Hete vloeistof in blender - explosie
donderdag 24 juni 2010 om 17:48
Ik heb de blender van mijn overleden tante gekregen (zonder gebruiksaanwijzing). Wilde vandaag bloemkoolsoep maken. Recept opgezocht en uiteindelijk de hete bouillon met bloemkoolroosjes in de blender gestopt. Niet slim want luttele seconden later zaten zowel mijn keuken als ik onder de bloemkoolderrie. De deksel werd gewoon van het apparaat geknald. Oke... blenderblunder dus. Maar nu ga ik dus zoeken op google en zie ik dat je het vulgat in de deksel open moet laten bij hete vloeistoffen zodat de vrijgekomen damp weg kan. Maar dat lijkt me toch ook niet handig? Dan komt het toch gewoon door dat gat omhoog?
Wie heeft ervaring?
Wie heeft ervaring?

donderdag 24 juni 2010 om 18:03
Dan heb je nog gelukt gehad! Toen ik het eens deed met hete vloeistof (weet niet eens of die dop er nu wel of niet op zat) explodeerde dat hele ding. Of nou ja, explodeerde, knapte is misschien een beter woord. Overal glas op het aanrecht en wat jij zei over de blenderderrie. Gelukkig verder niemand gewond.
Ik zeg: staafmixer...
Ik zeg: staafmixer...
donderdag 24 juni 2010 om 18:03
Wel wat ervaring, met name dat het makkelijker is dit niet met een blender, maar met een staafmixer te doen.
Als je de vulopening niet afsluit moet je hem niet te vol doen, maar dan kan dat wel. Ik maakte altijd fruitsmoothies ermee, en dan had ik ook de vulopening open om fruit toe te voegen. Het komt wel omhoog maar met name aan de randen, en als het goed is zit de vulopening in het midden. Niet direct op de hoogste stand zetten, en eventueel tegen de eerste spatten even een bierviltje oid boven het gat houden. Dan sluit je het niet af maar spettert het minder.
Succes!
Als je de vulopening niet afsluit moet je hem niet te vol doen, maar dan kan dat wel. Ik maakte altijd fruitsmoothies ermee, en dan had ik ook de vulopening open om fruit toe te voegen. Het komt wel omhoog maar met name aan de randen, en als het goed is zit de vulopening in het midden. Niet direct op de hoogste stand zetten, en eventueel tegen de eerste spatten even een bierviltje oid boven het gat houden. Dan sluit je het niet af maar spettert het minder.
Succes!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
donderdag 24 juni 2010 om 18:05
quote:borderwalk schreef op 24 juni 2010 @ 18:03:
Met een kleine opening boven zou het er niet uit moeten spuiten als je em aanzet. Anders eerst even met pulse proberen. Maar misschien sowieso iets minder in de blender doen?Het is een vulgat, dus best wel redelijk groot (diameter van paar centimeter wel) En pulse gaat bij mij net zo hard als stand 1.
Met een kleine opening boven zou het er niet uit moeten spuiten als je em aanzet. Anders eerst even met pulse proberen. Maar misschien sowieso iets minder in de blender doen?Het is een vulgat, dus best wel redelijk groot (diameter van paar centimeter wel) En pulse gaat bij mij net zo hard als stand 1.
donderdag 24 juni 2010 om 18:07
quote:AlettaJacobs schreef op 24 juni 2010 @ 18:05:
Je moet gewoon je hand op het deksel houden en zo nu en dan even stoppen met blenden om te luchten. Zo deed ik het altijd in mijn pre-staafmixer tijd.Nou voor luchten kreeg ik geen kans. Was gelijk PLOF. hihi. Gewoon de staafmixer pakken dus de volgende keer. Die ligt hier ook gewoon. Bedankt voor de reacties.
Je moet gewoon je hand op het deksel houden en zo nu en dan even stoppen met blenden om te luchten. Zo deed ik het altijd in mijn pre-staafmixer tijd.Nou voor luchten kreeg ik geen kans. Was gelijk PLOF. hihi. Gewoon de staafmixer pakken dus de volgende keer. Die ligt hier ook gewoon. Bedankt voor de reacties.
donderdag 24 juni 2010 om 18:19