Hoe vaak soep opwarmen

24-11-2013 09:15 25 berichten
Hoe vaak kun je zelfgemaakte groentensoep opwarmen. Ik wil nu de bouillon maken, en het dan vanavond afmaken(groente/gehakt erbij) en een deel eten. Dus dan warm ik het weer op. Hoe vaak kan ik het daarna nog opwarmen?
Alle reacties Link kopieren
Ik haal dat altijd het deel eruit dat ik op wil gaan eten, rest laat ik in de koelkast staan.
Ja, dat had ik ook al bedacht om even een deel eruit te scheppen.
Zo vaak je wilt, maar het wordt er niet lekkerder op.

Wat Bezzzzz zegt.
quote:Bezzzz schreef op 24 november 2013 @ 09:19:

Ik haal dat altijd het deel eruit dat ik op wil gaan eten, rest laat ik in de koelkast staan.Doe ik ook. Zo min mogelijk opnieuw opwarmen heb ik altijd gehoord. Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar de smaak gaat in ieder geval wel achteruit. Als je het opwarmt: even goed door laten koken i.v.m. bacteriën.
Wist niet eens dat dan de smaak achteruit ging. Zat meer aan bacterien te denken, maar dat valt wel mee zo te horen.
Ik maak een pan soep,laat die afkoelen en zet hem in de koelkast.

Als ik er zin in heb,vul ik mijn soepkom en warm dat op.
Gewoon de soep die je wil eten in 'n soepmok doen en dat opwarmen in de magnetron.
Wij eten er soms wel 3 dagen van en zo vaak warm ik het op. Ik neem me altijd voor om het in een ander pannetje te doen maar vergeet dat altijd.
Ik zou vanavond gewoon de hele soep maken ipv nu bouillon. En vanavond de rest. Scheelt alweer 1 keer opwarmen. En ik laat het daarna Max 3 dagen staan en doe dan een kom soep in de magnetron als ik er zin in heb. Ik warm het dus maar 2 keer op in totaal.
Ik vind soep eigenlijk lekkerder als je het gemaakt hebt, afgekoeld is en daarna je eigen portie hebt opgewarmd. Omdat de smaken dan zo lekker ingetrokken zijn. Net als macaroni.
Je kunt wel degelijk voedselvergiftiging krijgen door soep steeds weer op te warmen en bij het afkoelen steeds weer op een temperatuur te laten komen die bacteriën bijzonder fijn vinden om zich dan als een gek te gaan vermeerderen. Daarom soep zo snel mogelijk af laten koelen, eventueel in een bak met water, dan de koelkast in en per portie opwarmen. Je kan ook porties in de vriezer invriezen. Doe ik altijd in boterhamzakjes, knoop er in en klaar.
Ik weet niet hoe vaak het kan. Maar ik heb vorig jaar zo'n ontzettende voedselvergiftiging opgelopen van soep die ik meerdere keren in de pan had opgewarmd dat ik het nooit meer doe. Gewoon soep in een kom doen en in de magnetron opwarmen ipv de hele pan.
Per portie opwarmen ipv steeds de hele pan opwarmen en weer af laten koelen. Vind persoonlijk dat als je het steeds weer opwarmt de soep steeds zouter van smaak wordt.
Bedankt voor alle reacties! Ik ga inderdaad de hele soep maar vanavond maken. Een deel invriezen vind ik ook wel een erg goed idee :-).
Nog even vraagje: je doet bij het afmaken pas de gehakt erbij? Je maakt de bouillon toch juist door de soep met het vlees te laten trekken? Dat geeft juist de smaak eraan volgens mij.
Heel vaak, wel een weeklang, hoewel het aan te bevelen is de pan in de ijskast te zetten. Maar of dat lekker is? Het wordt pulp. Maar met alleen bouillon gaat dat prima; je kan voor de hele week bouillon trekken. Elke twee dagen gedurende vijf minuten opkoken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 24 november 2013 @ 12:07:

Heel vaak, wel een weeklang, hoewel het aan te bevelen is de pan in de ijskast te zetten. Maar of dat lekker is? Het wordt pulp. Maar met alleen bouillon gaat dat prima; je kan voor de hele week bouillon trekken. Elke twee dagen gedurende vijf minuten opkoken.Mijn hemel, ik hoop toch echt dat niemand je advies opvolgt. Een week lang soep in de koelkast bewaren kan echt niet, dan nog regelmatig opwarmen ook? Je kan daar vreselijk ziek van worden!
Vroeger was een ijskast luxe. Voor veel gerechten had je bouillon nodig. Zeker in de zomer zou ik de pan niet op het fornuis laten staan, maar bij lagere temperaturen gaat de ontwikkeling van bacteriën in de soep veel langzamer. Na twee dagen is de hoeveelheid nog niet ziekteverwekkend. Daarna afdoende verhitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:netniet schreef op 24 november 2013 @ 12:12:

[...]

Mijn hemel, ik hoop toch echt dat niemand je advies opvolgt. Een week lang soep in de koelkast bewaren kan echt niet, dan nog regelmatig opwarmen ook? Je kan daar vreselijk ziek van worden!

Mijn oma laat de pan gerust de hele week op het fornuis staan hoor... Warmt ze het een keer weer op, en laat het gewoon weer staan afkoelen. Wordt ze nooit ziek van.

Ik raad het iemand van onze generatie niet aan, ons immuunsysteem trekt dat denk ik niet :P (verwend als we zijn).
Soep kan echt heel lang houdbaar zijn in de koelkast. Het hangt er wel van af of er zetmeel producten jn zitten (meelproducten zoals vermicelli of pasta, bonen enz.) en zuren. Is er wijn gebruikt in de bóuillon bijv. Bestaat soep uit alleen vlees, groenten zonder zetmeel, dus geen peulvruchten, dan is het heel kang houdbaar.

Voorwaarde is wel dat alles goed heef doorgekookt en daarna in de koelkast is gezet. Ik maak soms meer dan 5 liter. We halen de kommen eruit die we willen gebruiken, dat warmen we op in de magnetron of een pannetje. Het is ook afhankelijk van het weer. Hoe hoger de luchtdruk (vaak met onweer) hoe sneller etenswaren bederven en dan met name soep. Je ruikt vrij snel of soep niet meer goed is(zuur). Bij twijfel een heel klein beetje proeven en evt uitspugen.

Ik heb een super hond die direct ruikt of iets niet meer goed is. Mocht ik heel erg twijfelen, dan laat ik hem ruiken. Als hij zijn neus ervoor ophaalt, dan weet ik het zeker...
Ik maak altijd verse groentesoep, en zonder zakjes of blokjes dus. Blijft prima lang goed hoor. En nee je word er niet zomaar ziek van. Zodra de soep niet goed meer is word ie zuur en gaat bruisen. Dan moet je 'm niet meer eten natuurlijk.
@ririanneke Ik doet de bouillon alleen met schenkel.
quote:lay123 schreef op 24 november 2013 @ 16:05:

@ririanneke Ik doet de bouillon alleen met schenkel.Ow, ok. Zelf doe ik dan ook altijd al het gehakt erbij als ik bouillon maak. Laat het dan afkoelen en schep het vet er dan af. Ook al heb je rundergehakt, vind er altijd nogal veel vet van afkomen.
Beetje vet vind ik wel lekker :-).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven