Kook je vaak zelf, of?

13-02-2019 18:42 392 berichten
Net op tv. Mensen koken steeds minder zelf
Kant-en-klare maaltijden, thuisbezorgd, uiteten neemt toe.
Zelf koken neemt af.

Hoe zit dat op vief?

(Kook je voor bv 2 dagen dan telt dat als 2 dagen (vind ik)

Hoeveel dagen van de week kook je gemiddeld zelf?

Totaal aantal stemmen: 360

1 dag (2%)
2 dagen (2%)
3 dagen (4%)
4 dagen (5%)
5 dagen (16%)
6 dagen (39%)
Elke dag (30%)
Nooit! Kant-en-klaar of thuisbezorgd en anders uiteten (1%)
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:59
17.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/13/el ... r-a1599055
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 20:55
Bedankt! :)

We zijn een jaar geleden uit de stad verhuisd en vriend zegt wel een auto te willen kopen, maar het is er nog niet van gekomen. De bus stopt op 5 min wandelen, op 6 km is er een tram en op 7 km een station. Ik fiets elke dag, vriend wordt opgepikt door praktisch langsrijdende collega met auto van de zaak. Ik heb zelfs geen rijbewijs :-$
Respect... hier 8 supermarkten binnen 1 kilometer, tram voor de deur, station om de hoek, winkels gemiddeld tot 21u open en auto voor de deur. En dan nog boodschappen en avondeten laten bezorgen... Haha, andere uiterste dus.

Maar...een weekmenu maak ik dan weer wel. In schoolkrijt op de keukendeur. Zodat ik na het werk zonder nadenken eten in elkaar kan zetten en alle aandacht voor de kinders heb. (En in de andere week zorg ik dus voor een voorraad die direct de magnetron in kan).
Alle reacties Link kopieren
Ik kook 7 dagen per week en wij zijn nog redelijk jong. Afhalen of bezorgen is alleen incidenteel. Als het zeg maar echt niet anders kan omdat we geen tijd hebben om te koken of boodschappen te doen.
Wij maken thuis ook gebruik van een weekplanning. Tuurlijk schuift het wel eens wat, maar over het algemeen werkt het heel fijn.
Kant-en-klaar maaltijden eten wij nooit. Met de nieuwe keuken hebben we heel bewust voor geen magnetron gekozen, dan kom je ook niet in de verleiding.
Alle reacties Link kopieren
Voor dat ik kinderen had kookte ik praktisch nooit voor mezelf alleen. Sloeg meestal het avondeten over. Als m'n man thuis was kookte ik wel en probeerde regelmatig wat nieuw s uit.
Nu met kinderen moet ik wel en kook ik eigenlijk elke dag. M'n jongste is van de avg en dat is ook makkelijk hoor, half uurtje staat het op tafel. Uitgebreid koken heb ik geen tijd voor met peuter en dreumes. Komt wel weer. Uit eten is al heel lang geleden, afhalen doe ik zelf nooit, man wel als hij thuis is en dan meestal van de turk. Dan eet hij als de kinderen in bed liggen
Alle reacties Link kopieren
Yotam Ottolenghi.

https://www.amazon.com/Ottolenghi-Simpl ... 1607749165
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
13-02-2019 21:55
Yotam Ottolenghi.

https://www.amazon.com/Ottolenghi-Simpl ... 1607749165
The Jerusalem Cookbook heb ik wel en is een aanrader :lol:
retrostar schreef:
13-02-2019 21:55
Yotam Ottolenghi.

https://www.amazon.com/Ottolenghi-Simpl ... 1607749165
Die vega meuk lijkt me niet lekker. Hij is ook mijn minst favoriete gastkok bij masterchef
Ik lees hier tot mijn grote verbazing dat er mensen zijn die magnetron poffertjes als avondmaaltijd eten?!

Ik maak wel eens poffertjes met de kinderen maar dat is altijd lunch of een tussendoortje.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind: pfff poffertjes voor lunch is toch ook raar ze
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 21:12
Zondag halen we een brood bij de bakker en op dinsdag of woensdag rijd ik meestal langs een verder gelegen broodautomaat omdat dat het enige lekkere brood uit de automaat in de omgeving is :lol:

Broodautomaat? Ik wist oprecht niet dat dat bestond.

Bij mij is de supermarkt elke dag tot 22:00u open en het gebeurt echt vaak dat ik om 21:43u nog binnen kom rennen...
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 22:15
15.36% gewijzigd
Rosalind schreef:
13-02-2019 22:07
Ik lees hier tot mijn grote verbazing dat er mensen zijn die magnetron poffertjes als avondmaaltijd eten?!

Ik maak wel eens poffertjes met de kinderen maar dat is altijd lunch of een tussendoortje.
Is toch hetzelfde als pannenkoeken?
redbulletje schreef:
13-02-2019 22:12
Is toch hetzelfde als pannenkoeken?
Ik vind pannenkoeken ook al geen maaltijd, maar daar kun je nog iets hartigs van maken. Poffertjes vind ik echt een snackje of een toetje.

Maar kinderen zullen het vast heerlijk vinden hoor.
redbulletje schreef:
13-02-2019 22:12
Is toch hetzelfde als pannenkoeken?
Die eten wij ook niet als avondmaaltijd :$
Als we ze eten is dat in het weekend als ontbijt.

Vroeger bij mijn ouders trouwens wel. Maar dan eerst een bord verse (erwten)soep.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook eigenlijk áltijd. Dus 7 dagen in de week.
Als ik een keer niet kook, is dat bijv. als we een dagje uit gaan, dan wordt het een frietje in het pretpark ofzo. En we gaan denk ik ca. 4x per jaar uit eten met het gezin. Liefst zo’n all you can eat sushi-restaurant, of tapasrestaurant. Maar met zijn vieren kost dat algauw 120,= dus dat doen we niet zo vaak.
Oja, en we halen denk ik 2x per jaar Chinees.

Thuisbezorgd hebben we nog nooit gedaan. Er zit hier niet veel en hetgeen er zit vind ik veel te duur. Dan ben je voor 4 pizza’s of iets van de shoarmaboer of de Griek ook zo 30,= kwijt. Vind ik veel.

Voorheen gingen we nog weleens friet halen bij de snackbar, denk zo’n 1x per maand, maar vaak dat niet eens. Maar ik merk dat sinds we een Airfryer hebben, kom ik daar nog minder. Heb al maanden geen snackbar meer gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij zo'n 4-5 keer per week een zelf gekookte maaltijd eten. Op de avonden dat we sporten (2x per week beide op dezelfde avonden) eten vriend en ik niet samen omdat dat niet uitkomt. Ik eet dan vaak wat meer bij de lunch op mijn werk en in de avond brood of een kop soep uit de vriezer soms een kant en klaar maaltijd.
1 avond in het weekend zetten we vaak losse hapjes op tafel of laten we iets bezorgen of eten we verse zelfgemaakte soep of iets anders makkelijks.

Voor de rest eten we behoorlijk gezond denk ik. Kant en klaar maaltijden haal ik bij de groenteboer of de biowinkel en die zijn gezond en vol groente. Ik denk niet dat die minder goed zijn dan wat ik zelf op tafel zet. Het eten op mijn werk is ook goed er is altijd volop keuze bij het saladebuffet en ze maken ter plekke verse wokmaaltijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook 1x in de 2 weken. Helaas staat die optie niet in de poll.
Als mijn kinderen hier allebei zijn maak ik onze favoriete pastasalade. En dan kook ik dus pasta. En ik bak chorizo.
En dan ben ik er weer voor 2 weken vanaf.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kook meestal 5 dagen, mijn partner de andere 2 dagen in de week. Ik vind koken leuk, en vers gekookt eten ook gewoon veel lekkerder dan kant-en-klaar of afhaalmaaltijden. Voor de volledigheid: we hebben 3 dagen in de week een maaltijdbox, en dat is sowieso leuk koken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden alle maaltijden zelf gemaakt. Vanwege een uitgebreide lijst met allergenen waar we rekening mee moeten houden. We kunnen nooit eens kant-en-klaar halen of uit eten.

Dat vergt veel planning. Tussen werk, sport en school/stage wil iedereen ook nog eens op verschillende tijden eten. Ik kook vaak voor meerdere dagen, losse componenten die te combineren zijn of hele maaltijden.

Kiezen vind ik niet moeilijk, ik koop gewoon groenten van het seizoen en verzin er wat omheen waar niemand allergisch voor is.

De vriezer is mijn vriend, net als de bezorgservice van de supermarkt. Tussendoor loop ik daar graag even heen voor verse artikelen, de supermarkt is tot 22 uur open. Of ik stuur een puber op pad als ik zelf niet kan.

Op zondag puzzel ik een weekmenu in elkaar van ma t/m do en op vrijdag voor vr t/m zo. Voor een hele week vond ik het teveel denkwerk worden. En dan kwam er iets onverwachts en klopte het niet meer. Deze methode is goed te overzien voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook elke dag zelf. Kant en klare maaltijden eet ik nooit. Snacks, pizza, pasta's tevens ook nooit. Zodat ik toch weet wat ik binnenkrijg qua voeding.

Ik vind koken leuk, voor mijn geen probleem dus. Maar ben er ook zo klaar mee.
Kant en klare maaltijd doe ik ook nooit. Behalve heel soms een pizza die ik in de oven gooi.
En heel soms een patatje.
Verder kook ik meestal. Of af en toe brood
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 14-02-2019 06:56
3.47% gewijzigd
Wij zijn met z'n tweeën maar ik beperk het boodschappen doen tot de zaterdag. Elke dag naar de supermarkt vind ik zonde van de tijd. Toch heb ik geen weekmenu.
Ik heb een goede basisvoorraad in huis (aardappelen kruimig en vastkokend, rijst, volkorenpenne spaghetti, couscous, diepvrieserwtjes, -spinazie, vacuumbietjes e.d.).
Ook ligt er altijd kipfilet, gehakt en zalm in de vriezer,
Als ik boodschappen doe koop ik melk, eieren, de verse groente en fruit van het seizoen en aanvulling voor de voorraad.
Met maaltijden koken begin ik de groente op te maken die het meest kwetsbaar is en aan het eind van de week wordt het diepvriesgroente of houdbaar spul als winterwortel (rauwe salade met rozijnen en sinasappel en geroosterde aardappels ofzo).
Geen weekmenu dus. Dat lijkt me trouwens wel handig maar op een of andere manier lukt me dat niet
Nitflex schreef:
13-02-2019 22:11
Broodautomaat? Ik wist oprecht niet dat dat bestond.

Bij mij is de supermarkt elke dag tot 22:00u open en het gebeurt echt vaak dat ik om 21:43u nog binnen kom rennen...
Absoluut! In Nederland niet denk ik, maar in België rijd zélfs ik langs 4 automaten. Maar het lekkerste brood moet ik toch een beetje voor omrijden ;-)

Afbeelding
Over pannenkoeken: heel soms maken we pannenkoeken voor lunch of avondeten, vroeger kocht ik wel eens een pak kant en klare pannenkoeken. Soms eten we ook (vlees/garnaal/kaas) kroketten op een stokbroodje als avondeten. En soms ook knakworst op een stokbroodje. Is misschien eens per maand, maar wel lui en lekker. :-D
Solomio schreef:
13-02-2019 22:30
Ik kook 1x in de 2 weken. Helaas staat die optie niet in de poll.
Als mijn kinderen hier allebei zijn maak ik onze favoriete pastasalade. En dan kook ik dus pasta. En ik bak chorizo.
En dan ben ik er weer voor 2 weken vanaf.
Wat eet jij dan de overige 13 dagen? Behelp je je ook met rauwe groenten, net als ik?
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
14-02-2019 08:09
Wat eet jij dan de overige 13 dagen? Behelp je je ook met rauwe groenten, net als ik?
Ik eet een paar keer per week van Tafeltje Dekje. Verder soms brood, soms een kant-en-klaar-maaltijd.
Ik eet sowieso niet graag groente en al helemaal niet rauw.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven