Hete vloeistof in blender - explosie
donderdag 24 juni 2010 om 17:48
Ik heb de blender van mijn overleden tante gekregen (zonder gebruiksaanwijzing). Wilde vandaag bloemkoolsoep maken. Recept opgezocht en uiteindelijk de hete bouillon met bloemkoolroosjes in de blender gestopt. Niet slim want luttele seconden later zaten zowel mijn keuken als ik onder de bloemkoolderrie. De deksel werd gewoon van het apparaat geknald. Oke... blenderblunder dus. Maar nu ga ik dus zoeken op google en zie ik dat je het vulgat in de deksel open moet laten bij hete vloeistoffen zodat de vrijgekomen damp weg kan. Maar dat lijkt me toch ook niet handig? Dan komt het toch gewoon door dat gat omhoog?
Wie heeft ervaring?
Wie heeft ervaring?
donderdag 24 juni 2010 om 18:42
quote:nieuweauto schreef op 24 juni 2010 @ 18:39:
iets met spaghetti tegen het plafond en later vebrande voeten door schoonmaken
en waarom heb je alles niet eerst laten afkoelen?Whaha dat klinkt inderdaad net zo klunzig als een blender explosie. Tja, omdat er op het recept niet stond dat dat nodig was. Nou ja, aldoende leert men.
iets met spaghetti tegen het plafond en later vebrande voeten door schoonmaken
en waarom heb je alles niet eerst laten afkoelen?Whaha dat klinkt inderdaad net zo klunzig als een blender explosie. Tja, omdat er op het recept niet stond dat dat nodig was. Nou ja, aldoende leert men.
donderdag 24 juni 2010 om 18:59
Pasgeleden net zoiets gehad. Hete soep in de blender gegoten, toen zei mijn blender 'pang'! Het glas van het gedeelte dat je onderaan op het motorgedeelte vastzet sprong spontaan open...
Dat was de blender...
Voortaan alleen koude dingen in de blender en de warme gerechten met de staafmixer bewerken, scheelt inderdaad ook afwas!
Dat was de blender...
Voortaan alleen koude dingen in de blender en de warme gerechten met de staafmixer bewerken, scheelt inderdaad ook afwas!
vrijdag 25 juni 2010 om 16:00
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 juni 2010 @ 19:04:
Hihi ook een manier om weer aan een nieuwe blender te komen. Heb ook nog een frituur waar ik vanaf wil. Heb je daar nog tips voor? hihi Moet het met koken? Anders blijkt in een hete frituur een gasaansteker of een spuitbus met haarlak oid gooien ook erg effectief (wel eens uitgeprobeerd gezien op tv, doe dit maar wel in een betonnen bunker met jezelf op ruime afstand). Vlam in de pan lijkt me bij een frituur ook niet zo moeilijk en dan voor de zekerheid pogen te blussen met water, dan is het wel einde denk ik.
Hihi ook een manier om weer aan een nieuwe blender te komen. Heb ook nog een frituur waar ik vanaf wil. Heb je daar nog tips voor? hihi Moet het met koken? Anders blijkt in een hete frituur een gasaansteker of een spuitbus met haarlak oid gooien ook erg effectief (wel eens uitgeprobeerd gezien op tv, doe dit maar wel in een betonnen bunker met jezelf op ruime afstand). Vlam in de pan lijkt me bij een frituur ook niet zo moeilijk en dan voor de zekerheid pogen te blussen met water, dan is het wel einde denk ik.
vrijdag 25 juni 2010 om 17:39
Mijn blender heeft ook een zwarte deksel met een plastic dop in het midden zoals jij hem omschrijft hompeltje. Ik haal de plastic dop eruit en dan gaat het prima. Voor de zekerheid houd ik altijd een theedoek op het vulgat, zodat het er niet overheen gaat en ik mn handen niet brand. Werkt als een tiet! En oja, niet de pulse stand gebruiken, dan gaat het bij namelijk altijd tegen de deksel en krijg je alsnog kabouter taferelen.
vrijdag 25 juni 2010 om 18:18
quote:aikidoka schreef op 25 juni 2010 @ 16:00:
[...]
Moet het met koken? Anders blijkt in een hete frituur een gasaansteker of een spuitbus met haarlak oid gooien ook erg effectief (wel eens uitgeprobeerd gezien op tv, doe dit maar wel in een betonnen bunker met jezelf op ruime afstand). Vlam in de pan lijkt me bij een frituur ook niet zo moeilijk en dan voor de zekerheid pogen te blussen met water, dan is het wel einde denk ik.En dat dan perongeluk het huis ook nog afbrand en de verzekering naast een nieuwe frituurpan ook een nieuwe inboedel vergoed? haha.
[...]
Moet het met koken? Anders blijkt in een hete frituur een gasaansteker of een spuitbus met haarlak oid gooien ook erg effectief (wel eens uitgeprobeerd gezien op tv, doe dit maar wel in een betonnen bunker met jezelf op ruime afstand). Vlam in de pan lijkt me bij een frituur ook niet zo moeilijk en dan voor de zekerheid pogen te blussen met water, dan is het wel einde denk ik.En dat dan perongeluk het huis ook nog afbrand en de verzekering naast een nieuwe frituurpan ook een nieuwe inboedel vergoed? haha.
vrijdag 25 juni 2010 om 18:19
quote:Tallulah schreef op 25 juni 2010 @ 17:39:
Mijn blender heeft ook een zwarte deksel met een plastic dop in het midden zoals jij hem omschrijft hompeltje. Ik haal de plastic dop eruit en dan gaat het prima. Voor de zekerheid houd ik altijd een theedoek op het vulgat, zodat het er niet overheen gaat en ik mn handen niet brand. Werkt als een tiet! En oja, niet de pulse stand gebruiken, dan gaat het bij namelijk altijd tegen de deksel en krijg je alsnog kabouter taferelen. Whaha nou mocht ik het nog eens bij de hand hebben dan zal ik je tip onthouden. Voorlopig de soep maar gewoon met de staafmixer. Misschien wel net zo veilig.
Mijn blender heeft ook een zwarte deksel met een plastic dop in het midden zoals jij hem omschrijft hompeltje. Ik haal de plastic dop eruit en dan gaat het prima. Voor de zekerheid houd ik altijd een theedoek op het vulgat, zodat het er niet overheen gaat en ik mn handen niet brand. Werkt als een tiet! En oja, niet de pulse stand gebruiken, dan gaat het bij namelijk altijd tegen de deksel en krijg je alsnog kabouter taferelen. Whaha nou mocht ik het nog eens bij de hand hebben dan zal ik je tip onthouden. Voorlopig de soep maar gewoon met de staafmixer. Misschien wel net zo veilig.