Kook je vaak zelf, of?

13-02-2019 18:42 392 berichten
Net op tv. Mensen koken steeds minder zelf
Kant-en-klare maaltijden, thuisbezorgd, uiteten neemt toe.
Zelf koken neemt af.

Hoe zit dat op vief?

(Kook je voor bv 2 dagen dan telt dat als 2 dagen (vind ik)

Hoeveel dagen van de week kook je gemiddeld zelf?

Totaal aantal stemmen: 360

1 dag (2%)
2 dagen (2%)
3 dagen (4%)
4 dagen (5%)
5 dagen (16%)
6 dagen (39%)
Elke dag (30%)
Nooit! Kant-en-klaar of thuisbezorgd en anders uiteten (1%)
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:59
17.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-02-2019 10:52
Ja, wat doe jij dan? Er bij gaan zitten kijken als iets 'n aantal uur moet sudderen?
dat niet natuurlijk, maar ik ga ook niet het huis uit als het vuur aanstaat hoor. dus ben dan wel aan huis gebonden.
Alle reacties Link kopieren
overigens was ik toen ik jaren geleden voor mijn werk een paar maanden in Amerika was wel echt verbaasd over hoe weinig mensen daar zelf kookten. Veel normaler dan hier om langs de 'deli' te gaan of een magnetron maaltijd te eten.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
28-02-2019 10:25
Wat doe je er dan mee? Is dat dan voor één soep? Of kun je dan voor meerdere soepen bouillon maken?
je gebruikt het als basis voor allerlei andere soepen, of voor sauzen ofzo. Zoals bijvoorbeeld erwtensoep, pompoensoep, linzensoep, pindasoep, eigenlijk alle soepen hebben als basis bouillon dus als je bijvoorbeeld zin in kippensoep hebt dan maak je een grote pan kippenbouillon waarvan je vervolgens de helft of driekwart ofzo invriest. En dan kan je kiezen of je het invriest inclusief kippenvlees, of zelfs echt alleen de bouillon invriest. Dat invriezen kan je ook weer in allerlei porties doen. In ijsblokzakjes voor hele kleine beetjes om bijvoorbeeld sauzen mee te maken, of in een- of meerpersoonsporties om snel en makkelijk een lekker soepje te maken.
Datzelfde geldt uiteraard voor runderbouillon. Dan maak je een keer in het weekend een grote pan runderbouillon waarvan je een deel direct gebruikt voor groentesoep met balletjes bijvoorbeeld en de rest invriest voor andere soepen, stoofvlees, sauzen, risotto, etc.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-02-2019 10:52
Ja, wat doe jij dan? Er bij gaan zitten kijken als iets 'n aantal uur moet sudderen?
Ja inderdaad. Ik ga ernaast zitten staren. Djiez. :facepalm:
Ik ga alleen echt het huis niet uit als er een pan op het vuur staat.
Alle reacties Link kopieren
ik ga ook de deur niet uit maar het fijne van soep is dat je het rustig een paar uur uit kunt zetten omdat je de deur uit gaat en dan gewoon weer aan als je toch thuis bent. Zelfde geldt voor draadjesvlees, dat zet ik gewoon uit als ik weg ga en weer aan als ik terug ben.
Am Yisrael Chai!
QueenArachnia schreef:
28-02-2019 11:17
Ja inderdaad. Ik ga ernaast zitten staren. Djiez. :facepalm:
Ik ga alleen echt het huis niet uit als er een pan op het vuur staat.

Ik zit ook altijd door het raampje van de wasmachine te kijken tot hij klaar is.. Logisch toch? :mrgreen:
Best nog tijdrovend dat wassen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
28-02-2019 11:20
ik ga ook de deur niet uit maar het fijne van soep is dat je het rustig een paar uur uit kunt zetten omdat je de deur uit gaat en dan gewoon weer aan als je toch thuis bent. Zelfde geldt voor draadjesvlees, dat zet ik gewoon uit als ik weg ga en weer aan als ik terug ben.
Ja zo doe ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
28-02-2019 11:15
je gebruikt het als basis voor allerlei andere soepen, of voor sauzen ofzo. Zoals bijvoorbeeld erwtensoep, pompoensoep, linzensoep, pindasoep, eigenlijk alle soepen hebben als basis bouillon dus als je bijvoorbeeld zin in kippensoep hebt dan maak je een grote pan kippenbouillon waarvan je vervolgens de helft of driekwart ofzo invriest. En dan kan je kiezen of je het invriest inclusief kippenvlees, of zelfs echt alleen de bouillon invriest. Dat invriezen kan je ook weer in allerlei porties doen. In ijsblokzakjes voor hele kleine beetjes om bijvoorbeeld sauzen mee te maken, of in een- of meerpersoonsporties om snel en makkelijk een lekker soepje te maken.
Datzelfde geldt uiteraard voor runderbouillon. Dan maak je een keer in het weekend een grote pan runderbouillon waarvan je een deel direct gebruikt voor groentesoep met balletjes bijvoorbeeld en de rest invriest voor andere soepen, stoofvlees, sauzen, risotto, etc.
Nog meer werk dus. ;-)
Eigenlijk wist ik dit wel, maar zo uitgebreid kook ik gewoon niet. Geen zin in en niet noodzakelijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
28-02-2019 11:21
Ik zit ook altijd door het raampje van de wasmachine te kijken tot hij klaar is.. Logisch toch? :mrgreen:
Best nog tijdrovend dat wassen.
Ik had vroeger de wasmachine in de keuken staan, kon ik tegelijkertijd ook nog de pan op het vuur in het oog houden, maar tegenwoordig zit ik uren in de badkamer, voor koken heb ik geen tijd meer.

Maar on topic, ik heb 6 keer ingevuld, ik en/of man koken meestal zelf, een enkele keer halen we iets, laten we iets bezorgen of gaan we uit eten, ik wilde eigenlijk 6-7 keer invullen, maar die optie was er niet.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
28-02-2019 10:25
Wat doe je er dan mee? Is dat dan voor één soep? Of kun je dan voor meerdere soepen bouillon maken?
meestal voor 1 pan soep, die ik dan voor een deel in porties invries en voor een deel gelijk eet.
Wat wel veel werk is, is een consommé, omdat je die moet klaren. Dat heb ik een paar keer gedaan, omdat ik een recept wilde maken, maar dat doe ik niet maandelijks :proud:

Als ik soep maak, is dat voor mij iig zeker wel een volwaardige maaltijd, met wat brood erbij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-02-2019 10:42
Nu ik dit lees ruik ik het zo weer.
Brrrrrrr, het hele huis stonk ernaar.
Gelukkig maakte mijn moeder alleen soep met verjaardagen of feestdagen, maar die geur vergeet ik niet.
Zullen velen wel lekker vinden?
ik wel iig, maar ik hou ook van koken en vind veel dingen lekker. Ik snap dat het voor jou heel anders is.
Wat voor geur is het voor jou?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-02-2019 10:47
Voor thuis blijven hoeft niet hoor! Als je pan aan de kook is gebracht dan kun je 'm instellen zodanig dat ie niet overkookt en dan kun je rustig een paar uur weg.
ik ga echt niet weg als er iets in de oven of op het gas staat, maar ook niet als de wasmachine of droger aan staan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
28-02-2019 10:59
Ik kan prima koken maar maak nooit zelf bouillon. Mijn man eet geen vlees, dus onze soepen zijn gepureerde groentensoepen. Uiteraard niet hetzelfde als groentesoep van zelfgetrokken bouillon maar ze worden zeer gewaardeerd en staan vrijwel elk weekend op het menu voor bij de lunch.
er is in mijn ogen ook niks mis met een bouillonblokje hoor, als ik een gepureerde groentesoep maak, maak ik ook niet eerst zelf bouillon
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
28-02-2019 11:39
Ja zo doe ik het ook.
ik ook
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Oh ik doe dat ook heus niet altijd, hangt er een beetje vanaf hoe veel tijd en zin ik heb. Ik heb trouwens ook wel een paar keer gehad dat mijn zelfgetrokken bouillon/bonebroth faliekant mislukte. Geen idee wat ik dan fout deed, maar dat werd het een soort vettige-zeepsmaak. :sick:
Dat is best een beetje zonde. Een van de experts een idee wat er dan misgaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik kook vaak voor zowel lunch als diner.

Voor lunch kan dat een soep zijn, een salade of een restje uit de vriezer.

Diner vrijwel elke avond, al gaan we eens in de 14 dagen samen uit eten en dan wensen de kinderen graag een pizzaatje.

Mijn zoon van 4 heeft zijn wensenlijstje ook regelmatig door, vanavond wil hij mosselen haha.

Ik houd van koken, heb er ook tijd voor. En er eten altijd veel mensen aan mijn tafel, van onszelf met 7. Mijn moeder en zus wonen beide alleen en om de hoek dus die nodig ik ook elke week minimaal 1x uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook 6 dagen in de week. 1 x per week doen wij de boodschappen rond 17:00 uur en nemen dan naar eigen keus een kant en klaar maaltijd mee.
Afhaal of bezorgen doen wij misschien 6 x per jaar.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven