hutspot - echt lekker?

20-12-2013 10:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil vanavond voor mijn vriend hutspot gaan maken.

Dit is mijn eerste keer hutspot maken en ben op zoek naar HET recept.

Ik lust(te) het niet. Maar wil het nu wel weer eens proberen. dus als iemand lekker variaties heeft?
Ikzelf schil aardappels, maak wortels schoon en een appel. Dit zet ik allemaal samen op in een pan en kook dat gaar. (ikzelf laat het lekker lang sudderen) In een andere pan bak ik uien en ik bak ook spekreepjes uit. Als alles gaar is stamp ik het met een stamper door elkaar en kunnen we heerlijk eten!
Het zou moeten kunnen, om het lekker te gaan vinden, maar ik zou zo snel niet weten hoe. Hutspot is toch wel iets waarvan ik al misselijk word als ik het alleen maar ruik. Met rode kool is het wel gelukt, dat vind ik eigenlijk niet lekker maar als ik er heel veel gebakken appeltjes door doe krijg ik het wel weg.

Misschien moet je bij de hutspot de wortels vervangen door broccoli ofzo?
Ik heb het gisteren nog gemaakt en was goed gelukt voor vier personen (grote eters) gebruik ik ongeveer 1,5 kilo aardappelen en een zak van 1 kilo wortels/ uien. Aardappelen schillen en in de pan met een klein laagje water. Als de aardappelen koken de wortels/ uien er op en een rookworst natuurlijk. Half uurtje laten koken ongeveer. Tien minuten voor dat het klaar is een klein bakje spekjes in de pan gooien en bakken.

Worst er uit halen. Aardappelen en groente afgieten. Dan stampen met een beetje zout erdoor en een schepje mosterd. Spekjes toevoegen en er ook doorheen stampen.

Eventueel kun je voor meer smaak de aardappelen koken met een bouillonblokje en/of wat room toevoegen tijdens het stampen. Ik vind dat zelf bij hutspot niet zo lekker maar bij andere stamppotten doe ik dat nog wel eens.

Mijn man eet er graag appelmoes door, dus misschien lust jij het dan ook beter
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Het begint bij een lekkere aardappel. Gewone hutspot heeft geen appel en geen spekjes. Uien én wortel kun je eerst stoven in roomboter ipv alles samen te koken, dat geeft meer smaak. Verder niet knoeien met kruiden maar persoonlijk vind ik wat witte peper er lekker door. De aardappels koken en daarna stampen met wat boter en eventueel scheutje slagroom. Dan de gestoofde wortel ui mengsel erbij. Wat je er bij eet is ook niet onbelangrijk. Lekker suddervlees heb je iig lekkere jus van.
De uien niet meekoken maar snipperen en eerst bakken met een paar theelepels kerriepoeder, daarna het recept volgen. Erg lekker!
Het allerlekkerste vind ik het met draadjesvlees erdoorheen. Helemaal uit elkaar gehaald zodat je allemaal kleine sliertjes hebt, heerlijk.
Ik houd er niet van, behalve die van mijn oma. Daar gaat ook prei in en witte bonen. En zuurkoolspek.
Met nasi kruiden;)
Ja, ik vind hutspot echt lekker.
Bij, of liever gezegd door, hutspot hoort klapstuk, of dikke rib. Ik ben niet echt dol op hutspot, lust het wel maar ik heb liever een andere stamppot.

Als je de wortels vervangt door broccoli, zoals ik ergens las, is het geen hutspot meer, hutspot staat voor peen en uien stamppot.
verba volant, scripta manent.
Ik ben er niet heel dol op, maar eet het wel eens. Ik doe er dan, naast natuurlijk aardappel, wortel en ui, in ieder geval mosterd door. Verder eet ik nooit mosterd, ik vind het heel vies, maar zonder mosterd krijg ik de hutspot niet op smaak en blijft het een laffe, flauwe hap.
Ik ben in ieder geval van plan om de uien apart te bakken.

maar ik krijg al meer ideeën hier
quote:Tomatensoep schreef op 20 december 2013 @ 11:36:

Ja, ik vind hutspot echt lekker.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wortels en uien inderdaad stoven en de aardappels apart koken. Spekjes uitbakken en het spekvet gebruiken om de aardappels te stampen. Ik doe er dan ook altijd een goede schep paturain doorheen, dan heb je in ieder geval al een heerlijke puree. Vervolgens schep ik de peen en uien erdoorheen. Er hoort inderdaad vlees bij waar je een lekkere jus van kunt maken bij. draadjesvlees, of gehaktballen doe ik meestal.

Wat je in ieder geval niet moet doen is bij gebrek aan een pureestamper de staafmixer erin parkeren. Dan ben je echt binnen 5 minuten klaar met eten en je had je oma zonder tanden uit kunnen nodigen.
Piepers schillen, doormidden snijden. Wortelen schillen, in schijfjes snijden en bovenop de piepers. Uien snijden in ringen, bovenop de wortelen.

Af en toe prikken of het beetgaar is.

Na zo'n 15-20 min; afgieten, stampen. Klont echte boter, zout, peper, nootmuskaat en 2 eetlepels suiker [jawel]

Krokant gebakken gerookte spekjes erop.

En een lekkere, sappige Hemaworst erbij...lekker!
Goed veel spekjes uitbakken en de jus ervan ook door de stamppot prakken. Dat geeft wat meer pit aan de flauwe smaak van wortel.
Ik kook de groenten en aardappels trouwens in een sterke bouillon en doe dan het spekjesvet met de spekjes erdoor. Rookworst of suddervlees erbij en uitjes/augurkjes. Jammie..
Ik stamp en er altijd geruld gekruid gehakt doorheen, een klont boter en nootmuskaat.
Veel te weinig winter buiten voor hutspot ;)
Zoals Tomatensoep hem maakt maak ik hem ook en werkelijk iedereen vindt het lekker! Ik gooi er nog een dikke klont roomboter door, mjam!
quote:betjebig schreef op 20 december 2013 @ 10:37:

Het zou moeten kunnen, om het lekker te gaan vinden, maar ik zou zo snel niet weten hoe. Hutspot is toch wel iets waarvan ik al misselijk word als ik het alleen maar ruik. Met rode kool is het wel gelukt, dat vind ik eigenlijk niet lekker maar als ik er heel veel gebakken appeltjes door doe krijg ik het wel weg.

Misschien moet je bij de hutspot de wortels vervangen door broccoli ofzo?Dan is het geen hutspot meer, hutspot is aardappelen, peen en uien, en wat ieder er verder nog zelf aan wil toevoegen.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 20 december 2013 @ 12:09:

Veel te weinig winter buiten voor hutspot ;)

Echt?

Ik kan het ook zo in de zomer eten als ik er trek in heb.
Ik maak suddervlees, dat ik laat pruttelen in boullion, soms ook met knoflook of kruiden. Een deel vries ik in voor de volgende keer(en) hutspot.

Bovenop het suddervlees doe ik de uien en wortelen en als er niet genoeg jus is wat water en laat dit koken/stomen tot het zacht is.

in een andere pan aardappels koken en stampen. Met wat vocht/jus uit de vlees/uien/wortelpan maak ik er puree van. als er in de vlees/uien/wortel te veel vocht zit, giet ik dit af, maar bewaar het wel even. Dan alles door elkaar en als het te droog is nog wat van de overgebleven jus erdoor zodat het lekker smeuig wordt.

Jummie!
Ik gebruik vaak sucadelappen (ipv runder riblappen) voor hachee.

Maak dat volgens recept van AH

INGREDIËNTEN

2 x 375 g sucadelappen

50 g roomboter

3 grote uien, gesnipperd

2 laurierblaadjes

4 kruidnagels

3 el rode-wijnazijn

1 el appelstroop

1 vleesbouillontablet +

1 plak ontbijtkoek, van ca. 1 cm

BEREIDEN

Dep het vlees droog met keukenpapier en snijd het in grote stukkken. Verhit in een braadpan de boter en bak het vlees op middelhoog vuur in 10 minuten rondom bruin. Fruit de ui 5 min. mee. Voeg de laurierblaadjes, de kruidnagels, de azijn, de appelstroop, het bouillontablet en ongeveer 400 ml water toe, zodat het vlees net bedekt is. Breng aan de kook en draai het vuur laag. Stoof de hachee met de deksel op de pan in 2 uur zachtjes gaar. Voeg, als er te veel vocht verdampt, een extra scheut water toe. Verkruimel de ontbijtkoek boven de pan en laat de koek in het stoofvocht oplossen en de saus binden. Verwarm de hachee nog 5 minuten op laag vuur en breng op smaak met zout en peper. Lekker met rodekool, gekookte aardappelen of verse frites. U kunt de hachee 1 dag van tevoren maken, de smaken kunnen dan goed intrekken. Verwarm onder af en toe roeren op laag vuur.

Hutspot:

Uien pellen en snijden

Winterpeen X aantal schillen met dunschiller en in blokjes snijden

Aardappels (kruimig) schillen en snijden.

Uien en winterpeen in 1 pan met ruim water aan de kook brengen en 30 minuten laten pruttelen.

Aardappels apart koken volgens gebruikelijke kooktijd.

Als de gaartijd is bereikt, alles uit laten lekken en door elkaar stampen.

Op smaak maken met snufje nootmuskaat, witte peper, Maggi bouillonblok (aantal naar smaak en in verhouding met hoeveelheid).
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven