Knoflook poffen: temperatuur?

09-06-2012 16:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zometeen knoflook gaan poffen in de oven, om eindelijk eens die befaamde gepofte knoflooksoep te gaan maken

Maar nu staat er in het recept dat de bollen 40 min. op 160 graden moeten. Ik vond die temperatuur wat laag lijken en na enig gegoogel blijkt ieder recept een andere temperatuur aan te bevelen: 220 graden, 180 graden, 200 graden.. Ervaringsdeskundigen hier die de beste temperatuur weten? Of zou het niet echt uitmaken?

Ik heb trouwens een heteluchtoven, maar deze heeft ook een 'boven- en onderwarmte' stand.

Thanks! :-)
Ik zou die van het recept aanhouden. Tenzij je zwarte knoflooktenen wilt :-) Dus 40 min. op 160 graden. Dan garen de tenen langzaam en worden lekker smeuig! Succes!
Hmm.. zwarte knoflooktenen zijn inderdaad niet best.

Ik denk dat je wel gelijk hebt inderdaad, dat langzaam garen het lekkerste is.

Ik zet mn oven dus gewoon op 160 graden. Bedankt!
Beter iets te lang op een lage temperatuur dan kort op een te hoge temperatuur. Knoflook wordt bitter als hij verbrandt, dus dat wil je sowieso (sorry: seauhiouseau) voorkomen...
De temp/ van het recept dat hier op het forum circuleert werkte bij mij prima.
quote:lionlily schreef op 09 juni 2012 @ 16:55:

Beter iets te lang op een lage temperatuur dan kort op een te hoge temperatuur. Knoflook wordt bitter als hij verbrandt, dus dat wil je sowieso (sorry: seauhiouseau) voorkomen...

Ze staan er nu in, ruikt heerlijk! Beeeetje sterk, maar wel lekker.

Ik zit nu steeds door het raampje van de oven te loeren of ze niet zwart worden, maar dan lijkt toch mee te vallen gelukkig.

Ben wel echt benieuwd naar de soep!

@borderwalk: volgens mij was het recept dat hier rond circuleert van de Appie, en die gebruik ik nu ook
Doe je ze niet in aluminiumfolie?

Ik snijd een stukje van de bovenkant af zodat de teentjes net bloot komen te liggen, smeer er een beetje olijfolie op en doe ze dan in aluminiumfolie. Daarna gaan ze ongeveer drie kwartier tot een uur in de oven op 160 graden. En inderdaad, je hele keuken gaat er lekker van ruiken.
40 min op 160 graden is te lang! Tenminste ik neem aan dat t over t recept van de Appie gaat?

Dan is 30 à 35 min echt genoeg. Anders heb je verbrande teentjes. Soep is heerlijk, enjoy
En 160 graden is heet genoeg. Anders verbranden ze alleen maar.
Ik heb ze er na ongeveer 35 minuten uitgehaald. Sommige teentjes hadden wel een bruine achterkant, hoort dat? Bij sommige heb ik het er maar afgesneden. Het was maar lichtbruin, maar de rest was wit.

Soep staat nu te koken, nog een halfuurtje en ik kan proeven. Ben benieuwd!
Ik doe ze altijd mínstens een uur in de oven, met z'n vieren tegelijk of zo. Op 180 oC

Voor de gepofte knoflooksoep.

Heerlijk!
En? Lekker of niet?
Ja en?
Het is best lekker! Heel anders dan ik me had voorgesteld, het is niet echt die typische knoflooksmaak.

En het vult enorm.. na één kop soep (en brood) had ik al wel weer genoeg.
Ik doe ze in een pannetje water, breng dat aan de kook en laat het dan langzaam afkoelen. Bijvoorbeeld 's morgens even aan de kook brengen en 's avonds de soep maken. De teentjes zijn dan superzacht en gemakkelijk uit te knijpen.

Véél goedkoper dan een uur lang de elektrische oven aanzetten.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:maryni83 schreef op 09 juni 2012 @ 19:03:

Het is best lekker! Heel anders dan ik me had voorgesteld, het is niet echt die typische knoflooksmaak.

En het vult enorm.. na één kop soep (en brood) had ik al wel weer genoeg.

Ik ben een beetje een sukkel, ik lees nu pas dat je de befaamde gepofte knoflooksoep hebt gemaakt!

Lekker he?

Als je 'm nog eens maakt, laat dan eens (als je wil natuurlijk) tijm meekoken in je soep en knijp er een halve citroen in uit als 'ie klaar is.

Verrukkelijk!
Ik heb ook weleens gelezen dat je knoflook kunt roken. Heeft iemand daar tips over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven