Hoe berekenen ze dat?

15-08-2012 13:08 28 berichten
Bij recepten staan vaak de voedingswaarden aangegeven (in ieder geval bij de recepten van Albert Heijn).

Zoals hier:

Lasagne met zomergroenten

Bevat Energie 600 kcal- Eiwit 33 g- Vet 24 g- Koolhydraten 58 g (per eenpersoonsportie)

Aldus mijn vraag:

Hoe berekenen ze dat, hoeveel koolhydraten en kcal er in een eenpersoonsportie zitten?
Alle reacties Link kopieren
Je koopt een calorieënboekje of zoekt op internet, kijkt hoeveel koolhydraten en kcal er in bijvoorbeeld bechamelsaus zit, per bepaalde hoeveelheid. Dan kijk je hoeveel jij nodig hebt voor je 1 persoonsportie en voila, je hebt daar een waarde voor.

Zo doe je dat met alle ingrediënten. Dat tel je op. En heb je je waarde voor je 1-persoonsportie.

(Is dat nou echt zo moeilijk te bedenken? )
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 15 augustus 2012 @ 13:11:

Je koopt een calorieënboekje of zoekt op internet, kijkt hoeveel koolhydraten en kcal er in bijvoorbeeld bechamelsaus zit, per bepaalde hoeveelheid. Dan kijk je hoeveel jij nodig hebt voor je 1 persoonsportie en voila, je hebt daar een waarde voor.

Zo doe je dat met alle ingrediënten. Dat tel je op. En heb je je waarde voor je 1-persoonsportie.

(Is dat nou echt zo moeilijk te bedenken? )

Ja, ik kan me moeilijk voorstellen dat er in de keuken van AH een kok rondloopt en al die lekkere recepten bedenkt en maakt, en dan ook nog eens aan de slag moet met boekjes en weegschaaltjes om dat te berekenen.

Ik ben dan ook maar een simpele ziel.
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 13:12:

[...]

Ja, ik kan me moeilijk voorstellen dat er in de keuken van AH een kok rondloopt en al die lekkere recepten bedenkt en maakt, en dan ook nog eens aan de slag moet met boekjes en weegschaaltjes om dat te berekenen.

Ik ben dan ook maar een simpele ziel.hebben ze vast een mannetje voor , of computersysteem.
Maar in den aller beginne, bijvoorbeeld toen koolhydraten en kcal nog maar net uitgevonden waren, hoe hebben ze toen de waardes van producten berekend? Er moet toch ooit ergens een keer een begin zijn geweest.
Daar heb je hele mooie natuur/scheikundige berekeningen voor SG.
Wel?

Dus niet zoals himalaya zei?
Ze verbranden volgens mij 100gr ofzo en dan meten ze in de verbranding de kcl oid.

Heb t ooit op tv gezien maar geen idee meer hoe dat precies ging
Internagelaktisch
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 13:24:

Wel?

Dus niet zoals himalaya zei?Ik reageerde op jouw vraag hoe ze het in het begin te weten zijn gekomen. Je hoeft niet weer elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 13:24:

Wel?

Dus niet zoals himalaya zei?

Ik heb je antwoord gegeven op de vraag hoe ze de hoeveelheid koolhydraten en kcal berekenen in een eenpersoonsportie.

Als jij daarna de vraag gaat stellen hoe ze dat 'in den beginne' hebben uitgedokterd, dan is dat weer een ander soort vraag waar mijn antwoord niet meer voor op ging.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 15 augustus 2012 @ 13:37:

[...]

Ik heb je antwoord gegeven op de vraag hoe ze de hoeveelheid koolhydraten en kcal berekenen in een eenpersoonsportie.

Als jij daarna de vraag gaat stellen hoe ze dat 'in den beginne' hebben uitgedokterd, dan is dat weer een ander soort vraag waar mijn antwoord niet meer voor op ging.Oké.
Aardige vraag SG! Daar heb ik zelf nooit bij stilgestaan.
ik denk dat ze er in de fabriek een portie vanaf halen, dat fijnmalen en zo berekenen dus. Zijn apparaten voor.
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 15 augustus 2012 @ 13:43:

ik denk dat ze er in de fabriek een portie vanaf halen, dat fijnmalen en zo berekenen dus. Zijn apparaten voor.

Waar een portie vanaf halen? Een gerecht?

En yoghurt kan je toch niet fijnmalen?
quote:fientje111 schreef op 15 augustus 2012 @ 13:33:

Maar misschien dat jij het wel uit kan leggen, newbie?
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 13:44:

[...]

En yoghurt kan je toch niet fijnmalen?Yoghurt kan je wel drogen. In water zitten immers geen kcal.
Wikipedia.Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één Kelvin (of 1 graad Celsius) te verwarmen (zie beneden bij "Definities van calorie").

Dat is dus de def van calorie, als je dat weet kun je kijken hoeveel energie het kost om bv 1 gram brood of aardappelen of joghurt 1 graad te evrwarmen.Is dat 4 keer meer energie dan voor 1 gram water dan is dat4 cal dus.

om een eenpersoonsportie te berekenen ,maak je een mengsel van die maaltijd, je neemt daar een vooraf bepaalde hoeveelheid van, je verwarmt het weer 1 graad en voila, even rekenmachine erbij en je weet het
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 13:44:

[...]

En yoghurt kan je toch niet fijnmalen?Weenie; ik zie dat weleens in documentaires, dat ze op de afdeling kwaliteitsbewaking dagelijks tests doen en dat de hoeveelheid calorieën van partijen geproduceerd voedsel berekenen daarbij hoort. De samenstelling van elke component is namelijk telkens een beetje anders. bijvoorbeeld bruine bonen, mais, aardappelen hebben wisselende gehalten zetmeel, eiwit, vocht enz.
it's a big club and you ain't in it
quote:nlies schreef op 15 augustus 2012 @ 14:00:

Wikipedia.Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één Kelvin (of 1 graad Celsius) te verwarmen (zie beneden bij "Definities van calorie").

Dat is dus de def van calorie, als je dat weet kun je kijken hoeveel energie het kost om bv 1 gram brood of aardappelen of joghurt 1 graad te evrwarmen.Is dat 4 keer meer energie dan voor 1 gram water dan is dat4 cal dus.

om een eenpersoonsportie te berekenen ,maak je een mengsel van die maaltijd, je neemt daar een vooraf bepaalde hoeveelheid van, je verwarmt het weer 1 graad en voila, even rekenmachine erbij en je weet het

Echt?

Klinkt heel plausibel!

Beter dan de 'oplossing' van himalaya
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 14:05:

[...]

Echt?

Klinkt heel plausibel!

Beter dan de 'oplossing' van himalaya

Ja zo heb ik het onthouden van de natuurkunelessen op laboratorium opleiding

wat onthoud n mens gekke dingen he
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je ziet maar weer wanneer het van pas komt
quote:SeptemberGirl schreef op 15 augustus 2012 @ 13:45:

[...]

Maar misschien dat jij het wel uit kan leggen, newbie?Hahaha newbie? Ben je gepikeerd?
Heeeeel erg.
Maar de oplossing van Himalaya is hoe dat bij recepten gebeurt. Ik schrijf recepten ( mijn werk) en zo werkt dat. Ik ga niks fijnmalen of verwarmen of wat dan ook.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven