Hoe snel is de oven warm?

02-04-2010 22:37 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een kort vraagje en hoor graag jullie ervaringen.

Het zit zo: we hebben een keuken uitgezocht voor ons huis en wilden hierin graag een oven en een aparte magnetron. Nu zegt vriendlief in deze magnetron toch graag een ovenfunctie te willen hebben. Ik vind het wat dubbelop...

Hoe snel is tegenwoordig een oven warm? Als je een broodje wilt afbakken in een oven hoe lang duurt het bij een moderne oven hoe snel deze warm is? Of moet ik hiervoor toch echt een combi hebben?
Ik denk een minuutje of 3 a 4?
Ik gooi afbakbroodjes in een onvoorverwarme oven, krijgen ze niets van hoor.

En mijn ouwe oventje is na tien minuten altijd op temperatuur, dus een moderne zal sneller zijn.

Denk je dat een combi sneller voorverwarmt dan een oven?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:misschicken schreef op 02 april 2010 @ 22:38:

Ik denk een minuutje of 3 a 4?Mee eens.
Nou omdat hij wat kleiner is, denkt mijn vriend dat dit sneller gaat dan een normale oven...vandaar even de vraag.
Mijn combi moet officieel 15 min voorverwarmen voordat ie op 230 graden is. Dus die vlieger gaat niet altijd op. Perfect oventje verder.
quote:Jojo2008 schreef op 02 april 2010 @ 22:50:

Nou omdat hij wat kleiner is, denkt mijn vriend dat dit sneller gaat dan een normale oven...vandaar even de vraag.Maar wat maakt het nou helemaal uit of je oven in 4 of in 8 minuten is voor verwarmd?
.
Mijn grote samsung hetelucht combi is in 5 minuten wel op temperatuur. Geweldig ding kun je ook nog echte ovenrekjes in schuiven, maar ook een draaiplateua erin ed.

maar als je de ruimte hebt, zijn twee ovens hartstikke handig! Want als je een taart en avondeten tegelijkertijd maakt, of broodjes bij een oveenschotel of... nou ja heel veel..... ik gebruik mijn oven sowieso veel vaker dan de magnetronfunctie, dus ik zou bij een nieuwe keuken echt voor een gewone oven en een combi gaan of twee combi's.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Chardonnay schreef op 02 april 2010 @ 22:57:

[...]

Maar wat maakt het nou helemaal uit of je oven in 4 of in 8 minuten is voor verwarmd?

4 of 8 minuten maakt niets uit, maar vriend pretendeert dat het een dik kwartier duurt en sja..als je dan maar een half uurtje pauze hebt tussen de middag.

Ach..het wordt gewoon een normale oven heb ik al besloten Ik overtuig hem wel, haha.
Is per oven verschillend volgens mij. Die van mij doet er circa 10 minuten over om op 200 graden te komen. Tijd bij mijn overn hangt af van de gewenste warmte.
Afbakbroodjes doe ik in de broodrooster. Dat is echt veeeel sneller. Even doormidden snijden, roosteren en eten maar.
Wij hebben een gewone oven en een combi magnetron. Ik gebruik voor het standaard werk altijd de gewone oven, deze is in zoals al eerder gezegd, in 3/4 minuten helemaal opgewarmd. Ik vind het ideaal dat we ook een ovenfunctie op de magnetron hebben, zodat we, als het nodig is, beide ovens tegelijk kunnen gebruiken. Ik zou nooit een losse magnetron nemen, maar dat is persoonlijk. De gewone oven is inderdaad groter en daarom erg fijn, maar de combi is ook erg prettig en vooral de combinatie van beiden maakt het ideaal vind ik.
Wij hebben een oven en een magnetron. De oven is in ca 5 min op temperatuur en lekker groot. De magnetron word eigenlijk alleen maar gebruikt voor eventjes snel garen, ontdooien of opwarmen. Als ik zou moeten kiezen gooide ik de magnetron eruit maar voor het inbouwen was voldoende ruimte dus waarom niet. Inmiddels zijn er ook combimagnetrons met een stoomfunctie, die had ik wel graag gehad.
Oh mijn oven is ongeveer 8 jaar oud, en doet er toch wel een half uur over om goed op de ingestelde temperatuur te komen. De oven (90 cm) van mijn moeder trouwens ook. Dit zijn wel alleen ovens he, dus geen combi's.

Voor een "tussen-de-middag"-pauze zou het bij mij te lang duren om de oven te kunnen gebruiken. Maar ik vind de prestaties van mijn oven belangrijker dan de opwarmsnelheid. Mijn oven is constant wat temperatuur betreft, en als ik hem op 200 graden zet, dan ís hij ook 200 graden. Broodjes komen er goed bruin uit, vaak komt het uit een combi net zo bleek als dat het erin gaat. Een simpele combi kan vaak niet een hele hoge temperatuur bereiken, enz.

conclusie: Ik zou dus nooit voor een combi gaan, maar dat is omdat ik koken belangrijker vind dan snelheid.
Nou, als je ruimte hebt voor een oven en magnetron zal ik deze los nemen. Ik zou nooit een combi nemen. Een combi is namelijk of een oven met magnetronfunctie, of een magnetron met ovenfunctie. Kortom, het is het dus in beide gevallen net niet. Daarnaast zijn ze vaak kleiner dan een oven.

Een combi heeft vaak veel minder functiemogelijkheden dan een oven. Houdt je van lekker koken dan is een combi eigenlijk niet geschikt. Gebruik je de oven en de magnetron slechts zelden dan is een combi wel geschikt. Qua opwarmen maakt het niet.
Ik heb een oven en een combi magnetron (zat al in de keuken toen ik het huis kocht). Ik vind de oven prettiger, dat komt omdat mijn combi magnetron niet zoveel power heeft (vind ik). Denk dat je dus vooral daarnaar moet kijken, dat maakt het verschil in hoe snel 'ie warm is.

Heel soms wel handig hoor om allebei te hebben: als ik echt uitgebreid kook kan ik nog wel ff snel wat verwarmen & de oven gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven