Hoe omelet bakken?

22-01-2012 20:58 35 berichten
Ik heb het net weer eens geprobeerd. Had een pakjevan Knor voor boerenomelet. Netjes gevolg, melk erbij, zakje erbij en even laten staan. Boter in de pan en ei-mengsel erbij en dan staat er dat je het op middelhoog vuur met een deksel erop 2-3 minuten moet bakken. Ook gedaan, maar bij mij is echt altijd de onderkant zwart! Wat doe ik verkeerd? Ik heb het al op lager vuur geprobeerd, maar dan blijft de bovenkant nat en is de onderkant zwart voordat de bovenkant gaar is. Omdraaien moet volgens het pakje niet en lukt ook niet goed. Krijg dan eerder scrambled eggs ivm de ingrediënten die in de omelet zitten waardoor hij uit elkaar valt bij het omdraaien. Mijn vraag dus, hoe bak ik nou een goede omelet (met verse groente zoals tomaat, uitje, paprika) zonder dat ie zwart word of 1 hoopje ei?
Alle reacties Link kopieren
Op middelmatig vuur en in een antiaanbakhapjespan met de deksel erop.
Op lager vuur dan je normaal doet.

Toevallig laatst ook nog gemaakt, en duurde langer dan 2-3 minuten, maar hij was wel perfect!
Tja, dat had ik dus al gedaan. Koekenpan met anti-aanbaklaag (niet beschadigd) en een passende deksel...snap er niks van.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is je pan te klein (om je omelet in 2-3 minuten gaar te bakken) en je vuur te hoog.

Dus sowieso het vuur lager en wat langer laten staan! Als ik een omelet bak, duurt het vaak wel 10-20 minuten voor ie helemaal gaar is. Als je nou een heule grote pan had, ging het wel sneller.
Het ding omdraaien?



Ik bak vaak eieren (zonder groente maar met kaas) en ik krijg nooit 'n zwarte onderkant. Voor 'n omelet kun je trouwens beter water gebruiken dan melk, door melk krijg je de fluffy structuur van 'n roerei en melk brandt sneller aan.



En in 'n flinke laag goed verhitte olie bakken ipv 'n dun laagje, dan schroeit ie meteen mooi dicht en kun je 'm makkelijk keren.
Hoe dik moet de omelet zijn dan? Hij was nu ongeveer 1cm dik zeg maar, maar dat is dan dus te dik? Maar als ik iets 10 minuten in de pan laat liggen op laag vuur is het toch ook zwart aan de onderkant of niet? Grotere pan heb ik niet trouwens, maar dan moet ik 2 eieren nemen ipv 3 denk ik.
Omkeren lukt dus niet mooi, dan valt ie volledig uit elkaar omdat de bovenkant nog te nat is. Dan heb ik daarna dus roerei met groente :P is ook lekker, maar ik voel me zo'n slechte kok omdat ik niet eens een omelet kan maken haha! Gewoon ei bakken gaat prima trouwens ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 22 januari 2012 @ 21:15:

Hoe dik moet de omelet zijn dan? Hij was nu ongeveer 1cm dik zeg maar, maar dat is dan dus te dik? Maar als ik iets 10 minuten in de pan laat liggen op laag vuur is het toch ook zwart aan de onderkant of niet? Grotere pan heb ik niet trouwens, maar dan moet ik 2 eieren nemen ipv 3 denk ik.





Of 2 ommeletten van bakken.



Overigens officieel dient een ommelet juist nat te blijven. Je dient een ommelet maar echt heel even te bakken. Was pas aandacht voor in een of ander televisie programma, hoe je de juiste ommelet bakt.
Alle reacties Link kopieren
Boter smelten, dat mengsel erbij, vuur laag en als het aan de randen gaat stollen een beetje met een spatel wat gaatjes maken in het midden van je omelet.

Dan loopt dat eimengsel wat nog niet gestolt is in de gaatjes, steeds een beetje gladstrijken zodat je bovenkant ook gaar wordt.



Hoef je ook niet om te draaien.

Gas uitzetten, deksel erop, het gaart nog wel door.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 22 januari 2012 @ 21:15:

Maar als ik iets 10 minuten in de pan laat liggen op laag vuur is het toch ook zwart aan de onderkant of niet? Nee, 1 cm en 10 min doe ik ook ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Omdraaien (als ik dat al doe) doe ik altijd op een deksel: vanuit de koekenpan op een deksel laten glijden en dan omkiepen terug de pan in. Dan blijft ie mooi heel.

En verder klinkt het inderdaad dat de pan te klein is / te veel eimengsel, waardoor hij te dik blijft.
Alle reacties Link kopieren
En je moet natuurlijk echt nooit pakjes van Knorr gebruiken!



Ik snap ook echt niet wat zo'n pakje in hemelsnaam moet in een ommelet! Dat maakt het alleen maar ingewikkelder, terwijl een ommelet echt heel erg simpel te maken is. Daarbij is Knorr gewoon heel erg vies! Allerlei nodeloze chemicalien en vooral heel erg duur zout.



Je moet gewoon eieren heel erg flink opkloppen (er moet echt lucht in zitten) met eventueel een beetje room of melk erbij. Beetje zout en peper er door en eventuele kruiden.



Vervolgens bak je eerst de groenten of spek die je er eventueel in wilt hebben. Als die een beetje gaar zijn gooi je de opgeklopte vloeistof door.



Dan op laag vuur bakken. Heel veel lager dan jij tot nu toe doet.



Het duurt echt minimaal 10-12 minuten.



Om hem een beetje hoog te krijgen kun je, zolang er nog vloeistof is, steeds het gestolde van de randjes naar het midden duwen met je spatel. Dan gaat het vloeibare weer naar de rand. Dat laatste is misschien wel een beetje te moeilijk voor jou.
Je moet de ingredienten er toch ook pas in doen als ie bijna klaar is? Dus eerst bakken, dan ingredienten erop en gelijk dubbel vouwen. Ingredienten die ook gebakken moeten worden worden in 'n aparte pan (of elders op de bakplaat) voorgebakken. Zoals in Amerikaanse diners.
Alle reacties Link kopieren
Ik keer mijn omelet wel altijd om. Ik bak hem in een hapjespan van ik geloof zo uit mijn hoofd 26cm doorsnede, ik doe de eerste paar minuutjes de deksel erop, vervolgens nog even zonder de deksel een paar minuutjes, dan laat ik de omelet in de deksel glijden(dus de gebakken onderkant komt zo op de deksel) vervolgens keer ik de hapjespan om, plaats deze op de deksel en draai hem in een beweging zo de hapjespan weer in. Gaat nooit mis (zo kan je ook pannenkoeken makkelijk omkeren)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2012 @ 21:27:

Je moet de ingredienten er toch ook pas in doen als ie bijna klaar is? Dus eerst bakken, dan ingredienten erop en gelijk dubbel vouwen. Ingredienten die ook gebakken moeten worden worden in 'n aparte pan (of elders op de bakplaat) voorgebakken. Zoals in Amerikaanse diners.

Dat hoeft niet hoor. Als je wilt kun je gewoon in dezelfde pan eerst even de groenten of spek aanbakken.



Maar zoals jij het doet maakt het wel lekker.
Omelet, lekker! Ik neem altijd per persoon 2 eieren, 2 lepels slagroom, snufje peper en zout. Dat klop ik tot het een beetje schuimt. Vaak doe ik nog wat groenten (wortel, paprika, erwten, champignons) en/of kaas door deze mix. Dan grote koekenpan (zo een waar je pannenkoeken mee bakt) op redelijk hoog vuur. Daarin smelt ik 1 lepel roomboter (per persoon). Als deze gesmolten is, gaat het vuur laag en doe ik de mix in de pan. Dan duurt het meestal 10 minuten voor de bovenkant min of meer droog is en de onderkant bruin en eet ik h'm op.
quote:Ivetje schreef op 22 januari 2012 @ 21:17:

Omkeren lukt dus niet mooi, dan valt ie volledig uit elkaar omdat de bovenkant nog te nat is. Dan heb ik daarna dus roerei met groente :P is ook lekker, maar ik voel me zo'n slechte kok omdat ik niet eens een omelet kan maken haha! Gewoon ei bakken gaat prima trouwens ;)Omdraaien is niet nodig! Gewoon in de pan laten (geen deksel), redelijk laag vuur, minstens 10 minuten. De bovenkant hoeft niet helemaal droog te zijn, maar bijna droog. Dan is 'ie klaar. En Knorr pakjes zijn minder lekker en gezond dan gewoon 2 eieren, wat slagroom (of eventueel melk), snufje peper en zout + eventuele vulling. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt het voorgedaan:





http://www.youtube.com/watch?v=CjyHiKZuPA4
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 22 januari 2012 @ 21:28:

Ik keer mijn omelet wel altijd om. Ik bak hem in een hapjespan van ik geloof zo uit mijn hoofd 26cm doorsnede, ik doe de eerste paar minuutjes de deksel erop, vervolgens nog even zonder de deksel een paar minuutjes, dan laat ik de omelet in de deksel glijden(dus de gebakken onderkant komt zo op de deksel) vervolgens keer ik de hapjespan om, plaats deze op de deksel en draai hem in een beweging zo de hapjespan weer in. Gaat nooit mis (zo kan je ook pannenkoeken makkelijk omkeren)Zo doe ik het ook
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Dat pakje knorr stond er nog. Normaal doe ik het met verse groente. Ik zal het de volgende keer eens op lager vuur proberen en dan met maar 2 eieren. Denk idd dat hij te dik was.



Overigens kan ik hem momenteel niet nat laten, ben zwanger dus moet eieren goed door bakken nu. Normaal vind ik het geen probleem als het nog wat nat is, maar nu wil ik geen risico lopen dus daarom maar omgedraaid nu
Alle reacties Link kopieren
Je kan de pan na een minuut of 2 ook ff in de oven zetten (180) totdat jij vindt dat je omelet gaar genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier veel gebakken eieren, maar geen omelet.

Zo maak je een omelet:

http://www.youtube.com/watch?v=LWmvfUKwBrg



Het kan ook anders, dan schep je continu wat gaar is naar binnen en laat het nog vloeibare terugglijden, maar de manier van Julia Child werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Op het pakje staat toch dat er wat water bij moet en geen melk? Ik zet hem op laag vuur en ik draai hem wel om. En hij is bij mij geen 1 cm, maar dunner. Met 2 eieren.

Ik doe er zelf alleen maar extra prei bij, maar met tomaat lijkt het me ook lekker.



Eigenlijk bak ik hem net als een pannenkoek, maar dan op laag vuur.
Op het pakje staat melk (of water). Zo staat het er ook echt op, tussen haakjes. Ik had dus maar melk genomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven