Help! word ik hier ziek van?
donderdag 6 januari 2011 om 16:47
Zondagavond heb ik heerlijke pastasaus gemaakt. Zoals het hoort, dus groente, tomaten, rode wijn, gehakt, spek etc. een uur laten pruttelen.
Vandaag wilde ik van het restant van de saus lasagne gaan maken.
Nu kom ik erachter dat de saus (goed afgesloten) in de koelkast ipv in de vriezer terecht is gekomen.
Kan ik dit nu (donderdag) nog eten?
Vandaag wilde ik van het restant van de saus lasagne gaan maken.
Nu kom ik erachter dat de saus (goed afgesloten) in de koelkast ipv in de vriezer terecht is gekomen.
Kan ik dit nu (donderdag) nog eten?
donderdag 6 januari 2011 om 17:28
Ik laat er normaal ook nooit meer dan 2 dagen tussen zitten. Dus: zondag gemaakt, uiterlijk dinsdag opeten.
Maar ik was in de veronderstelling dat het in de vriezer stond en had daar dus ook mijn boodschappenlijstje op gebaseerd. Bovendien was ie echt heerlijk....
Boodschappen doen mag ik niet, koorts en een ontstoken kop en dan fietsen door de regen = niet goed.
Maar ik was in de veronderstelling dat het in de vriezer stond en had daar dus ook mijn boodschappenlijstje op gebaseerd. Bovendien was ie echt heerlijk....
Boodschappen doen mag ik niet, koorts en een ontstoken kop en dan fietsen door de regen = niet goed.
donderdag 6 januari 2011 om 17:30
donderdag 6 januari 2011 om 17:32
quote:Star schreef op 06 januari 2011 @ 17:26:
In de koelkast en afgesloten stem ik voor ja.
Gelukkig, ben ik tenminste niet de enige idioot!
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort topics, als ik zie hoe veel er zo makkelijk wordt weggegooid. Ik vind het ook jammer dat mensen blijkbaar niet meer op hun eigen zintuigen vertrouwen. (wat dan weer logisch is als je verkouden bent hoor!)
In de koelkast en afgesloten stem ik voor ja.
Gelukkig, ben ik tenminste niet de enige idioot!
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort topics, als ik zie hoe veel er zo makkelijk wordt weggegooid. Ik vind het ook jammer dat mensen blijkbaar niet meer op hun eigen zintuigen vertrouwen. (wat dan weer logisch is als je verkouden bent hoor!)
donderdag 6 januari 2011 om 17:45
donderdag 6 januari 2011 om 17:53
donderdag 6 januari 2011 om 17:55
het ligt aan je maag.
voor de ene persoon is 2 dagen koelkast een maximum.
voor de ander, die eet dat met gemak op, zonder probleem.
TOCH raad ik je aan, dit sausje niet meer te gebruiken, volgens de HACCP normen is het over datum. Iets met bacterieen en schimmels. Je had het wel kunnen eten als je het de dag van bereiding in de vriezer had gedaan. Dan kunnen bacterieen zich niet meer vermenigvuldigen. Maar dood zal je er niet aan gaan (tenzij je zwak, oud of ziek bent)
voor de ene persoon is 2 dagen koelkast een maximum.
voor de ander, die eet dat met gemak op, zonder probleem.
TOCH raad ik je aan, dit sausje niet meer te gebruiken, volgens de HACCP normen is het over datum. Iets met bacterieen en schimmels. Je had het wel kunnen eten als je het de dag van bereiding in de vriezer had gedaan. Dan kunnen bacterieen zich niet meer vermenigvuldigen. Maar dood zal je er niet aan gaan (tenzij je zwak, oud of ziek bent)
donderdag 6 januari 2011 om 17:59
maar ben het met _lente_ eens, je weet niet wat je voorgeschoteld krijgt als je een afhaaldiner besteld (vaak maken ze hele grote porties klaar en staat een gerecht ook wel een week in een koeling). Dus ja, ik let er wel vaak op als ik eten bestel, dat het bij een toko/restaurant is, waar het druk is (dus veel 'omloop' in voedsel).
donderdag 6 januari 2011 om 18:22
quote:Janna_ schreef op 06 januari 2011 @ 18:09:
Stel dat er toch bacterien in zouden zitten he..., dan zijn die toch gewoon dood als je die saus kookt of in de oven doet (als je er lasagna van maakt)?
neen, althans het ligt eraan. soms wel soms niet.
maar met het 'blote oog' kan je dat niet controleren
Stel dat er toch bacterien in zouden zitten he..., dan zijn die toch gewoon dood als je die saus kookt of in de oven doet (als je er lasagna van maakt)?
neen, althans het ligt eraan. soms wel soms niet.
maar met het 'blote oog' kan je dat niet controleren