Koekjes krokant bakken

20-06-2011 18:49 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil als cadeautje voor een vriendin koekjes bakken. Ik krijg het alleen nooit voor elkaar dat de koekjes krokant worden. Ze blijven altijd een beetje zacht.

Hoe krijg ik krokante koekjes voor elkaar?

Over heter? Langer in de oven? Dunnere koekjes? Op een bepaalde manier afkoelen?
Welk recept gebruik je?
Ik heb een boekje gekocht met 1 deeg, 100 koekjes:

De basis is voor 30 koekjes:

225 gr boter

140 gr witte basterdsuiker

1 eidooier, geklopt

2 tl vanille aroma

280 gr bloem

zout

Oven op 190 gr, 12-15 minuten in de oven, en dan 5-10 minuten afkoelen
Het lijkt me wat veel boter ten opzichte van de bloem. Daarnaast bevat basterdsuiker meer water dan kristalsuiker, dus dat kun je ook nog proberen.

Het lijkt bijna een wrijfdeeg, om bijvoorbeeld spritsjes te maken... Is het niet vreselijk plakkerig tijdens het kneden?
Het is inderdaad wel plakkerig, maar er komt nog wel het één en ander doorheen. Misschien dat ik er wat minder boter in doe.
Laat even weten of het beter is gegaan met wat minder boter

Je hebt me wel geinspireerd, er staan zandkoekjes af te koelen op mijn aanrecht
Ik was naar de supermarkt geweest om chocolade te kopen, kom ik thuis...ben ik boter vergeten. Morgen maak ik de koekjes: ik maak chocoladekoekjes en choco-kaneel koekjes.

Dan doe ik ze in een mooi doosje met leuke servetjes en dan als cadeautje aan een vriendin.
Ja ze zijn krokant! Ik heb er 25 gr minder boter in gedaan. Ze zijn nu ook niet zo vettig.

Ik heb er chocolade stukjes inzitten, die zijn helemaal gesmolten. Hoop dat ze weer hard worden.
Geniaal Tinkerdel! Is het uiteindelijk ook goed gekomen met de chocoladestukjes?
De chocoladestukjes zijn nu weer wat harder geworden. Ze waren erg lekker
Kun je even het recept (dat je het laatste hebt gebruikt) van die kaneel-choco koekjes plaatsen? Klinken aangenaam lekkerrrr..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven