Kerstlunch met schoonouders
woensdag 14 december 2011 om 08:31
Dit jaar komen mijn schoonouders om 12:00 lunchen op eerste kerstdag.'S avonds gaan we gourmetten bij mijn moeder. Mijn schoonouders zijn niet avontuurlijk als het om eten gaat. Ik wilde dus eigenlijk kippensoep maken en erbij verschillende broodjes met "luxe" beleg eten. Ik dacht aan twee soorten kaas (1 gewoon, 1 schimmel), twee soorten vleesbeleg, zalm en zelfgemaakte eiersalade. Ze drinken geen alcohol, dus erbij dacht ik aan thee en verse sinaasappelsap en koffie met bonbons na. Er moet 's avonds ook nog gegeten worden, dus mij leek dit wel prima.
Nu suggereerde een aantal mensen dat ik toch wel salade ging maken; een quiche ging maken of zo'n salade bij de slager ging bestellen?? Een quiche is niet aan ze besteed en ik vraag me ook af of salade dat met een lunch ook is. Ik wil niet karig/zuinig doen, maar wil ook niet met heel veel overblijven, want de tweede kerstdag ga ik op vakantie. Wat vinden jullie; nog tips? Voor de duidelijkheid: ze eten élke avond gekookte aardappelen, groente, vlees en met kerst élk jaar garnalencocktail, rollade, spruiten en aardappelkroketjes. Prei-schotel en aardappelgratin uit de oven en peppewdews met feta was een groot avontuur;-)
Nu suggereerde een aantal mensen dat ik toch wel salade ging maken; een quiche ging maken of zo'n salade bij de slager ging bestellen?? Een quiche is niet aan ze besteed en ik vraag me ook af of salade dat met een lunch ook is. Ik wil niet karig/zuinig doen, maar wil ook niet met heel veel overblijven, want de tweede kerstdag ga ik op vakantie. Wat vinden jullie; nog tips? Voor de duidelijkheid: ze eten élke avond gekookte aardappelen, groente, vlees en met kerst élk jaar garnalencocktail, rollade, spruiten en aardappelkroketjes. Prei-schotel en aardappelgratin uit de oven en peppewdews met feta was een groot avontuur;-)
woensdag 14 december 2011 om 09:33
overigens vind ik niet dat je vriendinnen je dwingende adviezen geven of zich ermee bemoeien. Het zijn gewoon suggesties....
Kom op, hoe gaan die dingen? Vriendinnen vragen wat je met kerst doet en je vertelt dat je schoonouders komen lunchen en dat je broodjes etc gaat doen. Oh leuk, zeggen vriendinnen. Weet je wat ook lekker is bij de lunch? Een quiche, bij de slager kun je hele lekkere krijgen.
Niks dwingelandij dus.
Kom op, hoe gaan die dingen? Vriendinnen vragen wat je met kerst doet en je vertelt dat je schoonouders komen lunchen en dat je broodjes etc gaat doen. Oh leuk, zeggen vriendinnen. Weet je wat ook lekker is bij de lunch? Een quiche, bij de slager kun je hele lekkere krijgen.
Niks dwingelandij dus.
woensdag 14 december 2011 om 09:59
Ik zou er ook nog even wat eitjes bij koken. Vind ik zelf altijd erg lekker, maar het is ook weer niet iets om er iedere dag bij te eten.
En misschien kan je nog kijken naar van die speciale kersthagelslag van de Ruyter. Als je dat in een bakje doet ziet het er meteen heel luxe en vrolijk uit. (Tenminste... Mijn moeder deed dat altijd)
Trouwens wel luxe dat je ouders komen met de lunch hoor. Ik heb dat hier ook voorgesteld, maar een lunch is NIET bespreekbaar. Wij horen gewoon op te komen draven aan de andere kant van nederland voor een diner. Want dat hóórt zo.
En laat ik daar dit jaar nou net even geen zin in hebben...
En misschien kan je nog kijken naar van die speciale kersthagelslag van de Ruyter. Als je dat in een bakje doet ziet het er meteen heel luxe en vrolijk uit. (Tenminste... Mijn moeder deed dat altijd)
Trouwens wel luxe dat je ouders komen met de lunch hoor. Ik heb dat hier ook voorgesteld, maar een lunch is NIET bespreekbaar. Wij horen gewoon op te komen draven aan de andere kant van nederland voor een diner. Want dat hóórt zo.
En laat ik daar dit jaar nou net even geen zin in hebben...
woensdag 14 december 2011 om 10:11
@ Karan. Ik heb het voorgesteld en ze vonden het prima. Moet er wel bij zeggen dat we de tweede kerstdag weggaan, omdat het even uit de hand dreigde te lopen, nml 1e kerstdag vanaf 's middags bij schoonouders, 2e bij mijn vader en "3e" kerstdag bij mijn moeder. Nou, dat vind ik echt niet leuk meer. Mijn vader is nu als compromis afgelopen zaterdag komen eten. Hij vond het jammer, maar begreep het wel.
Aan de andere kant van NL nog wel:-(. Kerst is al gauw een aaneenschakeling van verplichtingen vind ik.
Wij gingen meestal ook naar mijn schoonouders voor het avondeten. Was altijd een grote berg stress qua eten. Om 21;00 waren we klaar en werden we geacht weg te gaan, zodat zij met de afwas konden beginnen die niet in de vaatwasser pastte. Was echt geen moment gezellig; alleen maar stress. Ik mocht ook met niets helpen, want er moest speciaal bestek, speciaal servies. Brr; ben blij dat dat niet hoeft dit jaar.
Succes dan hè, Karan!
Aan de andere kant van NL nog wel:-(. Kerst is al gauw een aaneenschakeling van verplichtingen vind ik.
Wij gingen meestal ook naar mijn schoonouders voor het avondeten. Was altijd een grote berg stress qua eten. Om 21;00 waren we klaar en werden we geacht weg te gaan, zodat zij met de afwas konden beginnen die niet in de vaatwasser pastte. Was echt geen moment gezellig; alleen maar stress. Ik mocht ook met niets helpen, want er moest speciaal bestek, speciaal servies. Brr; ben blij dat dat niet hoeft dit jaar.
Succes dan hè, Karan!
woensdag 14 december 2011 om 11:02
Hier ook schoonfamilie komt eten en nogal conservatief is in het kennen van andere smaken dan de geeikte hollandse. Heb de Viennetta al in huis;-) Maar maak er ook nog een onbekend (voor hen) toetje bij. Probeer ze altijd een beetje te prikkelen / onbekende dingen te laten proeven.
Dus van alles twee (2x voorgerecht, 2x hoofd en 2x na). Zo is hun menu al aardig uitgebreidt! (kabeljauw gestoomd, goulash, stoofpotje, verschillende taarten, wraps, bijzondere borrelhapjes:-)
Dus van alles twee (2x voorgerecht, 2x hoofd en 2x na). Zo is hun menu al aardig uitgebreidt! (kabeljauw gestoomd, goulash, stoofpotje, verschillende taarten, wraps, bijzondere borrelhapjes:-)
woensdag 14 december 2011 om 11:05
Ik zou allerlei lekkernijen op tafel zetten náást de simpele dingen die ze gewend zijn. Met 'n beetje mazzel proeven ze er ook van en vinden ze het lekker. Zou ook geen zachte bolletjes doen, maar pistolets die je van te voren nog even 'n paar minuten in de oven doet voor 'n extra vers effect.
In elk geval als toevoeging
Kerststol met roomboter
Gekookte eitjes
Filet Americain
Diverse salades (supermarkt) en franse kazen
Quiche (kan ook van de supermarkt) in kleine puntjes snijden
Gerookte paling en zalm
In elk geval als toevoeging
Kerststol met roomboter
Gekookte eitjes
Filet Americain
Diverse salades (supermarkt) en franse kazen
Quiche (kan ook van de supermarkt) in kleine puntjes snijden
Gerookte paling en zalm
zondag 18 december 2011 om 21:52
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 14 december 2011 @ 08:38:
En met nasi, bedoel ik de aangeklede versie: Met hete saus, pindasaus, gebakken eitje, ham, ananas en atjar erbij.
Zij eten de nasi kaal. Alleen met gehakt en aangemaakt met pakje mix. Geen groentes erdoor of het moet een verdwaalde prei zijn.nasi met gehakt? Dat vind ik dan weer heel apart..
En met nasi, bedoel ik de aangeklede versie: Met hete saus, pindasaus, gebakken eitje, ham, ananas en atjar erbij.
Zij eten de nasi kaal. Alleen met gehakt en aangemaakt met pakje mix. Geen groentes erdoor of het moet een verdwaalde prei zijn.nasi met gehakt? Dat vind ik dan weer heel apart..