Knoflook en uien lopen snel uit - tips?

22-02-2010 15:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik weet niet of het door het seizoen komt of dat ik wat fout doe, maar hier mijn vraag: de laatste maanden lijkt het of knoflook (bolletjes, gewoon uit de super) en uien zo ontzettend snel uitlopen/niet lekker meer zijn. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik knoflook kocht en die thuis meteen ging gebruiken, en dat er toen al (dus direct uit de winkel) groene uitlopers aan zaten. Met uien hetzelfde, kopen en direct aansnijden en dan hebben ze al uitlopers.

Zou het een oude oogst zijn? Hebben jullie dat ook?

Ik heb de spullen trouwens van de Jumbo of AH en bewaar ze gewoon in de keuken in een mandje, waarbij ik eventueel plastic of het netje eraf haal.
Beter opletten of ze wel goed zijn als je ze koopt? Verder bewaar ik deze producten op een donkere plek. Deed mijn moeder ook altijd, geen idee of dat helpt eigenlijk.. Ik heb er in ieder geval geen last van tenzij ik het zelf veel te lang heb laten liggen.
Op een donkere plek leggen helpt zeker! Ik doe dat ook altijd en kan ze weken laten liggen zonder uitlopers. Ze worden eerder op een andere manier vies dan dat ze uitlopen
idd beter kijken - en voelen!- wat je koopt. Hard is goed, zacht niet.

Koel en donker bewaren, maar niet in de koelkast

Koop het eens op de markt of bij de turk en kijk wat het verschil is

Ik heb geen problemen met de uien van de ap, maar de knof vind ik ondermaats en snel droog. geen uitlopers, dat dan weer niet
Koel en donker bewaren, niet in het licht. Werkt goed, heb bijna nooit uitlopers.
Knoflook kun je ook prima in het vriesvak bewaren, dan krijg je zeker geen uitlopers.
Ik heb meestal geen ruimte over in mijn koelkast, zeker ook niet omdat ik knoflook heb, sjalotjes, ui en rode ui, maar als ik het in de groentelade leg lopen ze bij mij niet uit, donker in de kast bij mij wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Bij mij loopt zeker de knof ook erg uit. Heb ik nog nooit zo erg gehad, en ze liggen toch in een kelderkast.

Misschien toch de koelkast eens proberen.
Ik heb het ook vaak met knoflook dat er al wat bruine stukjes opzitten dus al wat oudere knoflook. Maar ik heb een knoflookpot waar ik het in bewaar en dat gaat het een stuk minder snel achteruit is een aardenwerken pot met een paar gaatjes erin om te luchten maar het licht kan er niet bijkomen en dat geld ook voor de uien. werkt bij mij goed
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je ui en knoflook niet bij elkaar zou moeten bewaren. Mijn ui bewaar ik in het koelvak van mijn koelkast en de knoflook in een bakje in een keukenkastje.
Als ik knoflook heb gekocht, dan maak ik direct alle bollen/tenen helemaal schoon en doe ze in een bakje in de vriezer. Wordt 't niet bruin en ook geen uitlopers.
Vrijdag hoorde ik bij een kookprogramma dat als je het groen eruit haalt dat je de knoflook nog gewoon kan gebruiken, het groene is alleen bitter.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ja, soms vliegen er zelfs fruitvliegjes boven in de super.....

Niet kopen dan en bij twijfel eraan ruiken. Ik koop dan andere uien, want ze hebben meerdere soorten. Knoflook neem ik dan uit een potje op olie-basis. (Maar vers blijft het lekkerst.)

Ik vind het jammer dat ik het niet rechtstreeks bij de boer of teler kan kopen.
Ik maak altijd twee netjes knoflook schoon en stop ze in een potje (oude jampot of honingpot). Dan zonnebloem of maiskiemolie erin tot ze onder staan, dan afsluiten en in de koelkast. Geen olijf olie gebruiken want dat wordt troebel en dik enzo.

Dan heb je zo'n anderhalf maand verse knoflook die niet meer groeit of uitloopt. Op gegeven moment worden ze wat glazig dat is alles, maar meestal is het potje dan toch al bijna leeg.
Oh die olie moet dan ook lekker zijn op den duur lijkt me....
Ik heb een knoflook bewaarpot. Staat er zelfs letterlijk op. Voor uien heb ik er ook eentje. Het is gewoon een aardewerken pot met wat openingen aan de onderkant. Geen idee of het nut heeft.

Bij mij ligt het er heel erg aan waar ik de knoflook haal. Die van de AH blijft maanden goed, van de C1000 heeft na een week 2 centimeter groen en die van de Lidl verdroogd altijd.
quote:Het voedingscentrum raadt ten zeerste af knoflookteentjes in olie te bewaren. Op verse knoflook kunnen sporen voorkomen van de bacterie Clostridium botulinium. Deze bacterie vermenigvuldigt zich wanneer de knoflook wordt bewaard in olie. De bacterie maakt een gifstof aan die botulisme kan veroorzaken.

Botulisme is een zeer ernstige voedselvergiftiging, die vroeger regelmatig slachtoffers maakte. Het risico op botulisme door zelfgemaakte knoflookolie is te verkleinen door:

- knoflookteentjes na twee tot drie dagen uit de olie te halen. Gebruik deze teentjes alleen nog in warme gerechten: verhitting boven 80 °C doodt het gif dat de bacterie maakt.

- de knoflookolie in de koelkast te bewaren en ten hoogste twee tot drie weken.

Knoflookazijn is wel veilig: de botulismebacterie groeit in azijn niet verder.www.ggd.nl

Niet doen dus!
Ik bewaar sinds dit topic mijn knoflook in een bakje in de koelkast en dat werkt dus super. Normaal in mijn kast liepen ze binnen een week al uit en nu ligt het zeker al 3 weken in de koelkast.
knoflook in de koelkast bewaren lijkt mij zo vreemd :S

wel een goed afgesloten bakje nemen dan anders ruikt het zo
Wanneer knoflook gewoon in het schilletje zit ruikt dat toch helemaal niet?
Mijn knoflook ruikt nergens naar...

Althans, totdat ik het gegeten heb.
dangeensuus: Hartelijk dank voor de waarschuwing.

Knoflook in olie in de koelkast doe ik al tenminste 10 jaar en tot dusver geen problemen hiermee. Misschien is het in de koelkast bewaren wel mn redding geweest of bevatte de knoflook geen sporen van de genoemde bacterie.

Ben toch wel benieuwd naar wat dan de preciese omstandigheden zijn geweest voor zulke bekende en onheilspellende testresultaten. Ben nu wel enigsinds gedimd wat betreft het aanprijzen van deze methode van bewaren naar anderen toe, maar of ik er zelf nu meteen mee stop... ik bedoel over tien jaar ervaring hiermee en ik ben kerngezond en zelden ziek... dat zegt ook wat.
Dat lijkt me toch geen probleem Robert.

Ik koop flessen met olie en teentjes knoflook, het zal niet heel veel verschillen als je het zelf maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven