Help! word ik hier ziek van?

06-01-2011 16:47 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zondagavond heb ik heerlijke pastasaus gemaakt. Zoals het hoort, dus groente, tomaten, rode wijn, gehakt, spek etc. een uur laten pruttelen.

Vandaag wilde ik van het restant van de saus lasagne gaan maken.

Nu kom ik erachter dat de saus (goed afgesloten) in de koelkast ipv in de vriezer terecht is gekomen.

Kan ik dit nu (donderdag) nog eten?
Ik zou zoiets niet langer dan 1 a 2 dagen bewaren.
Dat kan je heel goed ruiken en proeven. Eerst ruiken natuurlijk en dan een klein theelepeltje proeven, dan moet je het zeker proeven als het niet meer goed is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
nee niet meer eten.
Jawel die kun je nog eten, even goed laten doorkoken dan kan het geen kwaad.
quote:gelukkeling schreef op 06 januari 2011 @ 16:50:

Jawel die kun je nog eten, even goed laten doorkoken dan kan het geen kwaad. 4 dagen oude pastasaus? Ik zou het op uiterlijk 2 dagen houden, dus zondag gemaakt...uiterlijk dinsdag opeten!
Oke. Het staat 2-2.

Ruiken is een probleem. Mijn hele hoofd is ontstoken. (oren, holtes) en ik ruik dus niets... Die tip van de kookgoeroe onthoud ik voor de volgende keer.

Ik ga toch maar een stamppotje in elkaar knutselen, denk ik....\

Bedankt!
Bij twijfel niet doen, simpel toch. Ik zou het niet gokken...
quote:sosofie schreef op 06 januari 2011 @ 16:52:

Oke. Het staat 2-2.

Ruiken is een probleem. Mijn hele hoofd is ontstoken. (oren, holtes) en ik ruik dus niets... Die tip van de kookgoeroe onthoud ik voor de volgende keer.

Ik ga toch maar een stamppotje in elkaar knutselen, denk ik....\

Bedankt!Uhm ik zeg ruiken en proeven, dat is geen ja hoor. Je zet mij meteen bij de ja. Bij bedrijven mag het niet langer dan 2 dagen in de koelkast. Ik ben voor mijzelf een beetje van het proeven. Maar zo achter een pc kan je niet zo een ja of een nee zeggen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou het wel doen want het is goed doorgebakken.

Ligt er eigenlijk aan of het echt lekkere saus is of dat ie matig was
Oh zie nu dat je niet kan proeven en ruiken.
Nee joh, gatsie

Dat zou ik echt nooit doen.
Na vier dagen zou ik dat niet doen.
verba volant, scripta manent.
Het maakt niet uit dat de saus goed doorbakken was, er zit vlees in en zelfs gaar vlees kan bederven. Niet doen dus, en al zeker niet als je niet kunt ruiken omdat je verkouden bent, dan kun je namelijk ook niet goed proeven. Gewoon wegdonderen dus.
Ik ben voor andere mensen altijd heel strikt wat wel en niet mag. Voor mijzelf niet. Ik zou voor mijzelf ook denken, het is goed gebakken dus niet rauw. En het gaat nog op 200 graden in de oven. Maar dat soort dingen zal ik nooit een ander voorschotelen. Ik kan zelf wel veel hebben.
Gewoon goed doorkoken, als hij nog lekker smaakt dan gewoon eten. Word je hard van :-)
quote:Xander68 wrote on 06 January 2011 @ 16:52:

[...]

4 dagen oude pastasaus? Ik zou het op uiterlijk 2 dagen houden, dus zondag gemaakt...uiterlijk dinsdag opeten!

Ja, want nog later en dan komt de duivel eroverheen.

Gewoon proeven, gepaniek is alleen goed voor afbouwen van je weerstand...
anoniem_7442 wijzigde dit bericht op 06-01-2011 17:02
Reden: Furkeerde smilie
% gewijzigd
Maar ik heb hier 3 kattenneusen die het wel voor mij kunnen ruiken.
Ik zou het absoluut niet meer eten.
Restaurant regel voor bewaren voedsel in koelkast (volgens alg hygiene voorschriften) is 3 dagen, dus zondag gemaakt, dinsdag weg (eten, danwel prullenbak). Dat is dus voor de horeca he, waar er ab-so-luut geen ienie mienie risico mag zijn dat ouderen/ kinderen/ zwangeren/ mensen met zwakke gezondheid ziek worden van het eten. Die regel kun je thuis dus best wat ruimer nemen. Het is meer het idee denk ik maar ziek zal je er niet van worden.
quote:tuttjemeteenrietje wrote on 06 January 2011 @ 17:00:

Het maakt niet uit dat de saus goed doorbakken was, er zit vlees in en zelfs gaar vlees kan bederven. Niet doen dus, en al zeker niet als je niet kunt ruiken omdat je verkouden bent, dan kun je namelijk ook niet goed proeven. Gewoon wegdonderen dus.Oh, in het geval van verkoudheid, inderdaad beter niet doen dan...
Ik zou het dus niet eten, eens met Tutje..wegdonderen die hap..wat kost het nou om even wat verse dingen te gaan halen.
Nee ik zou het niet eten, zeker omdat je weerstand niet helemaal goed is op dit moment.

Ik bewaar restjes altijd 2 dagen(maximaal).
quote:dubbeldrop wrote on 06 January 2011 @ 17:05:

Ik zou het dus niet eten, eens met Tutje..wegdonderen die hap..wat kost het nou om even wat verse dingen te gaan halen.Daar gaat het toch ook helemaal niet om?
Ik zal wel een heule onhygiënische slons zijn, maar ik eet heel veel kliekjes pas na vier dagen op... Als ik tenminste zeker weet dat het oorspronkelijke eten van verse groente is gemaakt (en niet van gehakt dat al twee dagen in de koelkast lag).

Als ik lees dat in de horeca drie dagen nog mag, zou ik me nog niet eens druk maken over een dag of 5... Wél even ruiken en proeven inderdaad, want soms kun je net pech hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven