hoge taart

20-06-2012 20:39 23 berichten
Ik wil graag deze taart maken:

Chocoladetaart met mascarponeroom).

Nu kan ik op de foto niet zo heel goed zien, hoe hoog de taart wordt. Zou ik hiervoor mijn normale springvorm kunnen gebruiken? Dan zou ik de chocoladecake die eruit komt doormidden moeten snijden, om het midden te voorzien van de room.

Maar dan heb je wel 2 betrekkelijk platte schijven.

Ik zou heel graag een keer een hoge taart maken, zoiets als deze:

(minus de 23 lagen )

Zou ik ook zo'n hoge taart van mijn recept kunnen maken? Welke diameter springvorm zou ik daarvoor moeten gebruiken? En dan moet ik denk ik 2 springvormen hebben, zodat ik de twee helften daarna kan stapelen?

Welk taartenwonder heeft antwoorden op mijn vragen??
Die grote, dat zijn wel 3 springvormen van 24cm denk ik. Die eerste lijkt me 1 springvorm.

Ik zou gaan voor 24 cm, maar dan wel 3 keer. Moet je ze ook in meer laagjes snijden. Anders 2x24, die kun je dan gewoon stapelen.
Ja he, ik denk ook dat ik voor 2 keer 24 cm moet gaan. Hopelijk kom ik dan wel uit met het beslag.

Want een normale springvorm is 30 cm, zoiets? Echt te groot (voor wat ik wil).

En hoe voorkom ik dat er een te grote 'bol' op de bovenkant van de cake komt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen taartenwonder, laat ik dat voorop stellen. Ik vind bakken echter wel heel leuk.

Als ik je goed begrijp wil je wél een hoge taart, maar niet heel veel lagen. Ik zou 2 taarten bakken in dezelfde springvorm (dus eerst taart 1 laten afkoelen en op een bord plaatsen, daarna taart 2 bakken) zodat beide taarten dezelfde omvang/diameter hebben. Dan kun je de taarten indien gewenst in laagjes snijden.

Als je de taarten niet in laagjes snijd en er dus 1 laag room tussen beide taarten doet, wordt je taart iets hoger dan 2 gestapelde taarten. Als je meer laagjes maakt (dus ook meer tussenlaagjes met room heb) wordt je taart uiteindelijk ook hoger.

Hopelijk heb je hier iets aan. Die taart op de foto ziet er trouwens echt heeeeel lekker uit :-)
Je kan een laagje beslag en dan knip je een vel bakpapier op de binnenmaat van de springvorm en legt die erop dan weer een laagje beslag,bakpapier,beslag,bakpapier en zo door tot je beslag op is

Of een taartsnijder halen, die krijg je bijvoorbeeld goedkoop bij ikea.
quote:charlottecharles schreef op 20 juni 2012 @ 20:45:

En hoe voorkom ik dat er een te grote 'bol' op de bovenkant van de cake komt?Beter langer bakken op een iets lagere temp. dan kort en heet. Dan rijst het te snel en gaat het bollen of scheuren.
Op zich vind ik veel lagen niet erg, maar ik weet niet hoe ik dat allemaal gebakken / gesneden krijg en of ik dan uitkom met de room.

Overigens, drukt de room niet helemaal naar buiten door het gewicht van de bovenste laag? Ik weet niet hoe 'vast' het room-mengsel is.

Ja zien er goed uit he!!

Misschien moet ik maar even een proeftaart maken vantevoren, wees dan welkom om mee te komen proeven
quote:charlottecharles schreef op 20 juni 2012 @ 20:45:

Ja he, ik denk ook dat ik voor 2 keer 24 cm moet gaan. Hopelijk kom ik dan wel uit met het beslag.

Want een normale springvorm is 30 cm, zoiets? Echt te groot (voor wat ik wil).

En hoe voorkom ik dat er een te grote 'bol' op de bovenkant van de cake komt?Een normale springvorm is 24 cm. Die te grote bol komt door het zelfrijzend bakmeel of bakpoeder, maar is nooit helemaal te voorkomen. Die zakt voor het grootste gedeelte weer in bij het afkoelen.
quote:fientje1986 schreef op 20 juni 2012 @ 20:48:

Je kan een laagje beslag en dan knip je een vel bakpapier op de binnenmaat van de springvorm en legt die erop dan weer een laagje beslag,bakpapier,beslag,bakpapier en zo door tot je beslag op is

Of een taartsnijder halen, die krijg je bijvoorbeeld goedkoop bij ikea.Briljant idee! Werkt dat goed??
Oh, alweer allerlei reacties gegeven terwijl ik nog zat te typen. om te voorkomen dat je een 'bolle' i.p.v. 'platte' taart krijgt kun je proberen om minder rijsmiddel toe te voegen aan de taart. Wanneer je gebruik maakt van een pakje met mix waar je alleen water/ei/etc. aan toe hoeft te voegen, wil een lagere temperatuur (met langere baktijd!) ook helpen, dan rijst de taart volgens mij gelijkmatiger. Je kunt natuurlijk ook het 'bolle' deel van de taart eraf snijden om een platte bovenkant te krijgen.
quote:Yvonne77 schreef op 20 juni 2012 @ 20:49:

[...]

Beter langer bakken op een iets lagere temp. dan kort en heet. Dan rijst het te snel en gaat het bollen of scheuren.Ja want er gaan veel eieren en veel chocolade en maar weinig bloem in het recept. Dat betekent dus (hopelijk!!) een heerlijke plakkerige smeuïge chocoladecake (in ieder geval aan de binnenkant). Dus het zal niet een 'droog biscuit' worden zoals meestal wordt gebruikt bij creatieve taarten.
quote:achnein schreef op 20 juni 2012 @ 20:49:

[...]

Een normale springvorm is 24 cm. Die te grote bol komt door het zelfrijzend bakmeel of bakpoeder, maar is nooit helemaal te voorkomen. Die zakt voor het grootste gedeelte weer in bij het afkoelen.Er gaat ''maar'' 125 gram bloem in, dus met het rijzen zal het dan wel meevallen (denk ik).....
quote:lushcooking schreef op 20 juni 2012 @ 20:50:

Oh, alweer allerlei reacties gegeven terwijl ik nog zat te typen. om te voorkomen dat je een 'bolle' i.p.v. 'platte' taart krijgt kun je proberen om minder rijsmiddel toe te voegen aan de taart. Wanneer je gebruik maakt van een pakje met mix waar je alleen water/ei/etc. aan toe hoeft te voegen, wil een lagere temperatuur (met langere baktijd!) ook helpen, dan rijst de taart volgens mij gelijkmatiger. Je kunt natuurlijk ook het 'bolle' deel van de taart eraf snijden om een platte bovenkant te krijgen.

In mijn recept gaat geen rijsmiddel, alleen (een beetje) bloem.

Eraf snijden is ook niet slecht, iemand moet ten slotte voorproeven
Uiteindelijk wil ik deze een keer maken:

http://iambaker.net/patriotic-rose-cake-video-tutorial

(ben ik de enige die dat filmpje 10 keer achter elkaar kan kijken?!)
Hier gebruiken ze 3x 16 cm, deze ziet er zo lekker uit!

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... Type=gebak
Zonder op de link te klikken weet ik nu al welke je bedoeld!! Stond een tijdje terug op de voorkant de allerhande toch??

(dan ga ik nu je link bekijken )
Jaa het is hem!

Wat goed dat je daar aan denkt! Dat is qua hoogte precies wat ik in gedachte heb (en wat stom dat ik er zelf niet aan gedacht heb....).

Zij gebruiken idd een springvorm van 16 cm, en bakken in taal 6 lagen!
De bol voorkom je heel simpel door de cake op zn kop te laten afkoelen.
Maak je ook een foto als hij gelukt is? Ik ben erg benieuwd!

Succes!
quote:Mac123 schreef op 20 juni 2012 @ 21:31:

Maak je ook een foto als hij gelukt is? Ik ben erg benieuwd!

Succes!

Doe ik zeker!

bedankt!!
Heb geen reacties gelezen.

Pak een vorm van 20 cm. Bak 2 chocladebiscuits. Snijd de biscuits in 2cm dikke plakken. Dan haal je uit 1 biscuit 4 plakken. Stapel je alles op elkaar, dan heb je dus 8 lagen. Succes!
quote:lolly-pop schreef op 20 juni 2012 @ 22:07:

Heb geen reacties gelezen.

Pak een vorm van 20 cm. Bak 2 chocladebiscuits. Snijd de biscuits in 2cm dikke plakken. Dan haal je uit 1 biscuit 4 plakken. Stapel je alles op elkaar, dan heb je dus 8 lagen. Succes!

Ik denk dat je het recept niet hebt gelezen, want het wordt geen droge biscuit.

Het wordt een smeuiige chocoladetaart, met veel eieren, boter en chocolade en met maar weinig bloem.

Maar toch bedankt voor je reactie!
Zalige plannen! Nog een tip (voor zover je die nog nodig hebt, lijkt me dat het zo wel gaat lukken met je bakplannen!) tegen al te bolle taartlagen: laag doormidden snijden en de bovenste (dus die met het eventuele bollige gedeelte) ondersteboven gebruiken. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven