Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten altijd vegetarisch thuis, dus ook onze kinderen. We eten vrij gewoon, denk ik. Ik bereken in ieder geval nooit wat de kinderen moeten eten om geen tekorten op te lopen. En aangezien ze nog steeds gezond zijn en hard groeien zal het wel goed zijn. Verder leggen we geen principiële druk op de kinderen. Als ze ergens anders een keer vlees willen eten mogen ze dat helemaal zelf bepalen, we doen niet alles-of-niets.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
12-04-2021 12:44
Hoezo gelukkig??
Was het erg geweest als ze het wel lekker had gevonden en het had opgegeten?
Dit lijkt me geen gezonde benadering.
Ik had haar uiteraard niks kwalijk genomen. En we wisten vantevoren dat het een keer ging gebeuren dat ze per ongelukkig vlees of vis binnen zou krijgen. Maar ik vond het erger dan ik vantevoren bedacht had.

Ja, ik had dat heel erg gevonden als ze het lekker had gevonden. Ze heeft een hapje van een lijk binnen gekregen. Dat dat het lijk van een dier of van een mens is maakt voor mij geen verschil. Ik vind het een heel ongezonde benadering dat mensen dat wel normaal vinden.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
12-04-2021 12:57
Ik had haar uiteraard niks kwalijk genomen. En we wisten vantevoren dat het een keer ging gebeuren dat ze per ongelukkig vlees of vis binnen zou krijgen. Maar ik vond het erger dan ik vantevoren bedacht had.

Ja, ik had dat heel erg gevonden als ze het lekker had gevonden. Ze heeft een hapje van een lijk binnen gekregen. Dat dat het lijk van een dier of van een mens is maakt voor mij geen verschil. Ik vind het een heel ongezonde benadering dat mensen dat wel normaal vinden.
OMG. Een hapje van een lijk...
Wat erg voor je kind dat je haar zoiets extreems meegeeft.
Mensen zijn van nature omnivoren. Ik kan begrijpen dat de vleesindustrie mensen zo tegenstaat dat ze zulk vlees niet willen eten, maar het eten van dode dieren op zich is normaal.
.
NoPepsiPlease schreef:
12-04-2021 12:57
Ik had haar uiteraard niks kwalijk genomen. En we wisten vantevoren dat het een keer ging gebeuren dat ze per ongelukkig vlees of vis binnen zou krijgen. Maar ik vond het erger dan ik vantevoren bedacht had.

Ja, ik had dat heel erg gevonden als ze het lekker had gevonden. Ze heeft een hapje van een lijk binnen gekregen. Dat dat het lijk van een dier of van een mens is maakt voor mij geen verschil. Ik vind het een heel ongezonde benadering dat mensen dat wel normaal vinden.
Wat een rare benadering. Op deze manier kan jouw kind nooit een echt eigen keuze maken, want als ze vlees eet doet ze haar moeder verdriet.

Ik eet zelf al heel lang vegetarisch en ik heb kinderen, die vlees het lekkerste vinden, wat er is. Dat zou ik heel erg kunnen vinden, maar hun leven, hun keuze en ik koop ook gewoon (biologisch) vlees voor hen en maak het klaar.
Alle reacties Link kopieren
Wel heel grappig dat je een blikje cola als avatar hebt. Als iets echt niet gezond en onnatuurlijk is, is het dat wel.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
12-04-2021 13:05
OMG. Een hapje van een lijk...
Wat erg voor je kind dat je haar zoiets extreems meegeeft.
Mensen zijn van nature omnivoren. Ik kan begrijpen dat de vleesindustrie mensen zo tegenstaat dat ze zulk vlees niet willen eten, maar het eten van dode dieren op zich is normaal.
Dit is uiteraard niet hoe ik het mijn kind vertel. Die kent het woord "lijk" helemaal niet. Wij vinden dieren lief, daarom eten we ze niet op.
En ik realiseer me heus wel dat als ze straks gaat puberen er ongetwijfeld plofvlees van de Mac verorberd gaat worden. Ik geef mijn kinderen bepaalde normen en waarden mee die ik zelf belangrijk vind, maar het is aan hen wat ze er uiteindelijk mee doen. Dat maakt dat ik ongetwijfeld verdrietig zal zijn als ze op hun 20e spareribs staan te bakken. Maar ik zal niet minder van ze houden.
Jij vindt het eten van dode dieren normaal. Ik wil nog wel met je meegaan in het zelf je zwijn vangen en doden. Maar dat is niet hoe het nu gaat he.
Ooit was het normaal om Christenen voor de leeuwen te werpen. Ooit was slavernij normaal. Omdat iets de gebruikelijke maar barbaarse manier van doen is maakt het niet normaal.

Maar goed, TO heeft niks aan deze topic-kapende discussie. Fijn dat dochter over dit soort dingen nadenkt en dat TO haar dochter hierin wil steunen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Je had het heel erg gevonden als je dochter dat hapje lijk lekker had gevonden.

Dat is geen gezonde houding en dat weet je zelf denk ik ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Wel grappig dat mensen hier vallen over "hapje van een lijk" aangezien vlees dat gewoon is. Natuurlijk zeg je het zo niet tegen je kinderen.
Maar hoe vaak ik ouders zie zeggen "oh ja haha m'n dochter vroeg of dit van een varken gemaakt was, dus ik heb gezegd dat hij heel oud was en dat het geen pijn deed". Je moet dus liegen tegen je kind omdat je zelf hebt besloten dat je iets wil eten.

Mijn benadering is juist omgekeerd dan wat ik hier veel lees, over dat kinderen zelf mogen kiezen.
Mijn kinderen eten geen vlees totdat ze zelf kunnen beslissen om dat wél te doen. Waarom zou ik voor hen bepalen dat zij iets eten waarmee dierenleed en milieuproblemen gepaard gaan wat ook nog eens niet gezond voor ze is? Laat ze dat lekker zelf beslissen. En tot die tijd bepaal ik.

De wereld verandert. Wij zijn echt het laatste " bacon though" /"mijn gehaktbal pakken ze me niet af " generatie en vlees wordt, terecht, net zoiets als roken. Prima dat je het doet, maar wel een beetje aso met kinderen erbij.
Arcoíris schreef:
12-04-2021 13:56
Wel grappig dat mensen hier vallen over "hapje van een lijk" aangezien vlees dat gewoon is. Natuurlijk zeg je het zo niet tegen je kinderen.
Maar hoe vaak ik ouders zie zeggen "oh ja haha m'n dochter vroeg of dit van een varken gemaakt was, dus ik heb gezegd dat hij heel oud was en dat het geen pijn deed". Je moet dus liegen tegen je kind omdat je zelf hebt besloten dat je iets wil eten.

Mijn benadering is juist omgekeerd dan wat ik hier veel lees, over dat kinderen zelf mogen kiezen.
Mijn kinderen eten geen vlees totdat ze zelf kunnen beslissen om dat wél te doen. Waarom zou ik voor hen bepalen dat zij iets eten waarmee dierenleed en milieuproblemen gepaard gaan wat ook nog eens niet gezond voor ze is? Laat ze dat lekker zelf beslissen. En tot die tijd bepaal ik.

De wereld verandert. Wij zijn echt het laatste " bacon though" /"mijn gehaktbal pakken ze me niet af " generatie en vlees wordt, terecht, net zoiets als roken. Prima dat je het doet, maar wel een beetje aso met kinderen erbij.
De vraag is natuurlijk in hoeverre kinderen een echte eigen keuze kunnen maken als je ze voorhoudt dat het eten van vlees ongezond is.

Ik ben altijd eerlijk geweest over dierenleed en de bioindustrie. Als ik vlees koop is het zoveel mogelijk biologisch vlees. Ik vertel ze ook dat teveel (bewerkt) vlees ongezond is, maar vlees met mate niet ongezond is (net zozeer als geen vlees eten niet ongezond is).
1 kind eet geen vlees, 1 kind nog nauwelijks en de andere twee nog wel. Hun keuze en ik sta daar helemaal achter.

Ik ben van mening dat ook jonge kinderen daar prima een keuze in kunnen maken. Liever dat het helemaal hun eigen keuze is dan dat ze kiezen, omdat ze daar door hun ouders in gestuurd worden.
Alle reacties Link kopieren
In het kader van een gezonde relatie met eten, spreken we sowieso vrijwel niet over gezond versus ongezond, dus dat zie ik niet als een issue . We eten geen dieren. Andere mensen doen dat wel, omdat ze dat gewend zijn, en dat respecteren we. Zo staan we er nu in, en m'n kinderen zijn jong dus die vinden dit prima.

En qua helemaal eigen keuze: tsja, dit vind ik wel jezelf voorliegen. Omdat andere mensen iets verwerpelijks doen en het nog sociaal geaccepteerd is, hoef je daar niet in mee te gaan. wat wettelijk is toegestaan is niet hetzelfde als wat moreel is. Daar verwijst nopepsiplease ook naar. En dat is ook opvoeden. Net als dat ik niet ga afwachten of ze racist willen worden, maar op een leeftijdsadequate manier aandacht heb voor wat ik denk dat goed is.
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten schreef:
11-04-2021 19:50
Mijn moeder was daar ook zo streng in, als kleuter wilde ik vegetarisch eten maar dat is op die manier mislukt, en toen ik het op mijn twaalfde weer probeerde was ik bloedfanatiek.
Als er bijvoorbeeld op een schoolreisje ofzo geen rekening mee werd gehouden dan at ik dus ook echt niet (en heel veel barbeques en schoolfeestjes uitgezeten op komkommer en stokbrood) want ik wilde wel een "echte" vegetariër zijn.
Nou eet ik nog steeds vegetarisch, dus ik heb het volgehouden, maar achteraf was het misschien leuker geweest als mijn moeder wat soepeler was geweest, alle beetjes helpen tenslotte.
Je bent geen vreselijk inconsequent mens als je een keer een hapje huzarensalade neemt met flintertjes vlees, omdat er niks anders is :proud:
Haha, ik vond mijzelf dus als kind vreselijk zielig dat mijn ouders erwtensoep aten met rookworst en ik dat dus niet kon eten omdat ik vegetarisch was. Aangezien ik als 11/12 jarige snert niet lekker vond en net het stukje vlees er cachet aan gaf ben ik compleet overstag gegaan en weer vlees gaan eten. En ik hou dus niet eens van rookworst 😂. Maar toen zag het er zo lekker uit! Overigens maakte het mijn ouders niets uit hoor.
En zoals ik al zei: nu lijkt het me zoveel makkelijker omdat er nu ook vegetarische rookworst en knakworsten zijn. Toen ik kind was was het voornamelijk droge groenteburgers en tofu.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
lara1978 schreef:
11-04-2021 20:04
Ze heeft overigens wel interesse in koken en kan ook een en ander maken. Ik heb zojuist een vegetarisch kookboek besteld, zodat ze wat kan bladeren en wat dingen kan uitkiezen.
AH heeft ook hele lekkere recepten. Hier groot favoriet is

Ik eet vandaag: Tortilla's met zoete aardappel, avocado & pulled vega stukjes https://www.ah.nl/r/1193853
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
randa1988 schreef:
11-04-2021 21:32
Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke belangrijke voedingsstoffen er in vlees zitten. Het zit vol met hormonen, antibiotica en allerhande chemicalien, de dieren leven een vreselijk leven, als je dat al leven noemen kunt. En krijgen ook nog voeding die niet hun natuurlijke voeding is.
De gekke koeienziekte was ooit ontstaan omdat de koeien een dieet kregen van vlees en bottenmeel (wellicht deels van hun soortgenoten). Iets wat ze in de natuur nooooooit zouden eten.
Nou, lekker gezond.

Deze rundveeziekte is tevens de oorzaak van een variant van de ziekte van Creutzfeldt-Jakob, een voor mensen dodelijke hersenziekte.
Hardnekkig deze:
Een dier dat AB heeft gehad mag niet gemolken worden voor de productie en ook niet binnen 3 weken geslacht worden. Boeren doen dat ook niet want dan raken ze hun vergunning kwijt. Daar zit onwijs strenge controle op. Hetzelfde geldt voor hormonen. Dieren mogen hier in de EU geen extra hormonen krijgen. De hormonen die erin zitten zijn de natuurlijke hormonen die elk mens en dier heeft (en ja, ook stresshormonen).

En BSE is niet ontstaan door beendermeel maar door met BSE besmette koeien te slachten en te verwerken in de beendermeel, dat werd vervolgens aan gezonde koeien gegeven die ook besmet raakten.

Als je iemand wil overtuigen van het vegetarisch worden moet je wel de juiste feiten gebruiken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Arcoíris schreef:
12-04-2021 14:17
In het kader van een gezonde relatie met eten, spreken we sowieso vrijwel niet over gezond versus ongezond, dus dat zie ik niet als een issue . We eten geen dieren. Andere mensen doen dat wel, omdat ze dat gewend zijn, en dat respecteren we. Zo staan we er nu in, en m'n kinderen zijn jong dus die vinden dit prima.

En qua helemaal eigen keuze: tsja, dit vind ik wel jezelf voorliegen. Omdat andere mensen iets verwerpelijks doen en het nog sociaal geaccepteerd is, hoef je daar niet in mee te gaan. wat wettelijk is toegestaan is niet hetzelfde als wat moreel is. Daar verwijst nopepsiplease ook naar. En dat is ook opvoeden. Net als dat ik niet ga afwachten of ze racist willen worden, maar op een leeftijdsadequate manier aandacht heb voor wat ik denk dat goed is.
Hoezeer ik ook hoop dat we met zijn allen minder vlees gaan eten, ik vind racisme echt totaal niet te vergelijken met het eten van vlees.

Daarnaast vind ik het heel apart om iets van anderen te respecteren, maar daar daar bij je eigen kinderen moeite mee te hebben.

Ik heb helemaal niets tegen een vegetarische opvoeding, maar wel sneue voorbeelden gezien van mensen/kinderen , die stiekem vlees aten en als de dood waren dat hun ouders daar achter zouden komen (omdat die dan ernstig teleurgesteld zouden zijn).
suzyqfive schreef:
12-04-2021 14:34
Haha, ik vond mijzelf dus als kind vreselijk zielig dat mijn ouders erwtensoep aten met rookworst en ik dat dus niet kon eten omdat ik vegetarisch was. Aangezien ik als 11/12 jarige snert niet lekker vond en net het stukje vlees er cachet aan gaf ben ik compleet overstag gegaan en weer vlees gaan eten. En ik hou dus niet eens van rookworst 😂. Maar toen zag het er zo lekker uit! Overigens maakte het mijn ouders niets uit hoor.
En zoals ik al zei: nu lijkt het me zoveel makkelijker omdat er nu ook vegetarische rookworst en knakworsten zijn. Toen ik kind was was het voornamelijk droge groenteburgers en tofu.
Dat is ook gewoon waar hoor, toen (in de vroege jaren negentig) was er gewoon niet veel op dat gebied, zeker niet in het kleine dorp waar ik opgroeide.
Maar ik maakte veel dingen zelf, daar was mijn moeder dan wel weer goed in, heeft mij geleerd om kroketten te maken van vanalles wat geen vlees is, en met kerst maakte ze voor mij ook een "garnalencocktail" maar dan met iets anders (gerookte tofu of champignons ofzo)

En nu kun je gewoon van alles kopen, en veel is ook echt lekker vind ik, is wel even uitproberen, maar er zijn mogelijkheden zat.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-04-2021 15:06
Hoezeer ik ook hoop dat we met zijn allen minder vlees gaan eten, ik vind racisme echt totaal niet te vergelijken met het eten van vlees.

Daarnaast vind ik het heel apart om iets van anderen te respecteren, maar daar daar bij je eigen kinderen moeite mee te hebben.

Ik heb helemaal niets tegen een vegetarische opvoeding, maar wel sneue voorbeelden gezien van mensen/kinderen , die stiekem vlees aten en als de dood waren dat hun ouders daar achter zouden komen (omdat die dan ernstig teleurgesteld zouden zijn).
Ik was al bang al dat je dit zou zeggen. Maar je reageert op iets wat ik niet gezegd heb. Natuurlijk is vlees eten iets anders dan racisme en totaal niet te vergelijken, en is racist zijn 100x verwerpelijker dan vlees eten omdat je dat gewend bent. M'n punt is dat je je kinderen vriendelijk kunt begeleiden in de richting die in lijn ligt met jouw normen en waarden, en geen toeschouwer hoeft te zijn van hoe ze door de rest van de wereld gevormd worden.

Punt twee: ik respecteer mijn kinderen evenveel als ze wel vlees willen eten. En ik respecteer ook mensen die keuzes maken waar ik niet achter sta. Zeker in een samenleving die het lastig maakt om een andere keuze te maken.

Punt 3: dit heeft alleen met communicatie te maken. Als je je kind behavioristisch en voorwaardelijk opvoedt, ja. Als je open bent, uitlegt hoe je het doet, en onvoorwaardelijk opvoedt dan gebeurt dat niet.
Arcoíris schreef:
12-04-2021 15:21
Ik was al bang al dat je dit zou zeggen. Maar je reageert op iets wat ik niet gezegd heb. Natuurlijk is vlees eten iets anders dan racisme en totaal niet te vergelijken, en is racist zijn 100x verwerpelijker dan vlees eten omdat je dat gewend bent. M'n punt is dat je je kinderen vriendelijk kunt begeleiden in de richting die in lijn ligt met jouw normen en waarden, en geen toeschouwer hoeft te zijn van hoe ze door de rest van de wereld gevormd worden.

Punt twee: ik respecteer mijn kinderen evenveel als ze wel vlees willen eten. En ik respecteer ook mensen die keuzes maken waar ik niet achter sta. Zeker in een samenleving die het lastig maakt om een andere keuze te maken.

Punt 3: dit heeft alleen met communicatie te maken. Als je je kind behavioristisch en voorwaardelijk opvoedt, ja. Als je open bent, uitlegt hoe je het doet, en onvoorwaardelijk opvoedt dan gebeurt dat niet.
Ik ben het met je eens. Ik denk dat het vooral enorm belangrijk is om je kinderen altijd te blijven respecteren en steunen, ook als ze beslissingen maken, die je zelf nooit zou nemen. Natuurlijk is daar een grens: als mijn kind een gewapende overval pleegt of iemand aanrandt zal ik dat niet respecteren uiteraard.

Maar vleeseten, sporten, hobby's, opleiding (vanaf bepaalde leeftijd), dat zijn zaken waarover ik mijn kinderen op het hart druk hun eigen beslissingen te nemen. Het is mijn eigen keuze om vegetarisch te eten; mijn kinderen moeten daar zelf een keuze in maken. Mijn kinderen doen veel dingen totaal anders dan ikzelf zou doen en dat vind ik mooi om te zien.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik weet eigenlijk niet of je racisme en vleesconsumptie in onze maatschappij niet met elkaar zou kunnen vergelijken. Als je er een filosofische kwestie van zou maken is de basis min of meer gelijk: je maakt sommige levende wezens op grond van arbitraire kenmerken minder waardevol dan andere levende wezens en op basis van die overtuiging wordt beschadigend gedrag ten opzichte van de minder waardevol geachte levende wezens gerechtvaardigd.

Maar goed, mijn kinderen kiezen buiten de deur zelf of ze vlees eten of niet. In huis kiezen ze niet, in huis eten we geen vlees. Misschien als ze ouder worden en zelf boodschappen halen dat het anders is. Of misschien als ze zouden protesteren. Ach, dat zien we dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-04-2021 15:48
Ik ben het met je eens. Ik denk dat het vooral enorm belangrijk is om je kinderen altijd te blijven respecteren en steunen, ook als ze beslissingen maken, die je zelf nooit zou nemen. Natuurlijk is daar een grens: als mijn kind een gewapende overval pleegt of iemand aanrandt zal ik dat niet respecteren uiteraard.

Maar vleeseten, sporten, hobby's, opleiding (vanaf bepaalde leeftijd), dat zijn zaken waarover ik mijn kinderen op het hart druk hun eigen beslissingen te nemen. Het is mijn eigen keuze om vegetarisch te eten; mijn kinderen moeten daar zelf een keuze in maken. Mijn kinderen doen veel dingen totaal anders dan ikzelf zou doen en dat vind ik mooi om te zien.
Ik merk hoe slecht ik ben in discussies voeren want naast dat ik er stress van heb, ben ik het hier ook gewoon mee eens!

Het enige verschil is het uitgangspunt. In mijn geval 'niet, tenzij'. En in andere gevallen 'wel, tenzij.'
Volgens mij is het verschil dat het voor mij momenteel zo belangrijk is dat ik niet degene ben die hierin faciliteert (waarmee ik over m'n eigen grens zou gaan) terwijl ik bijvoorbeeld uit respect naar mijn buitenlandse ouders en cultuur wel accepteer dat ze vis eten als ze in dat land op bezoek zijn. Maar ik zal geen haartje minder van ze houden als ze een steak House openen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
12-04-2021 16:02
Hmm, ik weet eigenlijk niet of je racisme en vleesconsumptie in onze maatschappij niet met elkaar zou kunnen vergelijken. Als je er een filosofische kwestie van zou maken is de basis min of meer gelijk: je maakt sommige levende wezens op grond van arbitraire kenmerken minder waardevol dan andere levende wezens en op basis van die overtuiging wordt beschadigend gedrag ten opzichte van de minder waardevol geachte levende wezens gerechtvaardigd.

[...]
Dit dus. Heel helder geformuleerd.

Ik begrijp die verontwaardiging niet over die poster die bang was dat haar kind vlees lekker zou vinden. Dat lijkt me niet meer dan normaal, als je zelf uit overtuiging vegetariër bent.

Overigens zijn de meeste Nederlanders en Belgen nog altijd opgevoed met vlees: Eerst je gehaktbal opeten, Janneke, dan mag je op TV kijken naar Peppa Pig.
Zo word je eigenlijk al medeplichtig aan dierenleed voor je het besef hebt wat dat betekent. Welkom in de maatschappij waarin we liefst onze ogen sluiten voor ons eigen gedrag.
óu sont les neiges d'antan

Thalas schreef:
12-04-2021 16:02
Hmm, ik weet eigenlijk niet of je racisme en vleesconsumptie in onze maatschappij niet met elkaar zou kunnen vergelijken. Als je er een filosofische kwestie van zou maken is de basis min of meer gelijk: je maakt sommige levende wezens op grond van arbitraire kenmerken minder waardevol dan andere levende wezens en op basis van die overtuiging wordt beschadigend gedrag ten opzichte van de minder waardevol geachte levende wezens gerechtvaardigd.

Maar goed, mijn kinderen kiezen buiten de deur zelf of ze vlees eten of niet. In huis kiezen ze niet, in huis eten we geen vlees. Misschien als ze ouder worden en zelf boodschappen halen dat het anders is. Of misschien als ze zouden protesteren. Ach, dat zien we dan wel.
Het is ook een interessant vraagstuk, dat je nog veel breder kunt trekken. In deze discussie hebben we het geluk dat de mens omnivoor is en ook prima kan floreren op een plantaardig dieet. Waren we carnivoor geweest, dan was de discussie wellicht al anders geweest.

Het is heel normaal om in bepaalde (rang)orden te denken. Ik maak liever geen dieren dood, maar die teek op mijn been gaat er, zonder ook maar enige scrupules aan en met een mug heb ik ook minder compassie.

Maar we gaan nu erg off topic. Zoals gezegd, ik ben totaal niet tegen een vegetarisch huishouden (al heb ik een andere keuze gemaakt), zolang je je als ouder beseft dat je kinderen altijd andere keuzes kunnen (en mogen) maken (maar dat besef is er bij de meesten die hier reageren wel, ik reageerde wat geagiteerd door een paar voorbeelden uit mijn eigen omgeving).
Wat mij betreft stoppen we wereldwijd met vlees eten, maar ja, ik ben niet de enige op de wereld.
cuculuscanorus schreef:
11-04-2021 20:16
Koken voor iemand die niks lust, is lastiger dan koken voor een vegetariër die alles wel wil proberen, behalve vlees. Dat is mijn ervaring in elk geval. En ik heb vandaag heel lekkere babi pangang spek van de Chinees gegeten en vegetarische foeyonghai. Kan gewoon.
De combinatie van een persoon die weinig lust (qua groenten, kruiden, zuivel) én allergisch is voor van alles (peulvruchten, noten, vruchten) en een persoon die vegetarisch wenst te eten, dát is pas moeilijk....
Maki15 schreef:
11-04-2021 19:57
Nou nee, ik zal een vegetariër nooit vis voorzetten. Als je besluit geen vlees meer te eten vanwege dierenleed dan is het (voor mij in ieder geval) heel vreemd als je dat leed voor een vis geen probleem vindt.
On topic TO heel goed dat je dochter dit aangeeft, ga lekker met vleesvervangers en peulvruchten aan de slag, dan komt je dochter niets tekort en kan ze kijken hoe het bevalt.
Dat vind ik ook. Ik zag laatste de keuringsdienst van waarde over vis.
Ik vind de aflevering exact niet meer terug helaas.

Echt disgusting hoe weinig respect mensen hebben voor andere levende wezens, die hen niks hebben gedaan.
Voor die 3 minuten lust dat mensen deze dieren hun lichaam opkauwen en doorslikken, moeten deze dieren levenslang lijden.

haringkaken waarbij de ingewanden uit de haring worden gehaald, samen met de alvleesklier.
Dit is terwijl de vis nog leeft.

De vissen die bij de consument op het bord terechtkomen, zijn gestikt, geplet, doodgebloed, gestorven van de kou of levend ontdaan van hun ingewanden.


https://www.ad.nl/koken-en-eten/vissen- ... ogle.cz%2F
suzyqfive schreef:
12-04-2021 14:55
Hardnekkig deze:
Een dier dat AB heeft gehad mag niet gemolken worden voor de productie en ook niet binnen 3 weken geslacht worden. Boeren doen dat ook niet want dan raken ze hun vergunning kwijt. Daar zit onwijs strenge controle op. Hetzelfde geldt voor hormonen. Dieren mogen hier in de EU geen extra hormonen krijgen. De hormonen die erin zitten zijn de natuurlijke hormonen die elk mens en dier heeft (en ja, ook stresshormonen).

En BSE is niet ontstaan door beendermeel maar door met BSE besmette koeien te slachten en te verwerken in de beendermeel, dat werd vervolgens aan gezonde koeien gegeven die ook besmet raakten.

Als je iemand wil overtuigen van het vegetarisch worden moet je wel de juiste feiten gebruiken.
Deze business draait om geld, en om niks anders.
Zolang mensen in deze sprookjes blijven geloven zal het dierenleed blijven bestaan.

De mens is een compleet egoistisch wezen, en niks interesseert hem/haar als het leed niet hen wordt aangedaan.

Zoek eens wat schandalen op, en doe eens echt onderzoek, dan zul je zien hoe goor deze industrie is.
Heel deze industrie is verrot tot en met. En de consument doet er lekker aan mee, want die wil geen hogere prijs betalen voor een plofkip, glas melk of een ei. Een eerlijke prijs zonder subsidiëring van overheden zou hopelijk al veel mensen dwingen tot een kritischere en zuinigere omgang met dierlijke producten. En hopelijk resulteert dat dan in meer respect voor het natuurlijk gedrag van de gehouden dieren. En hopelijk passen dan ook de producenten hun producten aan waar enkele procenten of ei aan is toegevoegd terwijl het totaal overbodig is. Paprikachips van Lays is daar een goed voorbeeld van (want: melk toegevoegd).

Natuurlijk zou een wereld zonder enige uitbuiting van dieren voor mij het beste zijn, maar ik besef goed genoeg dat niet de hele (westerse) wereld veganist zal worden. Dus dan maar dit iets minder utopisch streven :)

Er zijn trouwens ook veel veganisten die de systematische uitbuiting, vele misstanden en de colonnes vrachtwagens naar de slachthuizen vergelijken met de holocaust. Ik begrijp de redenering erachter wel, want dat was ook vernietiging op grote schaal en de mensen werden onder vreselijke omstandigheden gehouden. Tegelijk snap ik ook heel goed dat velen dit totaal niet te vergelijken vinden. Maar wilde deze gedachtegang toch eens meegeven gezien het hier ook over de vergelijking met de slavernij ging.

Sorry voor het kapen van je topic, TO :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven