Havermoutpap hoe lang koken?

20-09-2019 08:41 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is mij aangeraden om met havermoutpap te ontbijten. Omdat ik moet aankomen.
Ik vind het niet lekker. Dus hoe maken jullie het klaar? Hoe lang moet het koken? Kom maar op met de recepten
Nitflex schreef:
20-09-2019 09:28
Ja, maar dan zit je juist weer met die klef en zacht geworden havervlokken. Dat is vaak juist wat mensen (ik) niet lekker vinden aan havermout. Dus ik eet ze ook liever los in de yoghurt.
Ik vind dat juist meer het geval als je de vlokken kookt, dan kunnen ze heel slijmerig worden. Dat heb ik bij mijn gekoelde havermout nooit.

Los in de yoghurt vind ik het net paardenvoer, dan moet je er enorm op kauwen.

Zo zie je maar TO, voor iedereen is een andere bereidingswijze beter. Ik zou zeggen experimenteer met de hier aangedragen opties en kijk wat je zelf het lekkerst vindt🤗
Ik eet elke ochtend havermout (30 gr brinta havermout 2 minuten gekookt met 200ml melk, eventueel wat kaneel erin) en val ermee af dus ik weet niet of het het meest effectieve middel zal zijn om aan te komen (ligt er natuurlijk aan wat je nog meer eet)
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:41
Ja, dat is vervelend, maar daar doelde ik niet op :)

Ik zie wel van die dure merkhavermout in de schappen staan en vraag me dan af hoeveel lekkerder dat is dan de goedkope. Want in principe zijn alle havermoutvlokken natuurlijk hetzelfde, totdat ze glutenvrij moeten zijn of geroosterd worden. (wat dan volgens mij weer granola is, maar daar kan ik me in vergissen) vandaar mijn vraag :-]
Ik heb nog niet zo lang geleden in een artikel van de Consumentenbond gelezen dat in de goedkopere varianten vaak meer resten van bestrijdingsmiddelen zitten. Aangezien ik die middelen niet graag eet, koop ik liever de biologische (en duurdere) variant. Bij de Jumbo kunt je tegenwoordig trouwens dan kiezen uit havermout (fijne vlokken) of havervlokken (grove vlokken), die laatste zijn erg goed voor het maken van granola.
Dreamer schreef:
20-09-2019 10:33
oké. Daar kan ik wat mee :)

Kan het zijn door een verschillend proces van glutenvrij maken?
Haver is van nature glutenvrij, maar wordt vaak geplet in dezelfde molens als waar Rogge of tarwe doorheen gaan. Dan is het niet meer glutenvrij.

Dus het komt idd door het proces. Als de haver op een aparte molen wordt gemalen dan blijft het glutenvrij.
Roffatientje schreef:
20-09-2019 11:02
Ik heb nog niet zo lang geleden in een artikel van de Consumentenbond gelezen dat in de goedkopere varianten vaak meer resten van bestrijdingsmiddelen zitten. Aangezien ik die middelen niet graag eet, koop ik liever de biologische (en duurdere) variant. Bij de Jumbo kunt je tegenwoordig trouwens dan kiezen uit havermout (fijne vlokken) of havervlokken (grove vlokken), die laatste zijn erg goed voor het maken van granola.
Oh ja, ik ging er eigenlijk sowieso vanuit dat we het allemaal over havervlokken hadden. Die zijn trouwens overal al sinds mijn jeugd verkrijgbaar, dat is niet iets recents ofzo.
retrostar schreef:
20-09-2019 10:30
Er zijn veel calorierijkere ontbijten. Bijvoorbeeld een pannenkoek met boter en stroop kan er 500 leveren.
Kom je inderdaad meer van aan maar als je over de gehele dag zulke dingen eet slibben je aderen dicht en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de recepten die jullie geplaatst hebben!
Ga het allemaal uitproberen.
Als ik het hier na nog niet lekker vind, dan ga ik opzoek naar een ander ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-09-2019 08:59
Ik zou, als ik mocht aankomen :proud: een bak griekse yoghurt 10% met honing, walnoten, kokos en banaan nemen. En dan misschien nog wel iets van chocoladesnippers erbij ofzo. Maar ja, voor mij is dat niet goed ;-) :'(
Dit klinkt lekker. Eet nu vaak yoghurt met fruit erin als late snack. Deze had ik nog niet geprobeerd. Ga het zeker van de week eten
Ik eet vaak havermout, ik vind het heerlijk. Maar gemak dient de mens: ik koop het kant en klaar van Campina, Melkunie of Lidl. Koud heerlijk als toetje, maar even opwarmen in pannetje of magnetron en dan als pap is ook lekker.

Afbeelding
Staat op de verpakking. De laatste pakken havermout uit een aanbieding zijn op de een of andere manier voorgekookt. Is net zoiets als snelkookrijst. Afbakbroodjes is ook zoiets. Staat op de verpakking.

Deze havermout leent zich prima voor weken in koelkast met gedroogde zuidvruchten en later andere zuivel toe en vers fruit toe te voegen.
Als een soort van muesli dus. 's Avonds neem ik het ook wel eens als toetje zonder fruit. Zet ik het een uurtje in de koeling met een bordje er op.
Koken met water wordt het papperig. Met zuivel behoudt het zijn structuur.
Na laten garen is ook een ding. Is vergelijkbaar met weken.

Ik zet het ook wel eens een minuutje in de magnetron I.p.v. wellen (weken).
Maar is allemaal te moeilijk. kan je alle kanten mee op.
Er was een speciaal topic over. Zoek en gij zult vinden is het antwoord.

Ja, ja, komen die twee niks (gebruikers van dit forum) nog? Die begrijpen niks.
Zoeken, zoeken naar dat forum. Staan heel fijne en goede dingen in.
Ik heb vanmorgen nog ontbeten met havermout. Anders had ik niet gereageerd.4
Bel anders nog even naar oma of moeders. Die zoekt het wel op.
JuriaanB schreef:
20-09-2019 14:34
Ik eet vaak havermout, ik vind het heerlijk. Maar gemak dient de mens: ik koop het kant en klaar van Campina, Melkunie of Lidl. Koud heerlijk als toetje, maar even opwarmen in pannetje of magnetron en dan als pap is ook lekker.

Afbeelding
Perfect! Ik vind zelf gemaakt lekkerder, maar deze is ook goed als je het niet weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een hartige variant lekker, havermout koken met melk, kurkuma erdoor, ei koken of scrambelen en dat erdoor/erbij doen. 't liefste nog met wat zout en gedroogde uitjes.... :yes:
Pumps_italiaans schreef:
20-09-2019 14:57

[...]

Ja, ja, komen die twee niks (gebruikers van dit forum) nog? Die begrijpen niks.
Zoeken, zoeken naar dat forum. Staan heel fijne en goede dingen in.
Ik heb vanmorgen nog ontbeten met havermout. Anders had ik niet gereageerd.4
Bel anders nog even naar oma of moeders. Die zoekt het wel op.
Ik begrijp geen woord van wat je zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb havermoutpap ontdekt als ontbijt. Nu scheelt het dat ik van warme vla en pap houd.
Ik zet een steelpannetje op de weegschaal en neem 155 gram melk en 30 gram havermout.
Pannetje op het vuur, beetje zout erbij (ook weinig zout maakt het een stuk lekkerder) en een handje rozijnen.
Dit breng ik af en toe roerend aan de kook tot het de gewenste dikte heeft.
Het is snel klaar. Vind je het te dun, dan iets langer laten koken, valt het wat te dik uit, dan nog een scheutje melk erbij.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-09-2019 23:18
Ik begrijp geen woord van wat je zegt.
Ik ook niet :flag:
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-09-2019 11:22
Oh ja, ik ging er eigenlijk sowieso vanuit dat we het allemaal over havervlokken hadden. Die zijn trouwens overal al sinds mijn jeugd verkrijgbaar, dat is niet iets recents ofzo.
Ik heb de grove vlokken heel lang niet in de supermarkt zien liggen, ik denk dat dat juist iets van nu is met zelf granola maken ed.
Maar echt nieuw is het natuurlijk niet, volgens mij wordt er hier al eeuwen haver(mout)pap gegeten
zakdoek schreef:
21-09-2019 00:01
Ik heb havermoutpap ontdekt als ontbijt. Nu scheelt het dat ik van warme vla en pap houd.
Ik zet een steelpannetje op de weegschaal en neem 155 gram melk en 30 gram havermout.
Pannetje op het vuur, beetje zout erbij (ook weinig zout maakt het een stuk lekkerder) en een handje rozijnen.
Dit breng ik af en toe roerend aan de kook tot het de gewenste dikte heeft.
Het is snel klaar. Vind je het te dun, dan iets langer laten koken, valt het wat te dik uit, dan nog een scheutje melk erbij.
In de magnetron kan het makkelijker.
1 kopje mengen met ? De verhouding was 2,5.

Kan je in dat andere topic vinden. Op de pakken van Quoaker stonden recepten.
Ik neem nu een havermout waarbij het niet meer duidelijk is hoe lang ze voorgekookt zijn.
Ik ga overstappen van de AH naar JUMBO verpakking. Kijken of die iets meer dikte krijgt.
Dat was tot voor kort beide onbewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
23-09-2019 01:58
In de magnetron kan het makkelijker.
1 kopje mengen met ? De verhouding was 2,5.

Kan je in dat andere topic vinden. Op de pakken van Quoaker stonden recepten.
Ik neem nu een havermout waarbij het niet meer duidelijk is hoe lang ze voorgekookt zijn.
Ik ga overstappen van de AH naar JUMBO verpakking. Kijken of die iets meer dikte krijgt.
Dat was tot voor kort beide onbewerkt.
Ik heb geen magnetron :'(
zakdoek schreef:
23-09-2019 21:16
Ik heb geen magnetron :'(
Pannetje is echt net zo makkelijk hoor, maakt echt niet uit! Ik heb zelf een hekel aan de magnetron, dus ik gebruik de mijne nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot nu toe een recept, die ik wel lekker vind, warm met appel en kaneel.
Maar ga toch zoeken naar een andere ontbijt
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
23-09-2019 22:49
Ik heb tot nu toe een recept, die ik wel lekker vind, warm met appel en kaneel.
Maar ga toch zoeken naar een andere ontbijt
Ook al koud geprobeerd met yoghurt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven