Hoe vaak soep opwarmen
zondag 24 november 2013 om 09:29
quote:Bezzzz schreef op 24 november 2013 @ 09:19:
Ik haal dat altijd het deel eruit dat ik op wil gaan eten, rest laat ik in de koelkast staan.Doe ik ook. Zo min mogelijk opnieuw opwarmen heb ik altijd gehoord. Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar de smaak gaat in ieder geval wel achteruit. Als je het opwarmt: even goed door laten koken i.v.m. bacteriën.
Ik haal dat altijd het deel eruit dat ik op wil gaan eten, rest laat ik in de koelkast staan.Doe ik ook. Zo min mogelijk opnieuw opwarmen heb ik altijd gehoord. Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar de smaak gaat in ieder geval wel achteruit. Als je het opwarmt: even goed door laten koken i.v.m. bacteriën.
zondag 24 november 2013 om 11:20
Je kunt wel degelijk voedselvergiftiging krijgen door soep steeds weer op te warmen en bij het afkoelen steeds weer op een temperatuur te laten komen die bacteriën bijzonder fijn vinden om zich dan als een gek te gaan vermeerderen. Daarom soep zo snel mogelijk af laten koelen, eventueel in een bak met water, dan de koelkast in en per portie opwarmen. Je kan ook porties in de vriezer invriezen. Doe ik altijd in boterhamzakjes, knoop er in en klaar.
zondag 24 november 2013 om 11:25
zondag 24 november 2013 om 12:07
Heel vaak, wel een weeklang, hoewel het aan te bevelen is de pan in de ijskast te zetten. Maar of dat lekker is? Het wordt pulp. Maar met alleen bouillon gaat dat prima; je kan voor de hele week bouillon trekken. Elke twee dagen gedurende vijf minuten opkoken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 24 november 2013 om 12:12
quote:retrostar schreef op 24 november 2013 @ 12:07:
Heel vaak, wel een weeklang, hoewel het aan te bevelen is de pan in de ijskast te zetten. Maar of dat lekker is? Het wordt pulp. Maar met alleen bouillon gaat dat prima; je kan voor de hele week bouillon trekken. Elke twee dagen gedurende vijf minuten opkoken.Mijn hemel, ik hoop toch echt dat niemand je advies opvolgt. Een week lang soep in de koelkast bewaren kan echt niet, dan nog regelmatig opwarmen ook? Je kan daar vreselijk ziek van worden!
Heel vaak, wel een weeklang, hoewel het aan te bevelen is de pan in de ijskast te zetten. Maar of dat lekker is? Het wordt pulp. Maar met alleen bouillon gaat dat prima; je kan voor de hele week bouillon trekken. Elke twee dagen gedurende vijf minuten opkoken.Mijn hemel, ik hoop toch echt dat niemand je advies opvolgt. Een week lang soep in de koelkast bewaren kan echt niet, dan nog regelmatig opwarmen ook? Je kan daar vreselijk ziek van worden!
zondag 24 november 2013 om 12:22
Vroeger was een ijskast luxe. Voor veel gerechten had je bouillon nodig. Zeker in de zomer zou ik de pan niet op het fornuis laten staan, maar bij lagere temperaturen gaat de ontwikkeling van bacteriën in de soep veel langzamer. Na twee dagen is de hoeveelheid nog niet ziekteverwekkend. Daarna afdoende verhitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 24 november 2013 om 14:24
quote:netniet schreef op 24 november 2013 @ 12:12:
[...]
Mijn hemel, ik hoop toch echt dat niemand je advies opvolgt. Een week lang soep in de koelkast bewaren kan echt niet, dan nog regelmatig opwarmen ook? Je kan daar vreselijk ziek van worden!
Mijn oma laat de pan gerust de hele week op het fornuis staan hoor... Warmt ze het een keer weer op, en laat het gewoon weer staan afkoelen. Wordt ze nooit ziek van.
Ik raad het iemand van onze generatie niet aan, ons immuunsysteem trekt dat denk ik niet
(verwend als we zijn).
[...]
Mijn hemel, ik hoop toch echt dat niemand je advies opvolgt. Een week lang soep in de koelkast bewaren kan echt niet, dan nog regelmatig opwarmen ook? Je kan daar vreselijk ziek van worden!
Mijn oma laat de pan gerust de hele week op het fornuis staan hoor... Warmt ze het een keer weer op, en laat het gewoon weer staan afkoelen. Wordt ze nooit ziek van.
Ik raad het iemand van onze generatie niet aan, ons immuunsysteem trekt dat denk ik niet
zondag 24 november 2013 om 15:02
Soep kan echt heel lang houdbaar zijn in de koelkast. Het hangt er wel van af of er zetmeel producten jn zitten (meelproducten zoals vermicelli of pasta, bonen enz.) en zuren. Is er wijn gebruikt in de bóuillon bijv. Bestaat soep uit alleen vlees, groenten zonder zetmeel, dus geen peulvruchten, dan is het heel kang houdbaar.
Voorwaarde is wel dat alles goed heef doorgekookt en daarna in de koelkast is gezet. Ik maak soms meer dan 5 liter. We halen de kommen eruit die we willen gebruiken, dat warmen we op in de magnetron of een pannetje. Het is ook afhankelijk van het weer. Hoe hoger de luchtdruk (vaak met onweer) hoe sneller etenswaren bederven en dan met name soep. Je ruikt vrij snel of soep niet meer goed is(zuur). Bij twijfel een heel klein beetje proeven en evt uitspugen.
Ik heb een super hond die direct ruikt of iets niet meer goed is. Mocht ik heel erg twijfelen, dan laat ik hem ruiken. Als hij zijn neus ervoor ophaalt, dan weet ik het zeker...
Voorwaarde is wel dat alles goed heef doorgekookt en daarna in de koelkast is gezet. Ik maak soms meer dan 5 liter. We halen de kommen eruit die we willen gebruiken, dat warmen we op in de magnetron of een pannetje. Het is ook afhankelijk van het weer. Hoe hoger de luchtdruk (vaak met onweer) hoe sneller etenswaren bederven en dan met name soep. Je ruikt vrij snel of soep niet meer goed is(zuur). Bij twijfel een heel klein beetje proeven en evt uitspugen.
Ik heb een super hond die direct ruikt of iets niet meer goed is. Mocht ik heel erg twijfelen, dan laat ik hem ruiken. Als hij zijn neus ervoor ophaalt, dan weet ik het zeker...
zondag 24 november 2013 om 15:18
zondag 24 november 2013 om 16:15