Kaasfondue

09-12-2025 08:28 110 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag 😊
Bedankt alvast.
Als er iets weinig werk is, is het de kaasfondue maken.
Als je van te voren de kazen raspt ( kan desnoods nu al en dan invriezen) dan is je originele kaasfondue net zo snel klaar als een pakje, en echt lekkerder!
Je kunt de klassieke doen met Gruyère en Emmentaler, maar er zijn veel varianten.
. Wij doen er stokbrood, wortel, bleekselderij, champignons in.
Als je al gehaktballetjes wilt doen ( ieks) : wel eerst gaar bakken want de kaas- fondue doet dat niet.
De champignons bakken we ook even voor.
Kaasfondue is snel en makkelijk zelf te maken. Wel opwarmen op je fornuis.

Alles wat je lekker vindt met kaas kan je in de fondue dippen. Wij vinden veel groente lekker (paprika, courgette, wortel, bleekselderij, champignons (wij eten dit rauw) etc) Maar (tortilla) chips is ook lekker ;-) En natuurlijk stevig stokbrood (het moet niet uit elkaar vallen bij het dippen). Fruit kan ook lekker zijn.
Om snel klaar te zijn, en we zijn maar met zijn tweetjes, koop ik zo'n kant en klare kaasfondue van de supermarkt. Wel doe ik er altijd extra kaas in. Bijvoorbeeld blauwe kaas in blokjes erin laten smelten of geitenkaas.

Ik dip meestal met stokbrood, komkommer en cherry tomaten.
Geen vlees maar ik zou wel als je dat doet inderdaad gegaarde balletjes gebruiken want het is geen hete olie waar je in dipt maar kaas. Champignons zou ik inderdaad ook opbakken van te voren.
Stukjes ananas is ook wel lekker erbij vind ik.
Meestal doe ik niet teveel erbij want het is heel machtig.
Ik laat de kaasboer raspen. Scheelt mij weer.
Doe altijd Gruyère, Zwitserse Emmenthaler en Appenzeller alles 1/3.

Pan even inwrijven met een knoflook teentje, dan droge witte wijn erin. Daarna kaas erbij smelten en dan wat maizena met kirsch mixen en dan erdoor. Beetje witte peper en nootmuskaat en klaar.

Wij doen altijd alles met stokbrood en dan charcuterie erbij. Maar doe vooral wat je lekker vindt. Rauwe groente kan, maar het gaart niet, dus alleen doen met groente die je ook rauw eet.
Vers is natuurlijk lekkerder, maar ik eet ook regelmatig kaasfondue uit een pakje. Die van de Aldi is supergoed (wel de variant met alcohol, en altijd maar beperkt verkrijgbaar) en die van Le Rustique is ook erg lekker (maar ik weet niet of je die in NL kan krijgen).
Ik maak altijd de fondue wel eerst op het fornuis warm, op alleen het fonduestel gaat dat meestal niet, of duurt veel te lang.
In je kaasfondue wordt niks gaar, dus alles dat je sowieso niet graag rauw eet zou ik wel voorgaren.
Ik eet er het liefste ciabatta of Turks brood bij (is wat luchtiger ofzo) en heel graag vleeswaren zoals (rauwe) ham, salami etc.
Edit: wat TinyTiny zegt dus eigenlijk :)
mittens wijzigde dit bericht op 09-12-2025 09:13
4.39% gewijzigd
Wij hadden altijd die van Emmi, bij ah te koop in ieder geval. Die is lekker! Maar die van de Lidl is ook heel lekker zijn wij achter gekomen! Ik vind juist zelfgemaakte vaak te sterk qua smaak, uit een pakje is perfect voor mij :)
Wij doen er knakworstjes, champignons, stukken paprika, ananas, stokbrood, gehaktballetjes, enz in. Champignons bakken wij nooit van tevoren, ik vind het juist lekker als die nog wat hard zijn. De rest ook niet voorgebakken, maar inderdaad met vlees dus wel checken of je het zo kan eten.
Ja, wat al een paar keer gezegd is, het gaart niet in de fondue, dus dingen die je niet rauw wilt/kunt eten even voorgaren.

Ik maak het meestal zelf, ik gooi gewoon allerlei soorten kaas bij elkaar en gebruik als basis van alles, bier, wijn, cider.
Uit een pakje is misschien wel makkelijker de eerste keer.

M'n moeder gebruikt trouwens altijd een zakje witte saus, wat ze eerst aanmaakt en dan smelt ze daar de kaas in, dan is het wel gelijk gebonden en heb je geen gedoe met maizenapapjes. Is ook niet moeilijk, maar de eerste keer dat je een ongebonden fondue ziet denk je dat het nooit meer goedkomt.

Ik vind fruit ook altijd lekker, wat steviger fruit, appel, peer. Avocado is ook lekker. Gnocchi, wel gekookt dus. Is wel zwaar, dus zou niet teveel doen, maar ook heel lekker.
Wat is leuk is, is om nog extra "dips" te maken, van bijvoorbeeld verse kruiden of gemalen nootjes. Dan doop je eerst in de kaas en dan in de extra dip.
Ow trouwens, wij smelten het inderdaad eerst op het fornuis. Meestal gaan er 3 pakjes in 1 keer in en dan eventueel nog aanvullen als hij op tafel staat :)
Ik vind juist de kant en klaarpakjes van de AH het lekkerst. En als je perse vers wil, heb je daar ook van die voorgeraspte pakken, die zijn ook wel lekker vind ik. Maarja, dat is smaak en is persoonlijk.

In de kaas zelf gaart het niet, het is echt een dip.
Wij doen altijd stokbrood en rauwe groenten (komkommer, tomaat, bloemkool enz). En ik heb een poosje geleden de tip gekregen van een augurk dippen. Ik vind het geweldig lekker! Maar ook dit is persoonlijk. Want bijv knakworst en gehaktballetjes (?) heb ik nog nooit van gehoord en lijkt mij ook niet heel erg lekker.
Wat TinyTiny zegt, doe ik ook met een pakje zakje uit de koeling van AH of zjumbo.
  • fonduepan op je fornuis (ik heb gietijzer, gaat prima op inductie), pan inwrijven met knoflook of geperst 5 seconde fruiten in een drupje olijfolie
  • half glas witte wijn erbij
  • Nootmuskaat en peper er bij
  • En dan de kaasfondue erbij en zachtjes laten koken
Smakelijk!
(en ieuw, jongens, knakworst….??)
Ik vind antipasti erbij ook altijd lekker
We hebben een geheim recept dat zó lekker is dat we nooit meer kaasfonduepakjes hebben gebruikt. Iets met veel Zwitserse rauwmelkse kazen en veel witte wijn :love:
pioen00 wijzigde dit bericht op 10-12-2025 09:41
0.91% gewijzigd
Doe er stukjes peer bij. Lijkt een gekke combinatie maar is superlekker.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Je kan bij de kaasboer een geraspt en al kaaspakketje kopen. Alle voorverpakte zijn echt niet lekker.

Het is dan binnen 10 minuten gemaakt.

En knakworsten? Wat is dat voor barbaars iets :hihi:

Zoete paprika, kastanje champignons (even bakken), echt lekker brood, druiven, gekruide gehaktballetjes (in de oven of airfryer garen), van die groene mini-asperges (even blancheren), tomaatjes.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Nyx• schreef:
09-12-2025 11:26
Je kan bij de kaasboer een geraspt en al kaaspakketje kopen. Alle voorverpakte zijn echt niet lekker.

Het is dan binnen 10 minuten gemaakt.

En knakworsten? Wat is dat voor barbaars iets :hihi:

Zoete paprika, kastanje champignons (even bakken), echt lekker brood, druiven, gekruide gehaktballetjes (in de oven of airfryer garen), van die groene mini-asperges (even blancheren), tomaatjes.
Praat voor jezelf. Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes? Hartstikke lekker in de kaasfondue. Ik hoef dan weer geen asperges er in, want die vind ik niet lekker.
Irregular_Choice schreef:
09-12-2025 11:30
Praat voor jezelf. Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes? Hartstikke lekker in de kaasfondue. Ik hoef dan weer geen asperges er in, want die vind ik niet lekker.
Klopt.
Wij eten AH Passie&Liefde Rogge spelt het liefst bij kaasfondue.
Nyx• schreef:
09-12-2025 11:26
Vind jij. Wii vinden dar wel lekker.
En met champignons, paprika en stokbrood. Meer hoeft er voor ons niet door, zeker geen asperges.
Knakworstjes kan best, maar ik vind chorizo ook lekker.

Dus TO, doe wat je zelf lekker vindt.
Niks, als je drie bent.
zelf maken met welke kaas je lekker vindt. Knoflook erin, en kirsch en royaal witte wijn. Dopen met stokbrood is het lekkerst. Je kan er groenten bij doen om te dopen maar vlees niet.
Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes?
De smaak.

Het hangt er ook echt vanaf waar de kaasboer mee aankomt. Ik ken pakjes kaasfondue die ondanks dat ze erg vlak smaken, nog echt beter zijn dan sommige geraspte kaascombi's van de kaasboer.
Dat is vaak alleen verser, maar niet per se smaakvoller.
AnnaNiem schreef:
09-12-2025 09:21
Wat is leuk is, is om nog extra "dips" te maken, van bijvoorbeeld verse kruiden of gemalen nootjes. Dan doop je eerst in de kaas en dan in de extra dip.
Leuk idee, dat ga ik ook doen!
Wat eten we vanavond?
Bij de kaasboer kun je een pakketje halen.
Ik heb ook wel eens van de supermarkt en at laatst eens van de Alkmaarse webshop die was ook prima.
Bontebok schreef:
09-12-2025 12:10
zelf maken met welke kaas je lekker vindt. Knoflook erin, en kirsch en royaal witte wijn. Dopen met stokbrood is het lekkerst. Je kan er groenten bij doen om te dopen maar vlees niet.
Gehaktballetjes dippen wij altijd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven