Kipfilet sappig houden
vrijdag 8 mei 2026 om 18:18
Ik ga morgen aan de slag met een recept en daarvoor moet ik kipfilet bakken in een pan of grillen in de oven en daarna in plakken snijden.
Ik heb al meer dan 10 jaar geen kipfilet voorbereid, ik heb "overgestapt" op kippendij. Filet werd altijd gortdroog bij mij.
Bij dit gerecht moet het wel gaan om filet omdat dij wel afdoet aan het gerecht, zeg maar.
Wie heeft tips of dé tip om de kipfilet nog een beetje sappig en mals te houden (als in: niet droog)?
Ik heb al meer dan 10 jaar geen kipfilet voorbereid, ik heb "overgestapt" op kippendij. Filet werd altijd gortdroog bij mij.
Bij dit gerecht moet het wel gaan om filet omdat dij wel afdoet aan het gerecht, zeg maar.
Wie heeft tips of dé tip om de kipfilet nog een beetje sappig en mals te houden (als in: niet droog)?
zaterdag 9 mei 2026 om 07:31
Maar een hele kipdij/filet is toch van binnen nooit gaar na 1 of 2 minuten koken?Claire45 schreef: ↑08-05-2026 23:19De truc die altijd werkt bij kippendijen (met filets heb ik het nooit geprobeerd) is even koken, een minuutje (of twee) zodat het vlees gaar is. Daarna kun je kruiden aanbrengen, marineren etcetera en dan snel bakken op hoog vuur of de kip in de oven doen: de binnenkant is al gaar dus het is alleen nog een kwestie van krokant maken. Als het met kippendijen werkt, zal het vast ook met filets lukken.
zaterdag 9 mei 2026 om 07:56
Honingbij_ schreef: ↑08-05-2026 21:00In de airfryer als hele kipfilet, met peper en zout, en direct als het de airfryer uitkomt goed inwikkelen in aluminiumfolie, 15 min laten rusten en dan snijden. Zo heb ik afgelopen week nog een lading gebakken, daarna zelfs ingevroren en weer ontdooit en toen was het ook nog sappig.
Ik wilde ongeveer dezelfde tip geven. Ik laat alleen wel het zout weg. Die voeg ik pas toe als het vlees gaar is (zout droogt uit).
Ik doe het vlees (ongesneden) in zo'n schaal voor in de airfryer en draai de filets tussentijds regelmatig om. En daarna laten rusten inderdaad.
Sindsdien nóóit meer droge kipfilet gehad.
Ik wil niet meer anders. Vind dit een super methode.
zaterdag 9 mei 2026 om 09:32
Omdat kippendij wel echt anders is in combinatie met de spreadsheet. De smaak en textuur is anders. Ik wil echt het La Place broodje namaken.
zaterdag 9 mei 2026 om 10:30
Een kipfilet 40 minuten in de oven op 180 graden is een garantie voor gortdroge oneetbare kip.
Ah/ La place doet dat expres. Ze zijn doodsbang dat mensen ongare kip eten, Salmonella krijgen en gaan klagen bij AH.
Er staan een paar goede tips tussen. 20 minuten voor een platgedrukte kipfilet is genoeg. Eventueel nog even laten rusten onder aluminiumfolie.
Ah/ La place doet dat expres. Ze zijn doodsbang dat mensen ongare kip eten, Salmonella krijgen en gaan klagen bij AH.
Er staan een paar goede tips tussen. 20 minuten voor een platgedrukte kipfilet is genoeg. Eventueel nog even laten rusten onder aluminiumfolie.
zaterdag 9 mei 2026 om 10:31
Hoe lang en op hoeveel graden doe je de kip in de airfryer?Honingbij_ schreef: ↑08-05-2026 21:00In de airfryer als hele kipfilet, met peper en zout, en direct als het de airfryer uitkomt goed inwikkelen in aluminiumfolie, 15 min laten rusten en dan snijden. Zo heb ik afgelopen week nog een lading gebakken, daarna zelfs ingevroren en weer ontdooit en toen was het ook nog sappig.
zaterdag 9 mei 2026 om 10:52
Ik vroeg me al af of het dat broodje zou zijn! Dat was altijd mijn favoriet!
Kipfilet kan gewoon droog worden. Als hij te heet wordt krimpt het vlees, dat is een eigenschap van vlees. En omdat het kip is wil je wél zeker weten dat hij door en door gaar is - die twee bijten elkaar.
Vanaf 57 graden gaat het vlees samentrekken, en als je dat doorzet pers je als een spons al het vocht eruit.
Je ziet waarschijnlijk dat de meeste 'oplossingen' ervoor zorgen dat de kern van het vlees wel gaar wordt maar niet kei-heet. Dat is een lastige balans, en die hangt ook van de dikte van het vlees af, en van de begintemperatuur: Komt-ie uit de vriezer of mocht hij nog even op temperatuur komen buiten de koelkast?
Je kunt er mee experimenteren, maar het is goed om iets te hebben om op terug te vallen.
En dat heb je!
Wat ik zou doen is die saus gebruiken om de kipfilet weer wat malsheid terug te geven.
Het recept schrijft 'smeer de spread op het broodje' maar je kunt hem ook direct op de gesneden kipfilet smeren.
Kipfilet kan gewoon droog worden. Als hij te heet wordt krimpt het vlees, dat is een eigenschap van vlees. En omdat het kip is wil je wél zeker weten dat hij door en door gaar is - die twee bijten elkaar.
Vanaf 57 graden gaat het vlees samentrekken, en als je dat doorzet pers je als een spons al het vocht eruit.
Je ziet waarschijnlijk dat de meeste 'oplossingen' ervoor zorgen dat de kern van het vlees wel gaar wordt maar niet kei-heet. Dat is een lastige balans, en die hangt ook van de dikte van het vlees af, en van de begintemperatuur: Komt-ie uit de vriezer of mocht hij nog even op temperatuur komen buiten de koelkast?
Je kunt er mee experimenteren, maar het is goed om iets te hebben om op terug te vallen.
En dat heb je!
Wat ik zou doen is die saus gebruiken om de kipfilet weer wat malsheid terug te geven.
Het recept schrijft 'smeer de spread op het broodje' maar je kunt hem ook direct op de gesneden kipfilet smeren.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
zaterdag 9 mei 2026 om 10:58
Ik doe ongeveer 12 minuten op 170 graden. Het hangt wel af van de dikte van de filet, ik heb meestal biologische, die zijn aan de dunne kant. En mijn airfryer is chronisch iets te enthousiast, vandaar de 170 graden. De meeste recepten houden 180 aan.
Tjezus, wat vals
zaterdag 9 mei 2026 om 11:03
De truck met sappig maar wel gaar vlees zit in de kerntemperatuur. Koop zo'n soort ding: https://www.baktotaal.nl/brandnewcake-d ... 7IQAvD_BwE
Kipfilet is gaar bij een kerntemp van 70-72 graden, en dan is íe nog sappig maar wel veilig. Alle andere tips die hier zijn gegeven zijn ook prima, maar de basis zit in de kerntemp. Omdat je op het oog en met de tijd altijd blijft gokken, zit je snel op een te hoge kerntemp en dus droge kip.
Kipfilet is gaar bij een kerntemp van 70-72 graden, en dan is íe nog sappig maar wel veilig. Alle andere tips die hier zijn gegeven zijn ook prima, maar de basis zit in de kerntemp. Omdat je op het oog en met de tijd altijd blijft gokken, zit je snel op een te hoge kerntemp en dus droge kip.
zaterdag 9 mei 2026 om 12:22
Trouwens, de oven (de airfryer ook wel, al blaast die nogal hard op het eten) is in dit geval een truuk om hem goed mals te krijgen.
Lucht brengt al minder warmte over dan een metalen pan.
Als de kip te warm zou worden waardoor hij samentrekt en vocht kwijtraakt, komt dat vocht aan de buitenkant. Dat moet dan eerst verdampen.
Als het te hard gaat, gaat de warmte van de oven dus eerst naar het verdampen van vocht in plaats van het nog verder verhitten van de kip.
Het is een zelf-regulerend systeem.
Bij een pan heb je een hete metalen plaat met direct contact met het vlees.
De bereidingswijze in het recept (oven) maakt dus wel een verschil met de pan.
Als de kip te warm zou worden waardoor hij samentrekt en vocht kwijtraakt, komt dat vocht aan de buitenkant. Dat moet dan eerst verdampen.
Als het te hard gaat, gaat de warmte van de oven dus eerst naar het verdampen van vocht in plaats van het nog verder verhitten van de kip.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
zaterdag 9 mei 2026 om 14:36
Nog beter: sous vide. Maar dan ben je wel een beetje kookgek, voordat je zo'n apparaat aanschaft. Wel perfecte bereiding hoor. Je stelt de watertemp in op de kerntemp en het is altijd mals en sappig. Die zou ik dus gebruiken.KooktMetKnoflook schreef: ↑09-05-2026 12:22Trouwens, de oven (de airfryer ook wel, al blaast die nogal hard op het eten) is in dit geval een truuk om hem goed mals te krijgen.
zaterdag 9 mei 2026 om 20:53
Ja dit. Ik eet geen vlees maar maak het soms wel voor anderen dus ik bak/kook vlees standaard met een thermometer, en het is altijd perfect (aldus de kritische gasten, die zeker hun commentaar niet voor zich houden)ladadieladieda schreef: ↑09-05-2026 11:03De truck met sappig maar wel gaar vlees zit in de kerntemperatuur. Koop zo'n soort ding: https://www.baktotaal.nl/brandnewcake-d ... 7IQAvD_BwE
zaterdag 9 mei 2026 om 21:03
Ik weet niet of het bij het gerecht past dat je wilt gaan maken maar als het echt sappig moet blijven moet je het de kip "velvetten" (ik weet geen goed Nederlands woord er voor):
- snij de kip in reepjes/blokjes haaks op de vezels
- maak een marinade vaan maizena, een paar eetlepels water, een paar eetlepels olie, beetje azijn of rijstwijn, en naar keuze een beetje lichte sojasaus. De verhoudingen zijn niet kritisch, ik heb nooit een gedetailleerd recept gevolgd, en het lukt altijd.
- Doe de kip er in en laat minstens een half uur marineren.
Daarna bakken. De naam zegt het al, het wordt fluweelzacht, maar je kunt er ook een lekker korstje op krijgen (door de maizena).
Eigenlijk is het hele gerecht al klaar als je kip zo klaar maakt
.
- snij de kip in reepjes/blokjes haaks op de vezels
- maak een marinade vaan maizena, een paar eetlepels water, een paar eetlepels olie, beetje azijn of rijstwijn, en naar keuze een beetje lichte sojasaus. De verhoudingen zijn niet kritisch, ik heb nooit een gedetailleerd recept gevolgd, en het lukt altijd.
- Doe de kip er in en laat minstens een half uur marineren.
Daarna bakken. De naam zegt het al, het wordt fluweelzacht, maar je kunt er ook een lekker korstje op krijgen (door de maizena).
Eigenlijk is het hele gerecht al klaar als je kip zo klaar maakt
zaterdag 9 mei 2026 om 23:00
Ja, excel is wel lastig om te combineren met een broodje kipdijfilet natuurlijk
Verder geen tips hier, ik vind kipfilet echt niet te eten en zou tóch dit broodje maken met dunne plakjes kipdijfilet.
zondag 10 mei 2026 om 09:13
zondag 10 mei 2026 om 10:01
Mee eens, ik bestel dan ook nóóit kip in een restaurant. Gegarandeerd dat je een schoenzool op je bord krijgt.Onkruit schreef: ↑09-05-2026 10:30Een kipfilet 40 minuten in de oven op 180 graden is een garantie voor gortdroge oneetbare kip.
Wat men vaak nog een beetje probeert te maskeren door het in een plas saus te leggen.
En heus niet omdat de kok van dienst niet kan koken, maar puur uit angst voor salmonella.
Mijn tip: behandel een kipfilet hetzelfde als een delicaat stuk vlees zoals een biefstuk.
En écht niet dat je dan een droog stuk vlees op je bord krijgt.
zondag 10 mei 2026 om 12:14
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in