Help! M'n vers gemaakte soep schift.

18-10-2009 14:56 11 berichten
Ik ben bezig met een echte Italiaanse tomatensoep. Hij is heerlijk geworden, alleen heb ik één probleem: hij is gaan schiften.

Op het laatste heb ik er wat mascarpone doorheen geroerd. Toen ik net nog even in de pan keek, zag ik dat hij aan het schiften is. Hij smaakt nog even lekker, maar zou ik hier nog iets aan kunnen doen?

Wie is hier een echte Italiaanse mama en heeft de gouden tip?

Bedankt!
Italiaanse mama zijn heeft niet zo veel te maken met schiften, er zijn veel sauzen e.d. die met zuivel toevoeging kunnen gaan schiften.

Om het voortaan te voorkomen, zorg dat de mascarpone een tijdje buiten de koelkast heeft gelegen, voordat je het aan iets heets toevoegt.

Om het op te lossen haal je de soep van het vuur en klop je er een lepel ijswater of een ijsklontje door. Als dit niet helpt, kun je een lepeltje maïzena erdoorheen kloppen (wel met een zeefje uitstrooien). Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wachten tot de soep op eetbare temperatuur is en als laatste de marscapone op kamertemperatuur toevoegen. Ik gebruik zelf altijd slagroom wat ik dan op tafel zet, zodat ieder zelf kan bepalen hoeveel die wil hebben.
Dank voor de tip Rollergirl! Ik ga het eens proberen. 'T staat toch mooier als de soep mooi glad is.

*rent meteen de keuken in *
Ja, lesbellesdesfleurs, had ik mij ook bedacht. De volgende keer gewoon wat room op tafel zetten, das inderdaad slimmer (en gemakkelijker!)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de staafmixer erin zetten.
Ik vind het lekker als de soep al met de mascarpone helemaal vermengd is en dan warm wordt geserveerd, dan dat ik zelf een koude lepel mascarpone in mijn kom moet doen. Meestal gaat het dan in je kom schiften. Als je voortaan het zuivelprodukt op kamertemperatuur laat komen is er niets aan de hand, kan 'ie zo de soep in zonder schiften.

Nu de soep even goed laten afkoelen en de ijsklontjes truuk, als je de maizena erdoor moet doen, dan wil een staafmixer ook nog wel eens helpen met het glad krijgen van de soep.

Lekker hoor, ik had vorige week ook een italiaanse tomatensoep gemaakt, had er ook twee gegrilde parika's door gedaan en natuurlijk mascarpone. Zo yummmmm en gezond!
quote:yette schreef op 18 oktober 2009 @ 15:09:

Ik zou de staafmixer erin zetten.Ik ook of even met beleid stevig roeren.
Ja, ik ga zo meteen zeker de ijsklontjes truck/truuk (?) uitproberen! Ik wacht inderdaad totdat hij op kamertemperatuur is. Ben benieuwd.

En de soep is echt mjammie. Met gegrilde paprika klikt ook heerlijk! Is een idee voor de volgende keer (en dan inderdaad de mascarpone toevoegen als het op kamertemperatuur is, wist ik echt niet!).

Zo lekker vers en inderdaad gezond: veeel tomaat, uitje, wat knoflook, basilicum, beetje kruiden, scheutje rode wijn, mascarpone: heeeeerlijk!. Ik kan er nu al niet vanaf blijven.
Het is truc .

Ik zit te bedenken (vanwege een ander topic over wat je van huis uit hebt meegekregen) dat mijn moeder ook ijsklontjes in de soep deed maar dat was niet vanwege het schiften. Of misschien toch wel? Nou ja, grappig dat ik mij dat opeens herinner.
Misschien omdat kinderen dan sneller de hete soep kunnen eten? Mijn moeder deed het ook soms, als we geen geduld hadden met aanvallen op de soepmaaltijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven