Koemelkallergie voedingsmiddelen en recepten

25-10-2019 16:08 95 berichten
Onze baby heeft misschien wel koemelkallergie en nu wil ik (eigenlijk niet) een paar weken stoppen met alles waar dat in kan zitten.

Hebben jullie goede tips voor alternatieven? Ik ga al bijna huilen bij de gedachte geen kaas te mogen eten, ik vind dat zooooo lekker!
Ik ontbijt graag met (havermout)pap, wat kan ik dan nu nemen? En melkchocolade alternatieven? Wie weet wat er kan?

Ik hoor heel graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Rotterdame010 schreef:
26-10-2019 13:58
Vanochtend de amandelyoghurt van de appie gegeten als ontbijt. Vond ik niet echt lekker😬
Iemand tips voor lekkere vegan yoghurt (zonder soja!!)?
Ik wist niet eens dat dit bestond! :-o Ondanks dat jij het niet zo lekker vond, ga ik m toch eens proberen :)
Ik vond de kokosyoghurt wel lekker. Maar ik houd ook wel van kokos sowieso.

Wat ik wel lekker vind is havermout met amandelmelk (en banaan en kaneel). Dat kan je of opwarmen in een pannetje. Of je kan et overnight oats van maken en het de nacht van tevoren in de koelkast klaarzetten. Kan koud gegeten worden, of ff warm in de magnetron.

Heb ooit haveryoghurt geprobeerd van de ekoplaza... Oeh eens maar nooit weer!

Manchego en peccorino zijn inderdaad schapenkazen. Wel altijd sowieso dubbel checken of het niet gemengd is met koemelk of geitenmelk (zeker de goedkopere versies).
Er is HEEL VEEL lekkere schapenkaas btw. Ook voor op een kaasplank. Maar dan moet je wel eerst zeker dat je baby daar tegen kan. Zou ik nu nog niet introduceren en proberen tot de rust weer wederkeert.

Sterkte, ik ken alle leed en slapeloze nachten die je mee maakt nu. Het is niet makkelijk, maar gelukkig ben je er wel snel bij. Koelzalf kan helpen tegen de eczeem.
pocas schreef:
26-10-2019 22:43
Ik vond de kokosyoghurt wel lekker. Maar ik houd ook wel van kokos sowieso.

Wat ik wel lekker vind is havermout met amandelmelk (en banaan en kaneel). Dat kan je of opwarmen in een pannetje. Of je kan et overnight oats van maken en het de nacht van tevoren in de koelkast klaarzetten. Kan koud gegeten worden, of ff warm in de magnetron.

Heb ooit haveryoghurt geprobeerd van de ekoplaza... Oeh eens maar nooit weer!

Manchego en peccorino zijn inderdaad schapenkazen. Wel altijd sowieso dubbel checken of het niet gemengd is met koemelk of geitenmelk (zeker de goedkopere versies).
Er is HEEL VEEL lekkere schapenkaas btw. Ook voor op een kaasplank. Maar dan moet je wel eerst zeker dat je baby daar tegen kan. Zou ik nu nog niet introduceren en proberen tot de rust weer wederkeert.

Sterkte, ik ken alle leed en slapeloze nachten die je mee maakt nu. Het is niet makkelijk, maar gelukkig ben je er wel snel bij. Koelzalf kan helpen tegen de eczeem.
Dank je wel!!! Voor je tips en voor je lieve reactie nu😘
Irish_Wasser_Woman schreef:
26-10-2019 19:04
Ik wist niet eens dat dit bestond! :-o Ondanks dat jij het niet zo lekker vond, ga ik m toch eens proberen :)
Hij was niet oneetbaar hoor, maar ik kom net van de echte yoghurt en dan is het denk ik nog wennen, maar ik ga de kokos ook proberen. Wie weet is die lekkerder.

Ik hoorde trouwens vandaag van een vriendin die hetzelfde heeft gehad dat de Lidl ook lekkere plantaardige yoghurt heeft. Die ga ik ook proberen.

Ik denk trouwens dat dit dieet ook voordelen heeft. Ik ben uit eten geweest en mocht geen toetje ivm zuivel, dus zo ben ik mijn zwangerschapskilo’s snel kwijt ;-D Normaal ben ik van het type gedachteloos ja zeggen en snoepen en snaaien en dat gaat nu dus niet!
Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een extreme vorm van koemelk allergie en wei. Er zijn best veel mogelijkheden maar het is soms wel even zoeken. De meeste mensen die koemelk allergie hebben hebben ook vaak een allergie voor soy. Ik koop altijd amandelmelk. Verder heel alles lezen wat op de verpakking staat. Gelukkig zijn er de laatste Jaren veel mogelijkheden bij gekomen. Ook eten in een restaurant is niet altijd eenvoudig. En je kunt niet altijd de bediening geloven want soms zit er nog melk in. Vraag om een EpiPen en die altijd bij je dragen.

Een voordeel mijn dochter eet heel gezond.
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
27-10-2019 01:00
Mijn dochter heeft een extreme vorm van koemelk allergie en wei. Er zijn best veel mogelijkheden maar het is soms wel even zoeken. De meeste mensen die koemelk allergie hebben hebben ook vaak een allergie voor soy. Ik koop altijd amandelmelk. Verder heel alles lezen wat op de verpakking staat. Gelukkig zijn er de laatste Jaren veel mogelijkheden bij gekomen. Ook eten in een restaurant is niet altijd eenvoudig. En je kunt niet altijd de bediening geloven want soms zit er nog melk in. Vraag om een EpiPen en die altijd bij je dragen.

Een voordeel mijn dochter eet heel gezond.
TO gaat koemelkvrij eten omdat haar kind mogelijk allergisch is. Een Epipen lijkt me lichtelijk overdreven in dit geval....
snowy2 schreef:
27-10-2019 13:00
TO gaat koemelkvrij eten omdat haar kind mogelijk allergisch is. Een Epipen lijkt me lichtelijk overdreven in dit geval....
Volgens mij heb ik inderdaad geen epipen nodig. Ik heb begrepen dat anafylactische shocks bij borstgevoede kindjes niet voorkomt, omdat in de borstvoeding sowieso maar weinig doorkomt... als het al gebeurt. Zelf heb ik igg geen problemen met melk, soja en ei.
O ja, iemand nog ideeën voor toetjes? Want ik ga nu wel op de heel gezonde toer, voorlopig eet ik alleen fruit als toetje, bij gebrek aan alternatief...

Maar stiekem verlang wel naar een tiramisu.....
Tiramisu zou je (later) kunnen maken met sojaslagroom, wanneer je soja mag.
Lange vingers zijn meestal zonder koemelk.
Pure chocola en cacao poeder ook.

Ik heb nog geen goed (lekker) alternatief ontdekt voor slagroom behalve de soja slagroom van alpro (koel opkloppen).

Bananencake met olie ipv boter (of margarine) is lekker.

En de olijfolie chocolade taart van yvette van boven (ik doe zonder grapefruit rasp)
http://taartenzoet.blogspot.com/2015/10 ... t.html?m=1

Op pinterest kan je overal wel een vegan variant van vinden. Ik maak gewoon zelf dingen maar vervang boter door olie of plantaardige margarine. En melk door amandelmelk.
Slagroom door soja slagroom, zolang je geen soja mag kan dit niet. Je kan ook kokosroom gebruiken maar ik vind dat zelf niet echt ideaal.
Pocas, dank je wel! Dan houd ik de sojaroom nog even in gedachten.

Bananencake klinkt ook goed! Heb je een recept, toevallig? Ik kan natuurlijk ook zelf zoeken online.
Dat recept van Yvette van Boven klinkt ook heel goed!! Dat ga ik uitproberen😃😃

Nog een licht off-topic vraagje: ben jij tussendoor nog gaan provoceren? Of toch niet? Ik twijfel nl een beetje. Het huidje van mijn meisje is nu net lekker rustig en haar ontlasting is ook veel beter.. Als ik nu weer melk ga eten/drinken dan duurt het natuurlijk weer even voor alles weer uit mijn lichaam is.
Ik snap heel goed dat je de rust wilt behouden nu, ik zou provoceren uitstellen als het kan. Bij mijn jongste zijn ze pas na 1 jaar gaan provoceren, maar ik denk dat elk ziekenhuis of zorgverzekering daar een ander idee over heeft.

Ik gebruik een bananencake van Holtkamp maar kan die niet online vinden. Is een recept met zonnebloemolie en melk (ik gebruik amandelmelk).
Rotterdame010 schreef:
27-10-2019 21:48
O ja, iemand nog ideeën voor toetjes? Want ik ga nu wel op de heel gezonde toer, voorlopig eet ik alleen fruit als toetje, bij gebrek aan alternatief...

Maar stiekem verlang wel naar een tiramisu.....
Vegan ijs van Ben & Jerry is heerlijk.
Te koop bij Albert Heijn, in bekers van 500 ml en van 100 ml
https://www.ah.nl/zoeken?query=ben%20je ... onder_melk

En het meeste sorbetijs is zonder melk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu TO? Ben je er al over uit of het koemelkallergie is? (Ik eet inmiddels een jaar koemelkvrij dus denk graag met je mee als dat nog nodig is :) ).
Alle reacties Link kopieren
https://koemelkallergie.net/koemelkvrije-producten/
zussel schreef:
21-11-2019 19:18
Hoe is het nu TO? Ben je er al over uit of het koemelkallergie is? (Ik eet inmiddels een jaar koemelkvrij dus denk graag met je mee als dat nog nodig is :) ).

Ha zussel,

De kans is groot. Zeker weten doen we het pas na een echte provocatie, maar laatst perongeluk boter gegeten en daar reageerde ze op. Dus voorlopig blijf ik koemelkvrij eten.

Hoe gaat het bij jou en het KMV-eten?
Sorry voor mijn late reactie, was even niet op het forum! Het is druk met een kleine baby☺️
Dank je wel!!
Odense2 schreef:
06-11-2019 23:11
Vegan ijs van Ben & Jerry is heerlijk.
Te koop bij Albert Heijn, in bekers van 500 ml en van 100 ml
https://www.ah.nl/zoeken?query=ben%20je ... onder_melk

En het meeste sorbetijs is zonder melk.
Die heb ik ook geprobeerd nav jouw tip! Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
25-10-2019 16:14
Chocolade kan niet denk ik.
Jawel, puur met een hoog Percentage cacao
pocas schreef:
06-11-2019 21:00
Ik snap heel goed dat je de rust wilt behouden nu, ik zou provoceren uitstellen als het kan. Bij mijn jongste zijn ze pas na 1 jaar gaan provoceren, maar ik denk dat elk ziekenhuis of zorgverzekering daar een ander idee over heeft.

Ik gebruik een bananencake van Holtkamp maar kan die niet online vinden. Is een recept met zonnebloemolie en melk (ik gebruik amandelmelk).
Dank je Pocas! Voorlopig geef ik borstvoeding, dus van de verzekering hebben we nu geen last. Het loopt nu via het cjg en de huisarts.

Ik ga kijken of ik het recept zelf kan vinden. Ik ga met mijn kleuter proberen de melkvrij kaneelbroodjes van de minimalist baker te bakken. Ik zal jullie laten weten hoe die was! https://minimalistbaker.com/the-worlds- ... mon-rolls/
Ben benieuwd naar de kaneelbroodjes!

In principe kan alles koemelk vrij als je het vervangt met plantaardige margarine. Had zelf laatst pure chocolade chocolate chip cookies gemaakt en roze koeken uit een koekjesbijbel van Rutger nogiets. Gewoon boter vervangen door plantaardige margarine (is wel altijd opletten want niet alle margarine is zonder koemelk). Beiden super super lekker 😋

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven