kleffe bodem quiche

27-07-2010 18:22 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb echt een beetje hulp nodig. Mijn man is dol op mijn zelfgemaakte ham-kaas quiche (ikzelf natuurlijk ook). Nu is het aleen zo dat ik die bodem gewoon nooit goed krijg. Hij blijft altijd een beetje kleffig. De laatste keer hebben we hem wat af laten koelen voor het aansnijden en toen ging het aanjsnijden wel wat beter, maar het moet toch mogelijk zijn om van een warme quiche perfecte punten te snijden?

Heeft iemand misschien een tip voor me?
De bodem van je deeg bekleden met plakjes katenspek en daarop de vulling.
paneermeel strooien op de bodem, neemt de vocht op.
Trekt het vet van de spek van niet in de bodem?

Je kunt wat broodkruim/paneermeel op de bodem strooien, dat neemt het vocht op..
Met een vork gaatjes prikken in de bodem, en dan er wat paneermeel over strooien. En de vulling moet gewoon niet "te nat" zijn.

Gegarandeerd een mooie bodem.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Voordat je de vulling erop doet, even droogbakken met een ovenpapiertje en droge bonen erop. zo'n 15 min en dan met vulling en al afbakken.
Paneermeel op de bodem werkt hier altijd erg goed.
quote:Jala5 schreef op 27 juli 2010 @ 18:29:

Voordat je de vulling erop doet, even droogbakken met een ovenpapiertje en droge bonen erop. zo'n 15 min en dan met vulling en al afbakken.

Doe ik ook wel eens, maar je vulling moet gewoon niet "te nat" zijn. Anders gaat ook daarna het vocht in de bodem zitten.

Als ik bijv. een vulling maak van geruld gehakt, ui, paprika, prei enz. en ik laat het helemaal uitlekken en dan erin doen en wat mengsel ei/room, dan is er niets aan de hand. Vocht trekt in het mengsel en zie andere posting, evt. vangt het paneermeel iets op.

Maar stel dat TO haar vulling alleen ei, room, kaas en ham is, Dus veel room en ei, dan kan dat vocht hoe dan ook alleen maar ook intrekken in de bodem. Weet niet of het zo duidelijk is.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Het recept is met veel ei en room (4 eieren en 250ml room). Misschien moet ik die dosering een beetje minderen.

Paneermeel vind ik ook geen goede. Ik had de laatst keer wat bloem op de bodem gestrooid, maar ik denk dat paneer beter werkt.
Had dat probleem ook altijd, tot ik de bodem van een gistdeeg ging maken (voor een grote vorm: 200gr bloem, 3gr gedroogde gist, 1 ei, 30gr boter, 40ml lauwwarme melk, snuf zout; geheel kneden een 3/4 uur op een warme plek laten rijzen, uitrollen in de vorm stoppen en nog eens 10 min laten rijzen, vulling erin en de oven in.

Wat ik ook doe is de groente en evt vlees even roerbakken zodat het ergste vocht er al uit is en in jouw geval de room even aan laten warmen en de eieren (en kaas?) daar al doorheen mengen, dan is het al wat ingedikt.

(met deze bodem: 40 min op 180 graden)

Ik geef toe het vraagt wat planning met zo'n gistdeeg...
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Ik doe altijd een klein laagje cous cous op de bodem. Dus bovenop de bladerdeeg op de bodem een dun laagje cous cous. Je proeft er niks van, maar het neemt het overtollige vocht heel goed op.
een laagje yoghurt op de bodem. Dat doe ik altijd met bladerdeeg en ik heb meer een kleffe bodem. Het klinkt gek, maar probeer het maar eens, het werkt echt, yoghurt hebt je vast wel in huis.
Pompedom, yoghurt klinkt inderdaad heel raar. Het lijkt me juist dat dat juist in de taart trekt. En proef je dat dan niet?
Ik prik ook gaatjes in de bodem met een vork en daarna strooi ik een laagje couscous onderin. Geen last van kleffe bodems!
...
ik weet niet wat je gebruikt bladerdeeg of deeg voor hartige taart?

Bij mij werd de taart met de hartige taart bladerdeeg heerlijk krokant en met gewoon bladerdeeg wat vochtig, mischien omdat deze vettter is?
Croissantdeeg uit zo'n blikje gebruiken voor de bodem en het al eerder genoemde laagje paneermeel op de de bodem voordat de vulling erin gaat.
nee de yoghurt trekt niet in de bodem en je proeft het echt niet. Ik zou zeggen probeer het eens, ik gellofde het ook nooit. Het ergste wat je kan gebeuren is een kleffe quiche.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven