Hapjes vaarfeest
maandag 28 mei 2012 om 14:08
Over 2 weken is er hier een vaarfeest. Tientallen boten met een hoop mensen erop en varen maar
Nu heb ik afgesproken om samen met een vriendin de hapjes te bezorgen voor die dag. De hapjes willen we dan een dag van tevoren klaar hebben en er is niet de mogelijkheid om de hapjes op te warmen dus bij voorkeur hapjes die je een dag van tevoren in de koelkast kan leggen. Heeft iemand leuke/simpele ideetjes? Zelf kom ik niet veel verder dan wraps. Bij voorbaat dank!
maandag 28 mei 2012 om 14:16
Is het hapjes als in een lekker kleinigheidje, of moet het een maaltijd vervangen? Kleine sandwiches me zalm, roomkaas en komkommer? Muffins, scones, dat soort meuk? Fruitspiezen of gewoon een goede bowl? Een paar ongesneden broden van het rustieke soort met tapenade, kaasjes, smeermeuk? Olijven, kaasstengels, harinkje, vissalade, pastasalade, aardbeien met slagroom?
maandag 28 mei 2012 om 14:17
maandag 28 mei 2012 om 14:23
Lijkt mij een ondankbare baan om voor 90% mannen hapjes klaar te gaan moeten maken (vooral omdat het hap slik weg is). Ik zou het simpel houden en niet teveel van die kleine hapjes. Dus bijvoorbeeld salades, stokbrood, kippenpootjes, wraps, bij de plaatselijke frietboer een paar flinke zakken friet met mayo apart, fruitsalade etc.
maandag 28 mei 2012 om 14:34
Gehaktballetjes (evt. meerdere smaken) met div sauzen
Hartige taartpuntjes
idd gevulde eieren
goed gevulde pastasalade
omelet/frittata
tonijnsalade (echt als slaatje mede op basis van aardappels)
of variant rundvleessalade van zelfgetrokken bouillon met schenkel
kwartjes hard gekookt ei in plakjes rookvlees
meloen omwikkeld met rauwe ham
hartige of zoete koude pannenkoeken (al moet ik zelf niet denken aan de koude variant)
'gewoon' worstsoorten/kaas/rauwkost
bowl
koude kipkluifjes of drumsticks
En weet niet of jullie koelbox(en) hebben, anders vriezerelementen in de verschillede tasjes doen
Hartige taartpuntjes
idd gevulde eieren
goed gevulde pastasalade
omelet/frittata
tonijnsalade (echt als slaatje mede op basis van aardappels)
of variant rundvleessalade van zelfgetrokken bouillon met schenkel
kwartjes hard gekookt ei in plakjes rookvlees
meloen omwikkeld met rauwe ham
hartige of zoete koude pannenkoeken (al moet ik zelf niet denken aan de koude variant)
'gewoon' worstsoorten/kaas/rauwkost
bowl
koude kipkluifjes of drumsticks
En weet niet of jullie koelbox(en) hebben, anders vriezerelementen in de verschillede tasjes doen
maandag 28 mei 2012 om 14:38
maandag 28 mei 2012 om 14:47
Ik zou geen toastjes doen, die worden taai. Rolletjes van ham/asperges, meloen/rauwe ham, boterhamworst/zoetzure augurk, cervelaat/tonijn losgeroerd met mayonaise, ham/Monchou losgeroerd met mosterd en honing (plakken ham met Monchou ertussen, dan oprollen, laten opstijven in de koelkast en ter plekke plakjes van afsnijden en op een kaasvlinder leggen), gevulde eieren, gedroogde worst, gekookte worst, leverworst, kaasplankje met Hollandse en buitenlandse kaas met schaaltjes vijgenjam, cranberry compote, honing/mosterd saus erbij, schaal met cherry tomaatjes, komkommer, worteltjes, reepjes gele en rode paprika (met een dipsaus van yoghurt/kwark, knoflook, verse kruiden, zout/peper), stokbroden bij de bakker laten snijden en invriezen en de volgende dag meenemen/laten ontdooien want dan nog aardig knapperig, kruidenboter, tapenade's, schaaltjes olijven, pepadews, koude pittige gehaktballetjes met bijvoorbeeld ras el hanout er doorheen, tzaziki/cacik, hartige taartjes (kan ook kant en klaar en ook koud lekker), van die party garnalen met sausje (Hema heeft kant en klare schalen), kipstukken (verschillende) met ketjap, sambal, gember, Aromat/bouillonpoeder, citroensap en dan lekker bruin bakken (eventueel serveren met zoete chilisaus), een schaal met gegrilde groenten (aubergine, courgette, paprika's, rode uienringen) en dan omgeroerd met olijfolie, balsamicoazijn, beetje suiker, zout, versgemalen peper en verse kruiden (peterselie, bieslook enz...), dunne omeletjes met kruidenkaas besmeerd, belegd met gerookte zalm en beetje verse bieslook en dan oprollen en in plakjes snijden, roedjak manis (fris zurig fruit als onrijpe mango, Granny Smith, komkommer, ananas enz... in een dressing van ketjap manis, citroensap, pepertje(s), gula djawa of bruine suiker, gewone vruchtensalade, paar frisse kwarktaarten maken in kleine springvormen voor kleine puntjes enz...