Help !!! Flubbercake, hoe te redden ?
zondag 1 januari 2012 om 16:03
Eindelijk heb ik het aangedurfd, Nigella's kastanjechocoladecake te bakken. Hij zag er prima uit toen ik hem uit de oven haalde en ook het storten later ging voorbeeldig.
Em toen bleek de binnenkant nog flubber.....
Ikheb de prut teruggedaan in de vorm en deoven weer aangezet, nu de temperatuur hoger in een poging nog iets te kunnen redden.
Is het fout gegaan bij de siliconenvorm, omdat in het recept een springvorm werd voorgeschreven ? Of zou dat niet uit moeten maken ?
Het recept is letterlijk gevolgd, met alle ingrediënten op kamertemperatuur.
Em toen bleek de binnenkant nog flubber.....
Ikheb de prut teruggedaan in de vorm en deoven weer aangezet, nu de temperatuur hoger in een poging nog iets te kunnen redden.
Is het fout gegaan bij de siliconenvorm, omdat in het recept een springvorm werd voorgeschreven ? Of zou dat niet uit moeten maken ?
Het recept is letterlijk gevolgd, met alle ingrediënten op kamertemperatuur.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zondag 1 januari 2012 om 16:07
Voordat je een taart of cake uit de oven haalt ook altijd eerst even prikken met een sateprikker.
Zit er nog deeg aan de prikker dan is de cake nog niet gaar.
Behalve als je eens sticky taart maakt natuurlijk, dan moet het juist weer wel.
Deze taart is niet meer te redden denk ik.
Zit er nog deeg aan de prikker dan is de cake nog niet gaar.
Behalve als je eens sticky taart maakt natuurlijk, dan moet het juist weer wel.
Deze taart is niet meer te redden denk ik.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zondag 1 januari 2012 om 16:07
Heb je een heteluchtoven? Dit kan nog wel eens problemen geven bij Nigella's recepten (heb ik uit ervaring ondervonden), omdat zij een 'gewone' oven gebruikt. 20 graden lager zetten en dan altijd iets langer en het laatste kwartier nog een alufolie erover tegen het verbranden van de bovenkant. Dit doet het bij mij meestal wel.
Ik hoop dat het nog lukt 'm te redden!!
Ik hoop dat het nog lukt 'm te redden!!
zondag 1 januari 2012 om 16:46
quote:snoesje666 schreef op 01 januari 2012 @ 16:33:
De satéprikker kwam er schoon uit, dat was nou net het verneukeratieve.
Het recept was beschaafd in grammen, Engelse maten waag ik mij niet aan.Nu, dan kan hij nooit erg ongaar zijn. Ik zou de reddingsoperatie tijdig stoppen want verder rijzen doet hij niet. Hij wordt dan een beetje boterkoekachtig op sommige plekjes.
De satéprikker kwam er schoon uit, dat was nou net het verneukeratieve.
Het recept was beschaafd in grammen, Engelse maten waag ik mij niet aan.Nu, dan kan hij nooit erg ongaar zijn. Ik zou de reddingsoperatie tijdig stoppen want verder rijzen doet hij niet. Hij wordt dan een beetje boterkoekachtig op sommige plekjes.
it's a big club and you ain't in it
zondag 1 januari 2012 om 17:08
Ik heb ook weleens een cake die niet overal even gaar is. Komt de satéprikker er wel schoon uit maar is hij aan de onderkant in het midden nog niet gaar. En dat heeft dan inderdaad de structuur van boterkoek, beetje klef en vettig.
Misschien dat je net op een plek geprikt hebt waar hij wel helemaal gaar was?
Misschien dat je net op een plek geprikt hebt waar hij wel helemaal gaar was?
zondag 1 januari 2012 om 17:13
quote:lionlily schreef op 01 januari 2012 @ 16:07:
Heb je een heteluchtoven? Dit kan nog wel eens problemen geven bij Nigella's recepten (heb ik uit ervaring ondervonden), omdat zij een 'gewone' oven gebruikt. 20 graden lager zetten en dan altijd iets langer en het laatste kwartier nog een alufolie erover tegen het verbranden van de bovenkant. Dit doet het bij mij meestal wel.
Ik hoop dat het nog lukt 'm te redden!!Kan iemand mij once & for all nou eens het verschil uitleggen tussen gas en elektrisch en heteluchtoven?
Ik hoop dat het nog lukt 'm te redden!!Kan iemand mij once & for all nou eens het verschil uitleggen tussen gas en elektrisch en heteluchtoven?
zondag 1 januari 2012 om 17:33
Heteluchtovens blazen hete lucht rond, daardoor is de warmte overal in de oven gelijk. Meestal bakt iets dan ook sneller of zelfs te snel (wel bruin, niet gaar). Daarom staat er in recepten soms ook "bakken op 200 graden, heteluchtoven 180 graden".
Gasovens komen denk ik niet veel meer voor, ik kom ze in ieder geval nooit meer tegen. Elektrische ovens werken net als vroeger de gasovens met verwarmingselementen. Dan verdeelt de warmte zich minder snel door de oven. Deze ovens worden ook wel conventionele ovens genoemd.
Gasovens komen denk ik niet veel meer voor, ik kom ze in ieder geval nooit meer tegen. Elektrische ovens werken net als vroeger de gasovens met verwarmingselementen. Dan verdeelt de warmte zich minder snel door de oven. Deze ovens worden ook wel conventionele ovens genoemd.
zondag 1 januari 2012 om 19:20
gasovens steek je aan (of met een vuurtje of met een electrische ontsteker). een gasoven is heel snel warm, en hoeft dus bijna niet voorverwarmd te worden. de warmte wordt wel vaak wat minder regelmatig verdeeld. En je moet er opletten dat het gas niet halverwege uitgaat (en dan opnieuw willen aansteken met een flinke steekvlam als gevolg sprak zij uit ervaring (verder goed afgelopen hoor))