hele simpele gezonde soep !
woensdag 2 januari 2013 om 20:38
Aangezien er geen familie is aan wie ik het kan vragen dan maar aan de dames hier !
Mijn immuunsysteem is momenteel heel laag door mijn medicijnen .
Voel me ontzettend beroerd . Dus ik wil morgen een hele gezonde soep gaan maken. Het liefst kippensoep met veel groente oid.
Wie kan mij uitleggen hoe ik het moet maken en wat ik precies allemaal nodig heb ?
Ik wil morgen sowieso even langs de slager om kip te halen maar wat heb ik allemaal nodig van de kip etc ?
Help me
Mijn immuunsysteem is momenteel heel laag door mijn medicijnen .
Voel me ontzettend beroerd . Dus ik wil morgen een hele gezonde soep gaan maken. Het liefst kippensoep met veel groente oid.
Wie kan mij uitleggen hoe ik het moet maken en wat ik precies allemaal nodig heb ?
Ik wil morgen sowieso even langs de slager om kip te halen maar wat heb ik allemaal nodig van de kip etc ?
Help me
woensdag 2 januari 2013 om 20:41
Geen kippensoep, maar broccolisoep is ook erg lekker. Broccoli koken, afgieten, bouillon er bij, staafmixer er in, op smaak brengen met zout/peper/kruiden naar smaak en desnoods een kloddertje room er doorheen.
Simpeler kan het niet.
En broccoli is volgens mij ook Heul Gezond.
Simpeler kan het niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 2 januari 2013 om 20:47
Kippenpoot in grote pan water, bouillonblokjes erbij, dan een uurtje zachtjes laten koken, kip eruit vissen en laten afkoelen.
Dan wortel, prei, ui etc erin, eventueel een klein potje witte bonen, dat vult namelijk goed.
Dan de kip 'plukken', dus de kleine stukjes van maken met je vingers/vork, die weer in de pan, en vervolgens vermicelli of iets dergelijks erbij. Paar minuutjes weer aan de kook brengen en klaar!
Dan wortel, prei, ui etc erin, eventueel een klein potje witte bonen, dat vult namelijk goed.
Dan de kip 'plukken', dus de kleine stukjes van maken met je vingers/vork, die weer in de pan, en vervolgens vermicelli of iets dergelijks erbij. Paar minuutjes weer aan de kook brengen en klaar!
woensdag 2 januari 2013 om 20:47
Bouillon trek van kip, knoflook en een kruidenbuiltje, grote zak gesneden groenten erbij die je lekker vind. Ik neem zelf altijd wokgroenten waar oa prei, brocolli en wortel inzit klaar simpele soep.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
woensdag 2 januari 2013 om 20:48
woensdag 2 januari 2013 om 20:49
Ik maak hem zo, recept heb ik ooit online gevonden, geen idee meer waar:
een kilo kippenpoten / vleugels
twee uien
twee preien
zes worteltjes
twee stengels bleekselderij
twee tenen knoflook
verse peterselie
een stuk bloemkool
een rode paprika
citroengras (sereh)
twee eetlepels nigellazaad (laat weg als je dat niet kunt krijgen)
vier laurierbladeren
een spaans pepertje
een stuk verse gember
zout
een eiwit
Neem een grote pan, doe de kip daarin en voeg zoveel water toe dat alles ruim onder water staat. Snij de verse gember in plakken en voeg toe, samen met de laurierbladeren, de peterselie, het spaanse pepertje (niet snijden, gewoon in z’n geheel in de pan), het nigellazaad en wat zout. Plet het citroengras met de achterkant van een groot mes, leg er een knoop in en voeg ook toe. Zet op het vuur en breng aan de kook.
Was en snij ondertussen de uien, een prei, vier worteltjes, de knoflook en de bleekselderij in grove stukken. Doe bij de kip in de pan. Als het water kookt zet je het vuur laag en doe je een deksel op de pan. Laat 3 uur zachtjes pruttelen.
Neem een andere grote pan, leg daar een zeef op en giet de soep door de zeef. Haal alle stukjes kip eruit (trek het vlees van de botten met een vork, voor zover het er nog niet afgevallen is) en hou het vlees apart. Botten, vellen en de groenten mogen weg.
Neem het eiwit en klop het los met een vork. Zet de soep weer op het vuur (nu dus in de andere pan) en roer het eiwit door de hete soep, totdat het in kleine sliertjes gestold is. De soep ziet er nu nog troebeler uit. Was de eerste pan en de zeef goed af en zet ze weer klaar voor gebruik. Neem een schone theedoek, maak die vochtig onder de kraan en leg hem in de zeef. Giet nu de hete soep door de theedoek. Alle troebele friemeltjes blijven in de theedoek zitten en de soep die je overhoudt is nu mooi helder geel.
Spoel het kippenvlees in de zeef even af onder de kraan in doe in de heldere kippenbouillon. Snijd de tweede prei, de overgebleven worteltje, de paprika en het stuk bloemkool in kleine stukjes. Voeg toe aan de bouillon en laat twee minuten zachtjes koken tot de groenten beetgaar zijn. Proef de soep en voeg zout en peper toe als dat nodig is. Snij nog wat peterselie fijn en strooi die over de soep. Eet smakelijk!
twee uien
twee preien
zes worteltjes
twee tenen knoflook
verse peterselie
een stuk bloemkool
een rode paprika
citroengras (sereh)
vier laurierbladeren
een spaans pepertje
een stuk verse gember
zout
een eiwit
Neem een grote pan, doe de kip daarin en voeg zoveel water toe dat alles ruim onder water staat. Snij de verse gember in plakken en voeg toe, samen met de laurierbladeren, de peterselie, het spaanse pepertje (niet snijden, gewoon in z’n geheel in de pan), het nigellazaad en wat zout. Plet het citroengras met de achterkant van een groot mes, leg er een knoop in en voeg ook toe. Zet op het vuur en breng aan de kook.
Was en snij ondertussen de uien, een prei, vier worteltjes, de knoflook en de bleekselderij in grove stukken. Doe bij de kip in de pan. Als het water kookt zet je het vuur laag en doe je een deksel op de pan. Laat 3 uur zachtjes pruttelen.
Neem een andere grote pan, leg daar een zeef op en giet de soep door de zeef. Haal alle stukjes kip eruit (trek het vlees van de botten met een vork, voor zover het er nog niet afgevallen is) en hou het vlees apart. Botten, vellen en de groenten mogen weg.
Neem het eiwit en klop het los met een vork. Zet de soep weer op het vuur (nu dus in de andere pan) en roer het eiwit door de hete soep, totdat het in kleine sliertjes gestold is. De soep ziet er nu nog troebeler uit. Was de eerste pan en de zeef goed af en zet ze weer klaar voor gebruik. Neem een schone theedoek, maak die vochtig onder de kraan en leg hem in de zeef. Giet nu de hete soep door de theedoek. Alle troebele friemeltjes blijven in de theedoek zitten en de soep die je overhoudt is nu mooi helder geel.
Spoel het kippenvlees in de zeef even af onder de kraan in doe in de heldere kippenbouillon. Snijd de tweede prei, de overgebleven worteltje, de paprika en het stuk bloemkool in kleine stukjes. Voeg toe aan de bouillon en laat twee minuten zachtjes koken tot de groenten beetgaar zijn. Proef de soep en voeg zout en peper toe als dat nodig is. Snij nog wat peterselie fijn en strooi die over de soep. Eet smakelijk!
woensdag 2 januari 2013 om 20:50
Kippenpootje koken, na anderhalf uur uit het water vissen en ontbotten. Schuim eraf scheppen met een schuimspaan. Kippenvlees heel klein hakken en terug in de pan werpen. Vermicelli (of rijst, dat deed mijn oma altijd) erbij gooien alsmede een flinke hoeveelheid soepgroenten (ik doe altijd voorgesneden rommel omdat ik een lui varken ben maar je kan ook zelf snijden natuurlijk). Op smaak brengen met peper en zout en/of een extra bouillonblokje. Nog een kwartiertje laten doorpruttelen en klaar!
Lekker met stokbrood voor het soppen.
Lekker met stokbrood voor het soppen.
woensdag 2 januari 2013 om 20:52
quote:Lilja schreef op 02 januari 2013 @ 20:49:
twee uien
twee preien
zes worteltjes
twee tenen knoflook
verse peterselie
een stuk bloemkool
een rode paprika
citroengras (sereh)
vier laurierbladeren
een spaans pepertje
een stuk verse gember
zout
een eiwit
Spoel het kippenvlees in de zeef even af onder de kraan in doe in de heldere kippenbouillon. Snijd de tweede prei, de overgebleven worteltje, de paprika en het stuk bloemkool in kleine stukjes. Voeg toe aan de bouillon en laat twee minuten zachtjes koken tot de groenten beetgaar zijn. Proef de soep en voeg zout en peper toe als dat nodig is. Snij nog wat peterselie fijn en strooi die over de soep. Eet smakelijk!Klinkt heerlijk ga ik een keer maken.
twee uien
twee preien
zes worteltjes
twee tenen knoflook
verse peterselie
een stuk bloemkool
een rode paprika
citroengras (sereh)
vier laurierbladeren
een spaans pepertje
een stuk verse gember
zout
een eiwit
Spoel het kippenvlees in de zeef even af onder de kraan in doe in de heldere kippenbouillon. Snijd de tweede prei, de overgebleven worteltje, de paprika en het stuk bloemkool in kleine stukjes. Voeg toe aan de bouillon en laat twee minuten zachtjes koken tot de groenten beetgaar zijn. Proef de soep en voeg zout en peper toe als dat nodig is. Snij nog wat peterselie fijn en strooi die over de soep. Eet smakelijk!Klinkt heerlijk ga ik een keer maken.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
woensdag 2 januari 2013 om 21:01
Die broccoli soep klinkt heel lekker ! Helaas lust vriend geen broccoli. En die is ook ziek dus die kan ook wel een gezond soepje gebruiken.
Bedankt voor de goede tips. Ik ga er morgen gelijk mee aan de slag.
Dat ik me vandaag zo beroerd voel is omdat het bloedprikken WEER niet lukte en uiteindelijk weer op de OK belande . Heb van 09.00 tot 17:00 in het ziekenhuis gezetten voor een simpele afspraak van 3 uur eigenlijk. Maar het zit nooit echt mee
Ik moet ooit eens leren om zelf te koken hihi.
Ik heb ooit eens ergens opgevangen dat je er ook een mergpijp in kan doen ? geen idee of dit hier ook bij smaakt ?
Bedankt voor de goede tips. Ik ga er morgen gelijk mee aan de slag.
Dat ik me vandaag zo beroerd voel is omdat het bloedprikken WEER niet lukte en uiteindelijk weer op de OK belande . Heb van 09.00 tot 17:00 in het ziekenhuis gezetten voor een simpele afspraak van 3 uur eigenlijk. Maar het zit nooit echt mee
Ik moet ooit eens leren om zelf te koken hihi.
Ik heb ooit eens ergens opgevangen dat je er ook een mergpijp in kan doen ? geen idee of dit hier ook bij smaakt ?
woensdag 2 januari 2013 om 21:03
woensdag 2 januari 2013 om 21:08
quote:flower_power_girl schreef op 02 januari 2013 @ 21:01:
Mergpijp gebruik ik altijd in de rundvlees/groentesoep, als ik een bouillonnetje trek van runderpoulet zonder bot. Dat bot heb je namelijk nodig om een lekkere bouillon te trekken. In die kippenpoot zit al bot, dus dan lijkt het me een beetje dubbelop, maar daar kunnen de meningen over verschillen natuurlijk.
En inderdaad, Rotjeknor is me net een beetje te ver . Beterschap samen!
Mergpijp gebruik ik altijd in de rundvlees/groentesoep, als ik een bouillonnetje trek van runderpoulet zonder bot. Dat bot heb je namelijk nodig om een lekkere bouillon te trekken. In die kippenpoot zit al bot, dus dan lijkt het me een beetje dubbelop, maar daar kunnen de meningen over verschillen natuurlijk.
En inderdaad, Rotjeknor is me net een beetje te ver . Beterschap samen!
woensdag 2 januari 2013 om 21:16
Mijn moeders verse kippensoep vind ik altijd lekker. De kip moet heeeeel lang trekken en het is 'n heldere krachtige soep met niet veel groente.
Nog betere soep is heldere ossenstaart soep, maar die is heel bewerkelijk. De ossenstaart moet eerst bakken en dan uren trekken in water met pepers en uien. En als de ossenstaart geplukt is moet ie 'n hele nacht in 'n flinke bak met rode martini staan welke de volgende dag compleet terug in de soep gaat. De soep mag niet koken, anders gaat de alcohol verloren. Er gaat voor die af is nog geraspte worteltjes door. Die soep is heeeerlijk pikant en dus enorm goed bij 'n grieperig gevoel.
Nog betere soep is heldere ossenstaart soep, maar die is heel bewerkelijk. De ossenstaart moet eerst bakken en dan uren trekken in water met pepers en uien. En als de ossenstaart geplukt is moet ie 'n hele nacht in 'n flinke bak met rode martini staan welke de volgende dag compleet terug in de soep gaat. De soep mag niet koken, anders gaat de alcohol verloren. Er gaat voor die af is nog geraspte worteltjes door. Die soep is heeeerlijk pikant en dus enorm goed bij 'n grieperig gevoel.
woensdag 2 januari 2013 om 22:21
Als ik echt hele simpele kippensoep wil maken (uit de tijd dat ik nog kookanalfabeet was) deed ik het altijd zo:
2 pakjes Honig kippensoepmix
1 of 2 zakken soepgroenten (ligt aan hoeveel groente je erin wilt hebben)
2 kipfilets
5/6 handjes vermicelli
Grote pan met water opzetten en meteen de kipfilets erbij in gooien, samen met de soepgroente. Ongeveer 45 min/uurtje laten pruttelen (tot kip goed gaar is. Kipfilets eruit halen en hier sliertjes van trekken met vork. Weer terug in de pan. Pakjes kippensoep mix erbij en de vermicelli. Goed roeren en nog 20 minuutjes wachten.
(Nog steeds een van mijn favoriete soepjes).
2 pakjes Honig kippensoepmix
1 of 2 zakken soepgroenten (ligt aan hoeveel groente je erin wilt hebben)
2 kipfilets
5/6 handjes vermicelli
Grote pan met water opzetten en meteen de kipfilets erbij in gooien, samen met de soepgroente. Ongeveer 45 min/uurtje laten pruttelen (tot kip goed gaar is. Kipfilets eruit halen en hier sliertjes van trekken met vork. Weer terug in de pan. Pakjes kippensoep mix erbij en de vermicelli. Goed roeren en nog 20 minuutjes wachten.
(Nog steeds een van mijn favoriete soepjes).
woensdag 2 januari 2013 om 22:27
quote:himalaya schreef op 02 januari 2013 @ 20:41:
Geen kippensoep, maar broccolisoep is ook erg lekker. Broccoli koken, afgieten, bouillon er bij, staafmixer er in, op smaak brengen met zout/peper/kruiden naar smaak en desnoods een kloddertje room er doorheen.
Simpeler kan het niet.
Ben het eens met de brocoli soep maar waarom eerst koken en dan afgieten? Gewoon koken in de bouillon en niks afgieten. Zout is niet nodig want de bouillon is al zout. Room er in is lekker.
Ze zeggen wel dat kippesoep de joodse antibiotica is
Simpeler kan het niet.
Ben het eens met de brocoli soep maar waarom eerst koken en dan afgieten? Gewoon koken in de bouillon en niks afgieten. Zout is niet nodig want de bouillon is al zout. Room er in is lekker.
Ze zeggen wel dat kippesoep de joodse antibiotica is
donderdag 3 januari 2013 om 12:19
Gisteren ook maar een multivitamienen soep gemaakt.
Geen kippensoep maar wel lekker en gezond:
4 preien en een zakje met brocollie, wortel en bloemkool in stukjes gesneden.
Alles in een pan kokend water gedaan, bouillonblokjes erbij en effe laten koken. Ik doe er nog peper erbij, geen zout is al zout genoeg door de bouillon.
Mixer erin en klaar is kees.
Voor de lekker kan je er nog room erbij doen, maar is niet echt nodig.
Ik gooi er nog wat brood in en ik heb een prima diner!
Geen kippensoep maar wel lekker en gezond:
4 preien en een zakje met brocollie, wortel en bloemkool in stukjes gesneden.
Alles in een pan kokend water gedaan, bouillonblokjes erbij en effe laten koken. Ik doe er nog peper erbij, geen zout is al zout genoeg door de bouillon.
Mixer erin en klaar is kees.
Voor de lekker kan je er nog room erbij doen, maar is niet echt nodig.
Ik gooi er nog wat brood in en ik heb een prima diner!
donderdag 3 januari 2013 om 16:04
quote:Robin- schreef op 02 januari 2013 @ 20:48:
Broccolisoep!
Uitje fruiten met wat knoflook, water bij doen, kipbouillon, broccoli in koken en 2 aardappels. Later alles pureren en flink peper bij doen. Lekker met wat griekse yoghurt erdoor of creme fraiche en gebakken spekjes, maar dat laatste is niet zo heel gezond
Zo maak ik het ook! Meestal wel met wat minder aardappel. Een beetje kaas erdoor is ook lekker. als ik creme fraiche gebruik laat ik de aardappel weg. En ik gebruik groente bouillion, klein beetje
Ook lekker, courgette of paprika. Op dezelfde manier als de broccoli soep, maar dan bakken ipv koken.
En heel handig, je kunt het makkelijk invriezen!
Broccolisoep!
Uitje fruiten met wat knoflook, water bij doen, kipbouillon, broccoli in koken en 2 aardappels. Later alles pureren en flink peper bij doen. Lekker met wat griekse yoghurt erdoor of creme fraiche en gebakken spekjes, maar dat laatste is niet zo heel gezond
Zo maak ik het ook! Meestal wel met wat minder aardappel. Een beetje kaas erdoor is ook lekker. als ik creme fraiche gebruik laat ik de aardappel weg. En ik gebruik groente bouillion, klein beetje
Ook lekker, courgette of paprika. Op dezelfde manier als de broccoli soep, maar dan bakken ipv koken.
En heel handig, je kunt het makkelijk invriezen!
donderdag 3 januari 2013 om 17:17
het staat op ! Eindelijk. Kon mezelf niet uit bed krijgen dus denk niet dat de soep optijd klaar is vandaag maar dan voor morgen.
Ik heb grote kippen poten gekookt in de soeppan samen met bouillon blokjes.
Daarna bij de kip uit elkaar gehaald ( Smerig werk zeg !! )
Weer in de pan gedaan ( Zonder botjes )
De groente gesneden en erbij gedaan ( Paprika , ui , knoflook , bleekselderij. wortel & prei )
En nu staat het nog een beetje te prutelen.
Volgens mij heb ik het redelijk oke gedaan nu toch ?
Ik heb grote kippen poten gekookt in de soeppan samen met bouillon blokjes.
Daarna bij de kip uit elkaar gehaald ( Smerig werk zeg !! )
Weer in de pan gedaan ( Zonder botjes )
De groente gesneden en erbij gedaan ( Paprika , ui , knoflook , bleekselderij. wortel & prei )
En nu staat het nog een beetje te prutelen.
Volgens mij heb ik het redelijk oke gedaan nu toch ?