijn, geeft juist een zoete smaak en dan kun je niet goed meer proeven).

Ik weet dat je bij een echte wijnproeverij alleen iets eet wat neutraliseert. Maar deze wijnproeverij is juist bedoeld om te kijken wat lekker is bij welke wijnen. Ik kreeg al het advies om zalm bij witte wijn te doen, of iets met zalm.

Maar ham lijkt me ook lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven