Kaasfondue
dinsdag 9 december 2025 om 08:28
Hoi allemaal.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag
Bedankt alvast.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag
Bedankt alvast.
dinsdag 9 december 2025 om 12:55
Want? Na je 3e mag je nooit meer knakworstjes eten? Waarom zou je iets niet meer eten als je het wel gewoon lekker vind? Beetje vreemde gedachte…
dinsdag 9 december 2025 om 12:57
dinsdag 9 december 2025 om 13:01
Ik ben dol op de combi fruit en kaas. Ananas vind ik heerlijk bij kaasfondue. Wij kochten altijd vers geraspte kaas bij de kaasboer maar afgelopen weekend een kant en klaar pakje gekocht van de Lidl. De smaak is wat vlakker dus ik heb er een teentje knoflook in geknepen, extra scheutje wijn en wat nootmuskaat. We vonden hem zo overheerlijk.
dinsdag 9 december 2025 om 14:26
Waarom ga je hiervan zo op de kast? Het is geen persoonlijke aanvaring afwijzing toch.Irregular_Choice schreef: ↑09-12-2025 12:55Want? Na je 3e mag je nooit meer knakworstjes eten? Waarom zou je iets niet meer eten als je het wel gewoon lekker vind? Beetje vreemde gedachte…
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 9 december 2025 om 14:37
Het zeiken op elkaars voorkeuren is kinderachtiger dan een knakworst dippen in de kaasfondue.
To: wij doen altijd stevig stokbrood en wat soorten groenten en fruit. Net wat we hebben en waar we zin in hebben. Wij gebruiken soms kant en klaar of we halen bij de kaaswinkel. Kant en klare brengen we zelf altijd wel wat meer op smaak met wijn en kruiden. En inderdaad, pan invetten met knoflook.
To: wij doen altijd stevig stokbrood en wat soorten groenten en fruit. Net wat we hebben en waar we zin in hebben. Wij gebruiken soms kant en klaar of we halen bij de kaaswinkel. Kant en klare brengen we zelf altijd wel wat meer op smaak met wijn en kruiden. En inderdaad, pan invetten met knoflook.
dinsdag 9 december 2025 om 15:03
dinsdag 9 december 2025 om 16:17
Pakjes lust ik maar ik vind zelfgemaakte lekkerder, ik doe vooral goudse met wat (1/3-kwart) emmentaler erbij. Ik rasp niks, alleen roeren en smelten op het fornuis, scheutjes wijn erbij, dan in fonduestel en zo nodig meer wijn.
Ik vind stokbrood, cherrytomaatjes, rauwe witlof, komkommer en geblancheerde spruitjes lekker erbij. Vlees in gesmolten kaas lijkt me niks, maar ik vind een hamkaastosti ook niks.
Ik vind stokbrood, cherrytomaatjes, rauwe witlof, komkommer en geblancheerde spruitjes lekker erbij. Vlees in gesmolten kaas lijkt me niks, maar ik vind een hamkaastosti ook niks.
dinsdag 9 december 2025 om 16:21
Nog los van de "niet rauw" tip: zorg ervoor dat de dingen die je dipt ook niet te koud zijn. Dus geen voorgegaarde gehaktballetjes direct uit de koelkast op tafel zetten, maar eerst op temperatuur laten komen of licht voorverwarmen. In de kaasfondue wordt alleen de buitenkant warm, of je moet het er echt een paar minuten in laten zitten en dat is niet echt het idee.
dinsdag 9 december 2025 om 17:36
Dol op! Wij maken het met gecarameliseerde ui, en knoflook. Dan wat tomatenpuree eroverheen. Zachtjes laten pruttelen, afblussen met witte wijn. Dan de kaas erin, pepermolen eroverheen.
Goede tips hier qua dippers.
Ik vind die kleine bolletjes mozzarella wel lekker om aan je vork te prikken. Nog meer kaas
Goede tips hier qua dippers.
Ik vind die kleine bolletjes mozzarella wel lekker om aan je vork te prikken. Nog meer kaas
dinsdag 9 december 2025 om 18:22
dinsdag 9 december 2025 om 18:24
Laat je dan de kirsch achterwege?BeeDifferent schreef: ↑09-12-2025 18:22Scheutje rode port door de kaasfondue vind ik ook heel erg lekker.
dinsdag 9 december 2025 om 18:28
Top, dank je. Met rode port klinkt nog lekkerder
dinsdag 9 december 2025 om 18:29
dinsdag 9 december 2025 om 18:40
dinsdag 9 december 2025 om 18:42
Wij doen altijd:
- verschillende soorten stokbrood en turksbrood
- soepstengels. (die met sesam zijn lekker)
- Tortillachips
- Verse pasta bv tortelini. Wel voorkoken
- Fruit als ananas, druiven, peer
- gehaktballetjes
- knakworstjes
- groenten, bloemkool, broccoli, tomaatjes
- En augurk lekker fris tussendoor.
En die van de AH vinden wij echt prima
- verschillende soorten stokbrood en turksbrood
- soepstengels. (die met sesam zijn lekker)
- Tortillachips
- Verse pasta bv tortelini. Wel voorkoken
- Fruit als ananas, druiven, peer
- gehaktballetjes
- knakworstjes
- groenten, bloemkool, broccoli, tomaatjes
- En augurk lekker fris tussendoor.
En die van de AH vinden wij echt prima
dinsdag 9 december 2025 om 18:58
Voor de echte kaasfonduesnob.BeeDifferent schreef: ↑09-12-2025 18:12Team zelf maken!! Of kopen bij een goede kaasboer of de winkel van In 't Goede Uur (Haarlem)
Ik blancheer ook altijd stronkjes broccoli voor erin.
En lekker Turks brood erbij
solomio wijzigde dit bericht op 09-12-2025 18:59
5.24% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in