Kaasfondue
dinsdag 9 december 2025 om 08:28
Hoi allemaal.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag
Bedankt alvast.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag
Bedankt alvast.
dinsdag 9 december 2025 om 08:33
Als er iets weinig werk is, is het de kaasfondue maken.
Als je van te voren de kazen raspt ( kan desnoods nu al en dan invriezen) dan is je originele kaasfondue net zo snel klaar als een pakje, en echt lekkerder!
Je kunt de klassieke doen met Gruyère en Emmentaler, maar er zijn veel varianten.
. Wij doen er stokbrood, wortel, bleekselderij, champignons in.
Als je al gehaktballetjes wilt doen ( ieks) : wel eerst gaar bakken want de kaas- fondue doet dat niet.
De champignons bakken we ook even voor.
Als je van te voren de kazen raspt ( kan desnoods nu al en dan invriezen) dan is je originele kaasfondue net zo snel klaar als een pakje, en echt lekkerder!
Je kunt de klassieke doen met Gruyère en Emmentaler, maar er zijn veel varianten.
. Wij doen er stokbrood, wortel, bleekselderij, champignons in.
Als je al gehaktballetjes wilt doen ( ieks) : wel eerst gaar bakken want de kaas- fondue doet dat niet.
De champignons bakken we ook even voor.
dinsdag 9 december 2025 om 08:38
Kaasfondue is snel en makkelijk zelf te maken. Wel opwarmen op je fornuis.
Alles wat je lekker vindt met kaas kan je in de fondue dippen. Wij vinden veel groente lekker (paprika, courgette, wortel, bleekselderij, champignons (wij eten dit rauw) etc) Maar (tortilla) chips is ook lekker
En natuurlijk stevig stokbrood (het moet niet uit elkaar vallen bij het dippen). Fruit kan ook lekker zijn.
Alles wat je lekker vindt met kaas kan je in de fondue dippen. Wij vinden veel groente lekker (paprika, courgette, wortel, bleekselderij, champignons (wij eten dit rauw) etc) Maar (tortilla) chips is ook lekker
dinsdag 9 december 2025 om 08:39
Om snel klaar te zijn, en we zijn maar met zijn tweetjes, koop ik zo'n kant en klare kaasfondue van de supermarkt. Wel doe ik er altijd extra kaas in. Bijvoorbeeld blauwe kaas in blokjes erin laten smelten of geitenkaas.
Ik dip meestal met stokbrood, komkommer en cherry tomaten.
Geen vlees maar ik zou wel als je dat doet inderdaad gegaarde balletjes gebruiken want het is geen hete olie waar je in dipt maar kaas. Champignons zou ik inderdaad ook opbakken van te voren.
Stukjes ananas is ook wel lekker erbij vind ik.
Meestal doe ik niet teveel erbij want het is heel machtig.
Ik dip meestal met stokbrood, komkommer en cherry tomaten.
Geen vlees maar ik zou wel als je dat doet inderdaad gegaarde balletjes gebruiken want het is geen hete olie waar je in dipt maar kaas. Champignons zou ik inderdaad ook opbakken van te voren.
Stukjes ananas is ook wel lekker erbij vind ik.
Meestal doe ik niet teveel erbij want het is heel machtig.
dinsdag 9 december 2025 om 08:46
Ik laat de kaasboer raspen. Scheelt mij weer.
Doe altijd Gruyère, Zwitserse Emmenthaler en Appenzeller alles 1/3.
Pan even inwrijven met een knoflook teentje, dan droge witte wijn erin. Daarna kaas erbij smelten en dan wat maizena met kirsch mixen en dan erdoor. Beetje witte peper en nootmuskaat en klaar.
Wij doen altijd alles met stokbrood en dan charcuterie erbij. Maar doe vooral wat je lekker vindt. Rauwe groente kan, maar het gaart niet, dus alleen doen met groente die je ook rauw eet.
Doe altijd Gruyère, Zwitserse Emmenthaler en Appenzeller alles 1/3.
Pan even inwrijven met een knoflook teentje, dan droge witte wijn erin. Daarna kaas erbij smelten en dan wat maizena met kirsch mixen en dan erdoor. Beetje witte peper en nootmuskaat en klaar.
Wij doen altijd alles met stokbrood en dan charcuterie erbij. Maar doe vooral wat je lekker vindt. Rauwe groente kan, maar het gaart niet, dus alleen doen met groente die je ook rauw eet.
dinsdag 9 december 2025 om 09:05
Vers is natuurlijk lekkerder, maar ik eet ook regelmatig kaasfondue uit een pakje. Die van de Aldi is supergoed (wel de variant met alcohol, en altijd maar beperkt verkrijgbaar) en die van Le Rustique is ook erg lekker (maar ik weet niet of je die in NL kan krijgen).
Ik maak altijd de fondue wel eerst op het fornuis warm, op alleen het fonduestel gaat dat meestal niet, of duurt veel te lang.
In je kaasfondue wordt niks gaar, dus alles dat je sowieso niet graag rauw eet zou ik wel voorgaren.
Ik eet er het liefste ciabatta of Turks brood bij (is wat luchtiger ofzo) en heel graag vleeswaren zoals (rauwe) ham, salami etc.
Edit: wat TinyTiny zegt dus eigenlijk
Ik maak altijd de fondue wel eerst op het fornuis warm, op alleen het fonduestel gaat dat meestal niet, of duurt veel te lang.
In je kaasfondue wordt niks gaar, dus alles dat je sowieso niet graag rauw eet zou ik wel voorgaren.
Ik eet er het liefste ciabatta of Turks brood bij (is wat luchtiger ofzo) en heel graag vleeswaren zoals (rauwe) ham, salami etc.
Edit: wat TinyTiny zegt dus eigenlijk
mittens wijzigde dit bericht op 09-12-2025 09:13
4.39% gewijzigd
dinsdag 9 december 2025 om 09:07
Wij hadden altijd die van Emmi, bij ah te koop in ieder geval. Die is lekker! Maar die van de Lidl is ook heel lekker zijn wij achter gekomen! Ik vind juist zelfgemaakte vaak te sterk qua smaak, uit een pakje is perfect voor mij
Wij doen er knakworstjes, champignons, stukken paprika, ananas, stokbrood, gehaktballetjes, enz in. Champignons bakken wij nooit van tevoren, ik vind het juist lekker als die nog wat hard zijn. De rest ook niet voorgebakken, maar inderdaad met vlees dus wel checken of je het zo kan eten.
Wij doen er knakworstjes, champignons, stukken paprika, ananas, stokbrood, gehaktballetjes, enz in. Champignons bakken wij nooit van tevoren, ik vind het juist lekker als die nog wat hard zijn. De rest ook niet voorgebakken, maar inderdaad met vlees dus wel checken of je het zo kan eten.
dinsdag 9 december 2025 om 09:21
Ja, wat al een paar keer gezegd is, het gaart niet in de fondue, dus dingen die je niet rauw wilt/kunt eten even voorgaren.
Ik maak het meestal zelf, ik gooi gewoon allerlei soorten kaas bij elkaar en gebruik als basis van alles, bier, wijn, cider.
Uit een pakje is misschien wel makkelijker de eerste keer.
M'n moeder gebruikt trouwens altijd een zakje witte saus, wat ze eerst aanmaakt en dan smelt ze daar de kaas in, dan is het wel gelijk gebonden en heb je geen gedoe met maizenapapjes. Is ook niet moeilijk, maar de eerste keer dat je een ongebonden fondue ziet denk je dat het nooit meer goedkomt.
Ik vind fruit ook altijd lekker, wat steviger fruit, appel, peer. Avocado is ook lekker. Gnocchi, wel gekookt dus. Is wel zwaar, dus zou niet teveel doen, maar ook heel lekker.
Wat is leuk is, is om nog extra "dips" te maken, van bijvoorbeeld verse kruiden of gemalen nootjes. Dan doop je eerst in de kaas en dan in de extra dip.
Ik maak het meestal zelf, ik gooi gewoon allerlei soorten kaas bij elkaar en gebruik als basis van alles, bier, wijn, cider.
Uit een pakje is misschien wel makkelijker de eerste keer.
M'n moeder gebruikt trouwens altijd een zakje witte saus, wat ze eerst aanmaakt en dan smelt ze daar de kaas in, dan is het wel gelijk gebonden en heb je geen gedoe met maizenapapjes. Is ook niet moeilijk, maar de eerste keer dat je een ongebonden fondue ziet denk je dat het nooit meer goedkomt.
Ik vind fruit ook altijd lekker, wat steviger fruit, appel, peer. Avocado is ook lekker. Gnocchi, wel gekookt dus. Is wel zwaar, dus zou niet teveel doen, maar ook heel lekker.
Wat is leuk is, is om nog extra "dips" te maken, van bijvoorbeeld verse kruiden of gemalen nootjes. Dan doop je eerst in de kaas en dan in de extra dip.
dinsdag 9 december 2025 om 09:28
Ik vind juist de kant en klaarpakjes van de AH het lekkerst. En als je perse vers wil, heb je daar ook van die voorgeraspte pakken, die zijn ook wel lekker vind ik. Maarja, dat is smaak en is persoonlijk.
In de kaas zelf gaart het niet, het is echt een dip.
Wij doen altijd stokbrood en rauwe groenten (komkommer, tomaat, bloemkool enz). En ik heb een poosje geleden de tip gekregen van een augurk dippen. Ik vind het geweldig lekker! Maar ook dit is persoonlijk. Want bijv knakworst en gehaktballetjes (?) heb ik nog nooit van gehoord en lijkt mij ook niet heel erg lekker.
In de kaas zelf gaart het niet, het is echt een dip.
Wij doen altijd stokbrood en rauwe groenten (komkommer, tomaat, bloemkool enz). En ik heb een poosje geleden de tip gekregen van een augurk dippen. Ik vind het geweldig lekker! Maar ook dit is persoonlijk. Want bijv knakworst en gehaktballetjes (?) heb ik nog nooit van gehoord en lijkt mij ook niet heel erg lekker.
dinsdag 9 december 2025 om 09:55
Wat TinyTiny zegt, doe ik ook met een pakje zakje uit de koeling van AH of zjumbo.
(en ieuw, jongens, knakworst….??)
- fonduepan op je fornuis (ik heb gietijzer, gaat prima op inductie), pan inwrijven met knoflook of geperst 5 seconde fruiten in een drupje olijfolie
- half glas witte wijn erbij
- Nootmuskaat en peper er bij
- En dan de kaasfondue erbij en zachtjes laten koken
(en ieuw, jongens, knakworst….??)
dinsdag 9 december 2025 om 11:26
Je kan bij de kaasboer een geraspt en al kaaspakketje kopen. Alle voorverpakte zijn echt niet lekker.
Het is dan binnen 10 minuten gemaakt.
En knakworsten? Wat is dat voor barbaars iets
Zoete paprika, kastanje champignons (even bakken), echt lekker brood, druiven, gekruide gehaktballetjes (in de oven of airfryer garen), van die groene mini-asperges (even blancheren), tomaatjes.
Zoete paprika, kastanje champignons (even bakken), echt lekker brood, druiven, gekruide gehaktballetjes (in de oven of airfryer garen), van die groene mini-asperges (even blancheren), tomaatjes.
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 9 december 2025 om 11:30
Praat voor jezelf. Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes? Hartstikke lekker in de kaasfondue. Ik hoef dan weer geen asperges er in, want die vind ik niet lekker.Nyx• schreef: ↑09-12-2025 11:26Je kan bij de kaasboer een geraspt en al kaaspakketje kopen. Alle voorverpakte zijn echt niet lekker.
dinsdag 9 december 2025 om 11:31
Klopt.Irregular_Choice schreef: ↑09-12-2025 11:30Praat voor jezelf. Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes? Hartstikke lekker in de kaasfondue. Ik hoef dan weer geen asperges er in, want die vind ik niet lekker.
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 9 december 2025 om 11:33
Vind jij. Wii vinden dar wel lekker.
En met champignons, paprika en stokbrood. Meer hoeft er voor ons niet door, zeker geen asperges.
Knakworstjes kan best, maar ik vind chorizo ook lekker.
Dus TO, doe wat je zelf lekker vindt.
dinsdag 9 december 2025 om 11:34
Niks, als je drie bent.Irregular_Choice schreef: ↑09-12-2025 11:30Praat voor jezelf. Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes? Hartstikke lekker in de kaasfondue. Ik hoef dan weer geen asperges er in, want die vind ik niet lekker.
dinsdag 9 december 2025 om 12:31
De smaak.Irregular_Choice schreef: ↑09-12-2025 11:30Ik vind pakjes dus lekkerder dan van de kaasboer. Maar goed, ik zal dan volgens jou vast geen smaak hebben, want wat is er mis met knakworstjes?
Het hangt er ook echt vanaf waar de kaasboer mee aankomt. Ik ken pakjes kaasfondue die ondanks dat ze erg vlak smaken, nog echt beter zijn dan sommige geraspte kaascombi's van de kaasboer.
Dat is vaak alleen verser, maar niet per se smaakvoller.
dinsdag 9 december 2025 om 12:39
dinsdag 9 december 2025 om 12:47
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in