Hulp bij Frans etentje
woensdag 20 januari 2010 om 10:30
Wij geven binnenkort een etentje. Nu wilden we alles in Franse stijl doen. Ik heb alleen nog niet voor elke gang een goed idee. Willen jullie meedenken, aanvullen en verbeteren?
Voorgerecht:
nog niets, maar sowieso stokbrood met kruidenboter voor erbij.
Hoofdgerecht:
coq au vin
gefrituurde aardappelsoesjes met olijf - quenelles
haricot verts
graag nog een groente
Nagerecht:
bramensouffle met chocoladeschotsen
Heeft iemand hier weleens soufle gemaakt? Hoe moeilijk is het? En hebben jullie goede alternatieven voor een ander lekker dessert?
Voorgerecht:
nog niets, maar sowieso stokbrood met kruidenboter voor erbij.
Hoofdgerecht:
coq au vin
gefrituurde aardappelsoesjes met olijf - quenelles
haricot verts
graag nog een groente
Nagerecht:
bramensouffle met chocoladeschotsen
Heeft iemand hier weleens soufle gemaakt? Hoe moeilijk is het? En hebben jullie goede alternatieven voor een ander lekker dessert?
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
woensdag 20 januari 2010 om 10:31
http://www.smulweb.nl/zoeken/recepten/keuken/frans
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

woensdag 20 januari 2010 om 10:36
Soufle is vrij lastig als afsluiter van een diner. Het is namelijk zo dat soufle heel langzaam moet afkoelen, anders zakt ie in. Dat betekent dat je voor de rest van je diner je oven eigenlijk niet kunt gebruiken.
Andere leuke nagerechten:
-honingparfait met pijnboompitten en appel/bosbessensalsa
-profiterolles
-mini tarte tatins
Voor de extra groente:
-prei/pastinaaknestjes in wat beslag gebakken
-groene asperges met ansjovisboter
Andere leuke nagerechten:
-honingparfait met pijnboompitten en appel/bosbessensalsa
-profiterolles
-mini tarte tatins
Voor de extra groente:
-prei/pastinaaknestjes in wat beslag gebakken
-groene asperges met ansjovisboter
woensdag 20 januari 2010 om 10:38
franse vrienden van ons maakte ook regelmatig kikkerbilletjes , konijn ( leek op een soort soep met konijnenpoten) en tarte tartin ontbrak ook nooit.
ik zou gewoon inderdaad op smulweb kijken kan je in ieder geval kiezen wat je lekker lijkt (ik vind namelijk kikkerbillen best wel smaken maar ik ga ze echt niet zelf klaarmaken )
ik zou gewoon inderdaad op smulweb kijken kan je in ieder geval kiezen wat je lekker lijkt (ik vind namelijk kikkerbillen best wel smaken maar ik ga ze echt niet zelf klaarmaken )
woensdag 20 januari 2010 om 10:39
Voorgerecht ; uiensoep natuurlijk!
Franse uiensoep
Ingrediënten voor 4 personen
4 grote uien in ringen gesneden.
1 teentje knoflook gesnipperd.
1 eetlepel bloem
40 gram boter.
11/4 liter bouillon.
peper en zout.
100 gram graspte kaas.
stokbrrod.
Hulpmiddelen
Ovenvaste soepkommen.
Voorbereiding
Verwarm de boter in een pan en voeg de uien en de knoflook toe.
fruit het tot het lichtgeel is.
voeg dan de bloem toe en laat deze ook kleuren.verwarm het geheel goed door.
verwarm intussen de oven voor op 200 graden.
Bereidingswijze
Schenk nu geleidelijk de bouillon erbij onder voortdurend roeren en laat hem 20 min.zachtjes pruttelen.voeg peper en zout naar smaak toe.
snijd van het stokbrood plakjes en rooster deze.
schep de soep in de kommen leg op iedere kom een sneetje brood en strooi er de geraspte kaas op.
laat ze dan in de oven gratineren.
Franse uiensoep
Ingrediënten voor 4 personen
4 grote uien in ringen gesneden.
1 teentje knoflook gesnipperd.
1 eetlepel bloem
40 gram boter.
11/4 liter bouillon.
peper en zout.
100 gram graspte kaas.
stokbrrod.
Hulpmiddelen
Ovenvaste soepkommen.
Voorbereiding
Verwarm de boter in een pan en voeg de uien en de knoflook toe.
fruit het tot het lichtgeel is.
voeg dan de bloem toe en laat deze ook kleuren.verwarm het geheel goed door.
verwarm intussen de oven voor op 200 graden.
Bereidingswijze
Schenk nu geleidelijk de bouillon erbij onder voortdurend roeren en laat hem 20 min.zachtjes pruttelen.voeg peper en zout naar smaak toe.
snijd van het stokbrood plakjes en rooster deze.
schep de soep in de kommen leg op iedere kom een sneetje brood en strooi er de geraspte kaas op.
laat ze dan in de oven gratineren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

woensdag 20 januari 2010 om 10:51
Salade au Chevre chaude (sorry als het verkeerd gespeld is) is mijn favoriete voorgerecht in een Frans restaurant. Simpele groene sla met dressing op een bordje, daarop per bord een of twee schijfjes stokbrood die je eerst even toast in de oven en daarna met een dikke plak geitenkaas van zo'n boomstammetje gesneden nog even gratineert. Warm op de sla leggen, klaar!
woensdag 20 januari 2010 om 10:57
Bij erwtjes moet ik meteen aan Erwt denken
BGB, uiensoep vind ik ook een heel goed idee, vriend niet, die vindt dat te gewoon. Ik vind het wel fijn, want het valt niet te zwaar op de maag.
Tarte tatin heb ik voor deze mensen al eens gemaakt en toen heb ik het nogal verprutst
BGB, uiensoep vind ik ook een heel goed idee, vriend niet, die vindt dat te gewoon. Ik vind het wel fijn, want het valt niet te zwaar op de maag.
Tarte tatin heb ik voor deze mensen al eens gemaakt en toen heb ik het nogal verprutst
woensdag 20 januari 2010 om 11:00
Vlinder, ik heb in principe de oven ook niet nodig. Ik heb een fijne braadpan voor de coq au vin en ik heb de vrijheid nog in het hoofdgerecht.
Die honingparfait klinkt goed en de prei in beslag gebakken klinkt ook erg goed. Heb je daar recepten van of een linkje?
Die honingparfait klinkt goed en de prei in beslag gebakken klinkt ook erg goed. Heb je daar recepten van of een linkje?

woensdag 20 januari 2010 om 13:26
Voorgerechten:
-Avocado's met zeevruchten
-Kreeftcocktail
-Haringfilets met tomaten
-kreeftesoep
-Champignon roomsoep
-Velouté
-Crudité
Groente:
-Artichauts Provençale (Provencaalse artichokken)
-Carottes Lucullus (Lucculus wortelen)
-Venkel Niçoise
Desserts/Toetjes:
-Creme Brûlee
-Profiterolles
-Crêpes Suzette
-Dame Blanche
-Mousse au chocolat
Zomaar wat tips van een Franse keuken liefhebber. Vergeet naast de wijn ook niet de tafelflessen Evian/Vittel als je het helemaal compleet Frans wilt maken. Succes!!!
-Avocado's met zeevruchten
-Kreeftcocktail
-Haringfilets met tomaten
-kreeftesoep
-Champignon roomsoep
-Velouté
-Crudité
Groente:
-Artichauts Provençale (Provencaalse artichokken)
-Carottes Lucullus (Lucculus wortelen)
-Venkel Niçoise
Desserts/Toetjes:
-Creme Brûlee
-Profiterolles
-Crêpes Suzette
-Dame Blanche
-Mousse au chocolat
Zomaar wat tips van een Franse keuken liefhebber. Vergeet naast de wijn ook niet de tafelflessen Evian/Vittel als je het helemaal compleet Frans wilt maken. Succes!!!
woensdag 20 januari 2010 om 13:42
woensdag 20 januari 2010 om 13:46
Ik maak vaak soufflé en het is niet moeilijk, maar het is op het laatste moment. Dus als je gasten aan tafel zitten, sta jij in de keuken eiwitten op te kloppen en te hopen dat het etentje gaat in het tempo van je oven, anders zijn ze ingezakt als ze op tafel komen. Dus in verband met de logistiek zou ik een ander nagerecht kiezen. Tarte tatin?
En als voorgerecht: vichysoisse! Het is een koude soep van prei en aardappel, lekker frisse smaak en voor de feestelijkheid kun je er ook wat garnaaltjes op leggen. Kun je ook helemaal van tevoren maken dus geen stress. Recept makkelijk te googelen.
En als voorgerecht: vichysoisse! Het is een koude soep van prei en aardappel, lekker frisse smaak en voor de feestelijkheid kun je er ook wat garnaaltjes op leggen. Kun je ook helemaal van tevoren maken dus geen stress. Recept makkelijk te googelen.
woensdag 20 januari 2010 om 13:56
Fransen eten idd brood bij de maaltijd en niet als voorgerecht. Stokbroodje kruidenboter is typisch Nederlands
Als voorgerecht kan je slakken of oesters maken. Het is nog net oesterseizoen, met een beetje geluk kan je ze nog wel vinden bij een viszaak.
Slakken kan je in het diepvriesvak vinden. Het lekkerste is als ze gevuld zijn met een "farce" : peterselie-knoflookboter.
Andere veel voorkomende voorgerechten zijn :
- idd chèvre chaud (recept staat hier al ergens boven) is ook mijn favo recept !!
- Pâté (bord versieren met wat sla en kerstomaatjes, een plak grove pâté erbij en wat brood)
- Foie gras
- Verrines (kijke voor recepten op internet)
- Gevulde champignons
- Avocado gevuld met garnaaltjes en een vinaigrette
- Diverse salades
- Hartige soufflé met kaas bv. (als je het niet als nagerecht doet)
Een hele fijne franse recepten website vind ik www.marmiton.org (er bestaat ook een engelse versie van, geloof ik)
Soufflé is heel eenvoudig te maken, maar je moet het meteen opdienen als hij klaar is, anders stort het in (doet niks af aan de smaak, maar is natuurlijk niet zo mooi) Dus voor de timing is het handiger om een hartige soufflé als voorgerecht te doen.
nagerecht, kan je een lekkere bavarois of taart maken (Fransen doen het ook vaak lekker makkelijk en kopen een taart bij de banketbakker ) Bij de taart serveer je uiteraard Champagne !
Heb je nog vragen, dan hoor ik het wel (Ik woon in Frankrijk en hou van lekker eten )
Eet smakelijk alvast !!
Als voorgerecht kan je slakken of oesters maken. Het is nog net oesterseizoen, met een beetje geluk kan je ze nog wel vinden bij een viszaak.
Slakken kan je in het diepvriesvak vinden. Het lekkerste is als ze gevuld zijn met een "farce" : peterselie-knoflookboter.
Andere veel voorkomende voorgerechten zijn :
- idd chèvre chaud (recept staat hier al ergens boven) is ook mijn favo recept !!
- Pâté (bord versieren met wat sla en kerstomaatjes, een plak grove pâté erbij en wat brood)
- Foie gras
- Verrines (kijke voor recepten op internet)
- Gevulde champignons
- Avocado gevuld met garnaaltjes en een vinaigrette
- Diverse salades
- Hartige soufflé met kaas bv. (als je het niet als nagerecht doet)
Een hele fijne franse recepten website vind ik www.marmiton.org (er bestaat ook een engelse versie van, geloof ik)
Soufflé is heel eenvoudig te maken, maar je moet het meteen opdienen als hij klaar is, anders stort het in (doet niks af aan de smaak, maar is natuurlijk niet zo mooi) Dus voor de timing is het handiger om een hartige soufflé als voorgerecht te doen.
nagerecht, kan je een lekkere bavarois of taart maken (Fransen doen het ook vaak lekker makkelijk en kopen een taart bij de banketbakker ) Bij de taart serveer je uiteraard Champagne !
Heb je nog vragen, dan hoor ik het wel (Ik woon in Frankrijk en hou van lekker eten )
Eet smakelijk alvast !!
woensdag 20 januari 2010 om 14:13
Razzmatazz: Je hebt het over taarten, volgens mij kan TO eenvoudig van tevoren een hartige taart, bijvoorbeeld 'quiche lorraine' maken. De quiche moet op het laatst nog drie kwartier in de oven, zodat TO niet druk in de keuken bezig hoeft te zijn als de gasten aankomen. Ikzelf maak dit gerecht nooit vanwege room en kaasallergie van Zwieber en de koemelkallergie van Zwiepje.
woensdag 20 januari 2010 om 14:37
Ja, inderdaad een quiche is ook lekker als voorgerecht ! (Of zelfs als hoofdgerecht, wil het het simpet houden)
Een ander leuk voorgerecht kan je met brickvellen maken. Eén brickvel (dat zijn van die hele dunne, knapperige deegvellen, ze liggen in de supermarkt bij het bladerdeeg enzo in de buurt) per persoon, de buitenkant met olie bestrijken. Dan een vulsel naar smaak in leggen (lekker vind ik bv. appel met geitenkaas en honing) Dan dichtvouwen en vastzetten met coctailprikkertjes.
In de oven totdat het een beetje bruin begint te worden en dan serveren op een bordje met wat sla en tomaatjes.
Pas op, brickvellen zijn erg kwetsbaar, je kan beter geen te nattige vulsels gebruiken. (Of je kan 2 vellen over elkaar doen of een vel dubbelvouwen.)
Een ander leuk voorgerecht kan je met brickvellen maken. Eén brickvel (dat zijn van die hele dunne, knapperige deegvellen, ze liggen in de supermarkt bij het bladerdeeg enzo in de buurt) per persoon, de buitenkant met olie bestrijken. Dan een vulsel naar smaak in leggen (lekker vind ik bv. appel met geitenkaas en honing) Dan dichtvouwen en vastzetten met coctailprikkertjes.
In de oven totdat het een beetje bruin begint te worden en dan serveren op een bordje met wat sla en tomaatjes.
Pas op, brickvellen zijn erg kwetsbaar, je kan beter geen te nattige vulsels gebruiken. (Of je kan 2 vellen over elkaar doen of een vel dubbelvouwen.)