Kaasfondue
dinsdag 9 december 2025 om 08:28
Hoi allemaal.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag
Bedankt alvast.
Dit jaar willen wij voor het eerst met kerstavond kaasfonduen.
Wij hebben hiervoor onlangs een fondue stel gekocht waar ook kaasfonduen kan.
Nu heb ik een paar vraagjes, en ben benieuwd hoe jullie dit doen.
- ik wil voor de eerste keer (en omdat ik die dag eerst moet werken) een kant en klaar pakje kopen. Welke adviseren jullie?
- moet het kaas eerst op het fornuis opgewarmd worden en of kan het meteen in de fondue?
- wij willen er oa. Champignons, paprika, knakworsten en voor gegaarde gehaktballetjes bij eten. Moeten deze eerst bereid worden of kan het allemaal rauw?
En als er nog andere tips of ideeën zijn hoor ik ze graag
Bedankt alvast.
dinsdag 9 december 2025 om 19:01
Verse ravioli erdoor klinkt heel lekker, met welke vulling? En doe je die dan wel voorkoken of gaar je die wel in de kaasfondue?
dinsdag 9 december 2025 om 19:21
Die kook je heel kort voor, volgens mij een minuut of vier.framboise-t schreef: ↑09-12-2025 19:01Verse ravioli erdoor klinkt heel lekker, met welke vulling? En doe je die dan wel voorkoken of gaar je die wel in de kaasfondue?
Vulling verschilt, eigenlijk zijn ze allemaal wel lekker in de kaasfondue. Ik vind denk ik die met paddenstoelenvulling het lekkerste, maar dat is een kwestie van smaak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 9 december 2025 om 19:25
Een mix van de kaasboer is lekker natuurlijk (al heb ik ook wel eens een flauwe gehad) maar stiekem vind ik die kant en klare pakjes het lekkerst. Zit wel kwaliteitsverschil in, die ze bij de AH hebben vind ik heerlijk. Die van Emmi, niet eigen merk.
De kaas verwarm ik voor op het fornuis, met wat knoflook, zwarte peper en witte wijn.
Wat steviger stokbrood (pain de champagne) vind ik lekker, man vindt gewoon stokbrood het lekkerst dus dat hebben we dan beiden.
Man gaat voor de gehaktballetjes en kipblokjes die ik van te voren heb gebakken,
ik ben meer dan de groenten en de paddenstoelen, die laatste bak ik ook voor.
Qua groenten: bloemkoolroosjes op nr 1! Verder cherrytomaatjes, courgetteblokjes, broccoli, paprika.
De kaas verwarm ik voor op het fornuis, met wat knoflook, zwarte peper en witte wijn.
Wat steviger stokbrood (pain de champagne) vind ik lekker, man vindt gewoon stokbrood het lekkerst dus dat hebben we dan beiden.
Man gaat voor de gehaktballetjes en kipblokjes die ik van te voren heb gebakken,
ik ben meer dan de groenten en de paddenstoelen, die laatste bak ik ook voor.
Qua groenten: bloemkoolroosjes op nr 1! Verder cherrytomaatjes, courgetteblokjes, broccoli, paprika.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 09-12-2025 19:32
2.09% gewijzigd
dinsdag 9 december 2025 om 19:27
Witlof en geblanceerde spruitjes gaan om mijn lijstje! Lijkt me heerlijk.framboise-t schreef: ↑09-12-2025 16:17Pakjes lust ik maar ik vind zelfgemaakte lekkerder, ik doe vooral goudse met wat (1/3-kwart) emmentaler erbij. Ik rasp niks, alleen roeren en smelten op het fornuis, scheutjes wijn erbij, dan in fonduestel en zo nodig meer wijn.
Ik vind stokbrood, cherrytomaatjes, rauwe witlof, komkommer en geblancheerde spruitjes lekker erbij. Vlees in gesmolten kaas lijkt me niks, maar ik vind een hamkaastosti ook niks.
dinsdag 9 december 2025 om 19:33
dinsdag 9 december 2025 om 19:47
Zonder alcohol kan heel prima.
Ik heb een mooi eenpersoons kaasbakje met waxinelichtje (die is er ook met dubbele inhoud)
https://www.boska.com/products/tapas-fo ... U97faplisl
Ik heb een mooi eenpersoons kaasbakje met waxinelichtje (die is er ook met dubbele inhoud)
dinsdag 9 december 2025 om 19:50
Oh dat vind ik wel een goeie om te onthouden. Broccoli en bloemkool voor erbij.
dinsdag 9 december 2025 om 19:52
Ooh, wat een geinig dingetjeBeeDifferent schreef: ↑09-12-2025 19:47Zonder alcohol kan heel prima.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
dinsdag 9 december 2025 om 19:53
Ja natuurlijk kan dat.Calamitycat schreef: ↑09-12-2025 19:52Ooh, wat een geinig dingetjeIk heb alleen geen magnetron, dus dat gaat dan niet werken waarschijnlijk. Of zou ik de kaasfondue ook gewoon op kunnen warmen in een steelpannetje op het gas en dan overgieten?
dinsdag 9 december 2025 om 19:54
Calamitycat schreef: ↑09-12-2025 19:52Ooh, wat een geinig dingetjeIk heb alleen geen magnetron, dus dat gaat dan niet werken waarschijnlijk. Of zou ik de kaasfondue ook gewoon op kunnen warmen in een steelpannetje op het gas en dan overgieten?
Zo doe ik het. Maken in de pan en daarna in het bakje.
De mijne heb ik trouwens op Vinted gekocht voor €5
dinsdag 9 december 2025 om 19:56
Nee hoor, het kan ook prima zonder wijn. Maar wel wat bouillon erdoor voor de spice.
Er moet wel minimaal een waxinelichtje onder. Maar nog liever een rechaud met spiritus.
Pour la Reliegieuse..
dinsdag 9 december 2025 om 19:59
BeeDifferent schreef: ↑09-12-2025 19:54Zo doe ik het. Maken in de pan en daarna in het bakje.
De mijne heb ik trouwens op Vinted gekocht voor €5![]()
Purr-a-noia
dinsdag 9 december 2025 om 20:01
Kaasfondue!!!
Er is niets op de wereld lekkerder dan kaasfondue!
Geraspt van de kaasboer of een zakje van de supermarkt maakt me niet uit, het is allebei goddelijk. Je maakt me nergens gelukkiger mee.
Ik ben de enige thuis die het lust dus ik heb dat kleine Boska dingetje van hierboven en warm de fondue eerst op in een pan. Ik eet dan wel voor 2 personen anders moet ik zo weinig maken. Ik eet het met stokbrood, druiven en cherrytomaat.
Geraspt van de kaasboer of een zakje van de supermarkt maakt me niet uit, het is allebei goddelijk. Je maakt me nergens gelukkiger mee.
Ik ben de enige thuis die het lust dus ik heb dat kleine Boska dingetje van hierboven en warm de fondue eerst op in een pan. Ik eet dan wel voor 2 personen anders moet ik zo weinig maken. Ik eet het met stokbrood, druiven en cherrytomaat.
dinsdag 9 december 2025 om 20:19
Ik eet in mn eentje zo'n pakje op. Merk is mij om het even.
Voor 2 personen zou 1 pakje bij ons veel te weinig zijn.
Ik warm het op in de fonduepan zelf. Het smelt heel makkelijk, hoeft niet op hoog vuur. Er hoeft dan niks overgegoten, geen extra vieze pan.
Verder dip ik er alleen brood in. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Alles wat je dipt moet trouwens gaar zijn. Het is niet zoals bouillon, waar je voedsel nog in laat garen. Je dipt even kort en eet het dan op.
Voor 2 personen zou 1 pakje bij ons veel te weinig zijn.
Ik warm het op in de fonduepan zelf. Het smelt heel makkelijk, hoeft niet op hoog vuur. Er hoeft dan niks overgegoten, geen extra vieze pan.
Verder dip ik er alleen brood in. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Alles wat je dipt moet trouwens gaar zijn. Het is niet zoals bouillon, waar je voedsel nog in laat garen. Je dipt even kort en eet het dan op.
dinsdag 9 december 2025 om 20:35
Ik ben de enige die knakworstjes noemt, dus het is persoonlijk aan mij gericht. Er wordt hier gewoon gevraagd wat anderen in de kaasfondue doen en daar wordt dan heel lacherig over gedaan en het belachelijk gemaakt. Slaat nergens op en daar wil ik dan inderdaad wel even op reageren ja.
dinsdag 9 december 2025 om 20:38
Wij laten het er wel altijd even in zitten. Champignons garen dan ook een beetje bijvoorbeeld. En de knakworstjes worden wat warm van binnenhadea1 schreef: ↑09-12-2025 16:21Nog los van de "niet rauw" tip: zorg ervoor dat de dingen die je dipt ook niet te koud zijn. Dus geen voorgegaarde gehaktballetjes direct uit de koelkast op tafel zetten, maar eerst op temperatuur laten komen of licht voorverwarmen. In de kaasfondue wordt alleen de buitenkant warm, of je moet het er echt een paar minuten in laten zitten en dat is niet echt het idee.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in