Kerstgebak, maar dan anders?

12-12-2011 12:30 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medebaksters van taarten, koekjes en cakes,

Wie heeft er een origineel idee voor kerstgebak? De 'gewone' kerstboomstam, kerstkrans (staaf) of kerstcake met vruchtjes ken ik nu wel. Zoeken op Google heeft me ook niet veel origineels opgeleverd. Dus daarom roep ik jullie hulp in!

Wie heeft er een orginieel idee of recept voor leuk en lekker kerstgebak?
quote:SeptemberGirl schreef op 12 december 2011 @ 13:18:

[...]

En dan zit er botercrème op, blue band margarine aangemaakt met een kleurstofje en wat poedersuiker :puke:Ben al meerdere keren in diezelfde valkuil gestapt: ze zien er vaak heel lekker en zoet uit (ik hou wel van zoet dat je tanden er bijna uit vallen) en dan neem je een hap en zit je met van dat droge deeg en zo'n hap cementmix in je mond....
Ik zou voor deze gaan:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=409668

Slechts 450 kcal per stukje!
quote:Lindec69 schreef op 12 december 2011 @ 13:22:

[...]

Ben al meerdere keren in diezelfde valkuil gestapt: ze zien er vaak heel lekker en zoet uit (ik hou wel van zoet dat je tanden er bijna uit vallen) en dan neem je een hap en zit je met van dat droge deeg en zo'n hap cementmix in je mond.... Helemaal goed omschreven!!
En die hadden jullie zelfgemaakt, Linde en SG?

Als je voor botercreme blueband gebruikt ben je echt een absolute nitwit.

Maar het is duidelijk dat jullie nog nooit een lekkere spectaculaire cupcake op hebben ;) Bij mij komen ze er allemaal voor terug...
quote:Blackdress schreef op 12 december 2011 @ 13:25:

En die hadden jullie zelfgemaakt, Linde en SG?

Nee, , ik heb me nog nooit gewaagd aan het zelf bakken van cupcakes, maar vriendinnen, op feestjes, verjaardagen, je komt ze overal tegen. En omdat ze er wel lekker uitzien, laat ik me dus ook iedere keer weer verleiden....
Nou zeg, heb vorig weekend deze red velvet cake gemaakt als surprise, had geen idee dat ik hip was!

Ik zou 'm de volgende keer trouwens met vruchten ertussen maken, en dan het mascarpone/slagroom alleen aan de buitenkant, vond het ook iets te veel van het goede. En het rode heb ik gedaan omdat het goed paste bij de suprise (het moest een bruidstaart lijken) maar is natuurlijk totaal onnodig.
Nee, ik was in een grote kookwinkel in Amsterdam en draag kreeg ik dat ding voorgeschoteld.

Die cakejes zien er vaak wel geinig uit, maar het zijn altijd droge turven met een laagje marsepein.
Heb twee weken geleden muffins gekocht en dat was echt de laatste keer. Bah wat een ordinaire hap.
quote:Lindec69 schreef op 12 december 2011 @ 13:22:

[...]

Ben al meerdere keren in diezelfde valkuil gestapt: ze zien er vaak heel lekker en zoet uit (ik hou wel van zoet dat je tanden er bijna uit vallen) en dan neem je een hap en zit je met van dat droge deeg en zo'n hap cementmix in je mond.... Ik ben gelukkig nog niet teleurgesteld, maar kan me voorstellen dat een hard droog cakeje met een dikke laag vies gemaakte botercreme je geen goed doet. Ik kocht gisteren een cupcake op een kerstmarktje. Heerlijke luchtige vanillecake met een soort pure chocomousse erop. Was erg lekker en smaakte naar meer.
Nét niet gare roombotercake is lekker. Een beetje nat in het midden en heel zacht en mals. Als je pas een nieuwe oven hebt en dan voor het eerst iets bakt. Die cake gaat dan dezelfde dag nog op. De familie kan er niet vanafblijven. Dat resultaat haal je nooit meer.
Blackdress, wat voor een cupcakes maak jij? Ik ben van de lekker stevige muffins (met pompoen en walnoot, met appel, met kaas) maar voor feestelijke gelegenheden wil ik wel eens een leuk cupcake recept proberen.
quote:Bahco schreef op 12 december 2011 @ 13:40:

Nét niet gare roombotercake is lekker. Een beetje nat in het midden en heel zacht en mals. Als je pas een nieuwe oven hebt en dan voor het eerst iets bakt. Die cake gaat dan dezelfde dag nog op. De familie kan er niet vanafblijven. Dat resultaat haal je nooit meer. Dus jij koopt minimaal één keer per jaar een nieuwe oven? Of loopt de hele familie te smachten tot je oven het nu eindelijk eens begeeft??
quote:Kastanjez schreef op 12 december 2011 @ 13:42:

[...]

Dus jij koopt minimaal één keer per jaar een nieuwe oven? Of loopt de hele familie te smachten tot je oven het nu eindelijk eens begeeft?? Elk jaar met Sinterklaas krijgt ze een nieuwe oven
quote:Kastanjez schreef op 12 december 2011 @ 13:42:

[...]

Dus jij koopt minimaal één keer per jaar een nieuwe oven? Of loopt de hele familie te smachten tot je oven het nu eindelijk eens begeeft??

Kan je nagaan hoe vaak ik de oven gebruik. Ik heb hem vijf jaar en pas drie keer een cake gebakken en dat was het enige.

Ik koop liever kant en klaar. Als het dan niet deugt kan ik lekker mopperen.
quote:Bahco schreef op 12 december 2011 @ 13:49:

[...]

Kan je nagaan hoe vaak ik de oven gebruik. Ik heb hem vijf jaar en pas drie keer een cake gebakken en dat was het enige.

Ik koop liever kant en klaar. Als het dan niet deugt kan ik lekker mopperen.

Wat doe je dan eigenlijk in dit topic??

Maar dan heb je een hoop te mopperen, want kant-en-klare muffins en brownies ed vind ik meestal niet te vreten, vergeleken bij wat ik zelf maak...
Dit is een recept voor witte chocolade en kokostruffels met een verrassing!

Klaar in 1 uur 20 minuten

Ingrediënten

Porties: 16

Vulling:

100g gemalen kokos

60g glaceersuiker

100g ricotta kaas

16 hele amandelen

Ganache:

70g in stukjes gehakte witte chocolade

3 eetlepels slagroom

50g gemalen kokos, of genoeg om mee te garneren

Printvriendelijk

E-mail een vriend

Voeg toe aan Facebook

Voeg toe aan Hyves

Voeg toe aan favorieten

Bereidingswijze

Voorbereiding: 20 minuten | Bereiding: 1 uur

1.Voor de vulling: mix de kokos, suiker en ricotta kaas in een kom en vorm er een deeg van. Verdeel in 16 porties.

2.Rol van elke portie een balletje en druk 1 amandel in het midden van elk balletje: leg 20 minuten in de vriezer om af te koelen.

3.Doe de witte chocola in een grote rvs kom en zet die op een sauspan met nauwelijks kokend water. Terwijl de chocola smelt, roer je de room erdoor. Gebruik een cocktailprikker of vork om de truffels in de chocola te dopen. Leg de in chocola gedoopte truffels op een bakplaat. Strooi de overgebleven kokos over de truffels op het moment dat de chocola nog gesmolten is. Koel af in de koelkast tot de chocoladelaag is gestold.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Ingrediënten

Porties: 36

100 gr boter, op kamertemperatuur

125g basterdsuiker

3 eieren

2 theelepels amandel extract

350g bloem

2 theelepels bakpoeder

75g in stukjes gehakte geconfijte kersen

75g gehakte chocolade

100g gehakte witte chocolade

Bereidingswijze

Voorbereiding: 25 minuten | Bereiding: 40 minuten | Extra tijd: 10 minuten

1.Verwarm de oven voor op 180 C / gasovenstand 4. Vet een grote bakplaat in.

2.Klop in een grote kom de boter en suiker zacht. Klop de eieren er een voor een doorheen en roer dan de amandel extract erdoor. Meng de bloem met de bakpoeder; roer dit door het romige mengsel tot het gemengd is. Roer de kersen en chocoladestukjes erdoor.

3.Vorm met licht met bloem bestrooide handen van het deeg twee 25cm lange broden. Leg deze broden 12 cm van elkaar af op de bakplaat; druk ze plat tot 8cm breed.

4.Bak ze in 20 tot 25 minuten stevig en lichtbruin. Laat 10 minuten afkoelen. Gebruik een gekarteld mes om de broden diagonaal in 1cm dikke plakken te snijden. Leg de plakjes met het snijvlak naar beneden op niet-ingevette bakplaten.

5.Bak deze 8 tot 10 minuten, tot de bodem van de koekjes bruin begint te worden. Draai om en bak dan nog 5 minuten, tot ze bruin en knapperig zijn. Laat geheel afkoelen. Smelt de witte chocola in de magnetron, roer elke 20 tot 30 seconden, tot het zacht en glad is. Besprenkel de koekjes met witte chocola. bewaar ze in een luchtdichte trommel.
http://allrecipes.nl/rece ... e-chocolade-recepten.aspx
quote:Kastanjez schreef op 12 december 2011 @ 13:51:

[...]

Wat doe je dan eigenlijk in dit topic??

Goeie vraag! *start zelfonderzoek*.

Ik maak overigens wel appelflappen in de Airfryer en cupcakevormige soezen in de Cupcake maker. Die zet ik buiten dus dan heb ik de lucht niet binnen. Ook de mini-donutmaker wordt wel gebruikt, buiten.

Als vlugge snack.
Lezen blijft een kunst....
Ik weet het al. Haat-liefde verhouding met voedsel.

Fatal attraction. En Kerstmis dwingt je om je ermee bezig te gaan houden. Je wil wel - je wil niet.

Een niet beantwoorde liefde daar kom je vanaf. Maar voedsel is er altijd. Genadeloos.
quote:Bahco schreef op 12 december 2011 @ 14:03:

[...]

Goeie vraag! *start zelfonderzoek*.

Ik maak overigens wel appelflappen in de Airfryer en cupcakevormige soezen in de Cupcake maker. Die zet ik buiten dus dan heb ik de lucht niet binnen. Ook de mini-donutmaker wordt wel gebruikt, buiten.

Als vlugge snack.

Hoeveel rommel kan je hebben? Airfryer, Cupcake maker, mini-donutmaker. En dan een oven hebben en die nooit gebruiken? Wij hebben alleen maar een oven, voor de rest niks, niet eens een magnetron.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 december 2011 @ 14:24:

[...]

Hoeveel rommel kan je hebben? Airfryer, Cupcake maker, mini-donutmaker. En dan een oven hebben en die nooit gebruiken? Wij hebben alleen maar een oven, voor de rest niks, niet eens een magnetron.Hier ook geen magnetron. Zou namelijk niet weten waar ik dat ding voor moet gebruiken?! Oven wordt veel gebruikt, fornuis ook en als ik iets ontdooid wil hebben, leg ik het 's ochtends uit de vriezer. En ja, dat vergeet ik ook wel eens en eten we dus alsnog frietjes of pizza...
Bahco mag ik jouw oven? De mijne is kapot...

Dan heb je nog meer ruimte voor allerlei keukenhulpjes waar ik nog nooit van gehoord had

OT: een mooie Charlotte maken voor kerst.
Ik heb gisterenavond op TLC een programma gezien Cacke Boss, helemaal in kerstsfeer. dus als je van knutselen met eten leuk vind, moet je even daar naar kijken.

Was gisterenavond op tv, wordt vast wel herhaald. ( even gekeken voor je, wordt 20.30 vanavond opnieuw uitgezonden. Inspiratie genoeg te vinden voor de kerst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven