Havermoutpap hoe lang koken?

20-09-2019 08:41 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is mij aangeraden om met havermoutpap te ontbijten. Omdat ik moet aankomen.
Ik vind het niet lekker. Dus hoe maken jullie het klaar? Hoe lang moet het koken? Kom maar op met de recepten
JonathanStrange schreef:
20-09-2019 08:59
Ik zou, als ik mocht aankomen :proud: een bak griekse yoghurt 10% met honing, walnoten, kokos en banaan nemen. En dan misschien nog wel iets van chocoladesnippers erbij ofzo. Maar ja, voor mij is dat niet goed ;-) :'(
Als je dan de avond ervoor een paar scheppen havermout in je yoghurt doet en dat laat weken in de koelkast en dan de volgende ochtend dit er allemaal bij, dan echt yummmmm!!

Google vooral op ‘overnight oats’ daar zul je duizenden van dit soort variaties vinden en echt allemaal lekker!!

Zo heb ik ooit eens een worteltjestaart variant gemaakt met rozijnen, wortel, walnoot en koekkruiden :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:11
Lekker eten is per definitie niet zondigen
I know, maar de poster waar je op reageert moet het al niet te vaak doen, het is voor haar niet goed inclusief dramasmileys en ik zie gewoon voor me hoe zo’n plaatje eruit ziet met als hashtag #sinnersaturday ofzo.

Dat is niet erg hoor, ik kreeg gewoon een heel stevig beeld voor me.
watdachtjehiervan schreef:
20-09-2019 09:06
Ik bak er pannenkoekjes van.
1 banaan
1 ei
100 ml volle melk
75 gram havermout.

De ingrediënten mix je door elkaar en dan bakken maar.

Ik vind jouw Nick hier enorm van toepassing!! Je draagt iig een heerlijk alternatief aan!
Roffatientje schreef:
20-09-2019 09:22
Als je dan de avond ervoor een paar scheppen havermout in je yoghurt doet en dat laat weken in de koelkast en dan de volgende ochtend dit er allemaal bij, dan echt yummmmm!!

Google vooral op ‘overnight oats’ daar zul je duizenden van dit soort variaties vinden en echt allemaal lekker!!

Zo heb ik ooit eens een worteltjestaart variant gemaakt met rozijnen, wortel, walnoot en koekkruiden :kneel:
Ja, maar dan zit je juist weer met die klef en zacht geworden havervlokken. Dat is vaak juist wat mensen (ik) niet lekker vinden aan havermout. Dus ik eet ze ook liever los in de yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoekjes maak ik in her weekend. Dat is doordeweeks net iets te veel werk
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook granola maken of kopen.

Ik maak het zo: 150 gram havermout met wat handjes noten en zaden, paar lepels walnootolie en honing (of vloeibare zoetstof) mengen, uitspreiden op bakpapier en bakken op 150 graden in de oven gedurende een kwartiertje. Lekker met kaneel.

Hartige havermout vind ik zelf erg lekker en is vrij onbekend: over je pap parmezaanse kaas, olijfolie en geroosterde pijnboompitten strooien. Mmmm.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:11
Lekker eten is per definitie niet zondigen ;-))

Mensen benadrukken trouwens een aantal keren dat ze de goedkope havermout gebruiken. Dat doe ik ook. Zijn er echt mensen die denken dat de duurdere havermout lekkerder/beter is en waarom dan? Het is toch gewoon een geplette haverkorrel? Hoe luxe kun je dat maken?
Eh nou ik heb de dure glutenvrije variant nodig, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
20-09-2019 09:22

Google vooral op ‘overnight oats’ daar zul je duizenden van dit soort variaties vinden en echt allemaal lekker!!
Ik vind de varianten met melk dus niet te pruimen. Met yoghurt wel oké.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
20-09-2019 09:37
Eh nou ik heb de dure glutenvrije variant nodig, helaas.

Ja, dat is vervelend, maar daar doelde ik niet op :)

Ik zie wel van die dure merkhavermout in de schappen staan en vraag me dan af hoeveel lekkerder dat is dan de goedkope. Want in principe zijn alle havermoutvlokken natuurlijk hetzelfde, totdat ze glutenvrij moeten zijn of geroosterd worden. (wat dan volgens mij weer granola is, maar daar kan ik me in vergissen) vandaar mijn vraag :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nog één: mijn vriend bakt de ‘s nachts in water geweekte havermout op in de koekenpan ‘s morgens en eet dat met boter, suiker en kaneel. Naar zijn Scandinavisch gebruik.
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:41
Ja, dat is vervelend, maar daar doelde ik niet op :)

Ik zie wel van die dure merkhavermout in de schappen staan en vraag me dan af hoeveel lekkerder dat is dan de goedkope. Want in principe zijn alle havermoutvlokken natuurlijk hetzelfde, totdat ze glutenvrij moeten zijn of geroosterd worden. (wat dan volgens mij weer granola is, maar daar kan ik me in vergissen) vandaar mijn vraag :-]
Misschien willen mensen gewoon een biologische variant.

Daarbij geldt toch voor al dat soort dingen dat er kwaliteitsverschillen kunnen zijn? Er zijn toch verschillende rassen. Voor de één is rijst gewoon rijst, een ander proeft echt wel verschil tussen verschillende kwaliteiten. Of bij koffie bijvoorbeeld.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 09:51
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:41
Ja, dat is vervelend, maar daar doelde ik niet op :)

Ik zie wel van die dure merkhavermout in de schappen staan en vraag me dan af hoeveel lekkerder dat is dan de goedkope. Want in principe zijn alle havermoutvlokken natuurlijk hetzelfde, totdat ze glutenvrij moeten zijn of geroosterd worden. (wat dan volgens mij weer granola is, maar daar kan ik me in vergissen) vandaar mijn vraag :-]
Ik vind dat er een structuur- en smaakverschil zit in de “ah vrij van” en de “leev”. Niet beter of slechter maar ze zijn wel anders.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-09-2019 09:06
(ik heb de goedkoopste, 79 cent voor een pond)

Ik betaal 40 of 45 cent per pond, dus ik vind 79 cent erg duur.
Ik kook bijna iedere week een pan havermoutpap voor de hele week.

Breng een liter melk aan de kook. (Ik gebruik magere melk maar in jouw geval zou dat dan volle melk moeten zijn).
Als het kookt, lager zetten en 4 a 5 kopjes havermout erin doen.
Blijven roeren tot het wat dikker wordt maar nog wel vloeibaar is. (als het koud wordt dikt het verder in). Blijven roeren is belangrijk anders koekt het aan onderin je pan.
Af laten koelen en de pan in de koelkast zetten. Als het te dik is wat water of melk erbij doen en even doorroeren. Kan ook gewoon als het nog in de pan zit maar ook als je het in een schaaltje doet. Ik heb het liever te dik want verdunnen is makkelijker dan verdikken want dan moet je rauwe havermout toevoegen.

Iedere morgen haal ik er een schaaltje uit. Even in de magnetron en een schepje suiker erin doen.
Let wel op dat als je het verwarmt het weer dunner wordt dus even uitproberen wat voor jou de beste consistentie is.
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 10:01
10.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
20-09-2019 09:47
Ik betaal 40 of 45 cent per pond, dus ik vind 79 cent erg duur.

:rofl:
Prima hoor. Het is bij mij de goedkoopste in de winkel. Ik ga niet naar een ander dorp toe om 1x per maand 24 cent uit te sparen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-09-2019 09:58
:rofl:
Prima hoor. Het is bij mij de goedkoopste in de winkel. Ik ga niet naar een ander dorp toe om 1x per maand 24 cent uit te sparen.

Het gaat erom dat havermout voor 79 cent dus niet 'de goedkoopste' is. Bij Dirk is het bijvoorbeeld 45 cent, bij AH en Jumbo 50 cent.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
20-09-2019 10:05
Het gaat erom dat havermout voor 79 cent dus niet 'de goedkoopste' is. Bij Dirk is het bijvoorbeeld 45 cent, bij AH en Jumbo 50 cent.

Je krijgt een sticker in je schriftje hoor. Misschien is het in België wel nóg goedkoper.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het met melk heel erg vies.
Met water, stukjes appel en kaneel en (bruine) suiker vind ik het wel erg lekker. Peuter hier eet het graag met een beetje jam erin.
Als ik het eet giet ik er gewoon kokend water overheen, laten staan tot het afgekoeld is en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-09-2019 09:44
Misschien willen mensen gewoon een biologische variant.

Daarbij geldt toch voor al dat soort dingen dat er kwaliteitsverschillen kunnen zijn? Er zijn toch verschillende rassen. Voor de één is rijst gewoon rijst, een ander proeft echt wel verschil tussen verschillende kwaliteiten. Of bij koffie bijvoorbeeld.
Ja, daarom vraag ik het dus?

Ik weet niet of er van haver verschillende rassen zijn, namelijk. Bij tarwe heb ik daar ook nooit van gehoord. En biologische variant snap ik ook, maar als ik een duur merk naast een goedkope zie staan, vraag ik me dus af waarin dat dure merk dan verschilt van het goedkope en óf het überhaupt wat verschilt. :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel calorierijkere ontbijten. Bijvoorbeeld een pannenkoek met boter en stroop kan er 500 leveren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lekkere havervlokken heeft Lidl.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
20-09-2019 09:44
Ik vind dat er een structuur- en smaakverschil zit in de “ah vrij van” en de “leev”. Niet beter of slechter maar ze zijn wel anders.
oké. Daar kan ik wat mee :)

Kan het zijn door een verschillend proces van glutenvrij maken?
Later is nu
Er zijn veel rassen, maar het gaat er ook om of het steel cut (gesneden) of rolled oats (geplet) zijn. Die eerste zijn duurder en minder bewerkt en hebben daardoor meer structuur. De geplette nemen sneller en meer vocht op en zijn dus veel zachter. Aanvulling: Maar tussen deze twee zie je wel duidelijk verschil hoor.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 10:38
27.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-09-2019 10:33
Er zijn veel rassen, maar het gaat er ook om of het steel cut (gesneden) of rolled oats (geplet) zijn. Die eerste zijn duurder en minder bewerkt en hebben daardoor meer structuur.
Ah, er kan dus echt verschil in zitten. Bedankt,.

Ik heb een keer die van de Lidl gehad en vond die minder lekker dan de goedkoopste variant van de AH, maar vroeg me af of ik me maar wat verbeeldde.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ze alleen maar om de muesli- en volkorenbollen in te wentelen voordat ze de oven ingaan. De vlokken van Lidl zijn groot en kruimelen niet dus er blijven er dan veel op kleven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven