Koffie vragen

20-12-2010 09:42 51 berichten
Hoi allemaal!

Ik heb een paar vragen...ik heb altijd veel thee gedronken maar de laatste tijd meer een liefhebber van koffie geworden. Nu heb ik een senseo maar die is aan vervanging toe. Ik wil dus iets nieuws kopen maar heb geen geld voor dure apparaten helaas. Nu ben ik ook dol op cappuchino. Ik vroeg me af of je met een gewoon standaard koffiezetapparaat ook cappuchino kunt maken. In de zin van gewoon koffie zetten en dan los opgeklopte melk maken en erbij doen. en is koffie van een gewone machine lekkerder dan senseo? Dat het iets meer werk is maakt me niet zoveel uit. Kun je van snelfiltermaling ook verschillende soorten/smaken kopen? Wie heeft tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
In Italie, waar ze toch wel het een en ander van koffie en cappuccino afweten, koopt geen hond die dure Nespressopads (en senseo, dat vinden ze gewoon geen koffie, punt).

Ieder gezin heeft een perculator (zie plaatje dat iemand boven plakte). zo'n ding kost echt niet veel. Doe er koffie van een lekker merk in en je maakt zo op je fornuis een heerlijke espresso. Beetje geklopte melke erbij en je hebt échte cappuccino.

In een bar of café maken ze je koffie met een espressomachine, maar dan één waar gewoon losse koffie in gaat.

De 'gewone' Nederlandse koffie maak ik nog steeds in een ouderwetse koffiezet. Zo kan ik zelf kiezen welke koffie ik gebruik en hoe sterk ik hem maak.
Filterkoffie heb je wel in verschillende varianten! Ik koop vaak de Ethiopië variant van AH Excellent. Heerlijk vol. En bij Simon Lévelt kunnen ze alle koffiesoorten in snelfiltermaling malen. Jammie!

Ik vind Senseo ook bagger... Yuk, en dan helemaal met poedermelk!

In Italië weten ze inderdaad pas echt wat goede koffie is!
Ik heb een Citiz & Milk van Krups en daar maak ik heerlijke capuccino mee.

Het is Dit model.

De koffie van Nespresso is idd niet goedkoop, maar het is echt heerlijke koffie en qua kosten vind ik het nog wel te overzien. Mijn man drinkt het niet en ik drink zo'n 2 tot 3 kopjes per dag.
Dit is trouwens ook een leuk ding: http://www.italiepunt.nl/ ... _info.php?products_id=796 een percolator met melkcompartiment. Het schijnt te werken, en wel zo makkelijk!
Het zal best werken, maar het lijkt me wel een hoop gedoe om het te maken.
Senseo koffie is vies, een nespresso is duur in gebruik, een echt espressomachine is duur in aanschaf en een perculator is bewerkelijk.

Filterkoffie is terug van weggeweest.
quote:Guinevieve schreef op 20 december 2010 @ 11:23:

Senseo koffie is vies, een nespresso is duur in gebruik, een echt espressomachine is duur in aanschaf en een perculator is bewerkelijk.

Filterkoffie is terug van weggeweest. Inderdaad. Ik gebruik een oud filterapparaat voor makkelijke sloten -verrassend lekkere- koffie, en de percolator als ik zin heb. Spaar wel ondertussen voor supersonisch espresso-apparaat, maar zolang dat er nog niet is, vind ik dit prima en het smaakt stukken beter dan die neppige senseo-koffiedrank of die altijd hetzelfde smakende en overpriced George C-cupjes...
Ik heb hier thuis een Senseo apparaat staan, maar daar gaan pads in van mijn oude werk (Kaldi Koffie & Thee). Die pads vind ik goed te pruimen, maar er gaat natuurlijk niets boven koffie uit 'onze' espressomachine.

Maar er komt ook goeie koffie uit een gewoon filter-apparaat. Het lekkerste is om de bonen thuis vers te malen of te laten malen bij de koffiewinkel. Maar voor thuis heb je natuurlijk een bonen-maler nodig.

Een ander idee is een perculator(perco?) of een caffetiere. Aluminium versies van de eerste zijn bij de meeste huishoudwinkels wel te koop. Die zijn niet zo duur als de roest vrij stalen, maar die gaan wel weer langer mee.

Een caffetiere is ook super eenvoudig. Dat is zo'n glazen kan met een doordruk-ding waar je kokend water opschenkt. Gaat ook gemalen koffie in.

Melkschuimers zijn er in alle soorten en maten.

Wat Gamuza post werkt volgens mij best goed, maar uiteindelijk kwamen er bij ons altijd veel klanten mee terug. Men koos dan voor de duurdere elektrische melkopschuimer.

Kies wel voor volle melk, die schuimt het beste op. Halfvol kan ook wel, maar magere melk werkt niet zo en is ook minder lekker.

Qua merken: Ik houd niet zo van DE, maar smaak is subjectief.

Ik drink zelf dus graag koffie van Kaldi(alleen bij de winkels, niet in de supermarkt), maar Lavazza(wel supermarkt) hebben we ook wel eens in huis. Illy is ook prima, of Segafredo. Dan kies ik wel voor een 100% arabica. Kijk eens op verpakkingen of het robusta of arabica is. Robusta is goedkoper en wat bitterder qua smaak.

Verder zou ik gewoon eens een koffiezaakje binnengaan (zoals Simon Levelt, Kaldi, etc).

Succes!
Hier zowel een percolator als een filterapparaat, als een senseo. senseo kwam met vriend mee en wordt nu alleen voor bakjes decaf gebruikt. Dat is toch geen echte koffie.

Filter is voor als er veel mensen (meer dan 3) tegelijk koffie willen.

En de percolator voor alle andere momenten.

Maar de dag dat ik een zelfmalendespressoapparaat kan betalen gaan ze allemaal de deur uit hoor!
Ik hoor iedereen ook over Nespresso, maar ik heb begrepen dat de cupjes tussen de 0,30 en 0,35 cent kosten en dat is best prijzig als je veel koffie drinkt.

Nu lees ik hier dat ze er al zijn vanaf 0,22 cent, dus dat geloof ik gelijk, maar dan moet je daar nog steeds wel voor naar de Bijenkorf of Nespresso-winkel (die hele chique waar ze handschoentjes dragen?) en dat is voor mijzelf weer niet handig. Dus dan zou ik ze op internet moeten bestellen en vanaf een bepaald aantal (veel?) heb je dan geloof ik geen verzendkosten. Maar dan ben je ook wel weer een groot bedrag in één keer kwijt. Het apparaat zelf nog wel redelijk betaalbaar denk ik, maar ik geloof toch dat ik dan nog liever een cafetiere of perculator zou kopen en als ik er echt het geld voor zou hebben een espressomachine (en dan niet van Princes of Krups maar van Ascaso, ECM of Gaggia)

Dus ik weet het nog net zo niet met Nespresso....
oeps dubbel
Als ik vandaag een nieuw apparaat moest kopen zou ik een Melitta nemen.
Nespresso heeft heerlijke koffie. Wij hebben een apparaat dat een cappucino maakt, maar die is duur in aanschaf. Cupjes zijn 33 ct. per stuk. Wij drinken voor 70 euro koffie per maand. Best een dure grap dus.

Ik zou als ik jou was gewoon filterkoffie nemen of een perculator (wel goede koffie kopen en geen goedkope troep). Melk in een steelpan en het al kloppend aan de kook brengen. Je krijgt dan een heerlijke dikke laag schuim. Zo deden wij dat voor onze Nespresso!
Ja, ik denk dat ik een gewoon standaard koffiezetapparaat ga kopen. Iemand nog een tip voor welk merk of maakt dat niet zoveel uit?
O nee, ik maakte vast een fout. Ik geloof jullie direct, als jullie zeggen dat ze 10 cent per cupje duurder zijn.

We hebben al jaren een Nespresso, beetje blijven hangen misschien in die begintijd...
De goedkoopste is 33 cent Georgette, dus valt dat even tegen
Hier een perculator van Ikea met espresso Corazon van Simon Levelt. Maak melk heet in een steelpannetje op het vuur en schuim het op met een melkopklopper van de Hema. Levert heerlijke cappuccino/latte op.
quote:grizzella schreef op 20 december 2010 @ 12:26:

Ja, ik denk dat ik een gewoon standaard koffiezetapparaat ga kopen. Iemand nog een tip voor welk merk of maakt dat niet zoveel uit?Ik zei het al, ik zou een Melitta nemen. Maar let ook op het volgende: een kan die tegelijkertijd een thermoskan is is erg prettig! De smaak en temperatuur blijft dan langer goed. Een afneembaar waterreservoir is superhandig, ik weet dat Philips daar een paar prettige exemplaren in heeft. En als het kan: een timer erop. Heerlijk om de koffie al klaar te hebben tegelijkertijd met de wekker.
Ik heb ook een Phillips gehad met thermoskan, maar ik vind het geen lekkere koffie geven. Er kwam op de een of andere manier een rare smaak aan de koffie, wij hebben hem dus weer omgeruild voor een normale kan van glas.

Mijn ouders hebben er ook een gehad, en ook daar het smaakjesprobleem, zij hebben ook weer een glazen.

Ik zou gewoon een goede nemen, niet zo`n ding van 9,99 van de Blokker, maar een goede zoals Phillips, Siemens etc.
Ik zou zeker een goede nemen, ik heb er 1 van princess en die is tja, hoe zeg je dat netjes, kut.
Ik zag laatste een apparaat van Philips met een bonenreservoir. Dan heb je dus bij iedere zetting echt verse koffie. Als ik nu een filterapparaat zou kopen zou ik daarvoor kiezen.
Hoi!

Het is gelukt hoor!

Het is deze geworden, gewoon een koffiezetappaat met filterkoffie,
Plaatje lukt niet!

Het is in elk geval de Kenwood Kmix geworden. Doet het prima, zet goede koffie (Black van D.E) Met een losse melkklopper van de hema heb ik melkschuim gemaakt.

Bedankt voor alle tips nog!
ik kan je plaatjes niet openen, jammer...

Heb zelf gisteren nav jullie toppic een perculator bij de Hema gekocht en bij C'est bon koffieboontjes van smaak Santos de Brasil laten malen, een melkopschuimer bij Blokker in mijn mandje gemikt en ben gisterenavond eens aan de slag gegaan, boy MMM wat een lekker bakkie...

Welke koffie is nog meer een aanrader voor de perculator?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven