Heel veel Walnoten

05-10-2010 12:14 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Ik zag net dat iemand heel veel appels heeft en ik heb een zelfde (nouja Probleem) met walnoten.

Hele grote zak meegekregen van iemand die die bomen ook in de tuin heeft.

Gisteren de aftrap met een zelf gemaakt broodje uit de broodbakker.

Daarop plakjes brie en dan ong 15 min in de oven en daarop gehakte walnoten en pijnboompitjes en daarna honging erover.

Was heerlijk maar wat zou ik er nog meer mee kunnen doen??
Ik zou ze eerst even een paar maanden laten staan, koel en donker. Nu zijn ze nog 'nat', daarna zijn ze mooi droog.

Voor de rest, tsja, google! AH.nl, smulweb. Ik las laatst ergens een heerlijk recept voor notenkoek. En gewoon een schaal op tafel neerzetten, kan je er af en toe een paar opeten.

En anders moeten jij en de mevrouw van de veel appels maar eens samen veel appeltaarten gaan bakken!
Misschien kun je onderling ruilen en beiden 'n appel/walnotentaart maken?
Walnoten kun je heel lang bewaren hoor, dus je hoeft er niet perse iets mee te doen.

Hier liggen ze gewoon op een schaal met de notenkraker erbij.

En iedereen die er langs loopt (ook viste) kraakt geregeld een nootje.

Wat ook héél lekker is:

Als je zelf een brood bakt, een flink paar fijngemaakte walnoten door het deeg heen kneden.
Appels vullen met walnoten! ( sla je 2 vliegen in 1 klap)

Boor het klokhuis uit de appel maar schil hem niet. Maak de opening bovenaan wat groter. Hak de noten grof en meng ze met de suiker. Zet de appel rechtop in een klein ovenschaaltje en vul de vrucht met de noten. Giet er de vloeibare honing over en laat 15 minuten garen in een voorverwarmde oven van 200 °C.

mmmm lekker hoor!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ooooh heerlijk biol...
Ik weet dat google mijn grootste vriend is maar vindt het leuker om hier ideetjes op te doen. Ze moeten inderdaad nog drogen ze zijn echt vers namelijk uit de tuin geraapt zondag.
quote:een zelf gemaakt broodje uit de broodbakker.

Daarop plakjes brie en dan ong 15 min in de oven en daarop gehakte walnoten en pijnboompitjes en daarna honging erover.

Oh ik zou een móórd kunnen doen voor zo'n lekker broodje momenteel!
Oh ja biol dat klinkt goed ook inderdaad een idee voor het appel overschot.
Olie van laten persen
Awnye het was ook echt een heerlijk broodje!
Door de Griekse yoghurt met honing.
Ook erg lekker in bananenbrood: Lekker recept!

Alternatieve waldorff salade? Kip in stukjes snijden, bakken. Uit de pan, sherry erover en uurtje laten staan. Mandarijntjes, walnoten en creme fraiche in kom. Kip erbij en een scheutje Sherry. Mmmmmmm.
Van de week in nrc.next: een recept voor walnotentaart.
hihi, dat ben ik van die appels! Helaas zijn vriend en ik allebei allergisch voor walnoten;) Vandaar ook dat ik weinig inspiratie heb. Mn moeder gooit ze door de cake, brownies en salade.

Maar als jij zin hebt in appel walnoten taart, kom maar langs hoor!

Het voordeel van walnoten is dat je ze lang kunt bewaren en appels niet..
Ik raap eens in de twee of drie jaar walnoten tot ze weer op zijn. Het vaakst eet ik ze gewoon zo, zonder iets erbij. En ze gaan ook vaak door een salade.

Ik las laatst een artikel over het maken van olie, maar geen idee meer wie dat deed in NL.
quote:Fiekes schreef op 05 oktober 2010 @ 12:56:

hihi, dat ben ik van die appels! Helaas zijn vriend en ik allebei allergisch voor walnoten;) Vandaar ook dat ik weinig inspiratie heb. Mn moeder gooit ze door de cake, brownies en salade.

Maar als jij zin hebt in appel walnoten taart, kom maar langs hoor!

Het voordeel van walnoten is dat je ze lang kunt bewaren en appels niet..

Nou Fiekes jammer dat je er alergisch voor bent.

De mensen waar ik de walnoten van heb gehad hadden ook bergen appels.

Zij heeft er 36 potten appelmoes van gemaakt voor school ook een ideetje misschien...
Hier recept waarvoor appeltje en walnoten nodig zijn:

Hoofdgerecht wat ik wel lekker vind. Maar dan wel de zakjes vervangen door vers.
quote:Pumps_italiaans schreef op 05 oktober 2010 @ 13:15:

Hier recept waarvoor appeltje en walnoten nodig zijn:

Hoofdgerecht wat ik wel lekker vind. Maar dan wel de zakjes vervangen door vers.Jaaa Die lijkt me ook lekker!
quote:Fotomuts schreef op 05 oktober 2010 @ 13:09:

[...]

Nou Fiekes jammer dat je er alergisch voor bent.

De mensen waar ik de walnoten van heb gehad hadden ook bergen appels.

Zij heeft er 36 potten appelmoes van gemaakt voor school ook een ideetje misschien...Ik heb ergens ooit een recept lang zien komen voor appel-ketchup. Google is your best friend.
Er is zelfs walnut-ketchup die ik niet ken. Heb alleen ooit olie ervan gehad.
quote:sjoko schreef op 05 oktober 2010 @ 12:55:

Van de week in nrc.next: een recept voor walnotentaart.quote:

225 gram bloem

200 gram witte basterdsuiker

zout

175 gram koude boter

125 gram suiker

125 ml slagroom

150 gram gepelde walnoten

1 ei

Meng bloem, basterdsuiker en zout in een kom, leg de koude boter erop en snij deze met twee messen in kleine stukken. Kneed alles daarna tot een samenhangend deeg en laat dit in folie een half uur rusten in de koelkast.

Laat in een koekenpan met dikke bodem de suiker smelten. Roer niet, maar schud de pan (maak een draaiende beweging) zodra de onderste suikerlaag zacht wordt. Wees voorzichtig, aan gesmolten suiker kunt u zich gruwelijk branden, ik spreek uit ervaring. Als de suiker volledig is gekarameliseerd een eetlepel heet water toevoegen, doorroeren en daarna voorzichtig, al roerend de slagroom erbij gieten.

Schep de walnoten door de karamel en haal de pan van het vuur. Verdeel het deeg in twee delen. Rol een deel uit en bekleed daarmee een ingevette taart of springvorm. Stort de walnotenkaramel erin en bedek met een andere deeglap. Druk de randen mooi aan. Bestrijk de bovenkant met wat losgeklopt ei en zet de taart 35 tot 40 minuten in de oven (170 graden).

Heel lekker, wilde em ook posten.

Zelf een keer gemaakt. Let op bij het gieten van de slagroom in de karamel. Je giet dan iets kouds bij gloeiendhete vloeibare karamel wat daarna meteen stolt. Dus, begin met roeren en al roerend (ondanks alle stolsels en heftige reactie) doorroeren en volhouden, het wordt echt weer vloeibaar.
daar was een jaar of2 geleden ook een topic van, miss. kun je t nog googelen.

wat ik vaak doe is walnoten inleggen in honing. dat is echt té lekker!

Je moet een potje hebben ongeveer half vol met honing, en dan zoveel mogelijk walnoten er in stoppen. de walnoten natuurlijk gepeld, maar mag mét t bruine velletje. en t gaat t beste als je de gelepelde walnoten eerst een paar dagen (?) laat drogen. anders wordt de honing dun van al t vocht dat er uit komt.

t is echt heerlijk door de yoghurt, op brood, of gewoon om van te snoepen. je kunt t lang bewaren, en ook heel leuk om kado te geven.
en verder, gewoon altijd een schaaltje op tafel zetten, met een notenkraker er bij. kan t heel hard gaan als je bezoek hebt. Let wel opdat je ze goed laat drogen, ook in de schil. anders kunnen ze gaat rotten of schimmelen. Het liefst een tijdje uitgesppreid ofg op kranten bij de verwarming leggen, zeker niet in een plasiczak laten zitten.
Mochten ze op een gegeven moment je neus uitkomen, dan kun je gepelde walnoten ook prima in porties invriezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven