Hoeveel vlees eten jullie?

04-08-2008 23:21 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:shining schreef op 04 augustus 2008 @ 23:56:

Ik voel me in ieder geval totaal niet schuldig dat ik vlees eet Rider. Ik vind het heerlijk.Ik ken dat
quote:elninjoo schreef op 04 augustus 2008 @ 23:57:

[...]

. Als je 1200 kcal per dag eet terwijl daarvan veel koolhydraten val je bijna niets af. Als je 1500 kcal per dag eet terwijl je de koolhydraten flink mindert en eiwitrijker gaat eten, val je juist wel af. Dus ik weet niet waar die meneer z'n fabel vandaan heeft...

Je valt af als je minder calorieën eet dan je nodig hebt. Of dat nou eiwitten of koolhydraten zijn maakt geen moer uit.

Ik weet niet waar jij dit fabeltje vandaan hebt.
We eten veel vlees. Ik denk per dag zo'n 120-150 gram. Ik weet niet precies hoeveel vleeswaren op brood wegen, maar ik gok dat ik zo'n 20-50 gram op brood eet, per dag. En dus nog 's avonds ook. ik denk 5 a 6 ker per week vlees, 2 keer vis of ei. Onvlees komt er hier niet in.

Ik koop het over het algemeen bij de slager, al ben ik, net verhuisd, nog zoekend naar een goeie. Ik eet liever geen supermarktvlees, dat vind ik niet zo lekker. Nou vind ik al het vlees in NL tegenvallen, omdat het zo opgepompt wordt. In belgie, waar ik 4 jaar heb gewoond, was het vlees veel minder opgepompt en veel lekkerder.

Geen bioslager hier, dus het is industrievlees. Als er hier een scharrelslager zou zijn, zou ik het daar kopen.

Ik denk dat vlees een heel belangrijk onderdeel va je voeding is: je hebt nu eenmaal hogwaardige eiwitten en ijzer nodig. En die kan je ook uit gronte en vleesvervangers halen, maar die vind ik - en kinders ook - veel minder lekker. Bovendien heeft mijn zoontje een koemelkallerie, dus dat maakt de keuze in broodbeleg en vervangers een stuk kleiner.

Voor volwassenen is vlees niet noodzakelijk. Wel heel erg lekker. Voor kinderen in de groei die een beperkte 'lekkerlijst' hebben is het onontbeerlijk.
quote:elninjoo schreef op 04 augustus 2008 @ 23:59:

[...]

Dat gaat over rood vlees, niet over kip/kalkoen/visNiet zo hinderlijk met feiten komen aanzetten he
quote:shining schreef op 05 augustus 2008 @ 00:00:

[...]

Je valt af als je minder calorieën eet dan je nodig hebt. Of dat nou eiwitten of koolhydraten zijn maakt geen moer uit.

Ik weet niet waar jij dit fabeltje vandaan hebt.Op dat fabeltje was toch een hele afval-rage gebaseerd?
quote:shining schreef op 05 augustus 2008 @ 00:00:

[...]

Ik weet niet waar jij dit fabeltje vandaan hebt.Het is allereerst mijn eigen praktijkervaring, maar tevens is er veel over te lezen in allerlei onderzoeken. Eiwitten zorgen ervoor dat je tijdens het afvallen je spieren niet afbreekt maar sterk houdt, je spieren zorgen voor 'n hogere verbranding. Dus eet je nauwelijks eiwitten en ga je wel caloriearm eten, verbrandt je eerst je spieren, waardoor je verbranding juist trager wordt ipv sneller.
Iets in mij zegt dat dit topic niet representatief zal zijn voor de werkelijke inname van vlees en vis. Ik denk dat de meesten met een normale inname van niet-biologische vlees en vis (zoals Janejan38, rider, elninjo en ik zelf, sorry voor degenen die ik niet heb genoemd) zullen op een gegeven moment niet meer reageren omdat er een soort van "anti-niet-bio-vlees-en-vis-maffia" zal verrrijzen.

Het is een beetje als een topic starten met de vraag "Wanneer stop je met borstvoeding?" Als dat de enige info over borstvoeding is die je hebt dan voel je je schuldig dat je je kind niet totdat hij/zij wegrijdt met de brommer borstvoeding hebt gegeven.

Als ik op de super afga waar ik kom. En dat is in een heel grote wijk waar volgens mij gemiddeld boven modaal wordt verdiend. En waar relatief veel jonge gezinnen wonen, maar ook veel tweeverdieners. Dus volgens mij best representatief voor het vivaforum. Dan zie ik dat het aanbod van biovlees ongeveer 5% is van het gehele aanbod. En wat vleeswaar betreft is het volgens mij 1% of nog minder. Toch wint 'mijn' super veel prijzen (kennelijk zijn er een soort supermarktoscars) voor oa het assortiment. (Het is geen landelijke super overigens, en ook geen discounter, het is echt een good old gezinssuper).

Ik koop zelf af en toe zo'n bioproduct. Ik heb een paar keer een vleesvervanger gekocht. Op een gegeven moment kwam mijn man (=carnivoor) thuis met een Valesh (schrijf je dat zo?)-burger. Het eerste dat in mij op kwam was "hij gaat vreemd", hoe komt ie anders op dat idee (nee, ik ga geen topic openen daarover). Ik koop wel eens bioproducten (eens in de twee weken) maar dat is uit schuldgevoel, ik proef het er niet aan af. Soms eten we vegetarisch, meestal als we die week al een paar keer uit eten zijn geweest of bijvoorbeeld twee barbecues hebben gehad.

Voor ons tweeeen koop ik wel eens biologisch vlees, maar als er 20 man komt eten, no way. We hebben geld zat, maar het kan te gek ook hoor.

Je moet je wel realiseren dat beesten geen toekomstbeeld hebben, ook je supergeliefde huispoes niet. Zij hebben geen besef van tijd (een koe wil alleen om vijf uur gemolken worden omdat haar uiers op knappen staan, niet omdat het vijf uur is). Een beest heeft geen emoties zoals mensen ze hebben.

Ik ben wel voor goede slacht, dwz beesten in één keer dood maken met zo weinig mogelijk pijn.

Oh, als je er over denkt om vegetarier te worden. Ik heb laatst groentekebabs gemaakt op de bbq, superlekker. Groente aan een stokje rijgen (courgette, paprika, tomaat, aubergine, champignon, dat werk) beetje olijfolie erover, perper, zout en tijm (gewoon uit een potje). Iedere standaard bbq saus is er lekker bij.
quote:tilalia2 schreef op 05 augustus 2008 @ 00:01:

Ik koop het over het algemeen bij de slager, al ben ik, net verhuisd, nog zoekend naar een goeie. Ik eet liever geen supermarktvlees, dat vind ik niet zo lekker. In welke regio woon je? Bij mij in de buurt (nou ja, 15km verderop) is wel zo'n onwijs goede poelier.
Aardige praktijktest van BNR recent trouwens:

supermarktkip, scharrelkip (ik meen 2x zo duur) van de slager, en eco-kip (ik meen 4x zo duur), en wat zei de opgetrommelde topkok van de smaak: de superkip en de ecokip zaten redelijk bij elkaar in de buurt vwb de smaak. Leve de scharrelkip!
quote:elninjoo schreef op 05 augustus 2008 @ 00:06:

[...]

Het is allereerst mijn eigen praktijkervaring, maar tevens is er veel over te lezen in allerlei onderzoeken. Eiwitten zorgen ervoor dat je tijdens het afvallen je spieren niet afbreekt maar sterk houdt, je spieren zorgen voor 'n hogere verbranding. Dus eet je nauwelijks eiwitten en ga je wel caloriearm eten, verbrandt je eerst je spieren, waardoor je verbranding juist trager wordt ipv sneller.

Dat is misschien zo volgens de principes van dhr. Atkins, die alleen vlees, vet, mayonaise en weet ik veel wat voor vets nog meer voorschrijft, maar als je wilt afvallen moet je gezond en gevarieerd eten. Weinig vetten ( je hebt wel vet nodig, dus daarom zeg ik niet vetloos), veel groente en fruit, vezels e.d.

Dat is het gezondst. En een dieet van alleen eiwitten en vetten dt kan gewoon niet gezond zijn. Je valt er misschien dan wel van af, maar dat doe je niet omdat je eiwitrijk eet, maar omdat je minder eet dan je nodig hebt.
quote:rider schreef op 05 augustus 2008 @ 00:02:

[...]

Op dat fabeltje was toch een hele afval-rage gebaseerd?Atkins?
Maar ik ga offtopic.
quote:Vl43inder schreef op 05 augustus 2008 @ 00:07:

Iets in mij zegt dat dit topic niet representatief zal zijn voor de werkelijke inname van vlees en vis. Ik denk dat de meesten met een normale inname van niet-biologische vlees en vis (zoals Janejan38, rider, elninjo en ik zelf, sorry voor degenen die ik niet heb genoemd) zullen op een gegeven moment niet meer reageren omdat er een soort van "anti-niet-bio-vlees-en-vis-maffia" zal verrrijzen.

Iets in mij zegt dan ook dat dat het doel van dit topic is. Echt niet het bevredigen van een academische nieuwsgierigheid van TO naar vleesconsumptie. Maar wel aan de gemene vleeseters duidelijk maken dat ze Heel Heel Slecht zijn. Of aan de politiek correcten & vegetariers dat ze Heel Heel Goed zijn natuurlijk.

en laten we daar niet moeilijk over doen. Dan moet je al tofu eten, of je blauw betalen aan een eco-kipje, en dan zou je je niet eens moreel superieur mogen voelen? Is ook zielig.
quote:shining schreef op 05 augustus 2008 @ 00:12:

[...]

Atkins?Die bedoelde ik ja
Ik val ook buiten de boot in dit rijtje.

Ik eet, voor deze begrippen, veel vlees. Dagelijks. Maar ik maak zelf geen onderscheid in vlees, vis, gevogelte, maar om het te specificeren denik ik gemiddeld 1 tot 2 x per week vis, 1 tot 2 x per week kip/kalkoen, rest rund- of varkensvlees. Ik eet afwisselend met voldoende groente/fruit/aardappels/rijst/pasta maar nooit vegetarisch, tenzij ik een dag geen zin heb in eten en een boterham met kaas eet. Misschien ken ik de vegetarische keuken onvoldoende maar ik houd gewoon van vlees.

Lams/wild eet ik niet, niet omdat ik het zielig vind, maar vind het niet lekker.

Daarbij heb ik liever een biefstukje van 150-175 gram dan van 100 gram.

Qua broodbeleg is het heel verschillend, soms tijdje zoet, dan kaas, dan vleesbeleg (en dan kijk ik niet naar mager/vet etc. maar naar waar ik op dat moment zin in heb).

Vlees en vleeswaren koop ik bij slager of supermarkt (een van de C1000's hier heeft een erg goede eigen slagerij) en vis op de markt of bij de supermarkt (dan diepvries).

Quorn heb ik geproefd en is niet aan mij besteed....

Bij buiten de deur eten meestal vis.

Merk na tijdje van drukte of stress dat ik à la minute trek/behoefte heb aan rood vlees en dan bak ik sowieso biefstuk.

(oei oei en ik rook en ik drink graag..... foute boel met mij)
quote:shining schreef op 05 augustus 2008 @ 00:11:

[...]

Dat is misschien zo volgens de principes van dhr. Atkins, die alleen vlees, vet, mayonaise en weet ik veel wat voor vets nog meer voorschrijft, maar als je wilt afvallen moet je gezond en gevarieerd eten. Weinig vetten ( je hebt wel vet nodig, dus daarom zeg ik niet vetloos), veel groente en fruit, vezels e.d.

Dat is het gezondst. En een dieet van alleen eiwitten en vetten dt kan gewoon niet gezond zijn. Je valt er misschien dan wel van af, maar dat doe je niet omdat je eiwitrijk eet, maar omdat je minder eet dan je nodig hebt.De standaard inname wordt gesteld op 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vetten. Als je wilt lijnen moet je de hoeveelheden koolhydraten en eiwitten omwisselen. Nooit 'n voedingsgroep helemaal vermijden (ik doe ook geen atkins dus ik eet wel koolhydraten alleen matig ik daarmee)
"Niet alleen de auto en de industrie zijn een bron van broeikasgassen"

Off Topic maar het is m.i. belangrijk: Mensen geloof die klimaatleugens toch alsjeblieft niet.De mens en zijn handelen hebben niet de geringste invloed op het klimaat.De mens en zijn handelen hebben slechts invloed op geldverslindend en zinloos klimaatbeleid.Dat zijn dus Uw en mijn centen waar ik het over heb.

De klimaatwaanzinindustrie is uitgegroeid tot een bedrijfstak met een waarde van vele milliarden Euri of dollars zo men wil en van dat geld komt niets in Uw of mijn zakken terecht, integendeel het komt er alleen maar vandaan.En vergeet niet dat Al Gore die nu zo popi de klimaatridder uithangt (en daar riant aan verdient) destijds het Kyoto-verdrag namens de VS geblokkeerd heeft.

On Topic: hier eten we vrijwel dagelijks vlees (geen idee of dat bioindustrieel is of van macrobiotisch gekloonde scharrelkanaries).En schuldig voel ik me ook al niet.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
quote:elninjoo schreef op 05 augustus 2008 @ 00:15:

[...]

De standaard inname wordt gesteld op 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vetten. Als je wilt lijnen moet je de hoeveelheden koolhydraten en eiwitten omwisselen. Nooit 'n voedingsgroep helemaal vermijden (ik doe ook geen atkins dus ik eet wel koolhydraten alleen matig ik daarmee)Tja, zoals ik net ook al zei, is dat onzin.
quote:stormbrenger schreef op 05 augustus 2008 @ 00:15:

"Niet alleen de auto en de industrie zijn een bron van broeikasgassen"

Off Topic maar het is m.i. belangrijk: Mensen geloof die klimaatleugens toch alsjeblieft niet.De mens en zijn handelen hebben niet de geringste invloed op het klimaat.De mens en zijn handelen hebben slechts invloed op geldverslindend en zinloos klimaatbeleid.Dat zijn dus Uw en mijn centen waar ik het over heb.

De klimaatwaanzinindustrie is uitgegroeid tot een bedrijfstak met een waarde van vele milliarden Euri of dollars zo men wil en van dat geld komt niets in Uw of mijn zakken terecht, integendeel het komt er alleen maar vandaan.En vergeet niet dat Al Gore die nu zo popi de klimaatridder uithangt (en daar riant aan verdient) destijds het Kyoto-verdrag namens de VS geblokkeerd heeft.

On Topic: hier eten we vrijwel dagelijks vlees (geen idee of dat bioindustrieel is of van macrobiotisch gekloonde scharrelkanaries).En schuldig voel ik me ook al niet.
quote:rider schreef op 04 augustus 2008 @ 23:44:

[...]

Ah, ik dacht al, dit zal toch wel een topic zijn waarin de dominee met een opgeheven vinger verschijnt? En jawel, we worden niet teleurgesteld. Na enkele biechtelingen die hun schuld hebben beleden, wordt nu het zondebesef aangewakkerd.

Als jij het niet had gezegd, Rider, had ik het gezegd!

Hier thuis eten we gewoon een stukje vlees of vis bij de avondmaaltijd, en soms een ei in plaats daarvan (met saté-saus). Op ons brood eten we regelmatig een plakje gerookte of rauwe ham, boterhamworst, gerookte kipfilet, chorizo, palingworst, jonge kaas of oude kaas - heerlijk!

Het gekke is - ik ben 45 jaar en op mijn tweede zwangerschap na, toen ik erge bloedarmoede had en op aanraden van de verloskundige veel biefstuk, spinazie en gedroogde abrikozen moest eten (naast de mij voorgeschreven ijzerpillen), heb ik nooit iets gehad. Ondanks al dat vlees eten, mijn hele leven lang, ben ik altijd kerngezond geweest. In de 45 jaar dat ik leef kan ik mijn bezoeken aan de huisarts op 1 hand tellen. Mijn kinderen - zelfde leefwijze - zelfde verhaal.

Het hele idee dat vlees eten an sich slecht voor je is - onzin. Overmatig vlees eten is slecht voor je - maar overmatig wat-dan-ook doen is slecht voor je.
anoniem_6498240f1a0cc wijzigde dit bericht op 05-08-2008 00:30
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Heul off topic. Ik vind jouw motto super Rider. Behalve dan dat de eerst w geen hoofdletter is. Niet links gedraaid opgegroeid zeker?
quote:Afvallen gaat beter met eiwit

Als je wilt afvallen, dan gaat dat beter op een dieet met veel eiwit dan op een dieet met veel koolhydraten. Dat schrijven voedingswetenschappers van de University of Illinois at Urbana-Champaign in twee artikelen. Niet alleen kunnen afslankers het eiwitdieet makkelijker volhouden, ze verliezen er ook meer lichaamsvet door.

Het eiwitdieet hield de insulinespiegels laag en de suikerspiegels hoog. Omdat op-en-neer-gaande suikerspiegels hongergevoelens en trek in eten bewerkstelligen, konden de afslankers in de eiwitgroep het afvallen makkelijker volhouden.

quote:Vl43inder schreef op 05 augustus 2008 @ 00:18:

Heul off topic. Ik vind jouw motto super Rider. Behalve dan dat de eerst w geen hoofdletter is. Niet links gedraaid opgegroeid zeker?ik kom uit een PSP-stemmend, vrijwillig euthaniserend, baas-in-eigen-buikend, Opzij-lezend, macro-biotisch etend, afval-scheidend en composterend, makrameënd, vreemd-gaand vrije-liefdend, links draaiend gezin.

Ik heb van mijn vegetarische zus een grondige afkeer voor moraalridders die mijn eten komen verpesten over gehouden.
en van mijn wildkamperende vader een enorme liefde voor campings met veel herrie en bier. Maar dat wordt wel heeeeel erg off topic geloof ik
quote:elninjoo schreef op 05 augustus 2008 @ 00:20:

[...]

Ik geloof wel dat je er van afvalt zoals ik net ook al zei, maar dat komt doordat je minder eetd an je verbruikt. Zo simpel is het.

Van het Atkinsdieet vielen mensen ook af, maar het is niet gezond.

Je hebt nu eenmaal minder vet en eiwitten dan koolhydraten nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven